• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Najważniejsza część PKM, czyli oznaczona na pomarańczowo zamknięta bezterminowo!

    Czy oni jaja sobie robią? Bo ja już nic nie rozumiem!!! Wykonawca wykonuje naprawy, ale Województwo nic za to nie płaci. Budimex będzie rozliczał się z ubezpieczycielem, ciekawe!!! Przy tym skandalu, HGW i jej działka na Chmielnej 'a marne 160 mln to pikuś! Ciekawe czy ktoś za to odpowie, raczej nie, przecież w POmorskim mamy POciotków królika i jego szwagrów!!! Noż się w kieszeni otwiera na tę sitwę!!!

    • 10 2

  • zniżki na bilet

    Kiedy obniżą ceny biletów miesięcznych, w które nam wliczyli ten bubel, który i tak nie jeździ?

    • 5 1

  • (1)

    Czy w tym roku bedzie jeszcze mozna dojechac z Gdyni do Lotniska PKM?

    Nigdzie o tym nie pisza, nic nie mozna sie dowiedziec.
    Ta linia bedzie zupelnie wycieta czy jak??

    • 1 1

    • tak, na Babich Dolach

      • 2 1

  • (1)

    kolejne 25mln na puste perony...super pomysl

    • 4 1

    • bale bez torowisk ;))

      • 1 1

  • panie te fachowcy ! (2)

    one teraz naprawiając szukają oszczędności -a zobacz pan, panie - tyle już tygodni kolej metrop.nie kursuje a wszystkie przystanki oświetlone jak choinka, po co panie i komu to potrzebne, no komu ?

    • 7 1

    • Energa musi swoje zarobic

      Inaczej nie da Budyniowi nagrody na koniec roku!

      • 3 0

    • Aby nie rozkradli tych przystankow

      • 0 0

  • dach Powinien byc zamkniety - na takiej wysokosci nie zabezpieczy ludzi od zacinajacego deszczu czy sniegu

    • 4 1

  • Budimex ??? (4)

    Nie MTM ??? Szok !

    • 31 6

    • myslisz, że w budimexie nie ma ludzi powiązanym z urzędem miasta Gdynia?? (2)

      to jeden wielki szczelny układ zamknięty.

      • 11 3

      • (1)

        Chyba bardziej z urzedem marszalkowskim

        • 2 0

        • trolek i tak nie zrozumie roznicy ;)

          • 2 0

    • nie mow hop...

      kolesie już atakują UM Gdynia

      • 11 3

  • Dla mnie to koniec PKM (7)

    Przed ulewą frekwencja ogólna była taka sobie. Ile osób po wznowieniu PKM do niej wróci? 50% wcześniejszych pasażerów? Dzisiaj jechałem z Kartuz do Wrzeszcza (z przesiadką na autobus zastępczy). Wiecie ile osób jechało w godzinach porannych? Około 8 razem z dwoma pracownikami SKM.

    • 61 31

    • No i wygral budimex, ktory powinien miec bana po czyms takim. Ale wowczas pewne osoby bardzo by sie zasmucili.

      • 1 3

    • (2)

      Koniec PKM? Drogi panie, taka inwestycja powstaje a dziesięciolecia. To że w pierwszym okresie nie cieszy się popularnością nie przekreśla danej inwestycji. A to, że po wznowieniu przewozów nie wszyscy od razu wrócą do PKM? Powtarzam, takie inwestycje są na dziesięciolecia, a ty piszesz jakby inwestycja była już na półmetku

      • 8 2

      • Gdyby ta linia miała sens... (1)

        To już przed wojną, gdy ją po raz pierwszy zbudowano, cieszyłaby jakąś popularnością (wtedy przecież transport kolejowy miał o niebo większe znaczenie) a po wojnie zostałaby szybko reaktywowana.

        Komuna nie raz przymierzała się do tego i zawsze wychodziło, że to jest bez sensu.
        Aż tu nagle pojawiła się potrzeba przemielenia unijnej kasy...

        • 2 5

        • Przed wojną ta trasa nie miała sensu z uwagi na brak lotniska w Rębiechowie. Od połowy ubiegłej dekady ruch lotniczy wzrasta i będzie wzrastał, a tym samy - jak sądzę - korzystanie z PKM (wiem, że PKM to nie tylko lotnisko). Musimy myśleć w perspektywie nie kilkuletniej a kilkudziesięcioletniej. Za 20 lat jak największe polskie porty lotnicze będą robić po 10-15 mln pasażerów, w tym i EPGD znacznie zwiększy się zapotrzebowanie na tego typu połączenia.

          A przesiadki tak naprawdę wcale nie są straszne, tylko trzeba je dobrze zorganizować. W Londynie zaliczasz czasami 2 przesiadki w ramach jednej trasy których praktycznie nie odczuwasz bo przechodzisz "suchą stopą" z pociągu do pociągu.

          • 5 1

    • bla bla bla

      Jak ktos z 3 razy w tygodniu postoi w korku, to uzna, ze moze lepiej wrocic do PKM (gdy ta juz bedzie jezdzic).

      Pytanie, czy to ostatni taki problem, czy poczatek prawdziwych problemow.

      • 8 6

    • Wygoda

      Wiele osób woli jechać bez przesiadek. Gdy tak jedziemy koleją jak przed powodzią sprzyja nam stałość czasów dojazdu. Ze względu na korki na trasie do Kartuz przy jeździe autobusem czas przejazdu prawie wcale nie jest stały zwłaszcza przed dniami wolnymi. A to nie pozwala na planowany przejazd gdy trzeba się przesiadać w Kartuzach na inne linie. W godzinach wieczornych zaś często narażeni jesteśmy, na sytuację w której spóźniony autobus nie dowiezie nas na czas potrzebny do ostatniego istniejącego połączenia w danym dniu!!!

      • 10 0

    • tak się kończy biurkowe zarządzanie

      tym leszczom z PKM nie dałbym nawet mopa i szmaty do podłogi

      • 24 5

  • Nieprawda (2)

    "Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy."
    Uszkodzenia nie powstały w wyniku powodzi, tylko DESZCZU, co nie najlepiej świadczy o jakości wykonania !!

    • 48 6

    • No i mieli szczście, ze deszczyk nie popadał dzien dłużej , bo nie było by co zbierać

      ..

      • 4 2

    • Żeby nie było, niczego się nie nauczyli. Znowu o wyborze w 90% decydowała cena.

      • 4 5

  • zima 2016

    Przyszla zima a pkmki ni ma

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane