• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian

Maciej Naskręt
1 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień. Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień.

Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.



Jak oceniasz realizację systemu Tristar?

Według założeń projektowych Tristar miał rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się o 20 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.

Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.

Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.

Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?

- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.

Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.

- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.

Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.

- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.

Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.

Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?

Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.

Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.

Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • no

    No i bardzo dobrze ze to pi...ne gu...no nie dziala oby zdechlo jak najszybciej

    • 0 0

  • Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano

    Czas podróży to podróże komunikacją miejską, rowerem a także podróże piesze. Liczę zatem, że do pomiarów wzięte będą wszystkie podróże a nie tylko podróże samochodem. Ciekawe czy nie okaże się, że kosztem upłynnienia ruchu samochodowego stracili wszyscy pozostali (vide przyciski i programy sygnalizacji, na których piesi i rowerzyści czekają po kilka minut)

    • 0 0

  • narzekania

    nie wiem czemu tak strasznie narzekacie wszędzie doszukujecie sie przekrętów jest coraz wiecej aut i dlatego sa korki nie chcecie stać w korkach to moze lepiej taxi albo komunikacja publiczna dojeżdżać jestem z gdyni i jeździ sie ok tylko jak warszawka na sezon sie pojawia to obwodowa stoi

    • 0 0

  • Niezła sumka ponad 130 mln. (5)

    Wg statystyk unijnych 7 na 10 najbardziej zakorkowanych dużych miast w UE to miasta w Polsce! Najwolniejsza stolica Europy to Warszawa.

    Co na to Qmak?

    Ps. najbardziej zanieczyszczone powietrze w Europie ma 6 polskich miast (na 10 najgorszych, pozostałe to Bułgaria i Serbia).

    • 27 9

    • (1)

      Wolne miasto Gdańsk

      • 11 6

      • Wolne Miasto od smogu

        • 0 0

    • Serbia nie jest w unii ciamciaku. (2)

      jw

      • 8 11

      • Serbia jest w Europie, wracaj do podstawówki

        Qmak pisze, że 6 polskich miast jest w pierwszej 10 najbardziej zanieczyszczonych w Europie, a nie w UE ciemniaku!

        • 9 1

      • Czytanie ze zrozumieniem

        A gdzie masz napisane, że jest?

        • 9 1

  • (24)

    Mam kumpla w firmie instalującej i w tym systemie chodzi tylko i wyłącznie o zarabianie kasy za wykroczenia. Cały system nie ma racji bytu ponieważ infrastruktura ulic w trójmieście nie pozwala na upłynnienie ruchu. Niestety itd. nie zgodził się na uruchomienie wszystkich rejestratorów i jest beka :) niestety nasz społeczeństwo jest na tyle tępe, że ślepo wierzy, że to poprawi przepustowość. Ale nikt nie pisze ile będzie kolizji, najechań na tyły aut, bo ludzie będą się bać przelatywać na żółtym... Powodzenia życzę i dobrych hamulców i opon!!!

    • 152 52

    • Racja (4)

      Niestety potwierdzam : chodzi tylko o drenowanie Naszej kieszeni oraz monitoring jezdni. System ma olbrzymie możliwości łącznie z pasami pasażerów z przodu i tel. kom. w ręku.
      Ba ale tych opcji urzędy nie wykupiły, a co będzie:

      - pomiar prędkości z obu stron
      - pomiar średniej odcinkowej
      - czerwone światła
      Nie wiem czy linie ciągłe oraz światła przednie.

      Ale i tak posypie się płacz i kasa..

      • 17 9

      • (2)

        A co mają pasy z przodu i telefon w ręku do usprawnienia ruchu w korku? Dla bezpieczeństwa to powinno się może zabronić również zestawów głośno mówiących, jedzenia, palenia, i bicia gruchy bo rozprasza

        • 3 2

        • Całkiem sporo (1)

          Telefon w ręku powoduje, że na jeździe się nie skupiasz. Ciągle takich widze na drodze komóra i ślepy nie widzi, że się światło zmieniło. A potem reszta stoi o kolejne światła dłużej.

          Zestawy to co innego, chyba że właśnie wyszukujesz w komórce z kim pogadać, bo wtedy także możesz stanowić problem.

          Pasy jak dla mnie w korku nic nie zmieniają możesz jeździć bez, ale nie oczekuj potem od ubezpieczyciela, że ci zwróci cokolwiek za utratę zdrowia podczas wypadku.

          Trzy ostatnie poki co nawet nikt nie podnosił, ale widzę masz problem ze wszystkim.

          • 6 1

          • sporo to napisałeś ale nic na temat. Może teraz zrozumiesz: co maja dać mandaty za inwigilacje tristarem do ograniczenia korków ? Tylko nie pisz ze gość z komórka w ręku nie widzi świateł bo to słabe..

            • 0 0

      • drenowanie

        • 2 0

    • Co oznacza zarabianie kasy na wykroczeniach (3)

      Raczej zarabianie na głupocie ludzi nie stosujących się do przepisów.
      Proszę obal wreszcie ten system i jeździj poprawnie, a nagle się okaże że wyrzucono pieniądze w błoto.

      Kiedy wszyscy wreszcie się nauczą, że system co najwyżej może wspomóc ruch w godzinach szczytu i na imprezach. Bo póki co wszystkie systemy świateł działały jak chciały i tyle. Teraz przynajmniej będą działały według programu.

      Do tego teraz wreszcie dzięki kamerom będzie widać co się dzieje na skrzyżowaniach i jak będzie wypadek to szybciej służby zostaną wysłane.
      Bo największe korki powodują wypadki, zepsute auta i nikomu niepotrzebne pochody.

      • 2 1

      • (2)

        proszę obal wreszcie browara, bo strasznie smęcisz
        "jeździj poprawnie", to nie znaczy, że nigdy cię nie złapią za cokolwiek, nie bój się wujku. dziś pasy jutro 50-tka w nowym miejscu, pojutrze za wyciek z pojazdu, lub parkowanie.
        Jesteś kierowcą, jesteś dojną krową, zrozum to.

        • 6 4

        • No bo mandat za przekraczanie prędkości, za parkowanie na środku chodnika czy za olej lejący się z cacuszka stan igła co to Niemiec po nim płakał - to straszne szykany dla rasowego miszcza.

          • 1 0

        • Bzdury gadasz

          Mam 18 lat prawo jazdy. Przejechane spokojnie ponad 800.000k, jako dostawca pizzy za młodu, potem handlowiec i wiele innych zawodów z jazdą po mieście.
          Mandatów hmm z tego co pamiętam zapłaciłem 4 w życiu.
          Czy złamałem przepisy hmm pewnie nie raz, ale zawsze z głową i nie tak aby zaraz za to zatrzymywali.
          Po mieście na stałe 50 i tyle, a więcej tam gdzie są znaki, oczywiście +5 co róż się zdarza, ale to w granicach błędu, więc się nie bój małolacie mandatu nie otrzymam :P.

          Mówisz parkowanie hmm parkuje tam gdzie można, a tam gdzie nie po prostu nie parkuje. Jeżeli wiem, że gdzieś będzie pełno aut i może być problem z parkowaniem to zostawiam je dalej lub nawet na pętli, w domu i jadę autobusem. Nie jestem przyspawany do auta i pod drzwi nie muszę dojechać.

          Wyciek z auta hmm, a co jesteś ślepy czy głuchy czy masz dwie lewe ręce i do auta nie zaglądasz. Dbasz to jeździsz, nie dbasz to płacisz proste. Aut miałem pewnie więcej niż ty lat masz prawo jazdy stąd ta różnica w poglądach.

          • 6 2

    • Światło żółte nie jest od przelatywania. (2)

      Przepisy i bez tristara mówią, że przy palącym się na sygnalizatorze świetle żółtym wjazd na skrzyżowanie jest zabroniony.

      • 1 2

      • (1)

        Ciekawy jestem czy jak wcisniesz hebel do podlogi a w twoj zapakuje koles i skaduje tobie auto czy tez bedziesz chwalil ten system :)

        • 6 3

        • Dokładnie tak, dalej będzie chwalił ten system

          Choć ten co wpadnie w niego jeżeli nie ma AC to już dużo mniej.
          Jeżeli wpadnie w d.... to nie będzie i tak już duża prędkość, bo chyba ślepy nie jest więc także wciśnie hebel ino z opóźnieniem. Jeżeli w ogóle nie wciśnie oznacza, że jest ślepy i należy mu zabrać prawo jazdy.

          Sam takiego ślepca szukam, bo mam tylny zderzak do wymiany :). Póki co jakoś każdy wciska, bo ja nie zamierzam przelatywać :).

          • 2 0

    • zrób im na złość nie przejedżaj na czerwonym to nie zarobią (4)

      • 42 10

      • gorzej jak ten za tobą postanowi odwrotnie (3)

        • 18 10

        • to zapłaci i mi, i policji (2)

          • 14 12

          • nie sądzę (1)

            dostaniesz ochłapy z jego OC, a on mandat za 100 zł. Problemy na 2 miesiące masz w pakiecie

            • 5 2

            • Czemu niby?

              Auto do warsztatu. biorę samochód zastępczy i resztę załatwia zaufany warsztat.
              Jeżeli coś strzyka idę do lekarza i potem z kwitkiem do prawnika co wyciągnie i za inne dolegliwości.

              • 3 8

    • No tak

      • 0 0

    • Nie będzie odcinkowego pomiaru prędkości bo system nie spełni wymagań homologacji. To jest bubel. Każdy kto dostanie mandat na podstawie wskazań tristara w sadzie wygra sprawę.

      • 10 0

    • a po co fotorejestratory jak teraz tak wszyscy się boją że im prawko zabiorą ,że jeżdzą zgodnie z przepisami? (1)

      • 10 7

      • żeby bali się jeszcze bardziej

        • 9 1

    • no to dobrze chyba?
      więcej ukaranych nakoksowanych dresów = bezpieczniej na drodze

      • 22 7

    • ..

      argumenty na poziomie........, w stylu "najtaniej z Modlina"

      • 8 3

    • "Przelatywać na żółtym"? Jeśli kierowca jadący przed tobą uzna że nie zdąży na żółtym, to ty jadący za nim tym bardziej nie

      Traktujesz żółte jakby było zielonym? A potem na wczesnym czerwonym "jeszcze zdążę"? A potem piesi czekają na zielonym aż banda palantów "przelatuje". Koniec z tym.

      • 36 9

  • Już czas.

    Odsunąć zakute łby od ruchu drogowego.

    • 0 0

  • Już są straty, co dalej.

    Kiedy organy ścigania zajmą się kolesiami od Tristara?

    • 0 0

  • Liczniki czasu , zamontujcie pod sygnalizatorami (1)

    Dlaczego nie montujecie tak prostego rozwiązania jak liczniki czasu przy sygnalizacji świetlnej ? Ostatnio byłem w Wrocławiu , rewelacja kierowcy bardzo szybko ruszają ze skrzyżowania , wiedzą kiedy zapali sie światło czerwone lub światło zielone ( idealnie czytelne duże liczniki czasu ), jazda jest bardziej płynna - super rozwiązanie . Opiszcie na ile sekund ustawiona jest kamera wjazdu na czerwonym świetle w urządzeniach rejestrujących - czy to są standartowe tylko 3 sekundy czy więcej........ to bardzo ważne !!

    • 5 0

    • Cześć obejrzyj misia, tam jest odpowiedz dlaczego takiego "misia" nam fundują

      • 1 0

  • Oby ten szmelc im się rozsypał

    .

    • 2 0

  • Trochę z innej beczki (3)

    Słodki Jezu ! Co za firma poprawiała linie na obwodnicy przy węźle Karwiny i Chwarzno? Czy te linie były scierane gumką do ołówka ? Nie można było się przyłożyć i zrobić tego porządnie ?
    Proponuję wycieczkę po zmroku w kierunku Osowa>Chwarzno i sprawdzić jak duże niebezpieczeństwo wprowadzają nowe linie wraz ze starymi.

    Podobnie Chwarznieńska w Gdyni, kierunek centrum.

    Dlaczego miasto godzi się na odbiór takich baboli ?

    • 7 0

    • to nie miasto odpowiada za tą drogę

      a GDDKIA

      • 2 0

    • jeszcze nie odebrało

      • 0 0

    • Jak to?

      Bo to państwo, istnieje tylko teoretycznie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane