• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłata emisyjna przyjęta. Ceny paliwa pójdą w górę?

Robert Kiewlicz
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Sejm przyjął w środę wieczorem ustawę, która wprowadza tak zwaną opłatę emisyjną. Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Do jej zapłaty będą zobowiązani w szczególności producenci oraz importerzy paliw. Twórcy ustawy przekonują, że nie spowoduje to wzrostu cen paliw na rynku, a koszty opłaty poniosą koncerny paliwowe. Przeciwnicy nie są co do tego przekonani i mówią, że to po prostu nowy podatek, który uderzy nas wszystkich po kieszeniach.


Opłata emisyjna to:


- Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności - zapowiedział w Sejmie minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Krytycy ustawy wskazują, że skutkiem wprowadzenia opłaty paliwowej będzie zwiększenie obciążenia litra paliwa podatkami o 10 gr (8 gr "opłaty emisyjnej" i 2 gr VAT).

- Wyższe opodatkowanie paliw przełoży się na wyższe ceny benzyny i ropy naftowej. Ze względu na wzrost cen transportu wzrosną też ceny innych towarów. Należy przy tym zauważyć, że wzrost detalicznych cen paliw nie musi przełożyć się na ceny w stosunku 1:1. Jednakże, nawet jeśli część nowego podatku sfinansują koncerny paliwowe, co odbije się na ich rentowności, to również to może odbić się na konsumentach pod postacią niższej jakości usług lub braku możliwości obniżenia cen - twierdzą eksperci Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opłata emisyjna to instrument, który ma zostać wprowadzany od 1 stycznia 2019 roku. Do zapłaty opłaty antyemisyjnej będą zobowiązani w szczególności producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych). Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Wpływy z tego tytułu mają stanowić w 85 proc. - przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z przeznaczeniem na przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji do powietrza, przede wszystkim ze źródeł ciepła.

W 15 proc. będzie stanowił przychód Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (państwowego funduszu celowego, którego dysponentem będzie Minister Energii, zarządzanego przez NFOŚiGW) z przeznaczeniem na wsparcie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz promowanie ekologicznych środków transportu, wykorzystujących do napędu energię elektryczną, gaz ziemny CNG i LNG, biometan oraz wodór.

Opinie (255) 3 zablokowane

  • Spadki cen paliw i wzrosty były wielokrotnie .Niech ci specjalisci wskażą co konkretnie staniało i wzrosło dzieki tym zabiegom

    Trzeba byc totalnym idiotą by takie brednie publikować.

    • 5 0

  • (1)

    Jak słyszę te łkania POpapranych kamikaze w gruchotach z Niemiec to się nóż w kieszeni sam otwiera!! Smród z ,,aut" na ulicach jest coraz smrodliwszy ! Stańcie przy skrzyżowaniu to POczujecie aromat swoich szambiarek zasmradzających miasta !! Powinien być zakaz wjazdu do centrum miast takich POniemieckich złomów !!!

    • 0 5

    • Ile teraz płacą za trolowanie?

      • 1 0

  • Najwięcej łkają entelegenty w 1 POkoleniu !! Przesiadł się taki z wozu drabiniastego do złomu zwanego auto i nie dość że zabijają się wzajemnie na szosach to jeszcze zasmradzają miasta,,lemuzynami" ze szrotów!! Same słomiane POlityki takie Kargule 21 wieku !! PO nas POtop !

    • 0 4

  • Przy tych wydatkach socjalnych, planach na najblizsze dwadziescia lat i nienasyconym apetycie funkcjonariuszy partyjnych, nie dziwi mnie kolejna podwyzka tam, gdzie najłatwiej ją przeprowadzic bez spolecznego sprzeciwu. Tyle ze zapominamy ze ceny paliw rzutuja na wszystkie ceny. Moze nieznacznie ale jednak , wiec kto w rezultacie zapłaci? - Nie tylko uzytkownicy samochodów niesterty.

    • 4 0

  • może

    może i nie pójdą... już poszły jak burza to teraz nie muszą. To się nazywa działanie z wyprzedzeniem

    • 0 0

  • Morawiecki jak zwykle powie, że rafinerie wezmą to na siebie. Rzeczywistość będzie taka, że jak tylko uchwalą stacje podniosą ceny o 30gr na litrze i już.

    • 1 0

  • Nie podatki a obowiązkowe daniny !!! Prąd , paliwa , danina bankowa ,w konsekwencji OC !!
    leki , żywność , złodziejska waloryzacja !!! P ycha i S zmal nadrabia zaległości ostatnich lat bez władzy
    a przy tak oszołomionym społeczeństwie mogą jeszcze długo golić portfel Polaków !!!

    • 2 0

  • No cóż

    Chcieliśmy Dobrej Zmiany to ja macie .Glosujcie dalej na PIS.

    • 0 0

  • Kto zanieczyszcz to powinien płacić kare

    Tak jest nacalym świecie. Zanieczyścisz morze płacisz, rzekę płacisz , śmiecisz płacisz itd W normalnym kraju to właściciel składowiska śmieci za spalenie nie wypłaciłby się do końca życia to samo za zanieczyszczenie Zatoki Gdańskiej itd a u nas maja płacić wszyscy. To się nadaje do TK

    • 0 0

  • Opłata emisyjna będzie ovatowana....

    Jako Suweren, dziękuję rządzącym - tego się właśnie domagałem.
    Ponieważ mam kłopoty z szybkim liczeniem, to proszę o zmianę stawki VAT na 25%.

    Aby ukrócić karuzele Vatowskie, proszę Ministra Finansów o opodatkowanie podatku VAT stawką 25%.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane