• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Dajcie żyć i czerpać radość z jazdy samochodem ! (2)

    Niestety to co się wyrabia i jak utrudnia życie kierowcom przechodzi już ludzkie pojęcie! jeszcze dziesięć lat temu było spoko ,ale teraz tylko rodeo na wszelakich spowolnieniach ! KtoŚ robi kasę i tyle !

    • 9 4

    • Samochód w ruchu drogowym nie jest od czerpania przyjemności

      tylko do transportu, bezpiecznego przejechania z miejsca A do miejsca B.

      • 0 3

    • Seba, lepiej zacznij jeździć przepisowo

      Bo jak mi syna potrącisz to wybije ci wszystkie zęby

      • 2 4

  • Żal

    Po co dać pieniądze na biedne dzieci czy pomóc charytatywnie lepiej lać beton na drogi bezsensu

    • 2 1

  • Ja proponuję wszędzie walnąć progi zwalniające, zrobić sygnalizację tylko z czerwonym światłem, zabetonowac Gdańsk blokami ,biurami i czym tam jeszcze można i postawić więcej szlabanow A władza będzie szczęśliwa.

    • 2 0

  • Ludzie przestaną w końcu niszczyć sobie zawieszenie na własne życzenie (2)

    Śmieszne jest to ile osób potęguje negatywny efekt najechania na obecne progi najeżdżając na nie tylko jedną stroną auta :D

    • 24 6

    • a bardzo cię bolał, jak Sobie zepsułeś zawieszenie? i poszedłeś z tym do ginekologa, czy do dentysty?

      • 0 2

    • He specjalista się znalazł.....

      wiesz ćwoku jak działa zawieszenie niezależne ? tak czy nie ?

      • 2 1

  • Generalnie spoko (1)

    Tylko po jakimś czasie tego nie widać!
    Yes białe pasy się ścierają, a odblaski są rozjezdzone.
    Wtedy to jest masakra. Taką miałem ostatnio w Czechach...

    • 2 1

    • Jak sie jedzie zgodnie z ograniczeniem

      Żadnej masakry nie ma...

      • 2 0

  • Już tak bardzo przyzwyczaili kierowów do nielegalnych progów (2)

    że teraz, gdy w końcu zamontowali taki, który jest zgodny z przepisami, nazywają to "eksperymentem". Śmiać się czy płakać? Przecież ci ludzie powinni dawno siedzieć w więzieniu za łamanie prawa.

    • 8 2

    • (1)

      co, bateryjko? twój mechaniczny pan i władca nie lubi progów? polubi...

      • 1 1

      • A Twój mały móżdżek nie lubi książek? One poszerzają wiedze. Poczytaj, to nie boli. A potem komentuj coś, co rozumiesz, a nie wypisujesz głupoty.

        • 1 2

  • Nie bardzo rozumiem...

    tego uporu, żeby kierowca nie ominął progów wyspowych sąsiednim pasem. Bo przecież żeby to zrobić, musi zredukować prędkość do tej wymaganej, a więc cel zostaje osiągnięty. Tylko właściciele warsztatów nie osiągną kolejnej naprawy u kolejnego klienta? Bo mam wrażenie, że taki jest główny cel większości takich progów. Kto ma wątpliwości, niech się przejedzie z ul. Kartuskiej za obwodnicą do miejscowości Czaple ulicą Bysewską. Tam progi są co 50 metrów na odcinkach, gdzie nie ma żadnych domów. Jak ludzie omijali progi położone naprzemiennie (oczywiście wolno, bo droga dość wąska i nikt tam nie pędził) to dołożono dodatkowe - przed tymi naprzemiennymi i za. A żeby było weselej na koniec na odcinkach pozbawionych w ogóle zabudowań dołożono jeszcze dwa kołowe drogi i koło nich barierki, też po to, żeby nie dało się ominąć skrajem drogi. To jest skutek udziału właścicieli warsztatów i ich rodzin w samorządzie. Nic innego.

    • 4 2

  • Progi

    Przecież taki rodzaj progu już jest zastosowany w Gdańsku na ul. Browarnej i Zamkowej.

    • 1 1

  • Te 26k wygląda jak betonowy prefabrykat :)

    • 1 0

  • Te progi wyspowe to najgorszy syf. (15)

    Podobnie jak wszystkie inne progi. Niszczą auto i często są w bezsensownych lokalizacjach.

    • 376 119

    • jeżdżę podwyższonym SUVem na z wysokimi oponami A/T (4)

      i te wyspowe są najlepsze - biorę je pomiędzy koła bez najmniejszych trudności i zwalniania :)

      • 4 6

      • (3)

        Ale by jeździć SUVem trzeba być kurą domową albo mieć małego Wacka.

        • 12 7

        • przynajmniej wjadę prawie wszędzie (2)

          a następny wózek będzie Cherokee XJ - i wjadę wszędzie :) z tą ilością progów i wysokich krawężników posiadanie terenówki staje się koniecznością.

          • 2 6

          • (1)

            I wjadę też na miejsce postojowe między samochodami, tyle że nie otworzę drzwi.

            • 6 1

            • Otworze

              Po prostu miejsce obok będzie miało lekką wgniotke

              • 0 6

    • Najlepsza lokalizacja to świętokrzyska! Bo obok przedszkole to kto wymyślił na jednym z najbardziej ruchliwych ulic próg co prowadzi do korkowania skrzyzowania po za remontem który obecnie trwa- teraz tam jest korek non stop .

      • 3 1

    • "w bezsensownych lokalizacjach" - czyli tam gdzie nie wolno zapierd....ć? (4)

      • 59 30

      • Może nie wyspowe (3)

        Ale co powiesz na te na Łokietka w Sopocie? Jadąc od ergoareny są trzy progi które nie powinny tam być

        • 20 14

        • Powinno byc 2 razy wiecej

          Bo co wieczor zuchy wciskaja do dechy od progu do progu

          • 9 2

        • Intensywny ruch o charakterze tranzytowym, nie lokalnym

          Na ulicy typowo mieszkalnej? Powinny.

          • 26 12

        • Tak jest, nie powinno ich tam być, powinny sobie leżeć na plaży.

          • 24 6

    • stach

      A nie lepiej wysypac fure kamieni???????

      • 3 0

    • Nie masz racji ale...

      Najbardziej irytują mnie progi przy skrzyżowaniach gdzie włączający się do ruchu np. z drogi osiedlowej musi najechać na próg na skręconych kołach. W tym wypadku rzeczywiście niszczy się auto.

      • 16 4

    • Nawet nie tyle bezsensownych, co niezgodnych z przepisami. Gdzie w Gdańsku próg zwalniający znajduje się 30 metrów od przejścia dla pieszych? :D

      • 9 6

    • byle co jesz ,byle co piszesz i byle jakie auto masz więc dużo problemów na raz

      • 7 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane