- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (77 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (81 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Od wtorku zmiany w strefie płatnego parkowania w Gdańsku
We wtorek, 1 października, wchodzi w życie nowelizacja uchwały w sprawie stref płatnego parkowania w Gdańsku. Choć do strefy dołączy część Siedlec i Przymorze to na razie kierowcy nie będą płacić tam za postój. Zmienią się niektóre stawki za parkowanie. Sprawdzamy, co ZDiZ zamierza zrobić ze starymi parkometrami.
Na razie bez opłat na Przymorzu i Siedlcach
Najpoważniejszą zmianą obowiązującą w Gdańsku od 1 października jest wprowadzenie nowych stref płatnego parkowania. Pierwsza powstanie na Siedlcach. Zostaną nią objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska , ul. Zakopiańska , ul. Powstańców Warszawskich i ul. Pohulanka . W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody , ul. Strzelecka i ul. Bema .
Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to Przymorze, obszar między ulicami: Śląską , Kołobrzeską i Szczecińską.
O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej.
Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego , Waryńskiego , Białej i Danusi .
Na razie jednak w tych strefach opłaty nie będą pobierane. - Nowa uchwała dała nam możliwość pobierania opłat we wspomnianych dzielnicach. Decyzja o wprowadzeniu parkomatów w tych częściach miasta należy do zarządcy drogi i zostanie podjęta pod koniec roku, gdy poznamy miejskie plany odnośnie budowy podziemnych parkingów m.in. w centrum Gdańska. Będziemy wtedy mogli określić liczbę miejsc postojowych, na których niezbędna będzie rotacja i ogłosić przetarg na zakup dla nich parkometrów - mówi Bohdan Sobota, kierownik działu parkowania w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Strefy parkowania w dzielnicach Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.
Korekta opłat i godzin obowiązywania stref płatnego parkowania
Dziś w Aniołkach kierowcy płacą za parkowanie w godzinach od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów, opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie tylko między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. Ale we Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.
Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować już 3,60 zł. Natomiast za następną, trzecią godzinę, zapłacimy już 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł.
Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.
Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych, poza centrum, kierowcy płacą dziś 320 zł miesięcznie. Po wejściu w życie nowych przepisów koszt tego abonamentu wzrośnie do 500 zł.
Mniejsze za to będą kary za parkowanie bez uiszczenia opłaty w parkomacie. Jeśli służby porządkowe nałożą na nas 50-złotowy mandat, to jeśli zapłacimy go w ciągu trzech dni, opłata zostanie zredukowana do 35 zł, czyli równowartości ok. 11 godzin postoju w strefie.
Gdy nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie w strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.
30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł rocznie. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.
Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.
Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.
Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Bez zakazów ruchu wokół Hali Targowej na Głównym Mieście
Dobra informacja dla kierowców, którzy do tej pory nie mogli korzystać z wyłączonych z ruchu ulic wokół Hali Targowej i wokół hotelu Hanza w centrum Gdańska. Kilka lat temu wprowadzono tam restrykcyjne ograniczenie w ruchu: mogły tam wjeżdżać wyłącznie samochody mieszkańców, służby komunalne oraz taxi. 1 października znaki zakazu znikną.
- Decyzja o wprowadzeniu we wspomnianych miejscach ograniczonego ruchu okazała się zbyt restrykcyjna. Niemniej podobna strefa wyznaczona w centrum miasta - między ulicami: Ogarna, Szeroka, Węglarska, Długie Pobrzeże - zostaje utrzymana - mówi Maciej Cybulski z działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.
Częste awarie kilkunastoletnich parkomatów
Kierowcy coraz częściej uskarżają się na stan techniczny parkomatów. Najstarsze urządzenia osiągnęły już pełnoletniość. Zdarza się, że maszyna nie wydaje potwierdzenia wpłaty. Dodatkowo sprawne korzystanie z urządzeń utrudniają wandale.
W gdańskim ZDiZ znany jest ten problem. - Planujemy wymieniać urządzenia. Jednak w tej chwili kasa urzędu na tego typu zadanie jest pusta. Chcemy wyleasingować od firmy parkometry, które zastąpią zużyte maszyny - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.
Strefy płatnego parkowania w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (465) 3 zablokowane
-
2013-09-30 07:16
Bryja (1)
Mętne to i pokrętne , dlaczego gdzieś do 15 a w innym miejscu do 17. Mamy jedno miasto. Dlaczego wynajmujący nie dostanie karty parkowania. Dlaczego mieszkancy płacą za głupotę RM i tzw. specjalistów. Podatek za posiadanie pojazdu dla mieszkańca to skandal kosmiczny. Specjaliści szukają szmalu dla miasta po podskokach typu stadion, ECK, teatr i wiele innych inwestycji niekoniecznych tu i teraz. Gdańszczane protestujmy .
- 38 5
-
2013-09-30 08:13
jaki podatek za posiadanie pojazdu - jeździsz cieżarówką?
- 4 4
-
2013-09-30 07:59
ósme..
- 1 0
-
2013-09-30 07:55
PO w akcji. Dalej głosujcie na Adamowicza. Ktoś musi utrzymywać nierobów z budżetówki.. I kolegów z partii. Gdańsk jest zadłużony 'po uszy' a jedynym rozwiązaniem pana A., są podwyżki. Nic innego nie potrafi.
- 43 4
-
2013-09-30 07:14
Brawo
Odwiedzajmy się, remontujmy mieszkania....
Dodatkowe koszty.- 0 6
-
2013-09-30 07:04
na Reymonta we Wrzeszczu cały chodnik (1)
zawalony samochodami żeby przejśc trzeba narażac sie wychodząc na ulice, ot takie to są zasady parkowania!
- 26 7
-
2013-09-30 07:08
na debinki to samo, sado maso (SM) sie nie pojawia
a jsk się zgłosi zastawiony chodnik to odsylaja na policję. dekle.
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.