- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (167 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (205 opinii)
- 3 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (87 opinii)
- 4 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (146 opinii)
- 5 Amerykańskie klasyki przy sopockim molo (30 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (90 opinii)
Nowa zajezdnia na południu Gdańska. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż
Tramwaje i autobusy we wspólnej zajezdni, która powstanie na południowym zachodzie Gdańska - taki plan ma gdański Zakład Komunikacji Miejskiej. Skąd spółka weźmie na to pieniądze? Chce sprzedać deweloperowi 9-hektarową działkę, na której dziś znajduje się zajezdnia autobusowa przy al. Hallera.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje dziś trzema zajezdniami - dwiema tramwajowymi: w Nowym Porcie i we Wrzeszczu oraz jedną autobusową przy al. Hallera .
Zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu przechodzi właśnie modernizację, która zwiększy liczbę torów odstawczych, by zaspokoić potrzeby rosnącej floty tramwajów.
Przewoźnik ocenia jednak, że dzisiejsza infrastruktura wystarczy jedynie do lat 2019-2020 r. Później tramwajów i autobusów będzie zbyt wiele, by mogły się pomieścić w funkcjonujących dziś zajezdniach. Z tego powodu ZKM od pewnego czasu prowadzi analizy sensowności budowy nowej zajezdni. Miałaby powstać w ciągu 4-5 lat.
Tramwaje i autobusy w jednej zajezdni na południu Gdańska
- Rozważamy budowę nowej zajezdni na południu Gdańska. Naszym celem jest, by w nowym obiekcie nocowały jednocześnie autobusy i tramwaje. Zaoszczędzimy w ten sposób na budynkach biurowych i socjalnych dla pracowników - tłumaczy Maciej Lisicki, zastępca prezesa ZKM Gdańsk.
Zdaniem przewoźnika ulokowanie zajezdni na górnym tarasie zoptymalizuje kursowanie tramwajów i autobusów po mieście.
- Dziś pojazdy, szczególnie autobusy, muszą dojechać wczesnym rankiem do przystanków np. w Baninie. Taki kurs odbywa się praktycznie na pusto, a to kosztuje. Dopiero w drodze powrotnej pojazdy zabierają pasażerów m.in do centrum Gdańska. Nowa zajezdnia ma zminimalizować to zjawisko - tłumaczy Lisicki.
Dodatkowo obiekt musi być tak zlokalizowany, by zapewniał wyjazd na tory na ulicach miasta w dwóch kierunkach, czyli podobnie, jak jest to teraz przy obiekcie ZKM we Wrzeszczu, skąd możemy pojechać w kierunku Wrzeszcza, a dalej centrum lub Oliwy i Jelitkowa. Chodzi tu o to, by w razie zablokowania jednego kierunku tramwaje mogły dojechać na swoje trasy innym szlakiem.
Przewoźnik nie wyklucza też budowy oddzielnych zajezdni, gdyby okazało się, że nie jest w stanie pozyskać odpowiedniej działki dla wspólnego projektu. To jest jednak plan "B".
Działka dla zajezdni z zasobów miejskich
ZKM planuje budowę zajezdni na miejskiej działce. Potrzeba do tego nieruchomości o powierzchni ok. 15 hektarów. Najbardziej prawdopodobną lokalizacją są tereny na granicy Ujeściska, Zaborni i Jasienia.
W ten rejon mają być w najbliższych latach doprowadzone dwie nowe trasy tramwajowe. Pierwsza pobiegnie wzdłuż planowanej ul. Nowej Bulońskiej, natomiast druga ma być zrealizowana równolegle do ul. Nowej Warszawskiej. Wspólnie stworzą one pierścień, po którym tramwaje bezpiecznie dostawałyby się do innych dzielnic miasta.
Co ciekawe, w rejonie ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej miasto posiada już działki. Istnieje też możliwość lokalizacji zajezdni przy ul. Kartuskiej , ale tam wcześniej miasto musiałoby się porozumieć z zarządcą ogródków działkowych. Sęk, że w obu tych przypadkach należałoby zmienić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Skąd pieniądze na zajezdnię?
Niemałym wyzwaniem będzie pozyskanie środków finansowych na realizację tego projektu. Przy inwestycji będą przede wszystkim angażowane środki własne ZKM.
- Chcemy sprzedać atrakcyjny dla deweloperów teren przy zbiegu al. Hallera i ul. Chrobrego. Utrzymywanie zajezdni w tak dobrej lokalizacji zwyczajnie mija się z celem - mówi Lisicki.
Przewoźnik wstępnie przewiduje, że sprzedając zajezdnię autobusową, która położona jest na ok. 9-hektarowej działce, otrzyma środki na pokrycie kosztów budowy nowej zajezdni oraz na dodatkowe inwestycje w nowy tabor.
Przed sprzedażą tego terenu trzeba by jednak uchwalić miejscowy plan zagospodarowania miejskiego, w którym nieruchomość zostanie przeznaczona na zabudowę mieszkaniową.
W zasobach ZKM pozostaną wciąż dwie zajezdnie tramwajowe - we Wrzeszczu i w Nowym Porcie.
Na planowane przedsięwzięcie trudno będzie jednak pozyskać pieniądze z funduszy Unii Europejskiej, bo Bruksela niechętnie dorzuca się do projektów związanych z rozwojem komunikacji autobusowej. Stąd od początku ZKM Gdańsk zakłada realizację tego przedsięwzięcia z własnych zasobów.
Miejsca
Opinie (218) 4 zablokowane
-
2015-05-22 06:35
Wraz ze wzrostem liczby tramwajów ubywa nam autobusów.... (7)
To nie można już na Hallera dobudować torów odstawczych dla tramwajów?
- 53 13
-
2015-05-22 06:40
Nie, nie można. (6)
Na takich terenach powinni mieszkać ludzie a autobusy i tramwaje powinny stać w zajezdni za miastem.
- 25 8
-
2015-05-25 02:56
Serio i wachac syfy z oczyszczalni?
Halleera ma bardzo dobre polaczenie..z Wrzeszczem,Gdanskiem,Zaspa...
- 1 1
-
2015-05-22 06:43
logika może i w tym jest (4)
tylko policz koszty....jakby ci tak ktoś przyszedł i powiedział daj 2 tys. z kieszeni na nową zajezdnię za Gdańskiem to byś dał ? To że oni to chcą budować z naszych podatków jest mniej odczuwalne, ale lepiej by za to kilka basenów w Gdańsku zbudowali.
- 6 9
-
2015-05-22 09:51
a kasa za działke (3)
a kasy za sprzedaż działki nie liczysz ?? 9h to sporo kasy, a nową zajezdnię i tak trzeba będzie wybudować bo się tabor nie pomieści
- 4 1
-
2015-05-22 11:17
A działka 15 ha na Jasieniu jest mniej warta? (2)
- 1 5
-
2015-05-22 12:15
mniej niż na Hallera i to sporo (1)
i można kupić trochę za Jasieniem, zajezdni autobusów to nie będzie przeszkadzało
- 2 1
-
2015-05-22 17:55
Czy tak bardzo mniej to byłbym ostrożny. Lokalizacja na Hallera owszem, sporo lepsza, ale zauważ ile kasy trzeba najpierw władować, aby ten teren doprowadzić do jakiegoś ładu - rozebrać hale, ile betonu i asfaltu skuć, a to też kosztowne.
- 0 2
-
2015-05-23 23:24
(1)
Ciekawa koncepcja. Tylko cos tu nie gra.Chyba taniej miec zajezdnie w srodku miasta skad tabor rozjezfza sie na wszystkie dzielnice.niz poza miastem.Jakies dziwne liczenie drogi.No chyba .ze ten Lisicki jest myslacym inaczej. Co pokazal juz wprowadzajac reforme czynszowa z mieszkaniami komunalnymi. Doprowadzilo to do kompletnego krachu finansowego mieszkancow i miasto.Teraz kolej na ZTM?.
- 6 1
-
2015-05-24 23:03
Akurat Hallera nie leży w centrum
Żeby jeszcze zajezdnia była we Wrzeszczu. A tak... żeby jechać po ludzi w rejon Szadółek, 15 km trzeba robić...
- 0 0
-
2015-05-22 07:16
(4)
Mam pytanie dostałem mandat brak biletu w 2010 a teraz mnie ścigają ile trwa przedawnienie mandatu
- 3 10
-
2015-05-22 12:32
trzy lata przedawnione jest, musisz zgłosić w sądzie i niech Renoma sie buja frajerzy (2)
- 2 4
-
2015-05-22 12:47
nie 3 lata, tylko rok!!! (1)
- 2 0
-
2015-05-24 22:51
jak sąd przyklepał nakaz zapłaty
- to 10...
- 0 0
-
2015-05-22 10:11
ty masz dożywocie za to żeś chytra baba
- 6 1
-
2015-05-24 22:41
Zajezdnia na sprzedaż o Gdansk na sprzedaż
Władze Gdańska sprzedają wszystko co sie da deweloperom. Ja dzisiaj głosowałem na Dudę - dość PO !!!
- 2 2
-
2015-05-22 21:49
Banda debili !! (1)
Zkm nie ma pieniędzy aby przyciągnac nowych pracowniko do pracy , bo jest straszny niedobór elektryków zwłaszcza ze pojazdy mają ogrom elektroniki a ona ma to do siebie że się psuje, nie posiada pieniędzy na profesjonalne szkolenia dla pracowników oraz na profesjonalny warsztat aby ludzie mieli godne warunki do pracy , nie mają pieniędzy na podwyższa dla pracowników ale mają pieniądze na wielką inwestycje jaka jest budowa nowej bazy. To tylko w tym debila kim kraju jest to możliwe !!!
- 12 2
-
2015-05-24 22:04
a hamulce już działają ???
- 0 0
-
2015-05-24 10:02
Ja bym zlikwidował autobusy z Trójmiasta
żeby nie było niczego!
- 6 0
-
2015-05-24 05:53
Zapewne pan lisicki (kupi) jako jeden z pierwszych mieszkanie na terenach dawnego zkm , ta sprawa powinna zajac sie prokuratura od samego poczatku
- 5 0
-
2015-05-23 14:22
no to mamy sprzedane, tylko komu :-) kto dał więcej?
hehe
"Utrzymywanie zajezdni w tak dobrej lokalizacji zwyczajnie mija się z celem "
jakim celem?! developerów?!
czemu mnie to nie dziwi :D
Lisicki i sprzedaż miejskich gruntów. Śmierdzi aferą.- 5 1
-
2015-05-23 09:58
Czyście się Szaleju Nachłapali?
Za nieswoje pieniądze będziecie eksperymentowali? Najpierw likwidujecie jak kilka lat temu zlikwidowana zajezdnia przy ul.Łąkowej teraz modernizujecie tą we Wrzeszczu przy ul.Hallera-tramwajową a już zapowiadacie o budowie nowej zajezdni tramwajowo - autobusowej a tą autobusową przy ul. Hallera będziecie sprzedawać po to tylko żeby wybudować wielki moloch autobusowo-tramwajowy?
Po to żeby znowu się okazało że to za duży moloch i zarządzicie reorganizacje by znowu rozdzielać narobić bałaganu i efekt: wysoko-kosztowy a nam Gdańszczanom
podnosić podatki!!! Pokończcie to co zaczęliście i rozgrzebaliście,Panie Lisicki!!!!!!!!!!!- 6 0
-
2015-05-23 06:54
nowy sposób zamiany terenów
działkowych na deweloperskie
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.