• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudują skrzyżowanie, kapliczka zostanie. Zmiany na Oksywiu

Patryk Szczerba
30 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu. Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.

Rusza przebudowa ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i DickmanaMapka Ma być bezpieczniej i estetyczniej, na miejscu zostanie kapliczka św. Rocha. Prace prowadzi firma MTM, której miasto zapłaci za wykonanie blisko 7 mln zł.



Czy są w Trójmieście skrzyżowania, po których boisz się jeździć?


Mieszkający w Gdyni wiedzą, że skrzyżowanie płk. Dąbka z ul. Bosmańską i Dickmana zobacz na mapie Gdyni na Oksywiu nie jest bezpieczne ani dla pieszych, ani dla kierowców, ani też dla rowerzystów.

Koncepcja zmian na Oksywiu. Koncepcja zmian na Oksywiu.

Na skrzyżowaniu Bosmańska i Płk. Dąbka jest niebezpiecznie



Także urzędnicy przyznawali rację w tej kwestii mieszkańcom.

- Piesi ryzykują, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewnia dobrej obserwacji nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykają się z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej - mówiła w 2018 r. Aleksandra Dylejko z Laboratorium Innowacji Społecznych, jednostki koordynującej inwestycję.
O inwestycji mówi się już od kilku lat, ale nigdy nie mogła wyjść poza fazę koncepcyjną. Po skonsultowaniu z mieszkańcami Oksywia zapisów Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdyni na lata 2017-2026 zdecydowano jednak o wpisaniu przebudowy tej części dzielnicy na listę inwestycji rewitalizacyjnych.

  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.
  • Tydzień po Open'erze zaczną się prace na skrzyżowaniu przy kapliczce św. Rocha na Oksywiu.

W 2019 r. została zaakceptowana koncepcja zmian



Pod koniec 2019 r. koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.

Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy.

W marcu przetarg na przebudowę



W marcu ogłoszono przetarg na przebudowę. Zgłosiły się cztery firmy, które zaoferowały następujące ceny:
  • MTM 6 856 619,00 zł
  • Eurovia Polska 8 624 887,32 zł
  • Hydro-Mag 8 889 067,86 zł
  • WRPD Gravel 7 484 668,33 zł

W ocenie ofert brano pod uwagę cenę (60 proc. punktów) oraz czas gwarancji na wykonane roboty budowlane (40 proc. pkt).

Z dokumentacji przetargowej wynika, że Gdynia chciała wydać na remont nie więcej niż 5,9 mln zł.

Oferta droższa o milion, ale przyjęta



Mimo że najniższa oferta od MTM była o milion wyższa od zakładanej kwoty, to miasto zdecydowało się ją przyjąć. Prace mają potrwać osiem miesięcy.

Plac budowy został już przekazany wykonawcy, ale pierwsze prace zaczną się w poniedziałek, 11 lipca. Obejmą budowę chodników, północnej części układu drogowego, drogi dla rowerów i zachodniej części jezdni ul. Dickmana.

Zmiany w ruchu: pierwsze trzy miesiące



Kierowcy muszą przygotować się na sporo utrudnień.

  • Wyznaczone zostaną tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi. Od ul. Dickmana wyznaczony zostanie objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską - ulica będzie zamknięta na wysokości posesji Płk. Dąbka 52: z wyjątkiem dojazdów do posesji 46, 48 i 50.
  • Przystanek Oksywie Górne 02 zostanie zawieszony.
  • Ruch w rejonie budowanego ronda będzie jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczony będzie ul. Żółkiewskiego i Belwederską.
  • Ul. Dickmana będzie jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej.
  • Na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpi zmiana pierwszeństwa przejazdu.
  • Poszerzony zostanie łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu
  • Zmieniona zostanie lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka
  • Trzy progi zwalniające zlokalizowane w ul. Żółkiewskiego zostaną przystosowane do ruchu autobusów ZKM. Jeden z tych progów znajdzie się w nowej lokalizacji.

Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana: jakie zmiany po 8 miesiącach?



  • Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
  • Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
  • Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
  • Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
  • W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
  • Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
  • W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
  • Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.


- Przebudowując układ drogowy, poprawiamy jednocześnie estetykę przestrzeni w najstarszej dzielnicy Gdyni, podkreślając jej wyjątkowy charakter: nawiązania do historii dawnej wsi Oksywie to z pewnością ciekawy akcent inwestycji. Rewitalizując Oksywie, mamy na celu poprawę warunków i jakości życia, ale też chcielibyśmy, żeby mieszkańcy - włączani w proce zmian - poczuli się dumni ze swojego miejsca zamieszkania i odpowiedzialni za nie - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (77) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • wyburzyć ten relikt (2)

    średniowiecze w pełnej krasie

    • 3 6

    • Zamek w Malborku i Żurawia też wyburzyć (1)

      to dopiero są średniowieczne relikty... A w ich miejsce centrum handlowe z parkingiem tylko dla rowerów.

      • 2 0

      • Dosadnie powiedziane...

        ...nic dodać, nic ująć

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    najbardziej poronionym pomysłem tej przebudowy... (2)

    ... jest likwidacja zatoki autobusowej w kierunku kościoła. Staną na przystanku 2 długie autobusy i zablokowane będzie rondo.

    • 43 6

    • Nie było zatorów to po przebudowie beda

      Zrobić remont mając tyle miejsca i zlikwidować zatoczkę dla autobusów no koncepcja godna gdyńskich planistów rowerzystów. Teraz tam gdzie ruch był płynny będą zatory

      • 0 0

    • Nie jeździ tam tak dużo linii

      • 1 7

  • Likwidacja zatoczki autobusowej! (4)

    Mimo zwracania uwagi mieszkańców i**otycznie zlikwidowano zatoczkę autobusową stąd skrzyżowanie będzie korkować przez zatrzymujące się autobusy ale to oczywiście myśl technologiczna Gdyni

    • 34 5

    • Dzięki takiemu rozwiązaniu jest dużo mniejsze prawdopodobieństwo (2)

      potrącenia pieszego. Takie rozwiązane uspokaja ruch. Życie ludzkie jest ważniejsze niż 30s zaoszczędzonych przez kierowcę.

      • 0 7

      • Dowali dużo przejść z każdej strony, rondo i jeszcze będzie problem z przejściem?!

        • 0 0

      • Jak ktoś wchodzi prosto pod nadjeżdżające auta - to jest to popropstu selekcja naturalna.

        W swiecie zwierząt jak kozica jest na tyle głupia zeby skakać w przepaść to ginie i nie przekazuje słabego DNA dalej. Tak też w tym wypadku.

        • 5 0

    • Tych autobusów tam tak dużo jeździ.

      A samochodów też tysiące. Jak nie zrobią zatoczki to korki będą aż do centrum Gdyni. Albo nawet do Gdańska.

      • 3 4

  • Przystanek bez zatoczki w kierunku kościoła?! Bezsensownie będzie blokować ruch i zapewne całe rondo w godzinach szczytu (przed godziną 7). Niech się jeszcze zastanowią nad tak głupio zaprojektowanym przystankiem.

    • 2 0

  • Przebudowa skrzyżowań

    Pomysł ronda na ul. Dickmana jest dobry.Pytanie dlaczego tak długo i tak drogo.Jaka alternatywa dla kierujących pojazdem-prawie żadna.Będziemy się liczyć z korkami przez 8 m-cy.Zawsze mnie to denerwuje ,że włodarze miasta Gdyni,nie mają szacunku dla mieszkańców ,którzy są użytkownikami ulic.Myślę że robicie to z satysfakcją ,aby utrudnić nam dojazdy do pracy jak i do domu.A to nie ładnie z waszej strony,trochę szacunku dla nas i więcej alternatych na dojazdy przez tą budowę ronda.

    • 2 0

  • Dziura na dziurze , dziurą pogania.

    Mówicie o bezpieczeństwie ? Proszę przejechać się zieloną . na wsiach drogi są w lepszej kondycji. . Wstyd panowie włodarze !

    • 1 0

  • Wolność dla zmotoryzowanych !!!!

    Za nasze pieniądze, zostanie urzędowo zatwierdzone i przebudowane utrudnienie dla kierowców, dające preferencje komunikacji publicznej. Kolejny etap wyrzucania samochodów z Gdyni. Tręd ogólno-europejski ale nie dla wygody mieszkańców miast. Ograniczanie wolności obywateli.

    • 1 0

  • Niebezpieczne skrzyzowanie ? (1)

    Nie pamiętam jakiegokolwiek wypadku w tym miejscu , właśnie dlatego że to trudne skrzyżowanie ludzie jeżdżą ostrożnie, nie licząc trepow z jednostki

    • 6 0

    • Niebezpieczne skrzyżowanie

      Tak niebezpieczne jak ścieżka rowerowa na Dickmana, wybudowali a później zlikwidowali .Mamy zaj.......ystych włodarzy.

      • 1 0

  • Kombinowanie z tym rondem i skrzyżowaniem.

    Może by tak tylko jedno rondo w kształcie elipsy.

    • 0 0

  • Najpierw usunęli przystanek, na którym wysiadam do pracy, a teraz którym wsiadam

    W tym momencie wręcz się czuję jakby mnie śledzili i starali się uprzykrzać życie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane