• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wiadukty Biskupia Górka bez unijnego wsparcia?

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach. W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach.

Maleją szanse na szybką budowę nowych wiaduktów Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska, na których realizację chciano uzyskać 85-procentowe finansowe wsparcie UE. Na liście rankingowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt uzyskał odległą 21. pozycję na łącznie 26 zgłoszonych zadań.



Jaką decyzję powinny podjąć władze miasta Gdańsk?

Dwa nowe wiadukty nad torami kolejowymi oraz parking kubaturowy przy Urzędzie Wojewódzkim - taką inwestycję planowano w Gdańsku od kilku lat.

Koszt całego przedsięwzięcia oszacowano na ok. 138,4 mln zł, z czego ok. 117,7 przewidywano pozyskać ze środków unijnych.

Kilka dni temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podległe Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa, przedstawiło listę rankingową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 w ramach działania na rzecz "zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".

Projekt "Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku" uzyskał 57 z możliwych 80 punktów. Przełożyło się na 21. pozycję na całej liście. Nie tylko trafił w ten sposób na listę projektów rezerwowych, ale w tej kategorii zyskał gorszą ocenę niż pomysły transportowe Bielska-Białej oraz Poznania, otrzymując identyczną liczbę punktów, co projekty z Katowic oraz Torunia.

To oznacza, że szanse na pozyskanie wnioskowanej kwoty są niewielkie, bo nawet jeśli zwolnią się środki z innych inwestycji, to Gdańsk nie będzie pierwszym miastem na liście rezerwowej.

Czy zatem miasto odstąpi od rozbudowy układu drogowego w południowej części Śródmieścia?

- Czekamy na oficjalną informację z CUPT. Będziemy ją analizowali i skorzystamy z procedury odwoławczej. Realizacja tego zadania bez dofinansowania z UE stawia ją pod dużym znakiem zapytania - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego - Na razie skupiamy się na merytorycznej dyskusji z Warszawą, zgodnie z procedurami dla projektów europejskich.
Zobacz całą listę rankingową Centrum Unijnych Projektów Transportowych (pdf)

Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu. Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu.
Najwyższą ocenę i 85-procentowe dofinansowanie, uzyskały projekty: przebudowy drogi krajowej nr 73 do drogi krajowej nr 94 w Tarnowie (73 punktów, łączny koszt ok. 36,4 mln zł), przebudowy drogi krajowej nr 12 w Lesznie (70 punktów, ok. 69 mln zł) oraz budowa bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej i Oświęcimskiej wraz z przebudową ul. Oświęcimskiej w Tychach (68 punktów, ok. 207,4 mln zł).

Ponadto na liście dofinansowania w wysokości 85 proc. uwzględniono inwestycje z Zamościa, Rybnika, Bydgoszczy, Częstochowy, Łomży, Wałbrzycha, Krakowa i Gliwic. Tabelę zamyka najdroższy ze wszystkim projektów - budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu, którą wyceniono na prawie 912,6 mln zł.

Dodatkowo uwzględniono jeszcze wnioski czterech samorządów: Nowego Sącza, Torunia, Sosnowca oraz Gorzowa Wielkopolskiego, ale obniżono ich dofinansowanie do poziomu 27 proc.

Niżej od gdańskiego projektu na liście rezerwowej znalazły się inwestycje Konina, Szczecina, Piotrkowa Trybunalskiego oraz Wrocławia.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Opinie (199) 8 zablokowanych

  • za rok wszyscy głosujemy na pis

    • 5 8

  • Niech się zrzucą deweloperzy i właściciel galerii.

    • 9 3

  • Po co nowe wiadukty, skoro natężenie ruchu będzie zmniejszane poprzez redukcję pasa, likwidację przejść podziemnych itp,itd. Z drugiej strony, właściciel nowej galerii będzie niepocieszony. No a ten parking przy UMarsz. To dla urzędników? Jeśli tak, to grubo, bo obywateli wpychają do tramwajów i na rowery...

    • 6 5

  • nie temat ważny a promotor...

    No cóż, witamy w normalności.
    Fajnie ukuć teoryję o zemście. Ona jest prawie jak miłość, wszystko tłumaczy. A może, po prostu, trzeba przyzwyczaić się, że jest się jednym ze stojących w kolejce.
    Może wtedy doceni się fakt, że trzeba mieć dochody. A te w 2/3 to PITy obywateli.
    Bo "inwestycja" musi przynosić dochód, nie tylko bezpośrednio zaangażowanym...
    Gdańsk i tak jest w uprzywilejowanej sytuacji, bo zostało mu kilku dużych płatników nie tylko PIT. Jednak to się może zmienić... A długi zostaną...

    • 3 5

  • taka liczba punktów to i tak dobry wynik (2)

    akurat na projekty infrastrukturalne konkurencja jest bardzo duża a wnioski doszlifowane. Widocznie inne projekty z samego założenia lepiej wpisuja się w wytyczne i załozenia programów. Błedów formalnych, wynikających z błedów urzędników widocznie nie było skoro projekt został oceniony a nie odrzucony na kontroli formalnej.

    • 14 4

    • każdy gupi widzi, ze to dymany projekt wprowadzenia parkingowca dla urzędasów (1)

      i autostrady przez Śródmieście do Centrum Handlowego. Nie, dziękuję, postoję

      • 4 3

      • W polskich miastach nie ma autostrad

        • 3 0

  • (2)

    Dziwi was to? PiS nienawidzi wolnego i dumnego Gdańska. Jesteśmy dla nich solą w oku.

    • 25 16

    • jak jesteś Gdańszczaninem

      to wiesz gdzie była taka aleja na której ludzie się bujali, zrób to samo.
      Albo zacznij myśleć, nawet bądź chamem i myśl o własnym tyłku i tak głosuj i nie idź na propagandę!!!

      • 3 4

    • Żałosne.

      • 4 4

  • Kwintesencja socjalizmu ZSRE.

    1. Odprowadzaj horrendalne skladki czlonkowskie.
    2. Zebraj o pieniadze na finansowanie inwestycji za te skladki.

    • 8 2

  • Zadziwaiający prymat wyborczych regionów PIslamu (1)

    dobra zmiana próbuje zawłaszczyć nawet dotacje EU

    • 17 10

    • a kto jest konfidentem

      i nam robi pod górkę???
      nad tym się zastanów!

      Pamiętaj jesteś polakiem a nie konfidentem no chyba że rodzina z układu.

      Ale to już Historia oceni

      • 0 0

  • Budyn ma kase niech za swoje cos zrobi dla miasta

    Sprzedac mieszkania Budynia i bedzie kasa na inwestycje

    • 7 8

  • Nie trzeba bylo glosowac na pisiakow (3)

    Teraz nie ma co sie dziwić

    • 153 46

    • Przede wszystkim to trzeba było pójść na wybory, a nie na zadku przed TV siedzieć.

      • 8 1

    • Przecież ten brak dofinansowania na idiotyczną inwestycję, to akurat wspaniała wiadomość

      Duch z Bojanowskim już się popisali przy FRadunia, masakra na każdym polu, teraz chcieli prywatny giga parking dla urzędasów mimo że pod nosem i SKM, autobusy i tramwaje

      • 11 9

    • Ci co głosowali właśnie zostali ukarani

      • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane