• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 76 do 79 mln zł za nowe autobusy dla Gdyni

Patryk Szczerba
13 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach w Gdyni prawdopodobnie w następnym roku. Nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach w Gdyni prawdopodobnie w następnym roku.

Solaris i MAN złożyły oferty na dostawę 55 nowych autobusów dla Gdyni. Pierwsza firma proponuje za 32 przegubowce i 23 pojedyncze pojazdy cenę blisko 79 milionów złotych, a druga nieco ponad 76 mln zł. Oferty będą teraz analizowane przez miasto.



Czy nowy tabor zachęci mieszkańców Gdyni do jazdy komunikacją?

Gdynia kupuje kolejne pojazdy ze wsparciem unijnym, mające wozić pasażerów po mieście. Tym razem chodzi o 55 autobusów. Unia Europejska pokryje 70 proc. kosztów tej inwestycji.

Nowe autobusy w Gdyni: oferty od firmy MAN i Solaris



Do przetargu wpłynęły dwie oferty od firm Solaris i MAN, które złożyły oferty na autobusy przegubowe i standardowe. Obie firmy zaproponowały taki sam termin wykonania zamówienia - 330 dni oraz identyczne okresy gwarancyjne - 36 miesięcy.

Kluczowa, oprócz parametrów technicznych, będzie więc cena, która decyduje w 60 procentach. Solaris proponuje za 55 pojazdów 78 761 mln zł natomiast firma MAN 76 010 mln zł..

Wszystko wskazuje więc na to, że po Gdyni będą jeździły nowe autobusy niemieckiego producenta. Na oficjalnie rozstrzygnięcie trzeba jednak jeszcze poczekać.

- Po otwarciu ofert następuje analiza złożonych dokumentów pod względem formalnoprawnym - informują władze Gdyni.

Pierwszy przetarg nieudany



Przypomnijmy, że w pierwszym - zakończonym w zeszłym roku - przetargu na zakup 32 przegubowych i 23 pojedynczych autobusów złożona została tylko jedna oferta. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała wówczas aż 92,6 mln zł brutto. Okazało się, że to o 16 mln zł za dużo w stosunku do kwoty, którą miasto planowało wydać na nowy tabor, w związku z czym przetarg unieważniono.

W nowym postępowaniu bez zmian pozostała liczba pojazdów, ich rodzaj oraz kryterium, by rok produkcji autobusów był zgodny z rokiem ich dostawy. Wydłużono jednak czas dostarczenia autobusów. Ostatnie mają zostać przekazane Gdyni maksymalnie po 360 dniach od podpisania umowy. Podczas pierwszego podejścia przy przegubowcach ten czas wynosił osiem miesięcy, a przy autobusach krótkich - siedem.

Tym razem miasto na zakupy zabezpieczyło też więcej pieniędzy - nieco ponad 88 mln zł.

Całkowity koszt inwestycji w nowy tabor szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko miasto zaplanowało w wysokości 103,1 mln zł.

Nowe trolejbusy w Gdyni jeszcze przed wyborami



Przypomnijmy, że w styczniu Gdynia poinformowała o przyjęciu oferty złożonej przez firmę Solaris na dostawę 30 nowych trolejbusów (16 przegubowych i 14 pojedynczych) oraz nowych baterii litowo-jonowych do 21 pojazdów.

Czytaj też: Gdynia kupi trolejbusy

Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość. Mimo blisko 9 mln zł różnicy względem budżetu, Gdynia przyjęła ofertę, więc pierwsze nowe trolejbusy wyjadą na ulice miasta jeszcze przed wyborami samorządowymi.

Czytaj też: sześć nowych "elektryków" w gdyńskiej komunikacji

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • każda oferta ma zalety jak i wady (5)

    • 15 9

    • (1)

      A czy nowe autobusy zmieszczą się pod wiaduktami na trasach?

      • 5 1

      • Nie.

        • 0 3

    • A woda może być zimna albo ciepła...

      • 3 0

    • Kto będzie jeździł?

      • 4 0

    • Niech kupią Newaga bo Pesa hałasuje!

      • 0 7

  • Podzielmy się z Gdańskiem. U nich ruina. (4)

    • 47 14

    • Potwierdzam - ruina

      Tutaj ścieki wypuszcza się do Motławy, a szroty wypadają z kursów, bo albo się rozpadają, albo nie ma kierowców.
      Przynajmniej jeden beton zazdrości śledziom. :p

      • 4 0

    • Gdańsk już zamówił nowe i to bez powtarzania przetargu i 10 artykułów na ten temat

      • 2 1

    • (1)

      W Gdańsku jest teoretyczna komunikacja miejska.

      • 14 5

      • podciągną się

        • 5 3

  • Ankieta-ankietą ale...... (1)

    b.dużo ludzi jeżdzi komunikacją miejską w Gdyni . Są nawet określone godziny w których dominują osoby 65/75+, szkoły itp.:a może jest też tak, że więcej jeżdzi swoimi samochodami ? Ale jak masz działalność lub pracę związaną z prowadzeniem pojazdu to jak z tym tematem wejść do autobusu/trolejbusu???? Gdynia jest też miastem tranzytowym...
    Nowe autobusy zmienią tylko tyle, że awaryjność może pozostanie na takim samym poziomie, komfort pracy kierowcy ulegnie nieco poprawie. A reszta bez zmian. takie są realia. Korki są i będą... To takie niezdrowe zachwyty jak "nad nową farbą olejną".... Coś musi jeżdzić, a czy to będzie MAN czy Solaris to większość ludzi to nie interesuje....Interesuje tych co zapłacą i tych co na tym ....zarobią... MAN wg.mnie odpada z powodu "schodów" w tylniej części pojazdu. Nie jeden(po i przed kolejną dawką %) i nie jedna"osoba" ( trzeżwa)-się tam "wypier***liła. To bubel konstrukcyjny MAN-a.... Solaris to chociaż podłogi ma w miarę proste.

    • 11 0

    • Trochę racji masz z tymi schodami. Aczkolwiek miejsc siedzących więcej, i co ważne, więcej na poziomie podłogi w środkowej części.

      • 7 0

  • Solaris to taki "Polski" MAN... (1)

    Nawet niemieccy przewożnicy kupują Polskie Solarisy, a tu musi być przetarg bo pieniądze unijne-i chyba ze "wskazaniem" na niemieckiego MAN-a. Tak bywa, że kto "płaci" to i wymaga....Za każde "wydane" 1 Euro- to do budżetu Państwa....-musi wrócić nie mniej niż 70 Euro/centów. O jakie państwo chodzi? Ten się dowie jakiej marki będą autobusy dla komunikacji miejskiej w Gdyni.
    Żadna zagadka.

    • 10 3

    • Co za brednie piszesz. Dotąd Solarisy były kupowane też z przetargu. Przetarg musi być. I każdy ma szansę. Ja wolałbym np. mercedesy. Widać zupełnie inną jakość. Ale nie startował.

      • 3 0

  • Po jaką cholere nowe autobusy skoro nie ma jednego taniego biletu dla calej aglomeracji? (1)

    Nie oplaca sie jezdzic komunikacja zbiorową, to niestety strata czasu i pieniędzy.

    Dla przypomnienia - bilet miesięczny w czeskiej Pradze na wszystkie srodki transportu (metro autobusy, tramwaje) to CZK 550 czyli 88 zl.

    • 14 9

    • Dla informacji - miesięczny w niemieckim mieście wielkości Gdyni, tylko na jedną trasę ok 70 euro.

      Więc jaki z tego wniosek? Żaden. Są miasta w Polsce z komunikacją darmową. I co z tego?

      • 2 1

  • Szkoda Solarisa bo jednak to Polska firma a jakość na wysokim poziomie. (8)

    • 20 8

    • (3)

      też tak uważałem i nawet dziś wolałbym by kontrakt dostała firma jeśli nie polska to na pewno nie niemiecka czy anglosaska
      nie wiem czemu nikt inny nie startuje może coś z wymaganiami jest nie tak? przecież autosan, solbus, czy volvo lub scania też produkują autobusy...
      a piszę o solarisie w czasie przeszłym bo niedawno jechałem trolejbusem solarisa w Gdyni podczas ulewy i woda ciekała w środku! po wewnętrznej stronie drzwi i przez uszczelki okien podłoga cała zalana po ścianach cieknie woda... jakaś pomyłka

      • 3 3

      • Ciekawe rzeczywiście dlaczego chociażby Autosan nie startował? Nawet dla "sportu", żeby się pokazać. Chyba, że wymagań technicznych ich busy nie spełniają...

        • 1 2

      • ULEWY (1)

        nie było w Gdyni od dwóch miesięcy. To musiały być Tychy albo Lublin.

        • 5 1

        • ja się nie wychodzi zza biurka w UM to nie było...
          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Burze-z-gradem-nad-Trojmiastem-n123746.html

          • 1 3

    • (1)

      Podobno PKA nie chce Solarisa po przygodach z 5088...

      • 4 5

      • Wystarczy że zrobią szyberdachy otwierane elektrycznie to kierowcy go pokochają. Teraz to kierowca musi być odpowiedniego wzrostu aby je ręcznie otworzyć :)

        • 2 4

    • Jakby to powiedział Trzaskowski - po co nam producent polski, skoro są firmy niemieckie?

      • 7 7

    • owszem, ale...

      za wysoko się chyba cenią... za wyższą kwotę dostajemy gorszej jakości (wyposażenie) sprzęt, aniżeli oferuje dostawca z zagranicy... więc nie mamy o czym gadać...
      Jestem za wspieraniem tego, co polskie, ale... za rozsądną cenę... niech to kosztuje tyle, ile naprawdę jest warte... no niestety - typowo polskie podejście - nachapać się ile się da...

      • 6 3

  • Elektrycze, wodorowe czy na gaz

    ziemny? Jak nie, beda wysokie oplaty za wjazd do centrum miasta. :)

    • 0 8

  • Ankieta - tendencyjna. (1)

    Co to za ankieta? To portal jedynie słusznej prawdy?Jak za komuny? Nigdy nie będę jeździł komunikacją miejską. Szybciej się wyprowadzę niż wsiąde do komunikacji miejskiej. Tak trudno to zrozumieć. Nie po to mam toaletę w domu żeby chodzić na podwórko do toi toia.

    • 9 6

    • Ale jesteś fajny

      Taki zdecydowany, pewny siebie. No i masz samochód oraz toaletę w domu.

      • 3 5

  • Kolejne nierzetelne informacje,jakie to bedą autobusy stare trujace diesle czy nowoczesne elektryczne.Jesli diesle to one (5)

    zatruwaja środowisko i ludzi trują i nie powinny dostać żadnej dotacji unijnej i ochrony środowiska

    • 9 11

    • Czemu nie CNG? (1)

      • 3 0

      • Bo się nie sprawdziło.

        • 3 0

    • Nie myśli o 1 trującym autobusie tylko o 40 samochodach które on zastępuje.

      • 6 1

    • niestety to będa śmierdziele na ropę.

      • 4 1

    • Ponadto będą zasilane glutenem i laktozą. Także faktycznie trują.

      • 4 4

  • Ale tak na prawdę gdzie jest ekonomia ? (2)

    Kilka razy w środku tygodnia przejechałem się trasą autobusu 146- z Gdyni do Rewy. Wszystko pięknie i ładnie ale autobusy wożą "powietrze. Kto wpadł na taki pomysł aby na trasę w środku tygodnia wystawiać autobusy przegubowe Mercedes-Benz ( C2 :530 G)-gdzie docelowo i średnio na trasie autobus wiezie ludzi na 30% swoich możliwości. A może "dygać ponad 106 pasażerów??? W samej Rewie wysiada może 5-8 osób.(Dotyczy to kursów po godzinie 8:00))/9:00 i godziny póżniejsze... Do Rewy to ludzie jeżdżą swoimi autami i też wracają. W tych Mercedesach to silnik ma prawie 400 KM i mimo EURO 6 też potrzebuje paliwa. W weekendy wysłać "jaminiki"- to rozumiem ale od poniedziałku do piątku-praktycznie przed sezonem? Po co ? A wozokilometry kosztują. Kto dopłaca w tygodniu do linii 146 ???? Linię obsługuje PKS na zlecenie ZKM w Gdyni.

    • 8 6

    • A coś na tym tracisz?

      • 3 0

    • Za kursy płaci wójt Kosakowa dlatego są takie ładne autobusy.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane