• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opony zimowe - czy to już czas na zmianę?

Michał Jelionek
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty. Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty.

Robi się coraz chłodniej, a temperatury w nocy systematycznie spadają poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Czy już teraz warto zmienić ogumienie na zimowe?



W tych serwisach wymienisz opony


Czy wymieniasz opony na zimowe już w październiku?

Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, przypominamy kierowcom, że z wymianą opon na zimowe nie warto zwlekać do ostatniej chwili. Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.

Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która wynosi 1,6 mm.

Słupki rtęci są najlepszym wyznacznikiem wymiany opon. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.

Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców? Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców?
Zresztą utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Co prawda, za dnia wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury, ale noce są już bardzo chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.

Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

Czytaj także: Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?



Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu, zarówno podczas ruszania, ale i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • W sondzie brak punktu *Cały rok jeżdżę na zimówkach* (3)

    Bo ja tak właśnie jeżdżę...

    • 3 7

    • Ja też i polecam

      • 0 0

    • obyś kiedyś w deszczu nie "popłynęła", zimówki słabo odprowadzają wodę

      • 3 1

    • no to jest najgorsze co można zrobić

      • 5 0

  • Ryzyk fizyk

    Lecę nadchodzącą zimę na letnich

    • 1 1

  • Rok temu zrobiłem porządną analize (9)

    Wnioski? Opony zimowe są lepsze jedynie na głeboki śnieg. Na odśnieżonych drogach to nie ma sensu. Producenci opon, widząć nasze zimy, już ponad dekade temu zmienili narracje, że niby poniżej 5 stopni lepisze są zimowe, kilka lat temu, że od 7stopni, a już od zeszłego roku przebąkiwują, że od 10 stopni. Tylko, że żadne badania tego jednoznacznie nie potwierdzają. Mamy tutaj doczyeniena z tak zwanymi faktami marketingowymi, takimi samymi jak że 'nigdzie nie znajdzesz lepszgo kredytu niż w ING Banku' czy jakoś tak... O wiele większy sens miałoby zmnienianie opon w zależności od tego czy sucho czy deszcz, no ale ludu nie dało by się do takiego pomysłu przekonać, więc aby zarobić lobbują wymiane letnio-zimową

    • 36 8

    • Tygodnik niemiecki badal droge hamowania (3)

      Opon letnich i zimowych przy suchej nawierzchni w ujemnych temperaturach. Letnie wygrały.
      Zimowe sa tylko lepsze gdy jest śnieg lub błoto pośniegowe.

      • 11 1

      • i oto właśnie chodzi

        zimą rzadko masz suchą nawierzchnię

        • 1 0

      • Zalezy jakie opony, bo sa rożne zimówki a czołowi producenci dostosowali opony do zmieniającego się klimatu i zobacz jak nowe (1)

        • 1 1

        • tak tak,

          a najnowyszy apap jeszcze lepiej trafia w źródło bólu....

          • 4 0

    • nie jest tak

      zimowe mają zupełnie inaczej poprowadzony bieżnik i strefy odprowadzające wodę - nie musi być dużo śniegu, różnicę widać np podczas silnego deszczu lub błota pośniegowego.

      • 1 1

    • nieprawda

      spróbuj na letnich oponach jeździć zimą autem z napędem na tył... wcale nie tak kolorowo

      • 4 0

    • i**ota przez takich obwodnica w opadach śniegu stoi (1)

      Letnie opony przy pierwszym opadzie śniegu dają poślizg jak na bobsleju, kiedyś w trakcie opadu śniegu chciałam podjechać pod górkę cudzym autem na letnich oponach. Z trudem dało radę, zimówki ciągną pod górę bez problemu. Dalej oszczędzajcie to blacharz będzie się cieszył. Oczywiście dobre opony nie zastąpią rozumu kierowcy

      • 11 5

      • dlatego nie kupujesz zimowych ani letnich

        tylko wielosezonowe

        • 1 1

    • Chyba gokartem po wilgotnym torze nie jezdziles, jesli w ogole myslisz ze jest mozliwe jezdzenie na oponach pod suche warunki po drogach gdzie np moze mgla osiadac, albo hydrant puscic. Ba, pod slickami to nawet jak sie komus wyleje woda z butelki to mozesz baczka wykrecic.

      • 1 4

  • Ja muszę wymienić opony bo mam łyse - oczywiście kupuję używki i nie sfrajeruję się kupując nowe!

    • 3 3

  • Mamy ocieplenie klimatu. (2)

    Zimą temperatura nie będzie spadała poniżej zera.

    • 23 5

    • ale 0 stopni (1)

      to jest temperatura dla opon zimowych nie letnich.

      • 0 1

      • całoroczne przy 0 sprawdzają się równie dobrze jak nie lepiej niż zimówki

        • 1 1

  • Jutro 18 stopni. Faktycznie taka zima idzie. Ludzie zim już nie będzie.

    • 5 2

  • Z oponami zimowymi jest jak z płaskoziemcami od Cowidu, (2)

    nie wierzą do chwili kiedy się nie zarażą . Jak walnie w poślizgu na obwodnicy , pędzi na złamanie karku i kupuje . A do tej pory czuje się najmądrzejszy i nieśmiertelny . Szkoda tylko że naraża innych .
    Kazde wytłumaczenie dobre dla swojego cwaniactwa i januszostwa.

    • 8 2

    • Chyba jest odwrotnie

      Wierzą w zimowe opony, dopóki nie dorosną do prawojazdy i nie skumają, że producenci opon robią ich w jajo.... Pamiętam raz dyskusje na ten temat ze znajomymi. Najbardziej awanturująca się o obowiązek zmiany opon na zimowe była... dziewczyna bez prawa jazdy : )

      • 4 5

    • nie przekonasz niektórych

      sami "znafcy" od jazdy na letnich.

      • 4 0

  • po co?,zimy ostatnio brak a parę dni snieżnych przezyje,bo pracuje zdalnie

    • 3 2

  • Zimówki już 2 sezon leżą bezużutecznie w garażu. (2)

    Popylam na letnich i proboemu nie ma. Przy tych temperaturach co ostatnie lata, miękkie zimówki ścierają się jak gumka myszka.

    • 4 2

    • powodzenia (1)

      przy 0 stopniach,i szklance na drodze.

      • 3 4

      • na szklankę zimówki i tak nic ci nie dadzą

        na lód potrzebne są kolce

        • 3 1

  • Ja Wam dobrze radzę

    róbcie jak uważacie .

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane