• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • Ankieta

    Bardzo proszę jeśli umieszczacie ankiety pod artykułami dajcie wyczerpujący temat wachlarz odpowiedzi.
    Dając tak zamknięte odpowiedzi niezamykajace tematu manipulujecie wynikami.
    Odp C. Nie wiem, (...być może czytelniczka się myli może poczekam na odpowiedz miasta i zagłosuje)

    • 0 6

  • BZDURA (6)

    Kompletna głupota. Pasażerowie to zło konieczne, ciągle spóxniające się autobusy np.167 a potem jadą 2 naraz na przykład wczoraj i ztm ma nas w d....Pie. Nieważne że my płacimy za przejazd. Wszelkie skargi nic nie dają kierowcy hamscy, imbecyle. Złośliwie pasażerom uprzykrzają podróze. Jak gorąco bez klimatyzacji no bo niech się poduszą a co tam. Czekałam wczoraj godzine na przystanku pzry dworcu

    • 1 8

    • Czekałeś i będziesz czekał jeszcze dłużej, bo (4)

      167 zamiast objechać dworzec koło Zieleniaka wciska się w wąskie i zakorkowane między 15, a 17 uliczki Starego Miasta.
      Podziękuj mailem ZTM i innym władcom tego miasta, że robią cię w jajo i próbują na tobie przyoszczędzić liwidując pętlę przy głownej drodze dojazdowej i nie budując nowej o przybliżonych parametrach.
      Nie zapomnij napisać do ZTM, bo idzie zima i zamarzniesz na tych przystankach czekając godzinami:-)

      • 9 1

      • . (3)

        ty kretynie .jak poczekasz godzine na autobus to ci rura zmięknie. Wczoraj oczywiście czekałam 0,5 godziny a potem przyjechał jeden gdzie jechaliśmy jak śledzie w beczce a na trasie dogonił nas natępny pusty i ścigali się na trasie nawzajem. I nie trafił by cie szlag Zatanów sie kretynie . Myślę że jestes jednym z takich własnie kierowców.

        • 0 8

        • Pisz do ZTM z wiadomością do Budynia i tam pyszcz. (1)

          A może tobie rura mięknie jak masz napisać list do "władzy" i wolisz podrzeć dzioba na forach. Tu ci nit nie pomoże. Zły adres pretensji.

          • 6 0

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Jesteś debilem, czy kierowcy odpowiadaja za organizację komunikacji??

      To ciężko pracujący ludzie, bez chwili przerwy. Teraz nie maja nawet dyspozytorni, żeby zjeść śniadanie czy skorzystać z toalety.
      Za wszystko odpowiada prezydent i jego zastępcy, zrozumiecie to w końcu POwskie matoły??

      • 8 0

  • (1)

    Pewnie z tymi przystankami wiązać się będą nowe linie minibusów mających jeździć po Starym Mieście. Chociaż znając naszych włodarzy na to nie wpadli.

    • 0 6

    • Minibus co 15 minut, to nie MAN przegubowiec piszczący przy skręcaniu i hamowaniu, że ogłuchnąć można

      co 4 minuty w godzinach szczytu ;-)
      Miał być minibus, debile zrobili dworzec.

      • 6 0

  • nowa organizacja ruchu (1)

    a pomyślał ktoś o panach kierowcach???? to też ludzie...a gdzie mją załatwiać swoje potrzeby ??? pod drzewkiem ?? zwłaszcza zimą??? a gdzie ma sobie taki pan zjeść sniadanie??? zagrzać wode na herbate??? chyba w autobusie...dla niektórych liczy sie to że pan kierowca sie spóźnił a nie to że jeździ od 6 godzin w kółko i nie ma kiedy zjeść śniadania.o tym pan prezydent nie myśli....a szkoda bo to też ludzie.

    • 13 0

    • Piszcie do swoich władz. Niech ZKM naciska na ZTM i Miasto.

      Ta sytuacja nie może trwać dłużej niż warunkowe kilka miesięcy.

      • 6 0

  • Władze miasta traktują mieszkańców jak bydło

    a kierowców autobusów jak zwierzeta. PO sprzedało by własną matkę za złotówkę.

    • 13 0

  • Brak pomyślunku !

    Autorka napisała niby, że można by było skierować autobusy do Dworca PKP. Przecież są skierowana przy kfc mają pętle i przy Krewetce, ja nie widzę tam kolejnych 6 linii plus autobusy prywatnych linii już tam brakuje miejsca i kolejne linie ?
    Dla mnie najlepszym rozwiązaniem było by ponowne otwarcie pętli Jana z Kolna, wybudowanie nowej pętli dla wszystkich linii z Wałowej i Jana z Kolna jak również z Targu Siennego, a dopiero zamknąć Jana z Kolna. Ale jak to w Gdańsku daj kopertę, a mieszkańcy mam do d... nie podskoczą.

    • 6 0

  • kpina

    niech sam pan Adamowicz i iego banda pod swojmi oknami sobie pętle zrobią wy barany pi.......
    zakorkowali całe śrudmieście.na szczęście już sie skonczy żądzenie adamnowicza i jego przydupasów.

    • 7 0

  • a może by tak zrobić pętle na terenie po stoczni ??????

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane