• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na korki na Hutniczej

Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nocą wymienią nawierzchnię na Hutniczej
Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają. Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają.

Mieszkańcy Gdyni mają całkiem inny pomysł na korki na ul. Hutniczej zobacz na mapie Gdyni niż przedstawiciele organizacji pracodawców. I przekonują, że miasto jest dla tysięcy gdynian i władze miasta powinny kierować się ich interesem, a nie głosem kilkunastu firm.



Czy budowa buspasu może pomóc w przejeździe ul. Hutniczą?

Niedawno pisaliśmy o protestach gdyńskich pracodawców, którzy grożą, że przeniosą firmy z Gdyni, jeśli władze miasta nadal będą pozwalać na zniszczenia i korki na ul. Hutniczej, przy której mieszczą się ich przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej: Przedsiębiorcy chcą remontu Hutniczej

Dziś prezentujemy opinię dwóch gdyńskich stowarzyszeń, które w temacie problemów na ul. Hutniczej postanowiły przemówić jednym głosem. Oto opinia stowarzyszeń Miasto Wspólna oraz Rowerowa Gdynia:

***


Przedstawiciele Gdyńskiego Związku Pracodawców Nord domagają się likwidacji korków na ul. Hutniczej, twierdząc że nierozwiązanie ich problemów oznaczać będzie ucieczkę firm z Gdyni. Zgadzamy się, że rozwiązanie kwestii Hutniczej jest potrzebne, ale na pierwszym miejscu powinien być postawiony interes mieszkańców, co oznacza jak najszybsze wprowadzenie tam buspasu. Co też może odbyć się naprawdę niskim kosztem, w przeciwieństwie do pomysłów na "rozbudowę arterii".

Hutnicza budowana wyłącznie dla samochodów

Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana. Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana.
Orędownikiem inwestycji drogowych na rzecz pracodawców jest Stefan Benkowski. To on pośrednio odpowiada za obecne problemy z korkami w całym mieście. Przez długie lata swojej działalności na kierowniczym stanowisku w Zarządzie Dróg i Zieleni (był kierownikiem Działu Dróg) realizował on politykę preferencji dla samochodów indywidualnych.

Rzut oka na archiwalne satelitarne zdjęcia Hutniczej pokazuje, jak krok po kroku dzielono jej przestrzeń, mając na względzie wyłącznie wygodę kierowców. Takie działanie musiało się skończyć permanentnym korkiem, na który GZP Nord dzisiaj narzeka.

Sprawdź Raport - gdzie stoimy teraz w korkach.

W sytuacji, gdy liczba samochodów w Gdyni zbliża się do 600 na 1000 mieszkańców, gdy każda ważniejsza droga w mieście w godzinach szczytu staje w permanentnych korkach, organizacja pana Benkowskiego proponuje wydawanie milionów na budowę nowych arterii w mieście, by jeszcze bardziej podporządkować je komunikacji indywidualnej.

Hutnicza to droga mieszkańców, nie tylko przedsiębiorców

Do przegubowego autobusu linii R wchodzi 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej.
Hutnicza nie jest tylko dojazdem do firm i przedsiębiorstw na terenie Chyloni Przemysłowej, ale także główną arterią przenoszącą ruch pomiędzy Gdynią a rumskim osiedlem Janowo i trasą dojazdu do pracy dla tysięcy osób. Jest także "oknem na świat" dla osiedla Meksyk.

Ulicą kursuje jedna z najważniejszych linii autobusowych w Gdyni i Rumi - R. I to o nią należy się upomnieć na pierwszym miejscu. O linię, która przez lawinowy wzrost liczby samochodów grzęźnie w korkach na Hutniczej. O pasażerów tracących czas i przewoźników tracących pieniądze. Ileż to już ludzi z Rumi Janowa przesiadło się do własnego auta przez decyzje m.in. pana Benkowskiego sprzed lat? Odpowiedzi należy szukać koło Radmoru między godz. 7 a 8 rano. I na rozjeżdżonych chodnikach i zieleńcach Śródmieścia czy też w wynikach pomiarów jakości powietrza, pokazujących stężenia norm rakotwórczych substancji w powietrzu.

Korki na Hutniczej dotyczą niemal całej Gdyni

Korki na Hutniczej to nie tylko problem przedsiębiorców z Hutniczej, ale przede wszystkim pasażerów ZKM z połowy Gdyni i Rumi. "R" opóźniona o kilkanaście minut w szczycie - kursuje potem nieregularnie na Wzgórzu Maksymiliana, w Redłowie, Orłowie, Małym i Wielkim Kacku, Karwinach i Dąbrowie oraz Janowie i Starej Rumi. Jak widać lista dzielnic dotkniętych brakiem udogodnień dla transportu zbiorowego w rejonie Hutniczej jest niezwykle długa.

My również domagamy się odkorkowania ulicy Hutniczej - ale nie poprzez gaszenie pożaru benzyną. Podstawową kwestią w przypadku tej ulicy jest wydzielenie buspasa dla "eRki" - na zdecydowanej większości długości ulicy jest na to miejsce. Pasy ruchu są na tyle szerokie, że nie wymaga ona poszerzania.

W autobusach jest więcej ludzi niż w samochodach

Należy przypomnieć, że do jednego przegubowego autobusu linii R wchodzi około 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej i mniejsze korki.

Kolejną kwestią jest umożliwienie części pracowników i mieszkańcom Janowa dojazdu rowerem. Szerokie pasy zieleni umożliwiają budowę drogi rowerowej. Po "rumskiej" stronie ulicy (za wiaduktem linii kolejowej nr 228) droga dla rowerów została wybudowana. Niestety obecnie kończy się ona "nigdzie" - w Gdyni budowy drogi nie kontynuowano, przez co rowerzyści muszą dzielić jezdnię z rozpędzonymi tirami. Warto przypomnieć, że kosztowało to już życie jednego z nich. Winnym tej śmierci był kierowca ciężarówki.

Sytuacja wymaga efektywnego działania na rzecz odkorkowania miasta, a nie wdrażania kosztownych recept, których porażkę można z góry przewidzieć. Hutnicza to zbyt ważna arteria, by pozostawić ją jedynie przedsiębiorcom - jak widzimy proponującym jedynie powielanie rozwiązań rodem z czasów wczesnego Gierka.
Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (261) 3 zablokowane

  • Jestem człowiekiem stroniącym od nic nie wnoszących publicznych dyskusji dotyczących rozwoju miasta Gdyni, jednak artykuł z serii co mnie gryzie dotyczący ulicy Hutniczej w Gdyni, który ukazał się dzisiaj na portalu trojmiasto.pl skłonił mnie do napisania tego tekstu.
    Zacznijmy od historii. Ulica Hutnicza powstała jako zaplecze dla przemysłu stoczniowego i portowego. To tutaj powstawały elementy do budowy statków, zbudowano dzisiejszą siedzibę Radmoru czy PBUCHu, znalazły swoje lokalizacje zakłady kooperujące z portowymi terminalami i stoczniowymi zakładami w zakresie serwisowania ich wyposażenia, w latach późniejszych magazyny kontenerów. Z powodu bardzo małego ruchu prywatnych samochodów została tam umiejscowiona linia pośpieszna R do Rumi. Osoby trochę starsze niż trzydzieści parę lat zapewne pamiętają, że jadąc w tamtych latach tą linią ulica Hutnicza miała w odcinku przed Rumią dość wiejski charakter.
    Po 1989 roku Hutnicza przeżyła totalną odmianę, większość dużych zakładów została rozdrobniona, ale mimo wszystko przemysłowy charakter został zachowany. Na miejsce starych firm powstawały nowe jak np. Vistal. Dzisiaj Hutnicza to ulica będąca obszarem zaplecza portu o nr 1 czyli najważniejszym. Czy się to komuś podoba czy nie, wiąże się to przede wszystkim z bardzo dużym ruchem samochodów. I jeżeli już to przeniesiona stamtąd powinna zostać linia R, bo warunki jej istnienia już dawno się zmieniły, a nie budowanie buspasów.
    Jakie znaczenie i charakter ma ulica Hutnicza i dla jakiego ruchu powinna być projektowana widać doskonale na filmie z portalu trojmiasto.pl : http://trojmiasto.tv/Transport-fragmentu-gigantycznej-suwnicy-18198.html

    • 3 0

  • A może siedziska z kwietnikami jak na Starowiejskiej?

    • 2 0

  • Tylko jedna inwestycja może zmienć miasto

    METRO

    reszta to malowanie rdzy olejną

    a tak, METRO kosztuje, ale myślałem ze mówimy o rozwoju MIASTA

    • 1 0

  • idioci jak okiem sięgnąć

    Budujcie kretyni zwężenia i hopki co kawałek , malujcie pasy na jezdni to będzie lepiej. Estakada Kwiatkowskiego to dzieło inżyniera, który myślał normalnie a nie tak jak wy pętaki dzisiaj. I Estakada się zapycha, bo pętak i bezmózg wymalował ciągłe linie w taki sposób aby nie można było jeździć. Ewolucja przyjmuje wartość ujemną - po etapie rozwoju komunikacji teraz doszli do głosu idioci, którzy są wrogami samochodu i dróg. Dla nich najlepiej aby wszyscy tłoczyli się z nimi w autobusie albo w kolejce. Nie mam ochoty oglądać tej bandy troglodytów macających ekrany telefonów. Wolę patrzeć na upadek ludzkości z okna samochodu.

    • 6 0

  • Tramwaje (1)

    Proponuje dwie nowe linie tramwajowe (nie trolejbusowe) - miejsce na tory jest.
    Zajmą mało miejsca, a efektywność (przepustowość, szybkość) jest wysoka.
    nr 1 od dworca Gdynia Główna do Rumi przez Hutniczą, z odnogą
    nr 2 do Kosakowa przez Pogórza i Obłuża (tory są, a na PKM nie ma co liczyć)
    Czas pomyśleć realnie.
    Autobusami i trolejbusami nie przewiezie się 150-180 tys. ludzi dziennie. Patrząc na ilość budów mieszkaniowych w tych rejonach jest to całkiem realne w ciągu najbliższych 3-6 lat. A po drodze mamy jeszcze transport z i do portu, stoczni i rejonów przemysłowych.

    • 6 0

    • to od razu zlikwiduj trolejbusy i zacznij budować linie tramwajową od podstaw tak jak w Olsztynie i ew połącz ją z Gdańskiem. Trolejbus to w dzisiejszych czasach przeżytek - niby czym się różni od autobusu? dla zwykłego pasażera kompletnie niczym

      • 1 0

  • Tryby. (1)

    Problem polega na tym, że w tym mieście nie ma wizji kompleksowego rozwoju, jeżeli daje się zielone światło i zachęca się firmy do inwestycji w miejsca pracy, rozwój to trzeba pomyśleć o zapleczu i infrastrukturze drogowej, kolejowej to musi iść w parze więc nie ma się co dziwić, że przedsiębiorcy będą uciekać, trzeba stworzyć warunki do rozwoju, a tym czasem nawet tak błaha sprawa jak tunel pod torami przez tyle lat nie został rozwiązany, przecież to wszystko to takie małe koła zębate, które muszą się zazębiać inaczej maszyna staje.

    • 25 0

    • Krzycz TRYBSON!

      • 0 1

  • dlaczego szczurek blokuje kursy PKM po istniejących torach?? (8)

    Przy hutniczej mógłby być parking P&D i jazda w stronę centrum pociągiem. Nie da się???

    • 62 7

    • Jaki sens robić przy Hutniczej PKM i parking, jak możesz SKM dojechać do centrum,... (4)

      a ludzie z północnych dzielnic i tak mają autobusy jadące w miarę dobrym tempem.

      • 4 3

      • (1)

        Zwłaszcza jak co roku remontują estakadę ;)

        • 1 2

        • jak w Anglii normalnie

          tacy sami głupi widać jak ci z zachodu

          • 0 1

      • taki sens że PKM jest nieskomunikowana z SKM (1)

        konieczność przesiadki na Gdynii Głównej oznacza 5-9 min dodatkowego niepotrzebnego opóźnienienia dla pasażerów. Mówimy o krótkich trasach miejskich gdzie takie czasy mają spore znaczenie. Wystarczyłoby tylko przedłużyć PKM do Cisowej...

        • 3 2

        • Myślałem, że pociągi do Cisowej już dojeżdżają w postaci SKM, co ty chcesz tam przedłużać ?

          • 2 1

    • I szlaban na hutniczej? (2)

      Wyobrażasz sobie jakby zwiększyły się korki jakby była zamykana co kilkanaście minut szlabanem bo przejeżdżałaby kolej? Tam potrzebny byłby tunel pod torami.

      • 3 2

      • (1)

        Jedno i drugie jest potrzebne

        • 2 0

        • Tylko u szczura "się nie da"

          • 3 2

  • Tunel !!

    • 2 0

  • Rowerek (16)

    Jak już wypowiada się " rowerowa gdynia " to szlag człowieka trafia. Niech już nic nie budują dla rowerów bo one zajmują znaczną część większości jezdni, a i tak rowerzyści nie wszyscy oczywiście jadą raz ulicą a raz swoim pasikiem rowerowym. Chodniki w większości też bardziej przystosowane dla rowerów niż pieszych.

    • 111 37

    • a dla psa miejsca nie ma......

      o psie już nie wspomnę......zwierzę kiedyś chodziło po trawniku... dziś musi pomiędzy jezdnią a droga dla rowerów np na Kartuskiej w Chyloni......

      • 0 1

    • (8)

      Niech piesiewicz przewozi towary na rowerze zastępując TIRy :D
      Koniecznie buspasem :P

      • 21 7

      • (7)

        Chodzi o to że swoją d*pę wozisz pasterzu, nikt tu z tirami nie chce walczyć.

        • 10 11

        • (1)

          Mi się nie zdarzyło jechać na Hutniczej prywatnie. Zwyklle robię to słuzbowo i co mam się na rower przy estakadzie przesiadać?

          • 8 1

          • A jest plan zlikwidowania obecnego pasa dla samochodów? Nie widziałem. To dlaczego nie możesz dalej jeździć?

            • 0 0

        • (4)

          Sugerowanie buspasa na Hutniczej to walka z TIRami. BO gdzie na Hutniczej z 1 pasem ten buspas? Poza tym od kiedy to dostosowywuje się ulicę przemysłową do transportu ludzi komunikacją miejską?? Porąbało was już ludzie z tymi buspasami i rowerami? MOże zróbcie sobie je jeszcze przy torach??

          • 22 11

          • A przelotówką ona nie jest ? Z Rumii, gdzie tory blokują dotarcie na Morską.

            I osobówki ci nie przeszkadzają ? Dobre sobie, w sobotę jechałem autem do Lęborka, gdzie płynny ruch m. in. TIR-ów blokowały osobówki.
            Na trasie trzech "osobówkarzy" nie potrafiło jechać płynnie równe 90 km/h tylko falowali z prędkością, irytując innych.
            Zapewne byli to lokalsi, pozbawieni "zbiorkomu" - jechali do miasta na zakupy, bo wiejskie sklepiki np. farby do pomalowania czegoś nie mają.
            A w samym Lęborku korek osobówek pod wiaduktem kolejowym, z kilkoma TIR-ami (z Łeby czy innych okolic ?), bo prawie wszyscy muszą podjechać autem nawet 400 metrów do Kauflandu czy Lidla.

            Hutnicza - nie wpadniesz koleś na pomysł aby TIR-y jeździły po bus-pasie ?

            Ja odróżniam TIR-y czy busy kurierskie od osobówek i uważam te pierwsze jako pojazdy użyteczności publicznej, której kierowcy nie powinni zgadzać się we wszystkim z kierowcami osobówek używanych do celów prywatnych (w tym ze mną). Bo to one a nie rowerzyści utrudniają poruszanie się po drogach kierowcom zawodowym.
            Tu nie zgadzam się z znakami B-26, bo dlaczego pusty TIR nie może wyprzedzić mocno obciążonego TIR-a ? Bo długo trwa wyprzedzanie ? To już np. na prom do Karlskrony kierowca TIR ma nie zdążyć mimo iż wcześniej utknął w korkach z powodu "piraczenia" wypadkowego "osobówkarzy" ?
            Tu z sugestiami wielu kierowców osobówek że dobrze że jest zakaz wyprzedania przez samochody ciężarowe zgadzasz się ? Bo ja jako kierowca prywatnej osobówki się z tym nie zgadzam. Dla mnie to jakieś mazgajstwo innych kierowców osobówek domaganie się takich zakazów.

            • 0 0

          • czyli każdy cieć do pracy jeździ tam TIRem? (2)

            Kolejny samochodowy imbecyl zabłysnął na forum.

            • 10 18

            • (1)

              Imbecyl, debil, idiota - tylko wyzwiskami potrafisz błysnąć na forum trollu? Nerwowy, bo nie stać cię na auto i musisz jeździć śmierdzącą komunikacją miejską?
              Samochody są i będą, zaden piesiewicz ani jego przyboczny forumowy szczekacz tego nie zmieni.

              • 16 12

              • prawda boli idioto? hahahahahaha

                więc wyjeżdżasz sucharem że kogoś nie stać na samochód

                napisz jeszcze coś o obcisłych gaciach i spoconych twarzach

                • 13 14

    • jak by kierowcy samochodow nie zabijali rowerzystow na drogach to, rowerzysci ... (4)

      ....rowerzyści bez słowowa protestu jeździli by zgodnie z przepisami a nie po chodnikach.
      Żadna sila mnie osobiście nie zmusi żeby narazac własne zycie by być w zgodzie z prawem o ruchu drogowym.

      • 11 11

      • Ty jestes p...a a nie rowerzysta!

        Normalny człowiek jezdzi rowerem po jezdni zgodnie z nazwą. A ty to jakiś Biedroń jesteś.

        • 0 1

      • (2)

        Gdyby rowerzysci nie traktowali lycry na d*pie jak zbroi a KRD jak kodu na niesmiertelnosc to ofiar byloby mniej.

        • 11 10

        • co wnoszą pisane przez ciebie brednie?

          ze statystyk wynika, że prawie wszystkie wypadki z udziałem rowerzystów, to wypadki z winy kierowców, polegające przede wszystkim na wymuszeniu pierwszeństwa, najechaniu podczas ucieczki przed czołowym zderzeniem itd. Wiem jak wygląda zachowanie kierowców, wobec rowerzystów, więc nie chrzań.

          • 4 6

        • król kretynów przemówił

          • 4 6

    • z ludźmi podobnymi tobie nikt nie rozmawia, bo nie ma o czym.

      masz za mało w głowie i jedyne co potrafisz, to opisać swoje emocje - oparte na fantazjach z d. wyjętych.

      • 0 0

  • Jakie konsekwencje błędnych decyzji ponoszą urzędnicy (2)

    W Gdyni stosuje się i nadal planuje półśrodki. Takimi przykładami jest Hutnicza , Kielecka, niedokończona obwodnica, Małokacka , Chwarznienska . Musi być koncepcja rozwiązująca transportu np. z Chwarzna nie można dostać się do ulicy Morskiej- Hutniczej bez przesiadki, budowa ścieżek rowerowych jak i poszerzenia istniejących dró czy budowe nowych obwodnic poszczególnych dzielnic.

    • 18 0

    • Chwarzno - Hutnicza (1)

      Samochodem, w godzinach szczytu - ok. 20min, autobusami ponad 2-3 razy dłużej z min. 1 przesiadką. Dla wielu osób komunikacja miejska w obecnym kształcie nigdy nie stanie się alternatywą na dojazdy do i z pracy.

      • 9 0

      • No właśnie. I po to jest buspas żeby autobusem było szybciej. I co w tym dziwnego?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane