- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (120 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (177 opinii)
- 3 Amerykańskie klasyki przy sopockim molo (29 opinii)
- 4 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (143 opinie)
- 5 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (86 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (87 opinii)
Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie
To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.
Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie . Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.
By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.
Rozwiązanie miastotwórcze
Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.
Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.
Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.
Co z przepustowością?
Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum.
Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.
Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.
Opinie (290) 2 zablokowane
-
2016-10-26 15:24
Tristar "dostosuje" ...
już wystarczająco dostosował światła w Oliwie...
- 17 2
-
2016-10-26 15:31
Zaprzeczenie własnej treści
'Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.'
Właśnie obecne rozwiązanie zachęca a wręcz zmusza do poruszania się piechotą lub rowerem a chyba autorowi o to chodziło. Zdjęcie sprzed lat i owszem dowodzi że tak było ale wtedy było 95% mniej samochodów niż obecnie więc coś tu nie tak.
Jeśli przejście to tylko podziemne które nie będzie zakłócać/tamować obecnego a w przyszłości jeszcze większego ruchu w tym rejonie co spowoduje potężne korki- 22 4
-
2016-10-26 15:45
WASZ pomysł? (1)
Jaj sobie Naskręt nie rób, bo o to przejście toczy się od lat debata, zgłoszono nawet projekt do tegorocznego Budżetu Obywatelskiego, jednak miasto go uwaliło.
Ja wiem, że od lat kradniesz tematy ze skaja, ale zachowaj odrobinę przyzwoitości i chociaż udawaj, że to nie jest Twój pomysł.- 16 1
-
2016-10-27 15:55
prawda
pamiętam
- 0 0
-
2016-10-26 15:49
(1)
Przejście jest potrzebne. I poszerzenie przystanków. To kuriozum, że najruchliwszy przystanek przy Dworcu jest tak wąski i niewygodny.
- 16 2
-
2016-10-27 00:51
Ruch kołowy (wyłączając autobusy) powinien pójść w tunel aż pod sam węzeł przy Śródmieście SKM. I zgodzę się, przystanek tramwajowy Dworzec Główny to aktualnie porażka.
- 0 1
-
2016-10-26 15:51
tak!!!!
rozwoj miasta polega na przywroceniu ruchu pieszego na ziemi a nie w tunelach....teraz to jest autostrada, dwa pasy i bus pus wystarcza. Tak, jestem kierowca.
- 10 6
-
2016-10-26 15:51
Odtworzyć nie tylko przejście ale i przejazdu rowerowy
- 3 8
-
2016-10-26 16:00
nie tak
Na zdjęciu nie widać torów tramwajowych
- 3 0
-
2016-10-26 16:08
nie, XX wiek już się skończył, czas na awans cywilizacyjny
Propozycja cofnięcia miasta o pół wieku jest co najwyżej śmieszna.
Nie jesteśmy dwuwymiarowi, i tak jak dało się schować Nowe Podwale Grodzkie o poziom niżej, tak da się stare Podwale Grodzkie sprowadzić pod ziemię, na całej szerokości Dworca Głównego, wyprowadzając pieszych z tunelu na powierzchnię.
Żadnych świateł, zeber, i dość tej socrealistycznej mentalności!- 19 5
-
2016-10-26 16:12
Idźmy za ciosem
Naziemne przejcie przez obwodnicę w Osowej. Kiedys było......
- 15 1
-
2016-10-26 16:16
Poroniony pomysł
Paraliż totalny tej części miasta. Osoby z takimi sabotażowymi zamiarami powinno się zamykać w więzieniach.
- 15 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.