• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołania od przetargu na budowę S7 na Żuławach oddalone

Maciej Naskręt
3 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Nic już nie stoi na przeszkodzie, by ruszyła budowa krajowej "siódemki" na Żuławach. W czwartek rano KIO oddaliła dwa odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na budowę 40-kilometrowej drogi ekspresowej, które złożyły firmy Salini i Bilifinger. Droga ma kosztować 3,2 mld zł i mamy nią pojechać pod koniec 2018 r.



W jakim najkrótszym czasie dojechałeś z Trójmiasta do Warszawy samochodem?

W sierpniu gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na budowę dwóch odcinków - każdy po 20 km - drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Wygrały firmy Metrostav z Czech (oferta: 1,642 mld zł) i Budimex (oferta: 1,576 mld zł). Po zsumowaniu ich ofert 40-kilometrowa droga przez Żuławy miałaby powstać za 3,218 mld zł.

Zgodnie z procedurą od daty rozstrzygnięcia przetargu w ciągu 7 dni mogły zostać złożone odwołania. Z takiego uprawnienia skorzystały dwie firmy - Bilifinger (złożyła oferta na kwotę 1,791 mld zł na zadanie I) i Salini (złożyła oferta na kwotę 1,670 mld zł za zadanie II). Firmy odwołujące podały w uzasadnieniu wniosku, że komisja przetargowa oddział GDDKiA w Gdańsku nie zbadała ofert firm wybranych w obu zadaniach pod kątem wystąpienia rażąco niskiej ceny.

Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Wyrok w tej sprawie zapadł w czwartek rano.

- KIO oddaliła wnioski odwoławcze złożone przez obie firmy budowlane - mówi Justyna Tomkowska, rzecznik prasowy KIO.
Od wyroku KIO teraz w terminie 7 dni przysługuje władzom Salini i Impresia Pizzarotti skarga do sądu okręgowego. Co ciekawe, wniesienie takiej skargi wiąże się z wpłaceniem na konta KIO kwoty 100 tys. zł. Czy firmy zdecydują się na taki krok, póki co nie wiadomo.

Jeśli jednak firmy odpuszczą, a wyrok KIO się uprawomocni, wtedy gdański oddział GDDKiA będzie mógł skierować do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dokumentację przetargową w celu przeprowadzenia jej kontroli.

Jeśli wszystko pójdzie gładko to jest szansa, że maszyny budowlane na Żuławach zobaczymy jeszcze w tym roku.

- Jeśli procedury nie przedłużą się, umowę na roboty budowlane z wyłonionymi w przetargu firmami podpiszemy jeszcze we wrześniu lub ewentualnie na początku października - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Jeśli uda się niebawem podpisać umowę zadanie I ma realizować czeska firma budowlana Metrostav. Drugie zadanie przypadnie spółce Budimex. Jeśli uda się niebawem podpisać umowę zadanie I ma realizować czeska firma budowlana Metrostav. Drugie zadanie przypadnie spółce Budimex.
Dwa zadania budowy drogi - każde po ok. 20 km

Inwestycja została podzielona na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę ekspresówki od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Drugie zadanie to realizacja drogi od właśnie Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa.

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych.

To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy. Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód".

Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki". Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace w 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Miejsca

Opinie (153) 9 zablokowanych

  • tory ważniejsze (6)

    W pierwszej kolejności należy inwestować w kolej a blachosmrody najlepiej w odstawkę!

    • 25 92

    • problemem kolei jest cena (2)

      w pociągi trzeba inwestować, ale cena za przejazd z Gdańska do Warszawy na poziomie 150zł to spora przesada. Paliwo na tej trasie do przeciętnego samochodu kosztuje mniej.

      • 3 0

      • (1)

        No tak, paliwo, bo przecież sam samochód jest za darmo. Policz wszystkie koszty, to pojmiesz, że paliwo to tylko 1/3 kosztu kilometra.

        PS. A ja jeżdżę do Warszawy w 3 godziny 1 klasą po 70 zł

        • 0 0

        • Chyba jak na miesiąc naprzód rezerwujesz. Wszystkie ceny za "premium" po 120 zł. Akurat jestem w temacie bo sam szukam połączenia.
          W kwestii auta, jeśli nie musisz mieć inoałdi, bejcy, hondzi itp. a wystarczy ci cienias w gazie to koszt przy małym kilometrażu niemal zrównuje się do 1/1. Osobiście jeżdżę Oplem w benzynie i koszt wychodzi 1/2 na korzyść komunikacji więc i tak się opłaca autem.

          • 0 0

    • troll? czy głupek?

      Przecież tory masz, razem z niesamowitym pendolino. A sieć dróg ekspresowych powinna być dla Polski, kraju łączącego wschód europy z Zachodem, priorytetem. O poprawie komfortu i bezpieczeństwa jazdy zwykłego człowieka nie wspominając.

      • 3 0

    • Twoje leki w odstawkę

      Kiedy byłeś swoim rowerem w Wawie ostatnio z Trojmiasta?

      • 5 3

    • Durnopisy też.

      W odstawkę!

      • 12 3

  • Wstrzymanie budów! (6)

    Ciekawe skąd te negatywy do mojej opinii, czyżby z Torunia?:(
    Prawda o wstrzymaniu budów dróg szybkiego ruchu i autostrad przez Ministra polaka jest nie wygodna?
    To są twarde fakty, do których każdy ma dostęp !

    • 8 8

    • nawet nazwiska ministra nie znasz, a się rzucasz coś o Toruniu (1)

      mamy pisać twoim niezbyt mądrym wzorcem o chytrej babie z Radomia?

      • 1 4

      • Mało bywasz na forum, bo nie wiesz, ze cenzura zamienia "Pølaczka" na "Polaka"

        • 0 0

    • Czy wiesz dlaczego chciał wstrzymać budowę? (3)

      Bo Państwo dopłaca do działania tej autostrady (Gdańsk - Toruń) rocznie astronomiczną kwotę ok. 1 mld zł. Gdyby była to państwowa autostrada, to bez płacenia przez kierowców państwo na utrzymanie wydawałoby kilkukrotnie mniejszą kwotę. Takie siano robi sobie na tym koncesjonariusz.

      • 6 3

      • (1)

        Skąd masz tą kwotę? Źródło proszę.

        • 3 0

        • Budowa A 1 przez GTC została rozpoczęta w lipcu 2005 r. jeszcze za rządów SLD. Po zwycięstwie PiSu minister Polaczek chciał inwestycję utrącić, ale już się nie dało, gdyż banki dały pieniądze i pilnowały , aby nic sie wywaliło i nadzór inwestorski powiedział veto. Za to zacząl mieszać na odcinku Nowe Marzy Toruń. A było to tak. W roku 1997 jeezszce według starego prawa spółka GTC uzyskała w formei decyzji administracyjnej koncesję na budowe i eksploatację autostrady A 1 na odcinku Gdańsk Toruń. Aby można bylo zacząć budowę konieczna była umow akoncesyjna, która za czasow SLD zostala podpisana ale tylko na odcinek Gdańsk -Nowe Marzy. Spółka uzyskała zamknięcie finansowe i rozpoczęła w 2005 r. budowę. Jeszcze przed wyborami w 2005 roku był gotowy projekt umowy koncesyjnej na odcinek Nowe Marzy -Toruń, ale nie zdążono go podpisać. Kaczyńskiemu zas nie pasowało , że w konsorcjum GTC jednym ze śladowych udziałowców jest spółka NDI , gdzie jakiś prominetny działacz SLD byl wicedyrektorem. Byl on więc częścią "Układu" jaki tropił PiS. Tym samym całe GTC należało już do "układu" Zatem trzeba było inwestycję utrącić. Możliwie było to jednak tylko w stosunku do odcinka Nowe Marzy Toruń. Minister Polaczek zapowiedział, że ten odicnek zbuduje państwo. Zaczęła się wlaka z GTC i uhcylenei decyzji koncesyjnej . Oczywiście do końca rządów PiS były spory w sądach, gdzie GTC proces wygrało i decyzja koncesyjna zostala utrzymana w mocy. W tym czasie zarówno GTC jaki i GDDKiA przygotowywały równolegle raporty środowiskowe, projekty budowlane itp. Od końca 2007 jak PO doszło do władzy nowy minister Grabarczyk nier miał innego wyjścia jak podpisać umowę koncesyjną na odcinek Nowe Marzy Toruń. Wszytskie zaś wydatki gddkia poszły w błoto. Jeszcze była awantura z ekologami o most na Wiśle pod Grudziądzem w trasie autostrady ( nie mylić z nowym mostem koło Kwidzyna) , bo gddkia planowała most pylonowy co miało ponoć szkodzić ptakom w ich przelocie. W efekci ezbudowano most na podporach - płaski. Autostrada A 1 została oddawana do użytku etapami ( grudzień 2007 odcinek Gdańsk - Swarożyn, październik 2008 odcinek Swarozyn Nowe Marzy i -październik 2011 r. odcienk Nowe Marzy Toruń) Jest ona obecnie w całości ukoczona i eksploatowana. Zaznaczyć należy, że wszytskei odcinki zostały oddane przed terminem, zas jakość wykonanai autostrady jest wzorcowa. Polityka ministra polaka doprowadziła do opóźnienia oddania odcinak Nowe Marzy Toruń o dwa lata. GTC bowiem cgciało skończyć budowę tego odcinak w roku 2009 . Ten odcinek skraca drogę nei tylko d Trunia i Gdanska na południe Polski. Jest to trasa tym bardziej atrakcyjna, że Z Warszawy do Strykowa i Kowala także jedziemy autostradą. Korzystają z niego takż emieszkańcy Warszawy . Stąd w weekendy letnei jest ona bardzo mocno uczęszczana. To jak buduje gdaka w porównaniu do GTC jest dratsycznym przykładem na końcu koncesyjnego odcinka. Budowa Odcinka A 1 Toruń Kowal został zapoczątkowany w roku 2010 i miał być gotowy na euro. Budowali je irlnadczycy z Hydrobudową, która splajtowała, budowa praktycznei stanęła. We wrześniu 2012 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedziała polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Zerwane umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty, zbankrutowała, a jej podwykonawcy zeszli z placu budowy.W konsekwencje zejścia z placu budowy, przez trzy lata żaden z konsorcjantów budujących A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy. Jeszcze w grudniu 2012 r. bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na dokończenie budowy dwóch odcinków 64-kilometrowej autostrady A1.Najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Czerniewice - Brzezie za ponad 450 mln zł brutto złożyło polsko-włoskie konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska. Inwestor chciał na to wydać ok. 713 mln zł. Salini złożył też najniższą ofertę na dokończenie budowy odcinka Brzezie - Kowal. Zażądał za to ponad 608 mln zł brutto, podczas gdy kosztorys inwestorski zakładał ok. 870 mln zł. Ostatecznie wiosną tego roku zwycięzcą zamówienia została firma Salini Polska, która ruszyła z budową 64-kilometrowego odcinka autostrady A1 na Kujawach - między Toruniem a Kowalem - w maju. Za inwestycję zleconą przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca otrzyma zapłatę w wysokości 1 mld 58 mln zł.

          • 0 0

      • Przede wszystkim

        państwo płaci ratami za tę autostradę i z czasem przejdzie ona na własność skarbu państwa. Zdecyduj sie czy chcesz żeby autostrada utzrymaywała się z samych opłat - wtedy opłaty musiałyby być wyższe ( i nie mów że niższe ceny to więcej pojazdów) czy żeby były tanie dla kierowców.

        • 1 0

  • Jak sprowadzą wiecej złomu z Niemiec i Anglii

    to i tak wszystko stanie na tych drogach

    • 2 1

  • Ja bym wolała Żuławską Kolej Metropolitarną!

    A dlaczego nie ?
    Byłoby taniej zbudować

    • 0 0

  • Budowac , Budować , Budować :) (7)

    • 159 9

    • Teraz niech wybiora wykonawce do S6 trasy kaszubskiej (2)

      • 2 0

      • Na S6 jeszcze trzeba poczekać (1)

        budowa nie ruszy wcześniej niż za 2 lata.

        • 0 1

        • W marcu 2016 ma byc przetarg

          • 0 0

    • Pomożecie? (1)

      POmrzemy...

      • 2 4

      • Nie wpierw Pomnik Lecha ma tam powstać

        • 1 2

    • (1)

      Puknij się w łeb

      • 5 8

      • jeszcze więcej słoików z żuław

        Ta słoikowa "metropolia" będzie jeszcze bardziej słoikowa

        • 6 7

  • A propo propagandzie .. (3)

    Kopacz chciała wszystkim pokazać że ma jaja !!! A wygląda na to, że baba nie ma mózgu PiS mowi o Polsce i Polakach, widzi ich problemy, PO ciagle mowi do PiSu o PiSie. To jakas paranoja. Czy Pani Kopacz widzi za każdym rogiem Pana Maciarewicza w czarnym płaszczu? To proszę do odpowiedniego specjalisty.......... Głupia baba o małym rozumku. Kto dał tej tepocie tyle władzy? A Kaminskiemu PiS powinien postawić pomnik hehe

    • 7 19

    • państwo ma tworzyć równe warunki dla wszystkich a nie rozdawać nasze pieniądze. Filozofia PiS polega na myśleniu za nas i mówieniu nam co jest dla nas najlepsze. Zamiast zmniejszać podatki wolą uprzywilejowanym grupom rozdawać pieniądze vide związkowcy, kościół.

      • 2 2

    • Beata Szydło? (1)

      • 4 3

      • nie, normalny myslacy Polak ... po prostu

        tyle

        • 2 6

  • Dojazd do Emblonga (2)

    Słoiki muszą mieć jak dojechać na Weekend do rodziców :) Fajnie niech budują może wkoncu pojade zwiedzić Elbląg.

    • 8 2

    • więcej konswkwencji ! (1)

      Jak Emblong to Emblong,
      jak Kfidzyn to Kfidzyn
      itd
      i jeszcze płacą podatki na rodzime gminy a tutaj trzeba im robić inwestycje i budować tunele po miliard lub dwa za sztukę

      • 0 1

      • Kfidzyń - F Kficyniu

        • 1 0

  • (2)

    Zostało wam jeszcze tylko 2 miesiące więc po co się tak podniecacie. Później będą inwestycje ale inne. Bo liczy się człowiek a nie kolesie.

    • 4 11

    • Mauzoleum jeszcze brakuje

      • 0 1

    • Jest jeszcze parę osiedli bez kościołów?

      • 4 1

  • trzeba sie spieszyć (34)

    bo jeśli pis wygra wybory, to znowu wszystko stanie na 4 lata, jak poprzednio będą się bali podjąć decyzję

    • 158 116

    • (15)

      Mam pytanie dlaczego osoby glosujące na PO propagują nienawiść do osób starszych i generalnie mających odmienne poglądy?

      Niedawno zrozumiałem, jak łatwo daliśmy się zwieść partii która nie daje nic poza poczuciem "jak na nas zagłosujesz" to jesteś ten lepszy. A gdy już ma władzę to powoli, powoli sprzedaje nas i pozwala wykorzystywać korporacjom.

      Zrozumiałem, że partia PIS mimo tak ogromnego hejtu trwającego do dziś przetrwała i rośnie w siłę. Dlaczego rośnie? Bo opiera się na wartościach, które są dla nas, zwykłych Polaków ważne, może za wcześnie, ale uwierzyłem, że ta partia autentycznie chce o nas zadbać. Gdy oni rządzili źle mieli tylko kombinatorzy, cwaniaczkowie którzy teraz płaczą, że znowu będą ich szarpać po sadach i więzieniach. Za ich rządów nie czułem się zaszczuty przez policję czy straż miejską szukającą wszelkich sposobów aby wystawić mi mandat. Tak więc polecam wszystkim bardzo dokładnie zastanowić się, czy propaganda mediów zachęcająca do hejtowania PIS, mocherów, kościoła jest w interesie Polski.

      • 31 42

      • obrażanie (7)

        mam również pytanie - czy pamiętasz jak wygrał B. Komorowski i kto przez dłuższy czas mówił pan Komorowski a nie prezydent, a jak zachował się obecny prezydent na Westerplatte? I kto tu kogo obraża?

        • 10 12

        • (4)

          A jak się niby zachował? Odszedł od kobieciny, z którą chciał się pożegnać a która ostentacyjnie okazywała mu lekceważenie ignorując go. Prymitywne i chamskie zagranie. Wstyd.

          • 11 5

          • Zobacz dokładnie jak wyglądała ta sytuacja. Przyjrzyj się zachowaniu Kopacz. Potem sama ocen, czy to było złe zachowanie Prezydenta, czy zwykła prowokacja.

            http://www.wiocha.pl/1269569,A-tak-wyglada-prawda

            • 1 0

          • Cham,gbur i burak..oto jak sie zachowal ten przedstawiciel,,Wszystkich Polakow" (2)

            Zero oglady ,uszanowania dla kobiet i do tego berlinski kapuś.Co innego mowil przed wyborami..o ustawie emerytalnej a co innego czytal z promptera dla milionow widzow Komorowski moze na salonach nie wychodzil najlepiej z tym Shogunem wyskok ale przynajmniej klase mial...a to, to nie jest moj Prezydent.

            • 3 5

            • żałosne ...

              Mimo, że źle oceniałem prezydenturę Komorowskiego to nigdy bym go tak nie nazwał - to sprawa klasy której wykształciuchy i burasy takie jak ty po prostu nie mają ... Dlatego teraz tak się wściekacie bo nowy prezydent jest człowiekiem przywracającym godność Polsce i normalnym ludziom

              • 3 0

            • Do idioty

              Gdzie ty byłeś przez ostatnie 5 lat? Przed telewizorem? Mózg ci zanikł zupełnie

              • 1 0

        • (1)

          proponuję posłuchać Kopaczowej która tworzy prawdziwe monologi nienawiści na temat PISu. Prosta kobieta bez charyzmy

          • 11 7

          • Bzdury gadasz i klamiesz ale wy z Pisu -juz tak macie.

            Negatywny PIAR to cos co wychodzi wam doskonale.

            • 1 4

      • PiS (1)

        to narodowy socjalizm. Przeczytajcie sobie projekt konstytucji PiS. Przecież to już jawna dyktatura. O wszystkim decyduje tam prezydent czytaj prezes. Ludzie opamiętajcie się . Chcecie z własnej woli wkładać z powrotem ręce w pęta. Wolności potem nikt wam nie zwróci. Nie da się jej wymienić na żadne obietnice polepszenia wam bytu materialnego. Zresztą jest to czcza gadanian obliczona na dorwanie się do władzy

        • 1 4

        • PO to zwykły socjalizm ...

          • 0 0

      • wiesz - na starość mózg się lasuje (4)

        i zaczyna się wierzyć w bajki - również PiSowskie. To twój przypadek i niestety większości ogłupiałych Polaków

        • 27 19

        • mózg się lasuje? w której części kresów używa się tego zwrotu?

          • 3 7

        • (2)

          Jesteś czystym dowodem na to, że w ludziach popierających PO jest jakaś dziwna mania wyższości, prawo do obrażania innych. Przed II wojną światową ktoś inny głosił takie poglądy i nie skończył najlepiej.

          • 18 19

          • kto pierwszy odwoluje sie do Hitlera przegrywa dyskusje (1)

            • 24 7

            • On miał na myśli Mussoliniego

              • 12 0

    • A więc...

      Zróbmy wszystko aby pis-dzielcy wyborów nie wygrali!

      • 0 2

    • To żeś zażartował, większość dróg wybudowanych do tej pory (7)

      Zostało zainicjowanych za tzw. PiSu

      • 28 75

      • chyba żartujesz (1)

        Za PiS u to zainicjowanie polegało na rysowaniu kresek na mapach. Cała główna procedura poszła za PO . Popatrz sobie na daty decyzji środowiskowych, przetargów itp. Wszystko ruszyło po 2007 roku. I jeszcze jedno w roku 2008 znowelizowano ustawę o budowie dróg i przyspieszono znacznie procedurę . Poza przystosowano do wymogów unijnych ustawę o ochronie środowiska. Bez tego nie byłoby mowy o dostępie do funduszy unijnych na drogi i nie byłoby budowy. Zakończono durne przepychanki z ekologami jak np. w przypadku obwodnicy Augustowa. Dzisiaj ta obwodnica jest i kończy się pod Suwałkami, zaś zaraz zacznie się budowa samej obwodnicy Suwałk i trasy S 61 do granicy z Litwą. Obwodnica ma lepsza klasę niż ta której budowę wstrzymano . Ma dwie jezdnie i klasę drogi ekspresowej. Jedno co nie wyszło to dalsza budowa autostrad w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Po prostu ze względu na kryzys światowy nikt nie chciał finansować budowy bez gwarancji Skarbu Państwa ten zaś nie chciał jej dać bo gwarancja musiaaby powiększyć dług publiczny. Dlatego A 2 ze Strykowa do Warszawy wybudowano ze środków budżetowych, zaś część A 1 ze Strykowa do Tuszyna kończy się budowa ze środków budżetowych. Niestety reszta A 1 nie mogła powstać - przebudowa tzw. gierkówki . Chociaż właśnie podpisują umowy na odcinki A 1 między Częstochową a Pyrzowicami ( tam już jest autostrada do granicy Czech). Zostaje gierkówka od Częstochowy do Tuszyna ok. 65 km. Jest to jednak droga dwupasmowa nie przebiegające przez żadne tereny zabudowane. I ją prawdopodobnie będzie się przekształcać w autostradę z oszczędności na budowie innych odcinków.

        • 13 0

        • Staje ci jak myślisz o betonie? idź do lekarza

          • 0 7

      • Zero wybudowali nawet wstrzymali autostrady tak ze żeby sie wyrobić musieli fuszerki podostawiać

        • 1 5

      • (2)

        Wyczytałeś to w programie wyborczym PiS czy wysłuchałeś prezesa w Radio Maryja?

        • 65 23

        • Trzeba się spieszyć bo wziądka od przetargu jest POwazna

          • 8 6

        • OPAT

          http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3632070,pomorze-politycy-pis-obiecuja-budowe-obwodnicy-polnocnej-aglomeracji-trojmiejskiej-opat,id,t.html?cookie=1

          • 14 24

      • Szczególnie A1 do Torunia, znana zasługa ministra polaka

        • 21 4

    • (4)

      Tak, tak gimbusie, zalecam powrót do materiałów prasowych w GW z lat 2007 / 2008 autorstwa Józefa Bąka vel syna słońca Peru, który po wyborach wygranych przez PO w 2007r. rozpisywał się, jak to szeroką, gładką S7 na Euro 2012 będziemy mknąć z Warszawy do Gdańska. Mamy końcówkę III kwartału 2015, jak całe S7 Wawa Gdańsk skończą do 2022 to będzie cud.

      • 19 18

      • platfusy to specyficzna grupa - to wręcz sekta (1)

        Rudy im wmówił, że jak będą głosować na PO to będą mądrzy, nowocześni i europejscy. Inna sprawa, że sami nie wiedzą co to znaczy. Oni nawet nie wiedzą kto do ich partii dołączy, a zaakceptowali już takie spady jak: Giertych, Dorn, Napieralski, Kamiński, Kluzik, Arłukowicz, Rosati, Sikorski, itd.

        Oni nie wiedzą co ta partia będzie robiła za 3 miesiące czy będzie krytykowała kościoły czy wspierała, czy in vitro dla 50-latki jest ok czy nie. Czy Pendolino to sukces czy nie. Czy armia została zreformowana czy zdemontowana. Czy opóźnienia, niska jakość dróg i horrendalne opłaty za nie i upadek polskich firm to sukces czy wtopa. Czy referendum jest dobre czy złe. Czy podsłuchy są dobre czy złe. Czy służby i prokuratura są dobre czy złe. Oni chyba nawet polubili afery! W TVN powiedzą, w GW napiszą co wyznawcy mają myśleć.

        Oni tylko wiedzą, że Kaczor to zło. I trzeba głosować na PO choć w rządzie same no-namy a przewodzi im kłamliwa histeryczka, która zgubi się nawet na czerwonym dywanie w Berlinie. Na złość, obrażając się na logikę, tkwiąc w jakimś kokonie przekonania że PO jest nowoczesne i z nimi są fachowcy. Ściema 25 lat.

        • 13 21

        • PiS to zło.

          • 5 1

      • Opłaciło się

        • 4 0

      • Socjolog może mieć problemy z dodawaniem ...

        • 7 0

    • Plan budowy sieci dróg ekspresowych istnieje od dziesięcioleci. Problemem były fundusze a nie wola polityczna.

      • 2 4

    • jasne - a kury przestaną się nieść

      • 6 1

    • zwłaszcza że rządzili 2 ;)

      chyba ci się z po pomyliło 8 lat ;)

      • 4 0

    • 50gr dla Ciebie za wpis zgodnie z umową.

      • 22 5

  • (5)

    Za Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady.
    Obecnie 501 kilometrów dróg jest w budowie, 3200 kilometrów dróg już oddano do użytkowania, z czego 2300 za rządów PO. Jest w przetargach lub podpisano umowy na kolejne 1200 kilometrów dróg! PAP 24.01.2013 Przyjęty 25.01.2011 przez rząd program budowy dróg gwarantuje stworzenie do końca 2017 r. sieci autostrad o łącznej długości ok. 2810,4 km i sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 4782,5 km, wybudowanie 26 obwodnic drogowych, przebudowę odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz poprawę stanu nawierzchni na drogach krajowych. W ostatnich trzech latach na budowę dróg wydano w Polsce prawie 52 mld zł. Rząd potwierdził, że ta wielka budowa w Polsce będzie trwała nadal. Rząd zwiększył środki na budowę dróg w Polsce do roku 2016, z 78 mld do 92 mld 800 mln

    • 4 2

    • ręce opadają... (4)

      To nie o te drogi im chodzi lecz o wydaną kasę na nie. Czy Ty nie widzisz, jak tu pięknie kręci się lody? 2/3 z tych pieniędzy jest przejmowana przez tych złodziei a za resztę buduje się drogi tak niskiej jakości, że po dwóch latach trzeba je remontować.

      Posłuchaj sobie, co na ten temat ma do powiedzenia pan Nowak (u sowy).

      • 2 3

      • (3)

        BOŻE miłosierny spraw , żeby zakute doświadczyły łaski chwilowej chociażby wolności . Spraw , żeby informacje podawane wielokrotnie miały siłę przebić się do zabetonowanych głów!.AUTOSTRADY BUDOWANE W POLSCE KOSZTOWAŁY TYLE CO ŚREDNIO W EUROPIE! Austria: 1696 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 12,87 mln euro Czechy: 729 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,86 ml euro Dania: 1130 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 5,89 mln euro Hiszpania: 14021 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 6,69 mln euro Holandia: 2631 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 50 mln euro Irlandia: 663 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 10 mln euro. Litwa: 309 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 4 mln euro Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro Norwegia: 344 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 18 mln euro Słowenia: 747 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 7,29 mln euro Węgry: 1273 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 11,87 mln euro. Polska: 1324,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,11 mln euro.

        • 2 2

        • (2)

          Drogi te mają 3x wyższe standardy i nie budowali ich zatrudnieni na czarno, ze stawką 11 zł brutto...

          • 0 3

          • Jestem inżynierwm- drogowcem i wiem, że... (1)

            ... niemieckie autostrady pomimo że są droższe nie mogą równać się z polskimi ponieważ ja widziałem jak budowano autostrady w Niemczech i w Polsce. W Polsce jak to się mówi budowano na solidnych fundamentach, tam gdzie był teren niepewny usuwano go i nawożono nowy podkład który niejednokrotnie zabezpieczano palami wbitymi w grunt, następnie 50 cm zbrojonego betonu z dylatacjami i na to dywan odpowiedniej grubości z odpowiednich materiałów. Buduje się także w terenie górzystym gdzie estakady i wiadukty mają niejednokrotnie po kilkadziesiąt metrów wysokości. Nowe niemieckie położone na marnej jakości kruszywo żywotność będą miały krótszą od tych zbudowanych na płytach jeszcze za Hitlera i są droższe w budowie tak naprawdę od polskich. U nas wszystko zmieniło od czasów Gierka i Gomułki- Wtedy partaczono a dziś buduje się całkiem inaczej, dlatego my polacy jako naród będziemy zamożnym społeczeństwem! Poza tym w niemczech wykryto przekręty na masową skalę i sądy zajęły się jednostkami które czerpały profity przy tego typu inwestycjach.

            • 3 0

            • Nie, no teraz, to popłynąłeś chłopie po całości...
              Nie wiem jak buduje się drogi w Niemczech ale wiem jak się po nich jeździ. Wiem też, że za Gierka nasze firmy były cenionym wykonawcą w branży budowlanej.

              Zamożnym społeczeństwem, to my jeszcze długo nie będziemy. Jesteśmy tak zadłużeni, że o zamożności to możemy sobie tylko pomarzyć... Co gorsza, dług publiczny nie jest naszym jedynym problemem w tej kwestii :(

              • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane