- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (64 opinie)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (71 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (262 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Nowy pomysł na korki na Hutniczej
Mieszkańcy Gdyni mają całkiem inny pomysł na korki na ul. Hutniczej niż przedstawiciele organizacji pracodawców. I przekonują, że miasto jest dla tysięcy gdynian i władze miasta powinny kierować się ich interesem, a nie głosem kilkunastu firm.
Czytaj więcej: Przedsiębiorcy chcą remontu Hutniczej
Dziś prezentujemy opinię dwóch gdyńskich stowarzyszeń, które w temacie problemów na ul. Hutniczej postanowiły przemówić jednym głosem. Oto opinia stowarzyszeń Miasto Wspólna oraz Rowerowa Gdynia:
Przedstawiciele Gdyńskiego Związku Pracodawców Nord domagają się likwidacji korków na ul. Hutniczej, twierdząc że nierozwiązanie ich problemów oznaczać będzie ucieczkę firm z Gdyni. Zgadzamy się, że rozwiązanie kwestii Hutniczej jest potrzebne, ale na pierwszym miejscu powinien być postawiony interes mieszkańców, co oznacza jak najszybsze wprowadzenie tam buspasu. Co też może odbyć się naprawdę niskim kosztem, w przeciwieństwie do pomysłów na "rozbudowę arterii".
Hutnicza budowana wyłącznie dla samochodów
Orędownikiem inwestycji drogowych na rzecz pracodawców jest Stefan Benkowski. To on pośrednio odpowiada za obecne problemy z korkami w całym mieście. Przez długie lata swojej działalności na kierowniczym stanowisku w Zarządzie Dróg i Zieleni (był kierownikiem Działu Dróg) realizował on politykę preferencji dla samochodów indywidualnych.
Rzut oka na archiwalne satelitarne zdjęcia Hutniczej pokazuje, jak krok po kroku dzielono jej przestrzeń, mając na względzie wyłącznie wygodę kierowców. Takie działanie musiało się skończyć permanentnym korkiem, na który GZP Nord dzisiaj narzeka.
Sprawdź Raport - gdzie stoimy teraz w korkach.
W sytuacji, gdy liczba samochodów w Gdyni zbliża się do 600 na 1000 mieszkańców, gdy każda ważniejsza droga w mieście w godzinach szczytu staje w permanentnych korkach, organizacja pana Benkowskiego proponuje wydawanie milionów na budowę nowych arterii w mieście, by jeszcze bardziej podporządkować je komunikacji indywidualnej.
Hutnicza to droga mieszkańców, nie tylko przedsiębiorców
Do przegubowego autobusu linii R wchodzi 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej.Hutnicza nie jest tylko dojazdem do firm i przedsiębiorstw na terenie Chyloni Przemysłowej, ale także główną arterią przenoszącą ruch pomiędzy Gdynią a rumskim osiedlem Janowo i trasą dojazdu do pracy dla tysięcy osób. Jest także "oknem na świat" dla osiedla Meksyk.
Ulicą kursuje jedna z najważniejszych linii autobusowych w Gdyni i Rumi - R. I to o nią należy się upomnieć na pierwszym miejscu. O linię, która przez lawinowy wzrost liczby samochodów grzęźnie w korkach na Hutniczej. O pasażerów tracących czas i przewoźników tracących pieniądze. Ileż to już ludzi z Rumi Janowa przesiadło się do własnego auta przez decyzje m.in. pana Benkowskiego sprzed lat? Odpowiedzi należy szukać koło Radmoru między godz. 7 a 8 rano. I na rozjeżdżonych chodnikach i zieleńcach Śródmieścia czy też w wynikach pomiarów jakości powietrza, pokazujących stężenia norm rakotwórczych substancji w powietrzu.
Korki na Hutniczej dotyczą niemal całej Gdyni
Korki na Hutniczej to nie tylko problem przedsiębiorców z Hutniczej, ale przede wszystkim pasażerów ZKM z połowy Gdyni i Rumi. "R" opóźniona o kilkanaście minut w szczycie - kursuje potem nieregularnie na Wzgórzu Maksymiliana, w Redłowie, Orłowie, Małym i Wielkim Kacku, Karwinach i Dąbrowie oraz Janowie i Starej Rumi. Jak widać lista dzielnic dotkniętych brakiem udogodnień dla transportu zbiorowego w rejonie Hutniczej jest niezwykle długa.
My również domagamy się odkorkowania ulicy Hutniczej - ale nie poprzez gaszenie pożaru benzyną. Podstawową kwestią w przypadku tej ulicy jest wydzielenie buspasa dla "eRki" - na zdecydowanej większości długości ulicy jest na to miejsce. Pasy ruchu są na tyle szerokie, że nie wymaga ona poszerzania.
W autobusach jest więcej ludzi niż w samochodach
Należy przypomnieć, że do jednego przegubowego autobusu linii R wchodzi około 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej i mniejsze korki.
Kolejną kwestią jest umożliwienie części pracowników i mieszkańcom Janowa dojazdu rowerem. Szerokie pasy zieleni umożliwiają budowę drogi rowerowej. Po "rumskiej" stronie ulicy (za wiaduktem linii kolejowej nr 228) droga dla rowerów została wybudowana. Niestety obecnie kończy się ona "nigdzie" - w Gdyni budowy drogi nie kontynuowano, przez co rowerzyści muszą dzielić jezdnię z rozpędzonymi tirami. Warto przypomnieć, że kosztowało to już życie jednego z nich. Winnym tej śmierci był kierowca ciężarówki.
Sytuacja wymaga efektywnego działania na rzecz odkorkowania miasta, a nie wdrażania kosztownych recept, których porażkę można z góry przewidzieć. Hutnicza to zbyt ważna arteria, by pozostawić ją jedynie przedsiębiorcom - jak widzimy proponującym jedynie powielanie rozwiązań rodem z czasów wczesnego Gierka.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (261) 3 zablokowane
-
2017-04-24 21:10
Tylko jedna inwestycja może zmienć miasto
METRO
reszta to malowanie rdzy olejną
a tak, METRO kosztuje, ale myślałem ze mówimy o rozwoju MIASTA- 1 0
-
2017-04-24 21:23
A może siedziska z kwietnikami jak na Starowiejskiej?
- 2 0
-
2017-04-24 21:36
Jestem człowiekiem stroniącym od nic nie wnoszących publicznych dyskusji dotyczących rozwoju miasta Gdyni, jednak artykuł z serii co mnie gryzie dotyczący ulicy Hutniczej w Gdyni, który ukazał się dzisiaj na portalu trojmiasto.pl skłonił mnie do napisania tego tekstu.
Zacznijmy od historii. Ulica Hutnicza powstała jako zaplecze dla przemysłu stoczniowego i portowego. To tutaj powstawały elementy do budowy statków, zbudowano dzisiejszą siedzibę Radmoru czy PBUCHu, znalazły swoje lokalizacje zakłady kooperujące z portowymi terminalami i stoczniowymi zakładami w zakresie serwisowania ich wyposażenia, w latach późniejszych magazyny kontenerów. Z powodu bardzo małego ruchu prywatnych samochodów została tam umiejscowiona linia pośpieszna R do Rumi. Osoby trochę starsze niż trzydzieści parę lat zapewne pamiętają, że jadąc w tamtych latach tą linią ulica Hutnicza miała w odcinku przed Rumią dość wiejski charakter.
Po 1989 roku Hutnicza przeżyła totalną odmianę, większość dużych zakładów została rozdrobniona, ale mimo wszystko przemysłowy charakter został zachowany. Na miejsce starych firm powstawały nowe jak np. Vistal. Dzisiaj Hutnicza to ulica będąca obszarem zaplecza portu o nr 1 czyli najważniejszym. Czy się to komuś podoba czy nie, wiąże się to przede wszystkim z bardzo dużym ruchem samochodów. I jeżeli już to przeniesiona stamtąd powinna zostać linia R, bo warunki jej istnienia już dawno się zmieniły, a nie budowanie buspasów.
Jakie znaczenie i charakter ma ulica Hutnicza i dla jakiego ruchu powinna być projektowana widać doskonale na filmie z portalu trojmiasto.pl : http://trojmiasto.tv/Transport-fragmentu-gigantycznej-suwnicy-18198.html- 3 0
-
2017-04-24 22:39
bus pas = fatalny pomysł
ciekawe kto i po co wymyślił ostatnio ograniczenie do 30 km/h na jedynym bezkolizyjnym szerokim odcinku Hutniczej i dołożył 2 wyspy na środku, które niby mają zwiększać bezpieczeństwo kierowców, a będą niebezpieczeństwem dla wyprzedzających teraz na wariata, byle zdążyć przed wyspą. I jeszcze buspas i może jeszcze dołóżmy ściężkę rowerową, bo przecież aura pogodowa przez większość roku rowerowa.. A może w ogóle zamknijmy Hutniczą dla aut osobowych, no bo po co mieć samochód mieszkając w Rumi?! I te wszystkie pomysły na usprawnienie ruchu na Hutniczej to tak na trzeźwo powstają?! Jestem przerażona głupotą zgłaszających takie rozwiązania, a jeszcze bardziej głupotą, która to realizuje za grube pieniądze... Co tu więcej komentować?!
- 5 0
-
2017-04-25 02:41
Hutnicza i inne ulice jak udrożnić?
Prosta recepta na udrożnienie Gdyni:
-rowerzyści na drogi rowerowe a nie na ulice obok wytyczonych ścieżek (jak permanentnie na Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej)
-policjanci tłumaczący obcisłogaciowym za pomocą mandatów zasady ruchu drogowego
-obligatoryjny zakaz manifestacji rowerowych w godzinach szczytu komunikacyjnego
-parkingi P&R przy węzłowych stacjach SKM i PKM
-udostępnienie buspasów dla motocykli
To wystarczy do poprawy o ok 10% drożności większości przelotowych ulic
Aha, zakaz wypowiadania się Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia w imieniu mieszkańców Gdyni!!!- 0 0
-
2017-04-25 05:40
Masakra IQ autora zmian to w porywach 50.
Po co buspas wzdłuż SKM? Po co buspas dla klientów Makro, Mors, Vistal, Rubo, Wilbo, Sanipor, Eurocash, Prometkol? Będą wozić palety autobusem??? Po co budować tunel pod torami? Przecież do Chyloni i obwodnicy można dojechać Hutniczą. Po co alternatywna droga do Rumi? Przecież jest Hutnicza. A może SKM na Obłuże? Szlaban na Hutniczej już jest możnaby go częściej zamykać. No i te światła na X z Pucką, pozwalają odczytać zaległe maile i smsy.
- 1 0
-
2017-04-25 12:18
Szybka kolej miejska
Jeżeli masz w zanadrzu tylko komunikację zbiorową i chcesz szybko dostać się do Rumii wybierz SKM. Jaki problem? Poza tym 2 pasy dla wszystkich w obu kierunkach to podstawa w tej okolicy, wiadomo bedzie ciężko to zaprojektować z głową - lewoskręty . Ronda turbinowe są swietnym rozwiązaniem
- 0 0
-
2017-04-26 09:08
Przypominam
że dawno,dawno temu to ulica Pucka była z pierwszeństwem przejazdu, natomiast na Hutniczej wogóle nie był ruchu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.