• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od wtorku zmiany w strefie płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Warto poznać nowe zasady w strefach płatnego parkowania, które zaczną obowiązywać we wtorek. Możemy uniknąć nerwów i kosztów związanych z mandatami. Warto poznać nowe zasady w strefach płatnego parkowania, które zaczną obowiązywać we wtorek. Możemy uniknąć nerwów i kosztów związanych z mandatami.

We wtorek, 1 października, wchodzi w życie nowelizacja uchwały w sprawie stref płatnego parkowania w Gdańsku. Choć do strefy dołączy część Siedlec i Przymorze to na razie kierowcy nie będą płacić tam za postój. Zmienią się niektóre stawki za parkowanie. Sprawdzamy, co ZDiZ zamierza zrobić ze starymi parkometrami.



Nowe identyfikatory zezwalające na stawianie pojazdu w strefie płatnego parkowania. OZM - identyfikator dla mieszkańca na miesiąc (koszt: 30 zł), OZR - identyfikator dla mieszkańca na rok (koszt: 300 zł), AM - identyfikator miesięczny dla chętnych (koszt: 500 zł), O - identyfikator dla służb miejskich, N+ - identyfikator dla osób niepełnosprawnych, CC - korpus dyplomatyczny. Nowe identyfikatory zezwalające na stawianie pojazdu w strefie płatnego parkowania. OZM - identyfikator dla mieszkańca na miesiąc (koszt: 30 zł), OZR - identyfikator dla mieszkańca na rok (koszt: 300 zł), AM - identyfikator miesięczny dla chętnych (koszt: 500 zł), O - identyfikator dla służb miejskich, N+ - identyfikator dla osób niepełnosprawnych, CC - korpus dyplomatyczny.
Na razie bez opłat na Przymorzu i Siedlcach

Najpoważniejszą zmianą obowiązującą w Gdańsku od 1 października jest wprowadzenie nowych stref płatnego parkowania. Pierwsza powstanie na Siedlcach. Zostaną nią objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to Przymorze, obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska.

O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej.

Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Czy często stawiasz samochód w strefie płatnego parkowania?

Dodatkowo rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy.

Na razie jednak w tych strefach opłaty nie będą pobierane. - Nowa uchwała dała nam możliwość pobierania opłat we wspomnianych dzielnicach. Decyzja o wprowadzeniu parkomatów w tych częściach miasta należy do zarządcy drogi i zostanie podjęta pod koniec roku, gdy poznamy miejskie plany odnośnie budowy podziemnych parkingów m.in. w centrum Gdańska. Będziemy wtedy mogli określić liczbę miejsc postojowych, na których niezbędna będzie rotacja i ogłosić przetarg na zakup dla nich parkometrów - mówi Bohdan Sobota, kierownik działu parkowania w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Strefy parkowania w dzielnicach Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Korekta opłat i godzin obowiązywania stref płatnego parkowania

Dziś w Aniołkach kierowcy płacą za parkowanie w godzinach od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów, opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie tylko między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. Ale we Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować już 3,60 zł. Natomiast za następną, trzecią godzinę, zapłacimy już 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł.

Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych, poza centrum, kierowcy płacą dziś 320 zł miesięcznie. Po wejściu w życie nowych przepisów koszt tego abonamentu wzrośnie do 500 zł.

Mniejsze za to będą kary za parkowanie bez uiszczenia opłaty w parkomacie. Jeśli służby porządkowe nałożą na nas 50-złotowy mandat, to jeśli zapłacimy go w ciągu trzech dni, opłata zostanie zredukowana do 35 zł, czyli równowartości ok. 11 godzin postoju w strefie.

Gdy nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie w strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł rocznie. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Bez zakazów ruchu wokół Hali Targowej na Głównym Mieście

Dobra informacja dla kierowców, którzy do tej pory nie mogli korzystać z wyłączonych z ruchu ulic wokół Hali Targowej i wokół hotelu Hanza w centrum Gdańska. Kilka lat temu wprowadzono tam restrykcyjne ograniczenie w ruchu: mogły tam wjeżdżać wyłącznie samochody mieszkańców, służby komunalne oraz taxi. 1 października znaki zakazu znikną.

- Decyzja o wprowadzeniu we wspomnianych miejscach ograniczonego ruchu okazała się zbyt restrykcyjna. Niemniej podobna strefa wyznaczona w centrum miasta - między ulicami: Ogarna, Szeroka, Węglarska, Długie Pobrzeże - zostaje utrzymana - mówi Maciej Cybulski z działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Częste awarie kilkunastoletnich parkomatów

Kierowcy coraz częściej uskarżają się na stan techniczny parkomatów. Najstarsze urządzenia osiągnęły już pełnoletniość. Zdarza się, że maszyna nie wydaje potwierdzenia wpłaty. Dodatkowo sprawne korzystanie z urządzeń utrudniają wandale.

W gdańskim ZDiZ znany jest ten problem. - Planujemy wymieniać urządzenia. Jednak w tej chwili kasa urzędu na tego typu zadanie jest pusta. Chcemy wyleasingować od firmy parkometry, które zastąpią zużyte maszyny - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Strefy płatnego parkowania w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (465) 3 zablokowane

  • Na całym świecie elektrycznne auta EV i elektryczne motocykle EV (1)

    wszędzie parkują za darmo i mają pierwszeństwo.

    • 5 5

    • na całym swiecie tak, ale nie w polsce

      • 2 1

  • (8)

    A wystarczyłoby skutecznie karać za nieprzepisowe parkowanie. Jak gamonie zastawiają chodniki albo blokują widoczność na skrzyżowaniach to pozostałym uczestnikom ruchu wszystko jedno czy zapłacili za parkowanie czy nie - to najmniejsze zmartwienie. Zagonić Straż Miejską do roboty - to w zupełności wystarczy. Jeśli trzeba przyjąć 3 razy tyle ludzi, też będą mieli co robić.

    • 99 27

    • no nie, bo na opłatach za parkowanie się zarobi, i parę nowych etatów dla swoich stworzy

      • 3 1

    • (6)

      Nie, nie wystarczyłoby, wszystkie legalne miejsca byłyby zastawione od 8 rano do 18. Ciężko zrozumieć, że opłaty w dużej mierze po to, żeby oduczyć reglarnych pracowników zastawiania centrum, i żeby zrobić miejsce ludziom, którzy wpadną na godzinkę, żeby coś załatwić?

      • 25 5

      • (5)

        hmm dlaczego ten co wpada na godzinkę ma być uprzywilejowany, a ten co dojeżdża codziennie do pracy już nie? ten co wpada na godzinkę nie może podjechać fantastyczną komunikacją miejską ?

        • 11 29

        • (2)

          Opłaty są po to aby wymusić rotację. Z jednego miejsca może skorzystać 1 pracujący w pobliżu przez 8h, lub ośmiu załatwiających sprawy po 1h. Dla ogółu rotacja jest dużo lepsza.

          • 6 9

          • sprawy załatwia się właśnie u tego co pracuje 8h w centrum (1)

            • 10 6

            • Czyli sam pozbawiasz się 8 klientów

              Gratuluje, imponuje mi twój tok rozumowania.

              • 14 3

        • jak to uprzywilejowany? (1)

          płaci tak samo jak ten co stoi cały dzień - za każdą godzinę

          • 14 1

          • Tylko Waryńskiego czy Danusi,to nie centrum. Na całej jej długości to kamienice mieszkalne a nie jakieś centrum handlowe. I co ludzie maja płacić za to że stawiają samochód przed swoim blokiem i do tych co sie zaraz oburzą, nie mowie tu o stawianiu przed samą klatką ale nawet kawał od niej, (maja dojechać autobusem? idiotyzm).

            • 20 1

  • MAM GDZIEŚ MIASTO GDAŃSK (1)

    Już nie pamiętam kiedy byłem w strefie płatnego parkowania. To miasto moich dziadków i rodziców - mam je głęboko w "D" !

    • 1 8

    • to po co ? się udzielasz

      skarżysz się czy chwalisz, głupku

      • 3 0

  • Co z juz wydanymi europejskimi kartami,dla inwalidy?,bo nie rozumiem.W Europie obowiazuja,a w Gdansku nie? (1)

    Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

    • 6 3

    • Bo czytać i rozumieć przepisy trzeba umieć

      Jeżeli jesteś mieszkańcem zamieszkałym w SPP a posiadasz orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności dostaniesz identyfikator N+ . Jeżeli posiadasz Niebieską kartę tzw. europejską jesteś uprawniony do parkowania w SPP tylko w miejscach do tego wyznaczonych i oznakowanych. Jeżeli nie znalazłeś miejsca wyznaczonego płacisz jak inni kierowcy. JASNE

      • 1 1

  • Dla przypomnienia (2)

    to na Strzeleckiej miał powstać parking wielopoziomowy i taki był cel darowizny jaką gminie Gdańsk przekazał wojewoda pomorski.
    Jednakże "aktyw" z UM w Gdańsku nie był w stanie przejść nad taka stratą gruntu i ten wbrew celowi darowizny przekazał w zamian (za rzekomą utratę wartości marnej działki na Nowcu) teren spółce MART (wcześniej Nowiec) czyli dawnym wspólnikom wiceprezydenta Lisickiego, którzy to wybudowali tamże biurowiec, który jeszcze bardziej pogorszył ruch pojazdów na tej ulicy.
    Zauważyć należy także, że wśród nowych ulic płatnego parkowania pojawiły sie okolice strefy inkubatorów przedsiębiorczości na Przymorzu a więc działanie wbrew zamieszkującym tam mieszkańcom Gdańska.
    Liczy się wyłącznie TU i TERAZ.

    • 21 1

    • budowa parkingów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego (1)

      to naprawdę nietrudno zrozumieć

      • 1 3

      • No to milutki odpowiedz,

        jaki był cel budowy biurowca dla MART-u na Strzeleckiej 7B (HAXO) i Kartuskiej 5 (Ka-5).

        • 1 0

  • skandal

    Tylko zdzierać pieniądze potrafią... nawet od mieszkańców.

    • 3 1

  • kiedy parking za UM w Gdańsku zostanie oddany mieszkańcom miasta?

    Urzędnicy to jakaś specjalna kasta, której bezpłatny parking się należy?

    • 7 1

  • Żeby żyło się lepiej (3)

    Czy ktoś widział, wie , słyszał, że gdzieś władza miejska zbudowała jakieś miejsce parkingowe dla ułatwienia życia mieszkańcom Gdańska. Jakieś miejsce na trzy na dwa na jeden samochód, tam gdzie ludzie potrzebują stanąć, coś załatwić. Od lat słyszy się tylko o ograniczeniach, nakazach, zakazach, mandatach, strefach, abonamentach, opłatach, karach itd.
    Choćby Urząd Miejski w Gdańsku. Dlaczego cały parking przy urzędzie jest zarezerwowany dla urzędników tylko, a nie dla petentów którzy tych urzędników utrzymują?? Pytam, może ktoś wie?

    • 30 3

    • (1)

      Na Milskiego jest wielki parking dla petentów.

      • 0 0

      • Teren jest prywatny

        UM płaci za wynajem gruba kasę.
        Oczywiście z naszych nie swoich, bo tych nie ma, bo zawsze są nasze.

        • 1 0

    • na parkingu przy UM jest kilka miejsc zarezerwowanych dla petentów

      zwykle są zajęte

      • 0 0

  • gdzie mozliwosc placenia karta (2)

    brakuje mi w gdansku rozwiazania ktore znam z innych miast. z reguly nie wiemy ile bedziemy parkowac, ile potrwa wizyta w banku czy urzedzie. to rozwiazanie polega na "przeciagnieciu karty" i wydrukowaniu "otwartego biletu. Wracajac do samochodu uzywamy jeszcze raz tej samej karty w celu zakonczenia naliczania oplaty i jestesmy obciazeni za faktyczny czas postoju, bez ryzyka przekroczenia takowego, mandatu itp... proste a jakie wygodne.

    • 20 4

    • proste

      h t t p s://www.mobiparking.pl/ po zaparkowaniu auta wysyłasz sms-a. wracasz konczysz.

      • 0 0

    • Poruszyłeś ważną kwestię. Idziesz do lekarza / żeby nie było, że na balety/ i wrzucasz te monety i wracasz po 3-5 min, żeby dopłacić bo właśnie cię wypuścili po upuszczeniu krwi po badaniu a tu papierek od pracownika zdim że parkujesz bez opłaty i do zapłaty 50 zł.
      I tu pytanie jak mnie od tego lekarza wyrzucą bo właśnie zachorował to zdim zwróci nadpłatę?

      • 1 1

  • Władze miasta prowadzą jakąś walkę z kierowcami? (11)

    Likwidowanie parkingów pod pozorem budowy ścieżki rowerowej (po której przez pół roku praktycznie mało kto będzie jeździł ze względu na pogodę), wprowadzanie kosmicznych opłat za parkowanie, kary i zakazy, progi zwalniające, ograniczenia do 30 km/h, ustawianie sygnalizacji tak, żeby robiły się korki itd.

    • 45 13

    • Miasto nie prowadzi walki z kierowcami, ale (5)

      nie ma to jak uogólnić sprawę, aby zyskać poklask. Miasto nie prowadzi walki z kierowcami, a tylko z niektórymi ich złymi nawykami, ktore nie powinny mieć miejsca.

      - A to ciekawe, że u nas zima trwa pół roku. Z tego co się orientuje to raptem 3 miesiące, a jeżeli wziąć pod wagę opady śniegu to dużo krócej. Równie dobrze można powiedzieć zamieńmy też chodniki w ulice, przecież nimi nikt teraz prawie nie chodzi, bo wszyscy jeżdżą autami.

      - Kosmiczne opłaty za parkowanie? Nie sądzę, chyba że chodzi Tobie o abonamenty miesięczne dla osób tam nie mieszkających. Jednakże to akurat ma sens, bo ma wskazać, że może lepiej abyś dojeżdżał do pracy ZKM, albo chociaż ostatnią milę zostawiając auto na węźle.

      - progi zwalniające? Heh bo jak zmusić co niektórych do zwolnienia w strefie zamieszkania. U mnie postawiono prób, bo co niektórzy w strefie mieszkalnej jeździli i 100km/h. Obecnie ci sami artyści próbują jechać środkiem podobną prędkością i kilku już tłumik zostawiło. Problem jest taki, że przez tych gamoni powstał próg, bo oni z niczym się nie liczą.

      - ograniczenia do 30km/h jak najbardziej i są one w strefach mieszkalnych, gdzie właśnie pieszy ma być uprzywilejowany i móc spokojnie przekroczyć jezdnie.

      - Pisanie, że miasto specjalnie ustawia tak sygnalizację, aby wytworzyć korki jest naciąganiem. Po prostu bez centralnego sterowania się nie obejdzie. Jednakże mogliby czasem popróbować je trochę zsynchronizować wydłużając czasy oczekiwania.

      Trzeba pamiętać o jednym nie w każdym miejscu to samochód jest najważniejszy. Bo wielu co prowadzi auto myśli, że są panem tego świata.

      • 11 5

      • Zła pogoda to nie tylko zima, ale też deszcz, wiatr i niska temperatura.

        100 km/h w strefie zamieszkania? A gdzie policja, żeby egzekwować przepisy. W Gdańsku dostać mandat za przekraczanie prędkości,to jak wygrać w totolotka.

        • 1 0

      • (1)

        Sążnisty post panie Lisicki.

        • 4 7

        • przedstaw argumenty

          a nie schodź na poziom dyskusji o personaliach

          • 0 0

      • Tristar działa od paru miesięcy podobno (1)

        dlatego są takie korki...

        • 5 3

        • Jeszcze nie działa

          Tristar to dopiero jest podłączony w niektórych miejscach i jego praca póki co analizuje ruch.

          • 2 2

    • Za tym wszystkim kryje się Pan Lisicki (3)

      Zapamiętajcie to nazwisko do następnych wyborów!

      • 14 5

      • Za tym wszystkim kryje się zdrowy rozsądek. (2)

        Nigdzie w cywilizowanym świecie nie rozjeżdża się centrów miast.
        Miasto jest dla ludzi a nie samochodów.

        • 9 20

        • (1)

          zapomniał się Pan pod postem podpisać Panie Lisicki

          • 13 4

          • Nie mieszaj polityki w to

            Bo jest to prawda, że centrum miasta powinno być wolna od aut. Bo w tej kwestii panuje u nas jakaś paranoja i każdy próbuje podjechać autem najlepiej pod drzwi sklepu, muzeum itd....

            Byłem podobnego zdania do momentu zwiedzania Chicago i dzielnicy Manhattan w Nowym Yorku. Nagle się mocno zdziwiłem, bo wyobrażałem sobie, że centrum oni mają strasznie zakorkowane. Okazuje się, że nie. Centrum mają prawie wolne od aut, bo wszyscy parkują na obrzeżach i przesiadają na transport miejski. Ogólnie w centrum nie ma miejsc parkingowych, a te co są to są strasznie drogie i taniej wychodzi zostawić samochód na bezpłatnym parkingu podmiejskim i wsiąść w autobus.

            • 7 8

    • pamiętaj o tym przy wyborach !!!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane