• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Parę prostych pytań ? (2)

    Czy będzie to bezpieczn a nawierzchnia w każdych warunkach atmosferycznych. Czy nie będzie szkodliwych n astępstw dla zdrowia ludzi. Czy będzie wytrzymalsza od obecnie używanych asfaltów i czy koszty ułożenia takiej nawierzchni nie okażą sie dużo wyższe od położenia tradycyjnej nawierzchni.

    • 5 3

    • Przecież ją właśnie testują.

      Poczekaj do końca testów to się dowiesz.

      • 1 0

    • Włąśnie to jest celem badań

      Odpowiedzi będą znane po ich zakończeniu.

      • 1 0

  • gyz (1)

    W Szwajcarii kladzie sie takie nawierzchnie w miastach od dwoch lat. Najwieksza zaleta jest bezdzwieczne toczenie sie kol po takiej nawierzchni.

    • 4 1

    • Nie, w Szwajcarii i w Nimeczech kładzie się nawierzchnie porowate

      ale nie poroelastyczne. Nawierzchnie poroelastyczne jak dotychczas testowano w Japonii, Szwecji, Belgii, Danii, w Słowenii i w.. Polsce parę lat temu.

      • 2 0

  • hmmm (5)

    skoro przepuszcza wode to jest ryzyko ze droga bedzie pekac w zimie bo zamarzajaca woda zamieni sie w lod a nie oszukujmy sie jak napada solidnie to ziemia pod droga calej wody nie wchlonie
    wieksza przyczepnosc oznacza wieksze zuzycie paliwa

    czy te madre glowy z politechniki wziely to pod uwage?

    • 3 12

    • (1)

      mysle, ze wpadli na to. Byle glupek na Politechnice raczej nie pracuje.

      • 13 0

      • Ech, wyglada to tak, że jest grant czyli kasa

        A badania i testy mają to do siebie, że mogą się nie udać. I wtedy robi się protokół... A kasa i tak się zgadza.

        • 3 2

    • w teori ta nawierzchnia nie będzie pękać

      bo jest elastyczniejsza od asfaltu- zamarznięta woda w porach będzie się rozpychać, ale po odparowaniu pory powinny wrócić do pierwotnego kształtu.

      • 7 2

    • Opinia wyróżniona

      Tak wzięły (1)

      Na tej nawierzchni nie występuje gołoledź bo pojazdy kruszą warstwę lodu. Wymaga również innego zimowego utrzymania niż asfalt tradycyjny. Skoro podobna nawierzchnia przetrwała 2 lata w Szwecji to znaczy że zima jej nie jest straszna. (Podkreślam podobna, ale nie taka sama)

      • 36 1

      • Wymaga innego utrzymania?

        Konkretnie czego i jakim kosztem? Brzmi to jak Abdul z kodami w stolicy. Wynajmie się bezdomnego i droga będzie do zaorania na wiosnę.

        • 0 4

  • Test (2)

    Zaladuje moja ciężarówkę Man tak że osie będą się uginac i przejade się tam. Jak testować to testować.

    • 8 1

    • Zapraszamy

      • 3 0

    • Obyś nie przeładował,wiesz czym to grozi ja namierza cię "krokodylki".

      • 0 1

  • Tarcie guma -guma.

    Bardzo dobry pomysł, ponieważ współczynnik tarcia gumy o gumę jest bardzo wysoki a samochód właśnie oponami się odpycha i dzięki sile tarcia jedzie.

    • 2 0

  • Powinni ją wylać na Nowatorów

    • 1 0

  • 160 metrów-szalenstwo... szkoda ze nie 20cm.zalosne jak te miasto (2)

    • 4 9

    • Zostało zrobione tyle metrów ile potrzeba. (1)

      To nawierzchnia testowa połozona tymczasowo. Jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzona do katalogu nawierzchni drogowych.

      • 1 3

      • Taa zesr....e

        • 1 0

  • Przez to układanie nawierzchni obok na obwodnicy robily sie wtedy spore korki. Barany!

    • 1 6

  • Rudy

    Ile to kosztowało? Budyniowa Sycylia jedzie dalej.

    • 3 3

  • Przepuszcza wodę. No to po zimie zrywamy co zostało.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane