• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Nie chcę się czepiać...

    ...ale testy na takim zad.....u nie mają za bardzo sensu, bo ruch tam niewielki...

    • 7 21

  • (1)

    A może wystarczy spojrzeć za naszą zachodnią granicę ? Nasze drogi to pop prostu szajs ,trzeba używać dobrej technologi i dobrych wzorców ,nie trzeba wynajdywać koła na nowo.

    • 17 7

    • A autostrady w byłym nrd już poprawili?

      Jeszcze kilka lat temu jeździło się tam jak po kocich łbach, drogi lokalne też w fatalnym stanie.

      • 3 1

  • Rewelacja! Trzymać kciuki żeby testy dobrze przeszły :) (1)

    • 12 0

    • kijoza

      • 0 0

  • (5)

    Ktoś pisał, że nasze drogi są słabe i daleko nam do zachodu. Takie opinie piszą chyba tylko osoby które nigdy w życiu nie przekroczyły Odry. Prawda jest taka, że jakość naszych dróg jest na poziomie Europy Zachodniej i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone. Najbardziej mnie bawią jednak osoby które mówią, że samochody sportowe nie są na nasze drogi. Na parkingu stoi Avek, a w koło Janusze: To nie na nasze drogi XD

    • 10 22

    • Buhahaha..... (1)

      To pora wyjechać choć raz za granicę:D Zamiast takie bzdury wypisywać:D Ach Ci Janusze z Gdańska.... To nawet szkoda komentować:D

      • 3 3

      • Przejedź się drogami lokalnymi to zobaczysz

        A raczej poczujesz.

        • 2 0

    • pensje też mamy na poziomie Europy Zachodniej

      i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone... oj kolego, alternatywna rzeczywistość czy jakieś nowe leki?

      • 8 3

    • Zwłaszcza Hallera jest na poziomie zachodniej... Afryki.

      • 2 1

    • Z tymi Stanami to się zgadzam - mają tam drogi w większości z wielkich płyt betonowych, gdzie podczas jazdy czuć gdzie się łączą, więc jedzie się niemal jak w pociągu, są popękane i pokruszone. Drogi asfaltowe jak u nas - raz piękne, raz dziura na dziurze...
      ale co do reszty, to komentować nie będę :)

      • 0 0

  • "Naukowcy" z Gdańska.... i słoje... z Białegostoku, to było do przewidzenia...

    • 6 16

  • Drogowcy.

    Trucizna to okropnie śmierdzi.

    • 6 7

  • no tak, trzeba projekt rozliczyć położeniem asfaltu

    ale chyba z założenia niezbyt dobry, skoro przepuszcza wodę

    może taniej kupić technologie, która już jest na zachodzie? a może nie trzeba kupować, bo wystarczy podpatrzyć?

    • 4 10

  • (2)

    A jak ze szkodliwoscia dla srodowiska i czlowieka?

    • 7 5

    • Jest okej!

      • 0 0

    • no wiekszość robali nie jest zadowolona

      a dżdżownice narzekają, że im się ciężko przeciskać do góry po deszczu. Reszta póki co testuje

      • 4 0

  • Będą badać hałas... (2)

    ...generowany przez nową nawierzchnię - przy obwodnicy.
    No rozwalili mnie chłopaki z obu politechnik.

    • 13 5

    • Do Autora (1)

      Szkoda, że kolega nie ma pojęcia o metodach badania hałasu opon. Mozna je prowadzić nawet przy intensywnym ruchu drogowym, tylko trzeba wiedzieć jak to robić. Radzę się douczyć.

      • 7 2

      • Nie ma,

        ale się wypowie :)

        • 0 0

  • Zapraszamy do Starej Oliwy na ulicę Grottgera Tetmajera i Kasprowicza za darmo obejrzycie skansen bo tak sobie wymyślił (2)

    Konserwator/odpowiedz rozwoju miasta/Nie chodzimy w strojach z XXI wieku za co przepraszamy ale możecie sobie jak kiedyś nogę zwichnąć przechodząc przez ulicę albo potrząś się w samochodzie jak w XXI w bryczce,doznania piękne.Na interpelacje odpowiedzieli,że nikt nie protestował przed cofnięciem nas o 200 lat gdy skrzynki pocztowe w rozwoju miasta i w UM były protestami mieszkańców zapchane.Usłyszeliśmy w odpowiedzi na interpelacje,że konserwator który tu nie mieszka zdecydował o przywróceniu bruku który był przykryty pod asfaltem,niestety położono kruszec z wykopalisk który z naszym wygładzonym brukiem nie ma nic wspólnego.Ciekawe gdzie się podział.

    • 11 4

    • Chyba miał być XlX wiek. (1)

      • 4 1

      • Ok.pomyłka XIX.Dziękuję.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane