• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wytyczne w sprawie parkowania w miastach

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Znak pionowy wjazdu do strefy płatnego parkowania to według ministerialnej interpretacji za mało, by pobierać opłaty za postój. Potrzebne jest jeszcze wyznaczenie (farbą) miejsc postojowych. Znak pionowy wjazdu do strefy płatnego parkowania to według ministerialnej interpretacji za mało, by pobierać opłaty za postój. Potrzebne jest jeszcze wyznaczenie (farbą) miejsc postojowych.

Ministerialni urzędnicy uznali, że miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania powinny być wymalowane linią poziomą. Jeśli tak nie jest, miasta nie mogą pobierać opłat za parkowanie. W Trójmieście jest bardzo mało miejsc wymalowanych zgodnie z tym zaleceniem. Czy to oznacza, że w strefach nie trzeba odtąd płacić za parkowanie?



Czy miasta powinny wymalować miejsca postojowe w strefach parkowania?

W połowie kwietnia do wojewody pomorskiego wpłynęła interpretacja ostatniej nowelizacji rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 września 2013. Ministerialni urzędnicy stwierdzili w niej, że opłatę za parkowanie pobiera się za postój pojazdów w strefie parkowania w wyznaczonym miejscu. To znaczy, że każde miejsce postojowe w strefie płatnego parkowania musi być oznaczone znakiem poziomym, czyli "kopertą", by móc pobierać opłatę za postój i karać kierowców za jej brak.

Przypomnijmy, że dzisiaj kierowcy płacą za postój w strefie parkowania zawsze za znakiem pionowym D-44. W takich strefach miasta nie wyznaczają poziomych miejsc postojowych. Kierowcy płacą zawsze opłatę, gdy zaparkują pojazd na drodze publicznej.

Interpretacja powstała na wniosek wojewody pomorskiego.

- O wyjaśnienie rozporządzenia zwracali się do nas kierowcy i zarządcy dróg - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego. - Przekazaliśmy interpretację ministerialną na piśmie zarządcom dróg w województwie - dodaje Nowak.



Czeka nas spore zamieszanie na drogach

Przedstawienie znowelizowanych przepisów w takim świetle rodzi wiele problemów natury technicznej. Weźmy na przykład Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska, który jest wybrukowany i obowiązuje na nim strefa płatnego parkowania. Położenie tam farby w celu wytyczenia miejsc postojowych graniczy z cudem. Farba nie przylgnie dokładnie do bruku, po chwili zacznie odpadać i efekt estetyczny będzie fatalny.

Sytuacja wyglądać będzie podobnie, gdy spadnie śnieg. Wtedy trudno będzie ocenić kierowcom i pracownikom strefy, czy samochód stoi w kopercie, czy też nie. Kierowcy będą mogli dowolnie interpretować fakt, czy dany pojazd stoi na miejscu włączonym do strefy płatnego parkowania.

Do tego trzeba doliczyć setki litrów farby, jakie miasta muszą nabyć, by wymalować miejsca postojowe.

Nie wiadomo też, czy kierowcom, którzy opłacili opłatę za postój po wejściu w życie rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 września 2013 r., miasta nie powinny zwracać poniesionych kosztów.

Jeśli urzędnicy przyznają rację ministerialnej interpretacji możliwe, że pasy do parkowania będzie trzeba wymalować m.in. na Targu Węglowym, co będzie ze szkodą dla jego estetyki. Jeśli urzędnicy przyznają rację ministerialnej interpretacji możliwe, że pasy do parkowania będzie trzeba wymalować m.in. na Targu Węglowym, co będzie ze szkodą dla jego estetyki.
Co na to drogowcy?

W Gdańsku na razie urzędnicy czekają na pismo wojewody.

- Póki dokument z interpretacją do nas nie dotrze, nie będziemy analizować tej sytuacji - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Interpretacja za to dotarła do Gdyni. - Zanim podejmiemy decyzję co dalej, chcemy przeanalizować dokument najpierw z naszymi prawnikami - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Urzędnicy w Gdyni wstępnie wychodzą z założenia, że nic nie muszą zmieniać. Ich zdaniem wejście w życie spornego rozporządzenia dotyczy tylko miejsc postojowych dopiero projektowanych. Dotychczasowe miejsca nie muszą być dostosowywane do obowiązujących przepisów.

Z tego samego powodu urzędnicy nie spodziewają się, że zaleje ich fala wniosków o zwrot kosztów związanych z parkowaniem w strefie płatnego parkowania.

Miejsca

Opinie (143) 5 zablokowanych

  • Parkowanie w Parku

    Ostatnio oddano nowy plac zabaw w Parku Oruńskim.Brak znaków zakazujących wjazdu samochodów spowoduje w niedługim czasie tragedię.Do parku wjeżdżają samochody już od 6 rano , jeżdżą po alejkach ,.wjeżdżają drogą przy placu zabaw gdzie często dzieci i młodzież jeżdżą na wrotkach .Obok Parku są miejsca gdzie można wyznaczyć miejsca do parkowania .Czy trzeba czekać na wypadek ,aż osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo zajmą się ustawieniem znaków. Prosimy o poważne zainteresowanie w/w problemem.

    • 0 0

  • I tak powinno być.

    Kiedyś miejsca parkingowe były wyznaczone i dla każdego był parkometrami. Dziś stawiają znak, którego można nie zauważyć i w ogóle nie zapłacić a potem mandat. Trzeba chodzić i szukać parkometru i do tego sprawnego. Czasami więcej czasu zajmuje wniesienie opłaty niż załatwienie sprawy.

    • 0 0

  • Kto i po co drąży ten temat?! (12)

    Jesteś w mieście - płać za parkowanie i tyle, a nie szukanie dziury w całym przez te zakały, co nie lubią swojego kraju.

    • 64 67

    • kierownik BOSPP kochał swój kraj?

      Najbardziej kochają ten kraj urzędnicy, którzy dopisywali w kodzie źródłowym programu numery samochodów w celu uniknięcia kary opłaty dodatkowej. To oni upierali się, aby niepełnosprawni płacili za postój w strefie, a sami bezczelnie oszukiwali nas wszystkich dając sobie uprawnienia, których odmawiali nawet kalekom.

      • 0 0

    • Prawo dotyczy wszystkich

      I tych , którzy mają jego przestrzegać i tych, którzy mają je egzekwować. Właśnie przez to, że ci którzy je mają egzekwować nie przestrzegają tego prawa wielu nie lubi tego kraju. A co to znaczy "jesteś w mieście - płać za parkowanie" ? No to jeszcze rogatki wystawić jak w średniowieczu i pobierać opłatę za przejazd przez miasto? Po tobie widać, że chłop ze wsi wyjdzie, ale wieś z chłopa nigdy.

      • 0 0

    • co ma płacanie za parkowanie do "lubienia" swojego kraju (1)

      • 11 0

      • przeczytaj i jeszcze raz się zastanów

        • 1 0

    • To nie chodzi o to, że ktoś nie chce płacić (4)

      chodzi po prostu o zwykłą ludzką sprawiedliwość. Jeśli zwykłemu obywatelowi powinie się noga to jest on karany z najwyższą surowością. Ta sama zasada ma działać w drugą stronę. Jeśli istnieją jakieś przepisy to urzędnicy mają ich przestrzegać co do joty, a nawet więcej mogą zrobić tylko to co mają zapisane w przepisach. My obywatele mamy prawo, ale również obowiązek patrzeć urzędnikom na ręce, bo oni pracują dla nas.

      • 33 5

      • I z własnych podatków sobie oddasz
        a potem zapłacisz wyższe podatki jak braknie

        • 0 0

      • (2)

        Nie bajeruj że urzędnicy pracują dla nas... tak jest tylko w teorii i bardzo małych społecznościach. Urzędnicy pracują dla państwa.

        • 9 4

        • Urzędnicy pracują dla siebie (1)

          A nie dla państwa . Banda nierobów do których tylko podpisywać się terzba żeby coś załatwić i to jest tragedia

          • 9 2

          • każdy pracuje dla siebie

            lekarz, też pracuje dla siebie. Wymaganie od urzędników bycia świętymi to tak, jak wymaganie tego samego od siebie.

            • 7 2

    • debilowi nie wytłumaczysz że nie ma gdzie zaparkować

      • 3 5

    • (1)

      Ok, płacić można, ale skoro już się płaci, to należy oczekiwać, że zaparkuje się w miejscu do tego przeznaczonym, spełniającym minimalne kryteria chociażby co do szerokości czy długości. A miasto chce pobierać opłaty, ale nie daje nic w zamian. Miasto ma wybór - nie musi malować linii, ale wówczas może albo zrezygnować z opłat albo wszędzie ustawić znaki - zakaz parkowania (ewentualnie również zakaz zatrzymywania się).

      • 24 13

      • Marudzisz. Nic więcej.

        • 7 18

  • Ja myślę, że trzeba ustalić normę na szerokość tej linii. (3)

    Można też zorganizować konkurs z ankietą w jakim odcieniu ma być malowana owa linia.

    Ale statystyka się zgadza i robota jest.

    • 70 4

    • Ty głupi czy udajesz?

      Jest to ustalone ustawowo osiole.

      • 0 0

    • i koniecznie LOGO trzeba (1)

      do tego zaprojektować i namalować je na każdym miejscu...

      • 20 1

      • ! pomorskie

        • 17 0

  • Wyrok WSA zmieniający Uchwałę RM o strefie płatnego parkowania

    Tekst wyroku z uzasadnieniem jest na http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/78313803BD

    • 0 0

  • chcesz parkować w mieście

    ...musisz zapłacić. Nie potrzebne są nikomu problemy z łażeniem po sądach, pisaniem odwołań za kilka złotych...itp

    • 0 0

  • a czy osoby które zaparkuja na kilku miejscach

    Będą karane? Bo to normalnie plaga jest...

    • 0 0

  • nie ma obawy ...o....estetyke (1)

    Po prostu....Na targu węglowym ...Trzeba zrezygnować ...Z... Łupienia kierowców

    • 3 2

    • jak nie będzie opłat za parkowanie w centrum miasta

      kierowcy będą tracić pieniądze i czas na szukanie wolnych miejsc do parkowania, co zwiększy korki.

      • 0 0

  • platnosc (4)

    Ci co piszą o tym, że parkowanie w centrum miasta powinno być bezpłatne pomyślcie trochę. Centra miast powinny być wolne lub częsciowo ograniczone od ruchu pojazdów indywidualnych. Równie dobrze władze mogłyby wprowadzić strefy, na które wjazdy byłby płatny. Tu chodzi o ograniczenie ruchu pojazdów indywidualnych w centrach miast i reklamę transportu zbiorowego. ;)

    • 10 7

    • Chętnie zostawię samochód na obrzeżach , tylko gdzie? (1)

      • 0 0

      • na wolnym miejscu -

        najlepiej zwolnionym przez kierowcę, który zrezygnował z posiadania samochodu i zaczął do pracy jeździć rowerem.

        • 0 0

    • (1)

      Masz rację ale wtedy powinny być miejsca do parkowania na obrzeżach centrów.

      • 4 0

      • Ale po co na obrzeżach miasta, jako mieszkaniec centrum mam tam parkować i dojeżdżać do centrum KM?

        • 2 1

  • (1)

    wybudować garaże podziemne

    • 31 4

    • wielopoziomowe parkingi w centrum miasta

      zwiększają korki na dojazdach do niego

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane