• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 76 do 79 mln zł za nowe autobusy dla Gdyni

Patryk Szczerba
13 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach w Gdyni prawdopodobnie w następnym roku. Nowe autobusy zaczną pojawiać się na ulicach w Gdyni prawdopodobnie w następnym roku.

Solaris i MAN złożyły oferty na dostawę 55 nowych autobusów dla Gdyni. Pierwsza firma proponuje za 32 przegubowce i 23 pojedyncze pojazdy cenę blisko 79 milionów złotych, a druga nieco ponad 76 mln zł. Oferty będą teraz analizowane przez miasto.



Czy nowy tabor zachęci mieszkańców Gdyni do jazdy komunikacją?

Gdynia kupuje kolejne pojazdy ze wsparciem unijnym, mające wozić pasażerów po mieście. Tym razem chodzi o 55 autobusów. Unia Europejska pokryje 70 proc. kosztów tej inwestycji.

Nowe autobusy w Gdyni: oferty od firmy MAN i Solaris



Do przetargu wpłynęły dwie oferty od firm Solaris i MAN, które złożyły oferty na autobusy przegubowe i standardowe. Obie firmy zaproponowały taki sam termin wykonania zamówienia - 330 dni oraz identyczne okresy gwarancyjne - 36 miesięcy.

Kluczowa, oprócz parametrów technicznych, będzie więc cena, która decyduje w 60 procentach. Solaris proponuje za 55 pojazdów 78 761 mln zł natomiast firma MAN 76 010 mln zł..

Wszystko wskazuje więc na to, że po Gdyni będą jeździły nowe autobusy niemieckiego producenta. Na oficjalnie rozstrzygnięcie trzeba jednak jeszcze poczekać.

- Po otwarciu ofert następuje analiza złożonych dokumentów pod względem formalnoprawnym - informują władze Gdyni.

Pierwszy przetarg nieudany



Przypomnijmy, że w pierwszym - zakończonym w zeszłym roku - przetargu na zakup 32 przegubowych i 23 pojedynczych autobusów złożona została tylko jedna oferta. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała wówczas aż 92,6 mln zł brutto. Okazało się, że to o 16 mln zł za dużo w stosunku do kwoty, którą miasto planowało wydać na nowy tabor, w związku z czym przetarg unieważniono.

W nowym postępowaniu bez zmian pozostała liczba pojazdów, ich rodzaj oraz kryterium, by rok produkcji autobusów był zgodny z rokiem ich dostawy. Wydłużono jednak czas dostarczenia autobusów. Ostatnie mają zostać przekazane Gdyni maksymalnie po 360 dniach od podpisania umowy. Podczas pierwszego podejścia przy przegubowcach ten czas wynosił osiem miesięcy, a przy autobusach krótkich - siedem.

Tym razem miasto na zakupy zabezpieczyło też więcej pieniędzy - nieco ponad 88 mln zł.

Całkowity koszt inwestycji w nowy tabor szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko miasto zaplanowało w wysokości 103,1 mln zł.

Nowe trolejbusy w Gdyni jeszcze przed wyborami



Przypomnijmy, że w styczniu Gdynia poinformowała o przyjęciu oferty złożonej przez firmę Solaris na dostawę 30 nowych trolejbusów (16 przegubowych i 14 pojedynczych) oraz nowych baterii litowo-jonowych do 21 pojazdów.

Czytaj też: Gdynia kupi trolejbusy

Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość. Mimo blisko 9 mln zł różnicy względem budżetu, Gdynia przyjęła ofertę, więc pierwsze nowe trolejbusy wyjadą na ulice miasta jeszcze przed wyborami samorządowymi.

Czytaj też: sześć nowych "elektryków" w gdyńskiej komunikacji

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • wspierajmy polski przemysł (1)

    • 20 6

    • Dlatego można spokojnie wybierać składanego w Polsce MANa;-)

      • 4 1

  • Kto płaci za takie informacje, że Gdynia ..itd.??? (2)

    Przecież takie sprawy jak zakup nowych autobusów w celu wymiany ( często planowej)-nie powinno być newsem, a raczej normą.... Tabor się starzeje to trzeba wymieniać na nowy . Tak jak buty.... A tu wielkie hallo...Czy władze nie mają nic innego do zaoferowania ? W Gdyni to już praktycznie nie ma b.starych autobusów, a i kierowcy trzymają się rozkładu. Ja tam nie mam żadnych zastrzeżeń. Nawet jak się zepsuje autobus na trasie( co jest wyjątkiem)-to przyjmuję to ze zrozumieniem bo mój samochód też potrafił odwalić parę numerów. Takie życie, ale ZKM w Gdyni-dość dobrze działa. Tylko te ciągłe "pseudo" roboty drogowe i od 25 lat notorycznie zakorkowane ulice nie tylko jednego w ku****wią na potęgę...

    • 9 3

    • No ale kto to halo robi? Zastanów się (1)

      Miasto informuje, bo musi informować na co wydaje pieniądze.

      Halo robi ten portal i trolle prężnie tutaj działające

      • 3 0

      • Gdyby nie ten portal to skąd byśmy wiedzieli

        że deweloper chce wybudować to czy tamto. Zorientowalibyśmy się jak wjadą koparki! Często dowiadujemy się o tym, że już komuś sprzedano działkę itp. Dlaczego nie ma pytań do mieszkańców czy chcą aby postawić pomnik lub wybudować lotnisko? Zapytajcie mieszkańców czy chcą kolejnego pokazu fajerwerków czy wolą proste drogi i nowy chodnik. A tu raptem MIASTO INFORMUJE!!! Chwali się czymś co powinno być oczywiste i mieszkańcy nie powinni w ogóle tego zauważyć. W krytykujących widzisz samych trolli, a ja jestem Starym Gdynianinem i widzę co się dzieje z MOIM miastem.

        • 3 1

  • Autobus podmiejski jest do wykonania

    prawie tak szybko i łatwo prosty jak traktor. To praktycznie produkcja masowa i seryjna. Co innego autobus do ruchu dalekobieżnego. Dziadek opowiadał, że takie autobusy jak i statki do zwykłego transportu to buduje się szybo i bardzo tanio. Tzw. statki typu "Liberty"/USA/II WŚ/- to schodziły w ciągu tygodnia i płynęły z ładunkiem do Murmańska...To samo autobusy dla komunikacji miejskiej. Nie chodzi o jakoś, a o ilość. Serwis gwarancyjny i po gwarancyjny załatwia sprawę.

    • 6 1

  • Obojętnie czy Solaris lub MAN

    ale autobusy powinny być w wersji jak na Emiraty Arabskie. zawsze w godzinach szczytu jest zaduch i skwar nie do wytrzymania. A jak świeci słońce i na zewnątrz jest około 30 st>C to w autobusie jest ze +40 st.C. Jak podróżować ???? Może rodzimy AUTOSAN ma coś ciekawego w ofercie ? Ja bym szukał czegoś pożytecznego i nie patrzył na "zobowiązania" ....Kiedyś po Gdyni śmigały autobusy Autosan H.9-35 i chociaż krótkie bo 9.5 metra długości ale "przyduchy" to w nich nie było...Z Gdyni to te H9/35-"poszły" do Tczewa i tam śmigały kilka lat. No i warto wspomnieć IKARUSY Z 280-to dopiero były autobusy ! Zimą-zimno, a latem upał. Takie Magiar Technology....Chociaż technologia ...Man-a...(RABA-MAN) Z silnikiem Scanii to po modernizacji autobusy IKARUS to były tzw.Bizony" bo moc wzrosła do 350 KM. Gdyńskie górki to robiły bez problemu.Następnie przyszły NEOPLANY i tak się zaczęło.....CDN.

    • 6 3

  • Dopóki nie naprawimy zapadniętych studzienek

    to i tak komfort jazdy autobusami w Gdyni jest jak wozem drabiniastym,szkoda kasy.

    • 14 1

  • Mamy najlepsza w Polsce firmę produkujące autobusy (1)

    I my jeszcze robimy przetarg??!! Osoby za to odpowiedzialne do zwolnia natychmiast!!! Plus potężne kary finansowe dla nich. Tylko Solaris j tylko Polska firma.
    Podatki płacą w Polsce. Dają prace Polakom. I maja najlepsze autobusy w Europie. Nawet w Dani je widziałem i innych Europejskich miastach.

    • 15 6

    • Tylko dla Polski jest osobna taśma

      i robione są buble... bo to dla swoich Polaków, a za granicę to muszą być super, żeby wyrobili markę. W Polsce Solaris ostatnio ją traci niestety...

      • 5 1

  • Tylko MAN bo Solaris ciągle będzie w serwisie - a najlepiej kupić używane niemieckie! (2)

    Albo poczekać na obiecane elektryczne Morawieckiego - tylko to chyba już nie w tym wieku!

    • 31 41

    • (1)

      Dlaczego nikt nie bierze pod uwagę tego że te autobusy będą jeździć po dziurawych drogach i pozapadanych studzienkach .

      • 5 4

      • Ależ to nie jest temat o bolkowie

        • 1 3

  • coraz nowsze autobusy, ale przy biletach średniowiecze... (1)

    Nie można sumować np. biletu ulgowego 1,60 zł z dopłaty 20gr x 2, aby uzyskać bilet godzinny 1,90zł.
    Nie można biletu godzinnego normalnego 3,80zł zamienić na dwa ulgowe (po przejściu na emeryturę), bo stan by się nie zgadzał.
    A miała być dobra zmiana...

    • 13 0

    • ludziom należy ułatwiać kasowanie, nie zaś utrudniać powołując się na jakiś nieprzemyślany regulamin

      dlaczego nie można sumować? co jakiś czas zmienia się opłata i są bilety dopłaty i co? nie można sumować? może więcej logiki, mniej regulaminów?

      • 3 0

  • nowe autobusy i stare dziurawe drogi (3)

    • 27 16

    • (1)

      Akurat w Gdyni drogi w porównaniu do Gdańskich są zarąbiste to jak niebo a ziemia

      • 14 10

      • Zwłaszcza Aleja Zwycięstwa

        Z nowatorskim rozwiązaniem polegającym na postawieniu ograniczenia do 30. To był remont!

        • 4 1

    • Przecież to logiczne nie?

      Ty nie kupisz nowych butów, żeby chodzić po dziurawym chodniku.

      • 4 0

  • żeby nie było niczego

    A kiedy biletomaty na przystankach i w pojazdach
    A kiedy wspólny bilet metropolitalny
    A kiedy P+R buspasy?
    Bez powyższych- oczywistych w większości miast - nie ma mowy o usprawnieniu ruchu

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane