• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach

Michał Jelionek
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
System monitorujący TPMS. System monitorujący TPMS.

Z początkiem listopada w życie wejdzie nowy przepis dotyczący obowiązkowego systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Oznacza to, że wszyscy kierowcy posiadający nowe auta będą musieli przygotować się na wydłużony proces wymiany opon i niestety... większe wydatki.



Dokładnie od 1 listopada 2014 roku, każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być zaopatrzony w obowiązkowe czujniki kontrolujące poziom ciśnienia w oponach, czyli w system monitorujący TPMS. Precyzując, nowe przepisy tyczą się aut z homologacją wydaną po 1 listopada. Jeżeli samochód zostanie sprzedany w listopadzie, ale homologacja została wydana w październiku, to taki pojazd nie będzie wyposażony w czujniki. Od lat tego typu rozwiązanie wykorzystywane jest w wielu znanych markach, głównie premium.

Jak to działa? Zasadniczym zadaniem systemu TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach. - Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół - wyjaśnia Przemysław Krzekotowski, specjalista ds. TPMS w oponeo.pl.

Czytaj także: Eko-opony w trosce o środowisko i... portfel

Alternatywnie, w pojazdach klasy średniej i niższej (głównie w Skodach, Volkswagenach, Seatach i Audi) stosowane są pośrednie systemy TPMS. Co to dokładnie oznacza? Do wyznaczania poziomu ciśnienia w oponach wykorzystuje się stosowane w systemach ESC i ABS czujniki prędkości kół. Zatem poziom ciśnienia obliczany jest na podstawie obrotów kół lub częstotliwości wibracji. Jest to system zdecydowanie tańszy i mniej precyzyjny. O spadku ciśnienia kierowca informowany jest dopiero w momencie, kiedy aktualny stan powietrza w oponie będzie odbiegać od początkowego o 20 proc.

Co myślisz o obowiązkowych czujnikach ciśnienia w oponach?

- System monitorujący TPMS pozwoli kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach - dodaje.

Dodajmy, że niedostateczny poziom ciśnienia w ogumieniu naszego auta prowadzi do większego spalania, pogorszenia właściwości trakcyjnych pojazdu i zdecydowanie szybszego zużycia opon.

Niestety, unijna dyrektywa uderzy głównie w kierowców, którzy stracą więcej czasu przy procesie wymiany opon, a co gorsze, płacąc za tego typu usługę bardziej "odchudzą" własny portfel. Odwiedzając punkt wulkanizacyjny w celu sezonowej wymiany ogumienia powinniśmy w pierwszej kolejności poinformować miejscowych pracowników, że auto korzysta z systemu TPMS. Serwisanci nie wykonają żadnych dodatkowych czynności. Powinni jedynie zachować wyjątkową ostrożność przy demontażu czujników, tak aby ich nie uszkodzić.

- Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o kompleksowej wymianie uszczelek i zaworów. Przy użyciu specjalistycznego urządzenia konieczna będzie również diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon: pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii. Cena wymiany będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi delikatnie się wydłuży - tłumaczy Krzekotowski.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

W przypadku sezonowej zmiany opon (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników) musimy pamiętać o zresetowaniu systemu TPMS. W ten sposób komputer pokładowy rozpozna nowe czujniki. Właściciele aut największe koszty poniosą w przypadku wymiany pojedynczego czujnika. Jeżeli ten z powodu uszkodzenia mechanicznego przestanie działać, kierowca musi liczyć się z wydatkiem rzędu 300 zł.

Opinie (102) 3 zablokowane

  • mowa jest o NOWYCH AUTACH!!! (6)

    Wy, cebulaki, możecie dalej szrotami na flakach jezdzić!!

    • 5 14

    • hahaha (5)

      Tylko taki turbodebil jak ty kupuje nówke z salonu i po wyjeździe z niego traci 20%, jak kupuję zazwyczaj 2-3 latki buraku.

      • 3 5

      • samochod to nie inwestycja

        Wole kupic z salonu, z gwanacja i wiem co kupuje. A ze place za ten komfort drozej - nie rusza mnie to, bo kupuje zeby jezdzic a nie sprzedawcac

        • 6 0

      • (3)

        Niektórych nie wzrusza utrata 20%, bo nie traktują samochodu jako inwestycji.

        • 6 1

        • (2)

          Oddaj lepiej te 20% na chore dzieci.

          • 0 4

          • (1)

            Ty cudzymi pieniędzmi się nie zajmuj, troszcz się to, co robisz ze swoimi.

            • 6 0

            • Typowy polaczek

              • 0 4

  • Sposob internetowy

    4 czujniki w kole zapasowym i spokoj.

    • 6 0

  • ciekawe, którym euroosłom to zawdzięczamy (4)

    kto głosował za lub w ogóle nie przyszedł na głosowaniee

    • 97 1

    • Lampa (2)

      A może niech lepiej wprowadzą przepis nakazujący taka konstrukcję lamp przednich w samochodach aby wymiana żarówki odbyła sie bez użycia narzędzi i nie trwała dłużej niż 3 min. Np Renault to koniecznośc wizyty w serwinie i czas operacyjny według katalogu to 1h20m. żarówka 5 zł wiedzieć jak 150 zł.

      • 33 0

      • (1)

        Też się dziwię dlaczego tego nie wprowadzili. Ponoć jest jakaś dyrektywa, która nakazuje tak konstruować samochody, żeby dało się wymienić żarówkę bez specjalistycznych narzędzi, a jak to jest przestrzegane każdy widzi... Są samochody, w których dostęp do żarówki jest od nadkola!!! Czyli powodzenia w trasie, ciemną nocą... Zaczynamy wymianę żarówki od zdjęcia koła... ;-P

        • 20 0

        • Może niekoniecznie zdjąć koło, ale je mocno skręcić wystarczy. Mimo to nadal będzie tam ciemno, a przy okazji wyprzedzający mogą po tyłku przejechać.

          • 1 0

    • nie ma winnych

      Wygląda na to, że szczegółowe wyniki tego głosowania (kto jak głosował) zostały utajnione:


      Results of vote in Parliament:


      Jest tylko ogólnie:
      Za: 610, przeciwko: 34, nieobecnych 20

      Jak ktoś się chce pośmiać przez łzy to może sobie poczytać 'debatę':


      i komentarze po głosowaniu:

      • 18 0

  • Bzdura

    No to wulkanizatorzy będą zadowoleni. Będą kręcić siano na wymianie niby zużytych czujników i zmianie opon no bo już nie będzie 80zł za komplet tylko 200 no bo wie pan my teraz mamy więcej pracy przy wymianie takiej opony bo są czujniki...

    • 5 0

  • "Przy użyciu specjalistycznego urządzenia konieczna będzie również diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon"

    -no tak,zakup owego urządzenia na pewno podniesie cenę usługi....

    • 4 0

  • ciekawostki

    @@@proszę mi powiedzieć od kiedy ludzie będą mieli zamontowane wskażniki GŁUPOTY w bardzo widocznym miejscu!!!!????

    • 6 0

  • ciśnienie

    najbardziej będą parametry ciśnienia potrzebne w korkach miejskich

    • 3 1

  • Normalka. Moi mechanicy jak wracam z zakupow w Tesco zawsze dokładnie (4)

    analizują telemetrię.

    • 45 2

    • Nic dziwnego. Moi oprócz tego wprowadzają (3)

      nowe nastawy na następny dzień.

      • 10 1

      • Trochę pociągnie po kieszeni... (2)

        bo moi mechanicy za każdym razem jak wracam z zakupów zmieniają ogumienie...

        • 4 0

        • No dokładnie!!!

          moi dodatkowo jak pada deszcz wymieniają ogumienie

          • 2 0

        • ogumienie Durex?

          • 4 1

  • Panie "redaktorze" - to jakaś schizofrenia???? (1)

    Serwisanci nie wykonają żadnych dodatkowych czynności.

    vs.:

    Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o kompleksowej wymianie uszczelek i zaworów. Przy użyciu specjalistycznego urządzenia konieczna będzie również diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon: pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii.

    • 2 5

    • Wystarczy mieć 2 komplety felg i po kłopocie. Przez te 3-4 lata jak mam samochody od nowości nie wymieniam żadnych zaworów, więc w czym problem? A nawet jak masz jeden komplet felg to wymieniasz tylko opony i czujniki czy zawory zostawiasz w spokoju. Nie twórzcie problemów tam, gdzie ich nie ma.

      • 3 3

  • Kupować opony całoroczne.

    I po problemie.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane