• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 46 autobusów mercedes

Krzysztof Koprowski
22 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 13:10 (23 marca 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT
Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, nowe autobusy pojawią się na ulicach w przyszłym roku. Nz. Mercedesy Citaro z poprzedniego zamówienia. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, nowe autobusy pojawią się na ulicach w przyszłym roku. Nz. Mercedesy Citaro z poprzedniego zamówienia.

Ok. 9 mln zł więcej, niż planowała spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje kosztować będzie zakup 46 fabrycznie nowych autobusów. W ogłoszonym przetargu złożono tylko jedną ofertę - pojazdów marki Mercedes-Benz. Mimo to miejska spółka zaakceptuje te ofertę.



Czy zwracasz uwagę na producenta taboru, którym podróżujesz?

Aktualizacja, 23 marca, godz. 13

- Gdańsk kupi 46 nowych autobusów Mercedes Citaro! Tym samym mogę potwierdzić, że miasto dołoży 9 milionów złotych brakujące do rozstrzygnięcia wartego blisko 80 mln zł zamówienia. Będzie to cena porównywalna do zakupów takich pojazdów przez inne miasta, między innymi Gdynię i Wrocław - poinformował prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.


O przetargu na zakup 26 autobusów przegubowych, 18 o standardowej długości oraz dwóch krótszych midibusów pisaliśmy pod koniec stycznia. W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi specyfikacji technicznej, otwarcie ofert przesunięto z 8 na 22 marca.

Ostatecznie zainteresowanie dostarczeniem autobusów wyraziła tylko jedna firma - EvoBus Polska, która zaproponowała znane już pasażerom w Gdańsku Mercedesy Citaro C2.

W momencie otwarcia ofert spółka GAiT podała kwotę zarezerwowaną na zakup nowych autobusów - ok. 70,5 mln zł brutto. Oferta EvoBus wyniosła natomiast ok. 79,4 mln zł brutto.

Wszystkie rodzaje autobusów przekroczyły budżet



W podziale na poszczególne rodzaje autobusów oferta za każdym razem okazała się droższa od zakładanego wydatku:

  • Na zakup jednego autobusu przegubowego planowano wydać nie więcej niż 1,4 mln zł netto, zaś oferta EvoBus wyniosła 1,582 mln zł netto.
  • Planowany przez GAiT koszt zakupu jednego autobusu standardowego, nieprzegubowego to 1,05 mln zł netto, oferta EvoBus - ok. 1,173 mln zł netto.
  • Budżet zarezerwowany na pojedynczy midibus to 1 mln zł netto, oferta Evobus - ok. 1,156 mln zł netto.

Na razie miejska spółka nie podjęła decyzji, czy zamierza udzielić zamówienia jedynemu oferentowi w przetargu.

- Obecnie analizujemy złożoną ofertę - ucina spekulacje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • W pojazdach przewidziano montaż gniazd USB do ładowania np. telefonu.
  • W autobusach przegubowych pojawią się wieszaki na rowery.

12 miesięcy na dostawę od momentu podpisania umowy



Zgodnie z wymaganiami przetargu, wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację oraz monitoring. We wnętrzach mają się również znaleźć gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych (np. telefonu komórkowego) oraz automatyczny mechanizm zliczania pasażerów. Dodatkowo, w "przegubowcach" powinny być zainstalowane wieszaki do rowerów.

Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, nowe pojazdy pojawią się na gdańskich ulicach w ciągu 12 miesięcy. Ostatnia dostawa fabrycznie nowych autobusów - także Mercedesów Citaro drugiej generacji - odbyła się w grudniu 2016 r. Wówczas do Gdańska dotarło dziewięć "przegubowców", dziewięć "solówek" oraz trzy "midiki".

Miejsca

Opinie (204) 7 zablokowanych

  • Kant

    Pewnie dogada Paweł z Niemcami na zakończenie co dostał przecież nasze Solarisy bardzo ładne i dobre

    • 0 3

  • Frajerzy (23)

    Przetarg szyty na miare mercedesa - mercedes ich wyrolowal. Wczesniej podobna historia z pesa :) przynajmniej oliwa sprawiedliwa. Skad taka niechec w ZKM do solarisa ???

    • 200 28

    • Bo Solaris produkowany dla polskich przewoźników to okrutny złom! (10)

      Dla zagranicy wszystko pięknie spasowane, nic nie trzeszczy, a nasze? Od pierwszych kilometrów podsufitka trzeszczała. Dobrze mamy drogi jakie mamy, ale zobaczcie solarisy od początku trzeszczały, a te nowe Mercedesy nic nie trzeszczą. Po prostu GAiT kupił porządny produkt, a nie badziewie za które płacisz normalnie, a masz produkt jakby był produkowany w nocy cichcem przed właścicielem z gorszej jakości części.

      • 48 40

      • Nie Solaris jest okrutnym złomem a stan naszych dróg.

        • 0 0

      • merc złom (2)

        merce nie trzeszczy tylko dlatego że kierowcy w swoim prywatnym czasie i za prywatne pieniądze wygłuszają te cudowne merce podkładkami z filcu

        • 40 14

        • (1)

          Hehe, dobre.
          Czyli wszyscy kierowcy Merców to jakiś inny gatunek kierowców, a Ci z Solarisów to lenie, które chcą, żeby im pojazd trzeszczał? :D

          • 12 5

          • z frontu

            mój wujek naprawia te autobusy. jedno zdanie mi powiedział: "mercedes - spokojnie 10-15 lat, a reszta nie daje rady dojść do połowy tego przebiegu". także cieszcie się gdańszczanie.

            • 2 2

      • (5)

        krótkowzroczność lepiej pakować kasę dla Niemców? tylko widzisz mniej pieniędzy w Polsce zostanie mamy fajny produkt zamiast ładować w nasz rynek kasę wolimy kupować szmelc od niemiaszków tyle że ładnie opakowany, jeszcze ZKM zapłaczę za solarisami jak im serwis merca koszta podliczy okaże się że po 5 latach taniej będzie zezłomować merce i kupić solarisy, a nie trzeszczą mercedesy bo mają klejone panele, zresztą co to za problem złożyć reklamacje solarisowi że trzeszczy? niech też dopracują swój produkt i popracują nad jakością

        • 11 14

        • (3)

          Już zaczyna się, pseudopatriotyczna tyrada. Jeżeli jakiś podmiot coś kupuje, to przede wszystkim dlatego aby ten produkt mieć. Tymczasem ty piszesz tak jakby zakup czegokolwiek miał służyć głównie wspieraniu gospodarki.

          Tu nie ma miejsca na żadne sentymenty, tu albo oferta spełnia oczekiwania albo nie spełnia. To czy producent pochodzi z Polski czy nie, nie powinno mieć żadnego znaczenia. Czy ktoś Solarisowi bronił wziąć udział w przetargu?

          • 4 4

          • tylko czy te oczekiwania zostały ułożone tak żeby tylko jedna firma mogła złożyć papiery

            • 1 0

          • wystarczy napisać tak SWIZ aby był pod Mercedesa i nie trzeba bronić startu w przetargu Solarisowi (1)

            nikt nie będzie siedział nad ofertą tylko po to aby wystartować i liczyć się z odrzuceniem oferty...
            Człowieku gdzie ty żyjesz?
            Jak większość komentujących znasz się na "wszystkim"

            • 4 2

            • bo to wyszczekany i oczytany głupek.

              paradoksalnie coś takiego istnieje.

              • 0 2

        • Jeśli Merc za drogi, a Solaris badziew, to tych 18 standardowych autobusów (średnich) mogliby kupić u np. Autosana

          Autosan robi ładne Sancity12LF. Można je kupić nawet w wersji na CNG.
          Niestety przetarg był ewidentnie ustawiony, bo niemożliwe jest, że tylko jedna firma chce sprzedać 46 autobusów - Solaris nie chce? Man nie chce? Słupsk nie chce?
          Przekręt EWIDENTNY!!!, a Budyń oczywiście niczego nie wie, jak zwykle.

          • 11 2

    • Mercedes dał mieszkanie dla Pawełka Betona

      • 1 0

    • (2)

      Przecież adamowicz lisicki ZdiZ i wszystko co z nimi związane czyli przetargi to wszystko jeden wielki WAŁ.

      • 8 15

      • PiS nie ma dowodów?

        dlaczego?
        czyżby PiS brał łapówki
        i ustawiał przetargi?
        czyżby Jarosław Kaczyński znów został przyłapany na kłamstwie?

        • 2 4

      • szczęście że ty z preziem jedyni uczciwi na tym świecie..

        • 9 4

    • bo to g*wno

      • 1 5

    • (1)

      A solaris złożył ofertę by można by go chcieć lub nie ?

      • 12 4

      • Ale chyba chodzi o opis zamówienia wykluczający solarisa (bez szalonych przeróbek)

        • 11 2

    • Nie chciałbyś Solaisa. (1)

      Uwierz mi. Przy takim obłożeniu zamówieniami i w związku z tym niskiej jakości montażu - Solaris tylko ładnie wygląda - nie chciałbyś tego wozu. Serio.

      • 28 23

      • solaris to jakoś tak dziwnie brzmi

        to taka putana, która cały czas się opala.

        • 9 8

    • Na podstawie eksploatacji. (1)

      Solaris praktycznie zajął miejsce Neoplana,a to już powinno wszystko wyjaśniać każdemu kto zna obie marki. W skrócie: Neoplan to była półka niżej,tak jak dziś u nas Autosan do Solarisa ;)

      • 19 15

      • Solbus to była jakość :D
        Bałem sie do tego wsiasc :D

        • 14 2

    • Pewnie dlatego że ten szrot szybko się sypie co widzi każdy kto z nich korzysta. Lepiej zapłacić więcej i kupić coś trwalszego. Nowe Mercki jakie już jeżdżą są świetne.

      • 22 27

  • fajnie ze sa autobusy (2)

    a ja się pytam gdzie są wiaty przystankowe i ławki? cały ciąg jabłoniowej w stronę szadolek zero wiat zero ławek, skandal

    • 17 2

    • Grunt ze za biorkiem maja wygodnie :) a pasazer....sie nie podoba?...niech kupi se auto ;)

      • 0 0

    • A jeden autobus na godzine to ci nie ptzeszkadza? Z tamtad bez podejscia do jeloniohorskiej komunikacja miejska to kpina

      • 0 0

  • Gdzie CBA?

    Jawne naruszenie ustawy pzp.

    • 1 3

  • (4)

    Ta cała komunikacja w trójmieście... Eh naprawdę słabo

    • 57 32

    • W Gdańsku rewelacja. Od wielu lat.

      Poruszam się tylko pieszo lub komunikacją miejską. Samochód tylko wtedy jak już naprawdę muszę. Gdyby udało się wyeliminować śmierdzących brudasów i pijaków w różnym wieku było by ok.

      • 0 0

    • Stare 40 letnie niemieckie tramwaje - szrot za miliony z naszych podatków (2)

      Teraz niemieckie ropniaki, których Europa nie chce już kupować bo wszyscy przesiadają się na elektryczne...

      co za syf w tym budyniowie

      • 8 13

      • Lecz nogi (1)

        na glowe za pozno

        • 9 6

        • Obiektywny jak cała banda pełowska

          • 4 6

  • Za jeden tramwaj, którego pojemność jest niewiele większa od przegubowca, mozna (1)

    kupić pięć autobusów. Do tego kosmiczny koszt budowy torowiska oraz trakcji i widać, że inwestycja w tramwaje to idiotyzm. Zamiast torów robić buspasy. Jak się jeden autobus popsuje, to drugi go ominie i jedzie dalej, a jak tramwaj się popsuje, paraliż komunikacji w połowie miasta.

    • 11 9

    • Buspas to jest dopiero marnotractwo pieniedzy. Na drodze dla wszystkich wydzielic obszar dla z 8 pojazdow na godzine, toc takie fajne i sprawiedliwe. Goncie sie powaleni ekoterorysci!

      • 0 0

  • Mi tam się podoba, ale co z naprawą?

    Solarisy były u mnie na 1 miejscu, bo to całkiem fajne autobusy. Jak na polskie drogi całkiem spoko sobie radzą. Ale te nowe Citaro są bardzo spoko, wygodne, ciche, jeździ się w nich jak w nowoczesnym pociągu z takim zawieszeniem, w ogóle nie trzęsie... (to moje prywatne odczucie) Ale do czasu, przynajmniej przez pierwsze miesiące użytkowania. Potem się zaczyna np: zaczynają strasznie piszczeć (łożyska w alternatorach?), zawieszenie nie daje rady na naszych Gdańskich drogach. Wiadomo że każdy autobus po jakimś czasie zaczyna się zużywać, ale te nowe Citaro jakoś strasznie szybko zaczęły padać, po za tym "ponoć" nikomu nie chce się w nich dłubać bo za dużo roboty z nimi. Jeśli będą je naprawiać to nie mam nic przeciwko żeby było ich więcej, bo całkiem spoko są takie autobusy, przynajmniej jakoś to wygląda.

    • 1 2

  • Bus

    Dla decydentow...Citaro jest robiony w Niemczech natomiast Connecto to turecki odpowiednik Citaro tylko slabsze wykonanie.Uwazam ze wladze Gdanska w koncu poszly po rozum do glowy i kupuja busy jednej firmy a nie jak inne kilku producentow.Koszt napraw jedt tanszy jak sie ma we flocie jeden model busa a nie 45

    • 2 2

  • gdzie ekologia?

    Dlaczego nie kupuje moje miasto autobusów ekologicznych hę???? pytam się .Dlaczego nie ma ekologicznych protestów??? a są inne gdzie feministki aktywistki przecież spaliny rujnują nasze zdrowie, dlaczego ktoś ma decydować za nas czym oddychamy a tym bardziej to są nasi przedstaiwiele w mieście nie oddam głosu na prezydenta Adamowicza co to to nie.

    • 4 1

  • Mumin dzięki temu kupi następne kilka mieszkań.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane