• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłata emisyjna przyjęta. Ceny paliwa pójdą w górę?

Robert Kiewlicz
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Sejm przyjął w środę wieczorem ustawę, która wprowadza tak zwaną opłatę emisyjną. Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Do jej zapłaty będą zobowiązani w szczególności producenci oraz importerzy paliw. Twórcy ustawy przekonują, że nie spowoduje to wzrostu cen paliw na rynku, a koszty opłaty poniosą koncerny paliwowe. Przeciwnicy nie są co do tego przekonani i mówią, że to po prostu nowy podatek, który uderzy nas wszystkich po kieszeniach.


Opłata emisyjna to:


- Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności - zapowiedział w Sejmie minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Krytycy ustawy wskazują, że skutkiem wprowadzenia opłaty paliwowej będzie zwiększenie obciążenia litra paliwa podatkami o 10 gr (8 gr "opłaty emisyjnej" i 2 gr VAT).

- Wyższe opodatkowanie paliw przełoży się na wyższe ceny benzyny i ropy naftowej. Ze względu na wzrost cen transportu wzrosną też ceny innych towarów. Należy przy tym zauważyć, że wzrost detalicznych cen paliw nie musi przełożyć się na ceny w stosunku 1:1. Jednakże, nawet jeśli część nowego podatku sfinansują koncerny paliwowe, co odbije się na ich rentowności, to również to może odbić się na konsumentach pod postacią niższej jakości usług lub braku możliwości obniżenia cen - twierdzą eksperci Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opłata emisyjna to instrument, który ma zostać wprowadzany od 1 stycznia 2019 roku. Do zapłaty opłaty antyemisyjnej będą zobowiązani w szczególności producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych). Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Wpływy z tego tytułu mają stanowić w 85 proc. - przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z przeznaczeniem na przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji do powietrza, przede wszystkim ze źródeł ciepła.

W 15 proc. będzie stanowił przychód Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (państwowego funduszu celowego, którego dysponentem będzie Minister Energii, zarządzanego przez NFOŚiGW) z przeznaczeniem na wsparcie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz promowanie ekologicznych środków transportu, wykorzystujących do napędu energię elektryczną, gaz ziemny CNG i LNG, biometan oraz wodór.

Opinie (255) 3 zablokowane

  • Poslem byc

    Swietnie jest ustanawiac kolejne narzuty na paliwo wkoncu ich to nie dotyczy, maja na to przeznaczony fundusz wiec dla tej calej bandy darmozjadow cena paliwa moze byc nawet 10zl/ltr. RZAD SIE WYZYWI...

    • 5 0

  • paliwo bedzie droższe niz u sąsiadów z zachodu

    • 8 0

  • teraz na stacjach jest 5 Morawieckiego, będzie pewnie i 6 morawieckiego

    dojna zmiana doi

    • 5 0

  • Mafia pisbsecka tylko potrafi krasc . Jak nie byli przy korycie klamali ze nie trzeba podnosic podatkow.

    zenada -OSZUSCI

    • 4 0

  • Jak dla mnie OK.

    Może dzięki wysokim cenom benzyny i ropy będzie mniejszy ruch na ulicach.Bo samochodów na LPG już coraz mniej.A nowe się nie nadają pod instalację.Tak że przyszłość może będzie lepsza.

    • 2 2

  • Ale fajnie - dzięki dobra zmiany - należało się nam...

    • 2 0

  • A jak to sprawdzisz

    Czy wzrosnie, czy nie nikt tego nie sprawdzi..bo ceny sie zmieniaja w góre i w dół.. za parawanem kursu dolara....

    • 2 0

  • nie istnieją pieniądze

    których nie byliby wstanie wydać i ta studnia nie ma dna

    • 2 0

  • nie ma darmowych obiadków

    znak zapytania w tytule powinien zniknąć. Bo pytanie jest jak daleko ta podwyżka zostanie przeniesiona? Czy zatrzyma się na cenach biletów komunikacji oraz taxi czy też przeniesie się na towary które wszak są transportowane

    • 0 0

  • 500+ niedługo bedzie miało wartość 300+ a pozniej

    Będzie 100+. Szkoda tylko, ze beneficjenci tego programu tego nie rozumieją, ze inflacja z kazdym dniem zjada czesc 500+.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane