• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 76 do 79 mln zł za nowe autobusy dla Gdyni

Patryk Szczerba
13 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach w Gdyni prawdopodobnie w następnym roku. Nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach w Gdyni prawdopodobnie w następnym roku.

Solaris i MAN złożyły oferty na dostawę 55 nowych autobusów dla Gdyni. Pierwsza firma proponuje za 32 przegubowce i 23 pojedyncze pojazdy cenę blisko 79 milionów złotych, a druga nieco ponad 76 mln zł. Oferty będą teraz analizowane przez miasto.



Czy nowy tabor zachęci mieszkańców Gdyni do jazdy komunikacją?

Gdynia kupuje kolejne pojazdy ze wsparciem unijnym, mające wozić pasażerów po mieście. Tym razem chodzi o 55 autobusów. Unia Europejska pokryje 70 proc. kosztów tej inwestycji.

Nowe autobusy w Gdyni: oferty od firmy MAN i Solaris



Do przetargu wpłynęły dwie oferty od firm Solaris i MAN, które złożyły oferty na autobusy przegubowe i standardowe. Obie firmy zaproponowały taki sam termin wykonania zamówienia - 330 dni oraz identyczne okresy gwarancyjne - 36 miesięcy.

Kluczowa, oprócz parametrów technicznych, będzie więc cena, która decyduje w 60 procentach. Solaris proponuje za 55 pojazdów 78 761 mln zł natomiast firma MAN 76 010 mln zł..

Wszystko wskazuje więc na to, że po Gdyni będą jeździły nowe autobusy niemieckiego producenta. Na oficjalnie rozstrzygnięcie trzeba jednak jeszcze poczekać.

- Po otwarciu ofert następuje analiza złożonych dokumentów pod względem formalnoprawnym - informują władze Gdyni.

Pierwszy przetarg nieudany



Przypomnijmy, że w pierwszym - zakończonym w zeszłym roku - przetargu na zakup 32 przegubowych i 23 pojedynczych autobusów złożona została tylko jedna oferta. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała wówczas aż 92,6 mln zł brutto. Okazało się, że to o 16 mln zł za dużo w stosunku do kwoty, którą miasto planowało wydać na nowy tabor, w związku z czym przetarg unieważniono.

W nowym postępowaniu bez zmian pozostała liczba pojazdów, ich rodzaj oraz kryterium, by rok produkcji autobusów był zgodny z rokiem ich dostawy. Wydłużono jednak czas dostarczenia autobusów. Ostatnie mają zostać przekazane Gdyni maksymalnie po 360 dniach od podpisania umowy. Podczas pierwszego podejścia przy przegubowcach ten czas wynosił osiem miesięcy, a przy autobusach krótkich - siedem.

Tym razem miasto na zakupy zabezpieczyło też więcej pieniędzy - nieco ponad 88 mln zł.

Całkowity koszt inwestycji w nowy tabor szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko miasto zaplanowało w wysokości 103,1 mln zł.

Nowe trolejbusy w Gdyni jeszcze przed wyborami



Przypomnijmy, że w styczniu Gdynia poinformowała o przyjęciu oferty złożonej przez firmę Solaris na dostawę 30 nowych trolejbusów (16 przegubowych i 14 pojedynczych) oraz nowych baterii litowo-jonowych do 21 pojazdów.

Czytaj też: Gdynia kupi trolejbusy

Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość. Mimo blisko 9 mln zł różnicy względem budżetu, Gdynia przyjęła ofertę, więc pierwsze nowe trolejbusy wyjadą na ulice miasta jeszcze przed wyborami samorządowymi.

Czytaj też: sześć nowych "elektryków" w gdyńskiej komunikacji

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • ciekawe

    30 trolejbusów kosztuje więcej niż 55 autobusów ...

    • 16 6

  • który to już artykuł o tym samym. czy władze Gdyni nie potrafia niczego doprowadzić na czas i do końca??? (3)

    • 31 43

    • ile ty masz synku lat? gimnazjum skończone? (2)

      Nie kumasz ile trwają przetargi? Nie kumasz, że kupno autobusów czy tramwajów to nie jest to samo co kupno gumy do żucia w kiosku?

      • 20 9

      • ty tollu z urzedu miasta ile masz lat? (1)

        u was zawsze przetargi trwają latami żeby wygrała odpowiednia firma.

        • 9 17

        • nie no

          Pewnie myślisz, że podzwoni się po firmach i już oferty spływają, a urzędnik wybierze co mu pasuje. Wtedy Ty będziesz mógł wkroczyć i napisać - znów przetarg ustawiony. Człowieku są procedury, dla zamówień publicznych inne, dla zamówień z dofinansowaniem UE jeszcze inne itd. Nawet firmy prywatne mają procedury na zamówienia i też nie wskażesz sobie biorę tą firmę, bo oni mi wrzucą najfajniejsze gratisy. Ale najłatwiej się krytykuje zza komputera. Pozdrawiam

          • 15 7

  • Jezeli... (3)

    ...juz kupia to MAN’y bo...cale szrotowisko MANow jest na Kaczych Bukach to bedzie z czego czesci przekladac :)
    Solaris lepszy ale...cena za duza. I tak jest tak skalkulowana zeby autobus mozna bylo nazwac autobusem :) Za granice ide lepiej wyposazone i z lepszych materialow

    • 11 16

    • nie zgadzam się, ze Solaris jest lepszy od Man-a, przynajmniej jezeli chodzi o jeżdzące po Gdyni (2)

      Zgadzam się jednak, że na polski rynek są wypuszczane pudła przypominające autobusy jedynie z gabarytów. Wyposażenie nawet nie podstawowe, wszędzie oszczędzają, nawet gniazd zapalniczki nie montują. Przyciski takie jak były montowane w latach 90. za granicę idą autobusy o znacznie podwyższonym standardzie. Jednak obiektywnie patrząc MAN lepiej doposażył wcześniej zakupione 15 autobusów niż solaris. Solaris się nie popisał, a IV generacja jest gorsza niż III generacja Solarisów. ciesze się, ze przetarg wygra MAN, ale i tak mnie zastanawia jak uszczuplili te 16 mln, na czym zaoszczędza ;/

      • 12 0

      • Wyposażenie jest takie jakie składa zamawiający. Spójrz na nowe Mercedesy Citaro z PKS. Można? Można. Ale to kosztuje. A co MANów z poprzedniej dostawy masz rację, może brzydsze, ale wyposażone lepiej.

        • 8 0

      • Być może na kosztach pracy bo jednak rok to nie 7 miesięcy na budowę.

        • 5 0

  • A ile jeszcze autobusów potrzeba, aby zrezygnować z usług firm zewnętrznych ? (7)

    Co to za komunikacja miejska bez własnego taboru i kierowców !

    • 29 30

    • Bo jeszcze nikt nie wymyślił czegoś lepszego niż konkurencja. Gdyby nie to to wszyscy spoczęliby na laurach. Gdynia jako pierwsza w Polsce wprowadzila a inne miasta brały z niej przykład.

      • 19 4

    • Ile jeszcze potrzeba autobusów, żeby zrezygnować z firm komunalnych, których myślenie jest w czasach PRL? (2)

      • 16 11

      • a co zlego jest w mysleniu z czasow PRLu ? (1)

        Niejednokrotmie sie przekonuje, ze dzisiejsze standarty sa duzo gorsze niz te obowiazujace za PRLu. I co ? Zmienisz cos ?

        • 13 6

        • Dla tych, którzy żyli okradając państwo na każdym kroku, faktycznie są gorsze...

          • 6 11

    • Spieszę z odpowiedzią

      To komunikacja miejska, która DZIAŁA.

      • 16 6

    • A ktore to firmy zewnetrzne? Pkm, pkt i pka to spolki ze 100% udzialem miasta. O czym konkretnie piszesz?

      • 14 6

    • bo to komunikacja wiejska

      • 9 11

  • (2)

    Jeśli niemieckie to tylko używane. Jak nowe to Solaris. Polskie autobusy nawet po Oslo jeżdżą

    • 30 6

    • A Solaris (1)

      nie mial isc na handel? Pewnie jakis fundusz inwestycyjny lub chinczycy... Gdzies cos w necie chyba bylo...

      • 9 2

      • Właśnie rozważają sprzedaż

        • 5 1

  • czyli zadecydowało 50000 za 1 autobus przy cenie prawie 1, 5 mln za sztukę - a jakość, preferencje dla polskiego wywórcy

    • 0 10

  • kolejne zapowiedzi i obietnice pana szczurka. (3)

    ja mu już nie wierzę.

    • 41 43

    • I czemu ma służyć ta uszczypliwość i ironia? Ze względu na zliżające się wybory ? (1)

      • 24 13

      • oczywiście

        Pod każdym artykułem, na dowolny temat, masz na pierwszej stronie te same komentarze tych samych komentatorów.

        Śpiewka zawsze taka sama, czas na rozliczenie w wyborach, wszystko jest źle teraz, wszystko będzie cudownie za Horały/Piskorskiego.

        • 20 10

    • Wsiadaj w swoja taxi :)

      • 9 5

  • Ja proponuję program: rower+

    Dla każdego rowerek aby wszystkim żyło się lepiej

    • 10 8

  • Budżet Gdyni to 1,7 miliarda a zadłużenie to 700 milionów. (2)

    Teraz szczurek sprzedaje PEWIK. na co idą te pieniądze? Na pomniki i imprezy?

    • 49 20

    • Na pomniki smoleńskie

      będą na każdej ulicy

      • 5 7

    • Pan deweloper AB jest bardzo niezadowolony, że ciemny lud gdyński nie kupił jego bajeczki o Parku Centralnym

      W pierwszej kolejności Szczurek wybuduje podziemne garaże dla pana schabowego.

      • 18 9

  • żeby kupić mana trzeba mieć coś z głową tylko solaris!

    • 12 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane