• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa zajezdnia na południu Gdańska. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przyszłość zajezdni autobusowej przy Hallera wydaje się przesądzona. Za pięć lat znikną stąd autobusy, a teren ma trafić do deweloperów. Przyszłość zajezdni autobusowej przy Hallera wydaje się przesądzona. Za pięć lat znikną stąd autobusy, a teren ma trafić do deweloperów.

Tramwaje i autobusy we wspólnej zajezdni, która powstanie na południowym zachodzie Gdańska - taki plan ma gdański Zakład Komunikacji Miejskiej. Skąd spółka weźmie na to pieniądze? Chce sprzedać deweloperowi 9-hektarową działkę, na której dziś znajduje się zajezdnia autobusowa przy al. Hallera.



Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje dziś trzema zajezdniami - dwiema tramwajowymi: w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańskawe Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska oraz jedną autobusową przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

Zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu przechodzi właśnie modernizację, która zwiększy liczbę torów odstawczych, by zaspokoić potrzeby rosnącej floty tramwajów.



Przewoźnik ocenia jednak, że dzisiejsza infrastruktura wystarczy jedynie do lat 2019-2020 r. Później tramwajów i autobusów będzie zbyt wiele, by mogły się pomieścić w funkcjonujących dziś zajezdniach. Z tego powodu ZKM od pewnego czasu prowadzi analizy sensowności budowy nowej zajezdni. Miałaby powstać w ciągu 4-5 lat.

Tramwaje i autobusy w jednej zajezdni na południu Gdańska

Jak oceniasz pomysł budowy nowej zajezdni na południu miasta?

Nowy obiekt miałby powstać na górnym tarasie miasta.

- Rozważamy budowę nowej zajezdni na południu Gdańska. Naszym celem jest, by w nowym obiekcie nocowały jednocześnie autobusy i tramwaje. Zaoszczędzimy w ten sposób na budynkach biurowych i socjalnych dla pracowników - tłumaczy Maciej Lisicki, zastępca prezesa ZKM Gdańsk.

Zdaniem przewoźnika ulokowanie zajezdni na górnym tarasie zoptymalizuje kursowanie tramwajów i autobusów po mieście.

- Dziś pojazdy, szczególnie autobusy, muszą dojechać wczesnym rankiem do przystanków np. w Baninie. Taki kurs odbywa się praktycznie na pusto, a to kosztuje. Dopiero w drodze powrotnej pojazdy zabierają pasażerów m.in do centrum Gdańska. Nowa zajezdnia ma zminimalizować to zjawisko - tłumaczy Lisicki.

Dodatkowo obiekt musi być tak zlokalizowany, by zapewniał wyjazd na tory na ulicach miasta w dwóch kierunkach, czyli podobnie, jak jest to teraz przy obiekcie ZKM we Wrzeszczu, skąd możemy pojechać w kierunku Wrzeszcza, a dalej centrum lub Oliwy i Jelitkowa. Chodzi tu o to, by w razie zablokowania jednego kierunku tramwaje mogły dojechać na swoje trasy innym szlakiem.

Przewoźnik nie wyklucza też budowy oddzielnych zajezdni, gdyby okazało się, że nie jest w stanie pozyskać odpowiedniej działki dla wspólnego projektu. To jest jednak plan "B".

Planowane linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej wraz z istniejącymi trasami na Chełmie i Morenie utworzą tramwajowy pierścień, przy którym mogłaby powstać nowa zajezdnia. Planowane linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej wraz z istniejącymi trasami na Chełmie i Morenie utworzą tramwajowy pierścień, przy którym mogłaby powstać nowa zajezdnia.
Działka dla zajezdni z zasobów miejskich

ZKM planuje budowę zajezdni na miejskiej działce. Potrzeba do tego nieruchomości o powierzchni ok. 15 hektarów. Najbardziej prawdopodobną lokalizacją są tereny na granicy Ujeściska, Zaborni i Jasienia.

W ten rejon mają być w najbliższych latach doprowadzone dwie nowe trasy tramwajowe. Pierwsza pobiegnie wzdłuż planowanej ul. Nowej Bulońskiej, natomiast druga ma być zrealizowana równolegle do ul. Nowej Warszawskiej. Wspólnie stworzą one pierścień, po którym tramwaje bezpiecznie dostawałyby się do innych dzielnic miasta.

Co ciekawe, w rejonie ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska miasto posiada już działki. Istnieje też możliwość lokalizacji zajezdni przy ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, ale tam wcześniej miasto musiałoby się porozumieć z zarządcą ogródków działkowych. Sęk, że w obu tych przypadkach należałoby zmienić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Skąd pieniądze na zajezdnię?

Niemałym wyzwaniem będzie pozyskanie środków finansowych na realizację tego projektu. Przy inwestycji będą przede wszystkim angażowane środki własne ZKM.

- Chcemy sprzedać atrakcyjny dla deweloperów teren przy zbiegu al. Hallera i ul. Chrobrego. Utrzymywanie zajezdni w tak dobrej lokalizacji zwyczajnie mija się z celem - mówi Lisicki.

Przewoźnik wstępnie przewiduje, że sprzedając zajezdnię autobusową, która położona jest na ok. 9-hektarowej działce, otrzyma środki na pokrycie kosztów budowy nowej zajezdni oraz na dodatkowe inwestycje w nowy tabor.

Przed sprzedażą tego terenu trzeba by jednak uchwalić miejscowy plan zagospodarowania miejskiego, w którym nieruchomość zostanie przeznaczona na zabudowę mieszkaniową.

W zasobach ZKM pozostaną wciąż dwie zajezdnie tramwajowe - we Wrzeszczu i w Nowym Porcie.

Na planowane przedsięwzięcie trudno będzie jednak pozyskać pieniądze z funduszy Unii Europejskiej, bo Bruksela niechętnie dorzuca się do projektów związanych z rozwojem komunikacji autobusowej. Stąd od początku ZKM Gdańsk zakłada realizację tego przedsięwzięcia z własnych zasobów.

Miejsca

Opinie (218) 4 zablokowane

  • Plany Lisickiego (1)

    Lisicki był wiceprezydentem . Teraz jest w ZKM i kombinuje jak HALLERA tanio oddać deweloperom.
    Co my mieszkańcy z tego zyskamy? NIC.

    • 1 0

    • za to on bedzie mial tam kilka mieszkan :)

      • 0 0

  • Jak zbudujecie zajezdnię to powinniście zrobić tak: (5)

    Autobusy wracające z północnych dzielnic do zajezdni powinny zatrzymywać się na przystankach i zabierać ludzi. Między 22 a północą wielu ludzi wraca jeszcze do domu, np. z Wrzeszcza do Dworca PKP, a wszystkie tramwaje wtedy jadą w przeciwnym kierunku do zajezdni, a nocne jeszcze nie jeżdżą o tej porze.

    • 68 17

    • bydło w nocy na piechote !!!!

      • 1 1

    • I pewnie tak to zorganizują żeby było jak napisałeś.

      • 1 0

    • no wlasnie

      dlatego wlasnie pomysl budowy zajezdni gdzies na poludniu ma sens - pierwsze kursy juz beda wiozly pasazerow w kierunku centrum, ostatnie kursy beda ich jeszcze wiozly w kierunku osiedli mieszkalnych

      • 1 0

    • Proszę mi dać plusy (1)

      Moja powyższa wypowiedź jest bardzo mądra i dotyczy istotnej sprawy. Zasłużyłem na conajmniej 200 plusów

      • 6 15

      • Minusa

        Masz ;)

        • 2 2

  • Zajezdnia autobusów

    Tak , teren zajezdni na Hallera trzeba zabudować . Zajezdnia w środku miasta nie ma sensu.

    • 1 5

  • "Zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu przechodzi właśnie modernizację" - we Wrzeszczu NIE MA zajezdni tram. (2)

    To jest STRZYŻA (...), panie Macieju Naskręt !!!!!

    • 10 10

    • Zajezdnia Wrzeszcz

      a strzyża to potok

      • 0 0

    • Wiem gdzie mieszkam

      Strzyża to jest rzeczka która tam przepływa , to jest Wrzeszcz

      • 0 0

  • Plany Lisickiego

    Panie Lisicki nie kombinuj jak za Łapówę sprzedać zajezdnię na Hallera.

    Jeśli do tego dojdzie to generał Haller przewróci się w grobie....

    • 1 1

  • A

    Lisicki znowu wypłynął, już nie jako wiceprezydent.
    Jestem za tym, aby zajezdnia istniała nadal na Hallera.
    Jak przeniosą, to ceny biletów wzrosną,,,,,

    • 3 0

  • Plany Lisickiego

    Południe Gdańska? To będzie kosztowało miliony. Zajezdnia autobusów na Hallera działa super, mają nawet ogólno-dostępną stację paliw.
    Hallera jest w centrum miasta i teren dobrze da się sprzedać.

    • 2 0

  • Czy deweloper G... (11)

    Czy inny? Jak obstawiacie? ;)
    Który będzie zainteresowany najbardziej terenami na Hallera?

    • 106 9

    • myślę że A lub H (2)

      ale nie wykluczam D lub P

      • 5 3

      • ALLCON, maja kasy jak lodu, zarobili na awiatorze.

        • 0 0

      • Ja dorzucę 'U' do kompletu.

        • 4 1

    • Robyg to kupił

      Robyg to kupił

      • 0 1

    • G już przejął potajemnie działkę pod PKS-esm więc jedna zajezdnia pewnie mu wystarczy ;-)

      • 3 1

    • I ?

      myślę, że I

      • 2 0

    • (1)

      robyg

      • 7 1

      • No tak, pejsy mają kasy jak lodu...

        I preferencje podatkowe, że niby Izrael to Europejski Obszar Gospodarczy. Nawet jakby byli na antypodach, to tez by ich włączyli do Jewropy.

        • 11 2

    • raczej z (1)

      warszawki, chyba już nawet wiem....

      • 2 3

      • R ?

        • 1 1

    • ES lub IK

      • 7 1

  • Fajnie, a gdzie nowe ekologiczne autobusy na gaz albo na prąd z ogniwami wodorowymi??? (26)

    Tyle kasy z UE a my nie potrafimy zadbać o zdrowie mieszkańców i trujemy spalinami z ropy w centrum miasta! Polskie elektryczne autobusy solaris kupowane są przez niemieckie miasta, tylko nasza władza nie ogarnia tematu.

    • 89 81

    • z ogniwami wodorowymi?

      to moze od razu z grubej rury
      niech wprowadza autobusy na antymaterie!!!!!!!!!!!!

      • 0 1

    • Zapomnijcie o takich pojazdach w gdansku

      Zacofani sa z takimi rzeczami. Jak nie bedzie automatow do biletow w pojazdach a to juz jest norma w wiekszosci miastach

      • 2 0

    • odp

      nie tylko niemcy,w węgrzech też latają nasze solarisy i jest nie dość że eko to spokojnie,jak większość dobrego towaru z polski,wszystko na eksport a żeby sami na tym zarabiać to nie. nie doceniamy swojego i bedziemy tego żalowali później.

      • 0 0

    • (6)

      elentryczne autobusy sie nie sprawdzaja jeszcze....co chwile trzeba je ladowac....maja zasieg onolo 25 km.To jest za malo.Do tego dochodza ròzne inne problemy.Mowie z doswiadczenia w Niemczech.

      • 21 10

      • A na gaz? (5)

        "donek" pisał też o gazie, czy z takimi autobusami też są problemy?

        W ubiegłym roku Częstochowa zamówiła 40 autobusów o napędzie hybrydowym, na co nie wyda ani grosza z kasy miejskiej: na całość uzyskała dotację z programu "Gazela".

        Gdynia zamówiła 10 takich autobusów i zapłaci za nie tylko 1 mln zł zamiast 15, na resztę również otrzymała dofinansowanie.

        • 7 6

        • Ale teraz płacą za gaz więcej niż za ON

          • 0 2

        • (3)

          a gaz od Putina i potem płacz nad "rozbiorem Polski"?

          • 14 9

          • Nie łżyj, coś ty z gazpromu? (2)

            za chwilę będzie gazoport LNG w Szczecinie i tani gaz amerykański albo z bliskiego wschodu

            • 3 2

            • (1)

              Litwini już mają swój gazoport i tani gaz importowany, my kupujemy gaz najdrożej na świecie - Rosja Putina sprzedaje go nam za 450 USD za 1 tys. m
              tym czasem importowany może być po 250 USD za tys. m

              • 4 0

              • Gaz jest tańszy od paliwa (ropy) i dużo bardziej ekologiczny - zdrowszy dla ludzi

                • 2 0

    • Zastanów się jak się ma te (8)

      kilkaset autobusów do kilkuset tysięcy samochodów osobowych i odpowiedz sobie na pytanie o istotność "ekologicznych" autobusów w skali całego ruchu drogowego.

      • 14 14

      • Autobus pali 40-50 litrów ropy na 100 km (6)

        Musimy wdychać spaliny z autobusów, które palą kilka ton ropy codziennie.

        Władza ma to w d...

        A można zainwestować środki unijne

        • 13 21

        • (4)

          Przestań drzeć pałę gamoniu. A samochody osobowe to ile ton ropy spalają codziennie? Jeden autobus to kilkadziesiąt do ponad 100 miejsc, czyli odpowiednik kilkudziesięciu samochodów (przy średnim ich wykorzystaniu 1 - max 2 osoby w środku), więc policz sobie jeszcze raz co pali więcej.

          • 14 7

          • Tyle ze autobusy ma bardzo nieekologiczne silniki (3)

            Poza tym o czym tu gadać samolot pali tony nafty na godzinę.
            Kontenerowiec produkuje tyle spalin co wszystkie auta w dużym mieście.

            http://www.wykop.pl/link/263733/16-wielkich-statkow-zatruwa-srodowisko-bardziej-niz-wszystkie-samochody-swiata/

            Im większe silniki tym bardziej trują i tyle.

            • 6 14

            • nie ma jak powołać się na

              5 letnie wykopalisko. Wykop to jakiś autorytet w materii wszelakiej? Często przydatny, w namierzaniu jakiś półgłówków, ale bardzo często jako miejsce do roztrząsania niepotwierdzonych sensacji.

              • 2 0

            • Idiotyczne porównania

              Wiadomo, że silnik samolotu czy kontenerowca spali więcej niż auta. Jeżeli chcesz porównywać to oblicz ile zużytoby paliwa np. na transport samochodowy takiej samej ilości towaru jak kontenerowcem z Chin do Europy. A to i tak byłoby bardzo prymitywne porównanie. Trzebaby np. jeszcze policzyć jak ekologiczne jest wybudowanie i utrzymanie dróg i ich zaplecza w porównaniu do portów i stoczni.

              • 2 2

            • Taaak, bo te wszystkie kilkunastoletnie strucle (część z wyciepanym katalizatorem) co jeżdżą po naszych drogach to mają bardzo ekologiczne silniki.

              • 10 2

        • kto ci takich glupot nagadal?

          • 14 7

      • leming zacznij od siebie najpierw poszukaj muzgu apotem sie zastanów

        Tak kazdy nawet jeden nietrujacy pojazd sie liczy

        • 1 6

    • Jak to gdzie niebedzie bo niema łapówek na takie pojazdy! (1)

      Budyń od lat sewruje nam tureckie mietki bo dystrybutor na Polske jet jego kolesiem wiec ciagle kupuje ten sam złom!!A lemingom bedzie mawiaj bajeczki ze sie nieda!!Gdynia udowodniła ze sie da Polskie firmy sprzedaja na zachód Autobusy elektryczne i na gaz CNG i tam sie dla !!Ale budyń nas zatruwa dieslami!!!!DLatego kupuje tez niemiecki 40letni złom budowa lini trawajowej to koszmanepieniadze i koszmarnie drogie składy!Taniej 10 razy zrobic Buspasy zktórego korzystali by tez inni i autobusy ekologiczne niz linia tramwajowa!!Ale oto własnie chodzi o nie gospodarnosć!! Na zachodzie tramwaje łaczą sie z samochodami unas obowiazkowe odstepy po 2metry z kazdej strony!!

      • 3 10

      • Tramwaje łączą się z samochodami?

        To tramwaj ciągnie samochód czy samochód tramwaj? I bardzo dobrze, że w Gdańsku tramwaj jeździ po swojej odrębnej drodze. Dzięki temu ani korki nie wpływają na ruch tramwajowy ani zepsuty tramwaj na ruch samochodowy.

        • 3 1

    • (2)

      Te niemieckie miasta to kupują póki co testowo po kilka sztuk. Żadne miasto nie ma jeszcze kompletnej floty autobusów elektrycznych. Jeszcze nie teraz.

      • 10 3

      • głabie kazde zachodnie miasto ma bardzo wiele takich autobusów i nawet w POlsce miasta tez leming (1)

        • 1 8

        • Każde?

          W Londynie są aż dwa elektryczne autobusy. Dopiero planują zakup kolejnych siedmiu. Będą obsługiwać jedną linię. Jak na 10-milionowe miasto to chyba nie jest wiele.

          • 5 1

    • Ale po co??

      W tym wypadku lepiej inwestować w tramwaje, które są jeszcze bardziej ekologiczne dla miasta, bo miejsce wytwarzania jest w zupełnie innym miejscu.

      • 8 4

    • takie pojazdy w Gdyni

      ale kupione z funduszy miejskich a nie dotacji unijnych które są w dziwny sposób dzielone

      • 4 2

  • "do przystanków np. w Baninie"

    Prezes ZKM nie wie, że ZKM Bus nie jeździ do Banina!!!??

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane