• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opel Astra OPC. W dywizji najszybszych aut

BamaS
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

OPC. Z tym znaczkiem Opel Astra dostaje prawdziwego "kopa".



Mercedes ma AMG. BMW M Technik, Fiat Abartha, a Chrysler SRT. Podkręcone odmiany klasycznych samochodów są w dobie rozpasanej konsumpcji świetnym sposobem na zwabienie klienta, który chce mieć coś więcej. Tą drogą nie mógł nie podążyć Opel, który w 1999 roku założył w Russelsheim oddzielną spółkę, nazywając ją Opel Performance Center.



Jako pierwsza "poszła na warsztat" Astra II, którą spece od tunningu zamienili w ognisty model OPC I, który powstał w liczbie zaledwie 3000 sztuk. 160 KM, 8,2 sekundy do setki i 220 km/h kosztowało 15 lat temu 46 450 marek. Współczesna generacja Astry OPC musi konkurować z 300-konnymi Golfami, czy Focusem RS. Nic dziwnego, że jest to, w porównaniu z zasłużoną poprzedniczką, prawdziwy statek kosmiczny. Ceny obecnej Astry OPC zaczynają się od 127 950 złotych.

Opel Astra OPC. Sportowa charakterystyka, dynamiczne kolory i bardziej agresywna sylwetka nadwozia. Opel Astra OPC. Sportowa charakterystyka, dynamiczne kolory i bardziej agresywna sylwetka nadwozia.
Pod maską pojazdu znajdziemy 280 KM i 400 Nm momentu obrotowego, wyciśnięte z pomocą turbodoładowania z dwóch litrów pojemności skokowej. Ogromna moc generowana jest w silniku, który zaprojektowano dla większej Insigni, który poddany został zmianom umożliwiającym wygenerowanie dodatkowych 30 koni. Aluminiowa jednostka napędowa o zmiennych fazach rozrządu wyposażona została w natrysk oleju na spodnie części tłoków i specjalny kształt ich denka, który powoduje wydajniejsze zawirowanie mieszanki wokół świecy. Majstersztykiem jest także układ dolotowy i turbina. Turbosprężarka posiada między innymi podwójny spiralny wlot spalin do wirnika.

Skomplikowana budowa jednostki napędowej sprawia, że Astra OPC ma wiele twarzy. Kiedy nie dotykamy przycisków "sport" utwardzającego zawieszenie i zmieniającego charakterystykę układu wspomagania, oraz "OPC", zmieniającego dodatkowo charakterystykę pracy silnika i pokładowej elektroniki, mamy do czynienia po prostu z dynamicznym kompaktem. Włączenie jednej z tych opcji zamienia stopniowo nasz pojazd w drogowego potwora, który z dziecinną łatwością rozpędza się na każdym z sześciu przełożeń do obszarów, które z przyjemnością przywitają załogi grasujących na obwodnicy Trójmiasta nieoznakowanych samochodów z fotoradarem. Czego oczywiście nie polecamy.

Korzystanie z dobrodziejstwa mocy w ruchu miejskim wymaga pewnego przyzwyczajenia. Krótka jedynka, jak kiedyś w Maluchu, służy w zasadzie tylko do ruszenia z miejsca. Producent informuje, że użyteczny zakres obrotów to 2500 do 4500 na minutę. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że zabawa zaczyna się dopiero pod 2800 obrotów na dwójce, a prawdziwe emocje przy podobnej wartości na biegu numer trzy i cztery, ale wtedy jesteśmy znowu daleko poza społecznie akceptowanymi ramami. I jak tu żyć?

Wnętrze charakterystyczne dla Opla. Dynamiczny charakter podkreślają sygnowania OPC. Wnętrze charakterystyczne dla Opla. Dynamiczny charakter podkreślają sygnowania OPC.
Niezbyt często zauważanym plusem modelu OPC jest przystosowanie do standardowej bezołowiowej benzyny 95. Większość aut tej kategorii wymaga paliwa 98. OPC pojedzie także na benzynie 91. Wszystko ma jednak swoją cenę. W tym przypadku zużycie paliwa, które niezależnie od stylu jazdy, w zasadzie nie spada poniżej 12 litrów na 100 kilometrów, przy mocniejszym naciskaniu gazu, ochoczo wzrastając nawet do 14,5 litra. Biorąc pod uwagę pojemność zbiornika, wynoszącą standardowe 56 litrów jasno wyjdzie, że mamy tu do czynienia z gwałtownym krótkodystansowcem.

Neutralne własności trakcyjne to zasługa sportowo zestrojonego, niskiego zawieszenia FlexRide o regulowanej charakterystyce, i 19-calowych felg. Osoby znajdujące się bliżej ekstremalnych doznań na zakrętach ucieszy mechaniczna szpera. To co sprawdza się świetnie na autostradach i zapewnia nam bezpieczeństwo w ciasnych zakrętach, niekoniecznie dobrze znosi radosną twórczość drogowców, konstruujących nasze osiedlowe progi zwalniające. Ostrożność zalecana jest także przy podjazdach w okolice krawężników i w garażach centrów handlowych.

Na koniec wnętrze. Świetnie prezentujące się i po królewsku regulowane w różnych płaszczyznach fotele mogłyby znaleźć się w znacznie wyżej notowanych sportowych samochodach segmentu premium. Przy okazji skonstruowano je tak, że pozostawiają sporo miejsca na nogi dla siedzących z tyłu. Kilkaset kilometrów w drugim rzędzie nie jest torturą. Obszerne, sportowe oparcia utrudniają jednak dostęp do pasów bezpieczeństwa. Ich zapięcie wymaga niezłej ekwilibrystyki. Na osłodę pozostaje efektowna iluminacja wnętrza, która zamienia naszą Astrę w pojazd z filmów science fiction.

  • Opel Astra OPC. Sportowa charakterystyka, dynamiczne kolory i bardziej agresywna sylwetka nadwozia.


Samochód do testów udostępniony przez Opel Polska


Dobre adresy dobrych sprzedawców Opla znajdziesz tutaj
BamaS

Opinie (49)

  • Niezłe "heble" - czterotłoczkowe zaciski Brembo i tarcza 355 mm...
    A co do policyjnych video, to nie bardzo mają czym gonić - Passat 200 KM i ciężka Insignia 220 KM. No chyba że Ducato ;)
    Mógłby Opel ten silnik instalować także w "cywilnej" Insignii, bo ta choruje na przerost masy (dobre 200 kg nadwagi), a nie każdy chce krzykliwe OPC.

    • 1 2

  • Fajną ma sylwetkę z boku - jednobryłowca - ładne auto.

    • 8 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane