• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach

Michał Jelionek
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
System monitorujący TPMS. System monitorujący TPMS.

Z początkiem listopada w życie wejdzie nowy przepis dotyczący obowiązkowego systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Oznacza to, że wszyscy kierowcy posiadający nowe auta będą musieli przygotować się na wydłużony proces wymiany opon i niestety... większe wydatki.



Dokładnie od 1 listopada 2014 roku, każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być zaopatrzony w obowiązkowe czujniki kontrolujące poziom ciśnienia w oponach, czyli w system monitorujący TPMS. Precyzując, nowe przepisy tyczą się aut z homologacją wydaną po 1 listopada. Jeżeli samochód zostanie sprzedany w listopadzie, ale homologacja została wydana w październiku, to taki pojazd nie będzie wyposażony w czujniki. Od lat tego typu rozwiązanie wykorzystywane jest w wielu znanych markach, głównie premium.

Jak to działa? Zasadniczym zadaniem systemu TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach. - Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół - wyjaśnia Przemysław Krzekotowski, specjalista ds. TPMS w oponeo.pl.

Czytaj także: Eko-opony w trosce o środowisko i... portfel

Alternatywnie, w pojazdach klasy średniej i niższej (głównie w Skodach, Volkswagenach, Seatach i Audi) stosowane są pośrednie systemy TPMS. Co to dokładnie oznacza? Do wyznaczania poziomu ciśnienia w oponach wykorzystuje się stosowane w systemach ESC i ABS czujniki prędkości kół. Zatem poziom ciśnienia obliczany jest na podstawie obrotów kół lub częstotliwości wibracji. Jest to system zdecydowanie tańszy i mniej precyzyjny. O spadku ciśnienia kierowca informowany jest dopiero w momencie, kiedy aktualny stan powietrza w oponie będzie odbiegać od początkowego o 20 proc.

Co myślisz o obowiązkowych czujnikach ciśnienia w oponach?

- System monitorujący TPMS pozwoli kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach - dodaje.

Dodajmy, że niedostateczny poziom ciśnienia w ogumieniu naszego auta prowadzi do większego spalania, pogorszenia właściwości trakcyjnych pojazdu i zdecydowanie szybszego zużycia opon.

Niestety, unijna dyrektywa uderzy głównie w kierowców, którzy stracą więcej czasu przy procesie wymiany opon, a co gorsze, płacąc za tego typu usługę bardziej "odchudzą" własny portfel. Odwiedzając punkt wulkanizacyjny w celu sezonowej wymiany ogumienia powinniśmy w pierwszej kolejności poinformować miejscowych pracowników, że auto korzysta z systemu TPMS. Serwisanci nie wykonają żadnych dodatkowych czynności. Powinni jedynie zachować wyjątkową ostrożność przy demontażu czujników, tak aby ich nie uszkodzić.

- Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o kompleksowej wymianie uszczelek i zaworów. Przy użyciu specjalistycznego urządzenia konieczna będzie również diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon: pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii. Cena wymiany będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi delikatnie się wydłuży - tłumaczy Krzekotowski.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

W przypadku sezonowej zmiany opon (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników) musimy pamiętać o zresetowaniu systemu TPMS. W ten sposób komputer pokładowy rozpozna nowe czujniki. Właściciele aut największe koszty poniosą w przypadku wymiany pojedynczego czujnika. Jeżeli ten z powodu uszkodzenia mechanicznego przestanie działać, kierowca musi liczyć się z wydatkiem rzędu 300 zł.

Opinie (102) 3 zablokowane

  • Co to jest wymiana opon? (1)

    Opony wymienia się wówczas, jak są żużyte. Normalnie ma się dwo komplety kół - z ogumieniem letnim i zimowym

    • 8 0

    • strzel sobie w łeb z łuku aby nie było huku

      nikt nie zauważy, że jednego mądrali mniej

      • 2 5

  • Ilu euroosłów musiało wziąć w kieseń

    od producentów czujników ciśnienia ?

    • 14 0

  • Czekam na czujnik głupoty.

    • 11 1

  • mowa jest o NOWYCH AUTACH!!! (6)

    Wy, cebulaki, możecie dalej szrotami na flakach jezdzić!!

    • 5 14

    • hahaha (5)

      Tylko taki turbodebil jak ty kupuje nówke z salonu i po wyjeździe z niego traci 20%, jak kupuję zazwyczaj 2-3 latki buraku.

      • 3 5

      • (3)

        Niektórych nie wzrusza utrata 20%, bo nie traktują samochodu jako inwestycji.

        • 6 1

        • (2)

          Oddaj lepiej te 20% na chore dzieci.

          • 0 4

          • (1)

            Ty cudzymi pieniędzmi się nie zajmuj, troszcz się to, co robisz ze swoimi.

            • 6 0

            • Typowy polaczek

              • 0 4

      • samochod to nie inwestycja

        Wole kupic z salonu, z gwanacja i wiem co kupuje. A ze place za ten komfort drozej - nie rusza mnie to, bo kupuje zeby jezdzic a nie sprzedawcac

        • 6 0

  • Test iq dla euroosłów

    W zamian proponuję przeprowadzić testyIQ dla euroosłów, poniżej 107 oddaje legitymację euroosła i zatrudnienie w najbliższym punkcie wymiany opon.

    • 10 0

  • Macie problem...

    przecież napisano, że w nowych samochodach to będzie. Czyli większość problem ten dotknie najwcześniej za 5-6 lat, jak się Niemiec będzie pozbywał.

    • 6 3

  • To przykład socjalizmu UE, którego większość z was nie widzi.

    A wiecie czemu to wprowadzono? Bo ktoś podpłacił, nie ma to żadnego racjonalnego uzasadnienia.

    • 14 1

  • Przy 150 km/h miałem kapcia

    Kupuję nowy samochód, przy zamówieniu zwracałem uwagę czy ma czujniki ciśnienia, ponieważ miałem nauczkę - na autostradzie zeszło powietrze z opony, jechałem z całą rodziną 150 km/h w Niemczech. Nic się nam nie stało, tylko opona do wyrzucenia na szczęście. Wolę zapłacić trochę więcej w serwisie opon niż stracić życie albo zdrowie na A1.

    • 2 11

  • ???

    "nowe przepisy tyczą się aut z homologacją wydaną po 1 listopada. Jeżeli samochód zostanie sprzedany w listopadzie, ale homologacja została wydana w październiku, to taki pojazd nie będzie wyposażony w czujniki."

    I po co tyle niemądrych komentarzy. Ci co mają luksusowe samochody to czujnik od lat mają.90% w Polsce to stare samochody, w których obowiązują czujniki organoleptyczne i wizualne kierowcy.

    • 5 2

  • Od nowego roku obowiązkowe czujniki pocenia się kierowcy na widok kontroli:)

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane