• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • PKM to dobra inwestycja, stare nasypy a zwłaszcza wysadzone wiadukty straszyły jeszcze wojną... (3)

    Kasa przyszła z UE i tu została...a PKM jest przyszłościowa, za jakiśczas teren się zaludnią i będzie miło.

    • 16 12

    • z uni 30% - reszta to również Twoje pieniądze

      • 0 0

    • chciałbym tylko dyskretnie zauważyć, że te straszące nasypy przetrwały sporo ulew przez te wszystkie lata...

      • 8 1

    • Ten argument odszedł w niebyt wraz z ulewą. Nikt nie zwiąże swoich życiowych planów, takich, jak zakup mieszkania, z czymś, co w każdej chwili może zostać wyłączone z eksploatacji na 2 miesiące (niech będzie - optymistą jestem).

      • 6 5

  • Szczurze...

    A czy Żniwną da radę przy tej okazji zrobić? Develiperów Szczur tam nawpuszczał a droga wzdłuż torów jak za komuny, młodzi jeżdżą tam nieostrożnie pewno czekamy na jakiś wypadek aby Szczur ruszył w tym kierunku? A może developera jakiegoś by w to Szczur ubrał? Chyba że są nie z tej listy?

    • 0 0

  • Gdynia, jak zwykle, wszystko od samego początku robi tak, aby utrudnić ludziom życie.

    Można było zbudować stację PKM Stadion tak, aby schodzić z obu końców po obu stronach wiaduktu, ale oczywiście lepiej zrobić jak na SKM Wzgórzu, gdzie aby zejść po południowej stronie, trzeba najpierw zrobić ponad 100m dodatkowej trasy z podejściem, a na koniec i tak nie ma jak zejść na południe i trzeba przechodzić na drugą stronę po dwuetapowym przejściu.
    Miasto Szczurka - miasto szczurów biegających po pochylniach i w tunelach.

    • 1 0

  • planowanie witualne (5)

    Osoba, która zrealizowała wizualizację przystanków nigdy nie była w tych miejscach, ani nie zapoznała się z rzeczywistymi mapami. Potem znowu wykonawca zostanie zaskoczony.

    • 43 7

    • Co to jest planowanie witualne?

      • 0 0

    • nowe osiedla tez tak wstawiaja

      na przyklad u nas na trawniku i boisku czy parku na Zaspie
      Widac, ze nikt tego nie projektue. Wybieraja tylko z szablonu najwyzsze co maja na dana dzialke. A infrastrukture musi im zapewniac i oplacac nasze osiedle

      • 1 1

    • wizualizacja, a projekt to zupełnie co innego :)

      • 7 0

    • a co, myślisz, że wykonawca buduje na podstawie renderów?

      • 6 1

    • Ale co konkretnie Ci nie pasuje?

      Ten cały węzeł będzie przebudowany. Obecnie nic co jest tam obecnie nie będzie tak wyglądało po przebudowie, wiec o co Ci człowieku chodzi?

      • 7 5

  • Dziękujemy redaktorowi za porównania w ostatniej kolumnie

    trójmiasto.pl portalem dla gimnazjalistów i przedszkolaków

    • 1 0

  • nie moje pieniądze więc hulaj dusza

    PKM w takiej postaci to jedna wielka pomyłka, a to co powstało to jeden wielki bubel

    • 1 1

  • gdynia ma gest (3)

    nie prościej byłoby doprowadzić do ładu przystanek Gdynia Wielki Kack?
    Lepiej wydać 25,5 niż 2,55 mln?

    • 9 6

    • Przecież to nie Gdynia tylko PKM jest inwestorem

      :)

      • 0 0

    • dokładnie

      totalna niegospodarność. Ale to pieniądze publiczne, to ma się "gest"....

      • 3 1

    • zgadzam się

      Budynek dworca jest ładny, tylko trzeba by go wyremontować i ulepszyć dojazd do niego.
      Te nowy przystanki to byle co, niepraktyczne, zadaszenia tak wysokie, że nie chronią przed deszczem, tona betonu, jak w Sopocie na Monciaku.

      Po prostu ktoś musiał zarobić i teraz wciskają wszystkim, że to ładne, itd. No ale wiara to kupi.

      • 4 2

  • PKM stoi (2)

    I nie ma buntu społecznego? Inwestycja nikomu nie jest potrzebna

    • 4 3

    • Buntu społecznego idioto ? W 1953 roku jakbyś wtedy żył dałbyś upust swej (1)

      frustracji krytykując budowę ówczesnej SKM.

      To jest inwestycja na lata pieprzony jasnowidzu, który wie co będzie przy tej linii w 2050 roku.

      • 5 2

      • Póki co, inwestycja okazała się na 10 miesięcy.
        Nic nie wskazuje na to, żeby po "naprawie" nasypy miały być jakkolwiek mocniejsze, więc na lata to bym sie nie nastawiał.

        • 0 0

  • Budimdex budimex budime.... (7)

    ciekawe jaki jest skład akcjonariatu tej firmy

    • 34 16

    • musiał to pisać kretyn pierwszego sortu. Są to informacje jawne :) (1)

      • 12 4

      • tak jak ilość mieszkań pewnego urzędnika

        pytanie jest bardzo konkretne a te tzw dane jawne tylko zaciemniają

        • 0 0

    • Pan Marszalek bardzo, ale to bardzo sobie ceni ta firme. Oczywiscie za fachowosc. Takie wzajemne przywiazanie i zaufanie.

      • 2 2

    • Budimex to jedyna duża firma, która radzi sobie w kolejowych kontraktach (1)

      • 8 6

      • do czasu az powstanie MTM Kolej.

        • 6 3

    • A co, według ciebie to tajne? Wejdź na stronę Budimexu, Giełdy, KNF i sobie zobacz a nie spisków szukasz.

      • 17 2

    • radosny, a jaki ma być :)

      • 5 1

  • Koszt biletu

    PKM nie jeździ a cena biletu miesięcznego sie nie zmieniła - to dopiero paradoks - a my za to płacimy

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane