• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka już na torach. Linia imponuje, ale są kłopoty z rozkładem i biletami

Maciej Korolczuk, Maciej Naskręt
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

We wtorek rano ruszyły pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawdziliśmy, jak funkcjonuje kolej, która ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście.



Czy podróżowałeś już linią PKM?

Pierwszy rozkładowy pociąg PKM wyjechał o godz. 3:40 z Gdańska Głównego. Trzy minuty później wyruszył skład z Gdyni Głównej. Pierwsze kilkanaście kursów przewiozło niewielu pasażerów. Być może wynika to z faktu, że wciąż wiele osób nie wie gdzie, jak i za ile kupić bilety na nową linię.

Zobacz także: Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Bilety na przejazdy PKM można kupić w każdej stacjonarnej kasie na linii SKM - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM, przewoźnika PKM. - Ponadto bilety są też do kupienia u kierownika pociągu PKM bez dodatkowej opłaty oraz w kilkudziesięciu automatach biletowych ZTM znajdujących się na terenie Gdańska i automatach stojących na peronach SKM.
Kiedy automaty biletowe pojawią się na peronach PKM?

- Do grudnia ustawimy automaty na sześciu najważniejszych stacjach PKM - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Film dzięki uprzejmości spółki PKM S.A.


Dlaczego dopiero wtedy?

- Bo dopiero przed dwoma miesiącami rozstrzygnięty został przetarg na operatora linii, którym zostaliśmy. W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów. Poza tym warto dodać, że w warunkach przetargu nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów. To nasza inicjatywa, bardzo kosztowna, bo każde takie urządzenie to koszt ok. 100 tys. zł.
Oprócz biletomatów SKM uruchomi też trzy nowe kasy. 1 października otwarta zostanie kasa w Kartuzach, a od połowy grudnia w Somoninie i Kościerzynie.

Najwcześniej od środy bilety na przejazdy Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można kupić także w aplikacji mobilnej Skycash. Do tej pory oferta obejmowała tylko bilety autobusowe, tramwajowe, trolejbusowe, kolejowe i na SKM. Od środy pasażerowie bilety jednorazowe (na konkretny odcinek), miejskie (na całe miasto - 3,5 zł) i trójmiejskie (na całą trasę - 6 zł) będą mogli kupować także za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

- Wystąpiły jakieś problemy techniczne po stronie programistów aplikacji. Najpóźniej w ciągu kilku dni bilety będzie można kupić także tam - zapewnia Marcin Głuszek.
Przebieg linii PKM. Przebieg linii PKM.
Na stronach internetowych o rozkładzie PKM ani słowa

Wciąż wiele do nadrobienia mają administratorzy stron internetowych, na których powinien znaleźć się rozkład PKM. Zwraca na to uwagę jeden z naszych czytelników, pan Marcin.

- Proszę spróbować postawić się w roli zagranicznego turysty, który nie zna ani topografii miasta, ani specyfiki transportu publicznego. Proszę z takiej perspektywy zaplanować podróż z lotniska do hotelu w centrum Gdańska - proponuje nasz czytelnik.
- Na stronie Zarządu Transportu Miejskiego brakuje informacji na temat PKM. Wszystkie schematy, rozkłady i wyszukiwarki pokazują tylko połączenia autobusowe i tramwajowe - podkreśla pan Marcin i dodaje: - Powiedzmy, że czytałem trochę o Gdańsku i wiem, że PKM istnieje. Wchodzę więc na ich stronę i jeśli potrafię przebrnąć przez barierę językową - strona jest tylko w języku polskim - znajdę tam tylko rozkład jazdy. Nie ma żadnych informacji o biletach. Jest za to informacja, że linię obsługuje SKM. Tu już jest lepiej, bo strona ma wersję angielsko- i niemieckojęzyczną.

Pan Marcin odwiedził też witrynę miasta gdansk.pl, ale i tam się rozczarował.

- W wersji angielskojęzycznej wyszukiwarka nie działa, a w dziale "how to get to..." znajdziemy między innymi informację o tym, że do Gdańska można się dostać samolotem, a dalej shuttle busem do miasta. O PKM ponownie ani słowa. W polskiej wersji strony, w zakładce "komunikacja" znajdziemy informacje o połączeniach autobusowych, tramwajowych, liniach nocnych, SKM, tramwaju wodnym, a nawet o komunikacji w Pruszczu Gdańskim, ale na temat PKM znowu ani słowa.
Pociągów PKM nie widać też na interaktywnej mapie Polskich Linii Kolejowych, na której podróżni mogą w rzeczywistym czasie podglądać bieżący ruch pociągów w całym kraju.

- Na stronie prezentowane są pociągi jadące po liniach zarządzanych przez PLK. Istnieje techniczna możliwość prezentowania jadących pociągów na liniach, które nie są w zarządzie PLK. Jeżeli będzie zainteresowanie ze strony PKM jesteśmy otwarci do współpracy - wyjaśnia Karol Jakubowski, naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Częściowo zapełniony parking Park&Ride przy stacji PKM Brętowo.
  • Pusty parking Bike&Ride.
  • Rozkład jazdy, punkt informacyjny i komuniaktor SOS to standard na peronach. Wśród nich brakuje jednak biletomatów.
Zachęcająca infrastruktura, ale małe obłożenie

We wtorek rano wybraliśmy się na pierwszy przejazd PKM-ką. Nie mamy uwag do funkcjonowania przystankowej infrastruktury. Działają bez zarzutu windy na peronach, umieszczone zostały papierowe i elektroniczne rozkłady jazdy, funkcjonują też zapowiedzi pociągów.

Wyjątkiem była awaria jednej z tablic na przystanku PKM Brętowo, która zatrzymała się na godz. 8:34.

Mimo przyjaznej infrastruktury linia PKM pierwszego dnia nie przyciągnęła tłumów. Pociągami jeździło po kilka, kilkanaście osób. O powtórzeniu frekwencji z dnia inauguracyjnego przewoźnik i zarządca linii na razie mogą pomarzyć. Parkingi Park&Ride i Bike&Ride stoją puste. Może lepiej będzie w kolejnych dniach.

Zadowalająco działa Wi-Fi na przystankach. Prędkość łącza jest na tyle duża, że można swobodnie pobrać film z Internetu.

  • Tablica odjazdów w Brętowie, która uległa awarii.
  • Wynik testu Wi-Fi na przystanku PKM Brętowo.
Kolejka po bilety w pociągu i kilkuminutowe opóźnienia

W pociągach PKM wita nas przyjemny chłód. Klimatyzacja działała właściwie. Z racji tego, że na przystanku nie można kupić biletu, trzeba ustawić się w kolejce do kierownika pociągu. Sprzedaż odbywałaby się sprawniej, gdyby kierownik nie musiał co jakiś czas wysiadać ze składu, by ogłaszać odjazd.

W kolejce po bilet stanęliśmy w Brętowie, a udało nam się go kupić dopiero przed stacją końcową w Osowie. Z tego powodu kilku osobom udało się pojechać na gapę. Strach pomyśleć co by było, gdyby w pociągu podróżowało więcej osób.

Jak z rozkładem?

Nie wszystkie pociągi dojeżdżają do Osowy, centrum Gdańska i Gdyni. W sumie z Wrzeszcza na lotnisko w Rębiechowie kursują 72 pary pociągów. Tylko część z nich jedzie dalej do Osowy. Powód? Nie ma tam dla nich wystarczająco wiele miejsca.

Wszystko przez to, że cały czas prowadzone są prace budowlane na linii kolejowej 201 między Osową a Gdynią Wielki Kack. Z powodu przebudowy torów i braku krawędzi peronowych stacja nie może przyjąć w ciągu dnia aż 72 par pociągów. Tym bardziej, że ze stacji korzystają też pociągi jeżdżące do i z Kościerzyny.

W rozkładzie obowiązującym od 1 do 30 września tylko jeden pociąg odjeżdża z Gdańska Głównego i to jeszcze w nocy - o godz. 3:40. Skład kończy bieg na lotnisku o godz. 4:10. Nie ma też żadnego pociągu z portu lotniczego do centrum Gdańska. Natomiast tylko cztery pierwsze składy o poranku wyjadą na linię PKM z Gdyni Głównej (3:43, 3:58, 4:26, 4:38).

Pobierz rozkład pociągów PKM (PDF) na okres od 1 do 30 września.

Opinie (498) 4 zablokowane

  • Francja elegancja !!! (6)

    Jeden wielki minus - czemu PKM-ka za każdym razem nie startuje z Gdańska Głównego ???

    • 91 12

    • bo nie ma osobnej pary torów do Gdańska Głównego (2)

      wprowadzanie PKM na tory pociągów SKM między Wrzeszczem a Gdańskiem wymagałoby znacznej przebudowy układu torów PKM.

      Liczba pociągów regionalnych i dalekobieżnych jest dość duża, wpasowanie tam częstych przejazdów PKM powodowałoby duże trudności.

      Przesiadanie się z jednej linii podmiejskiej na miejską jest praktykowane w wielu metropoliach Europy.

      • 1 0

      • Ależ

        Wszystkie pociągi można połączyć w jeden długi pociąg, zaoszczędzi się na torach, semaforach i kanarach. Maszyniści zamiast tracić wzrok na wypatrywanie samobójców wytypują jednego, a reszta do "Warsu".Taką mam wizję.

        • 1 0

      • W zasadzie masz racje, ale co to kogo obchodzi? Jesli robia cos za publiczne pieniadze to niech robia porzadnie (czyli z glownego). Jesli nie potrafia, niech zrobia miejsce tym, ktorzy potrafia.

        • 2 1

    • Tak powinno byc Gdansk Głowny -Rębiechowo i dalej hen a ludzi będzie mnóstwo

      • 1 0

    • coś tam czytałem...

      .. że niebawem będą startować z Gda-Gł. Póki co nie uporali się ze zrobieniem odpowiedniego rozkładu jazdy, który nie kolidowałby z innymi pociągami. Co nie jest trudne do uwierzenia, biorąc pod uwagę, że w PKP jest ze 30 spółek, więc o dogadanie się w jakiejś sprawie trzeba pewnie 30 prezesów zapytać o zdanie.

      • 6 1

    • czy

      konieczność zakupu prawie na wszystkich stacjach biletu u kierownika pociągu to też Francja elegancja. Byłem kilka razy we Francji , ale w paryskim metrze lub RER takiego rozwiązania nie widziałem. Brak możliwości kupna biletu będzie barierą decydująca o niekorzystaniu z niej przez większość mieszkańców Gdańska.

      • 28 2

  • rozkład jazdy do hm luftu

    innaczej nie można kulturalnie tego określic z gdanska tylko jeden pociąg rano 3;40,to stanowczo za wczesnie bo pierwsze samoloty odlatują ok dwoch godzin póżniej.Na następna sie nie lapię bo startuje 4:40 z Wrzeszcza i jek tylko bedzie wieksza kolejka do nadania bagażu to już nie zdąże bo mój samolot odlatuje o 6.Ogólnie lipa

    • 0 1

  • czy są kasowniki na przystankach? (1)

    • 14 1

    • w losowej i na niedzwiedniku. same słupki

      :-P

      • 1 0

  • Tyle czasu mieli na testy

    Nagle się dowiadujemy że sa jakies "drobne" kłopoty...?
    Czyt. nie ma gdzie kupic biletów bo zapomnieli o tym ;)

    • 3 1

  • hahahahaha

    sprzedawanie biletów "to bardzo kosztowna nasza inicjatywa" "nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów - i dlatego nie ma automatów -> ludzie nie kupują biletów -> nie jeżdżą -> nie ma pieniędzy.

    Brawo, brawo, brawo hahahahaha

    • 1 1

  • Bilety metropolitalne nie obowiązują na linii PKM!!! (2)

    SKANDALl!!! Jestem bardzo wylewny, bo mnie to boli nie. 220 zł za bilet metropolitarny 30 dniowy, oszukali nas banda złodziei POlskich, decydentów kur*a takich jak tu chodzą!!! No a w takiej kolejce co mi daje 3,50 złote za jeden przejazd to jest też śmiech na sali, a to kur*wa przesiadki, czekanie, kupowanie kolejnych biletów...

    • 62 6

    • Twój komentarz bomba!!!! (1)

      A te dykty ciężkie...

      • 4 0

      • Dzięki ;)

        • 2 0

  • "mialem dzisiaj sie skusic"

    Z (mojego) zycia wziete... Odwoze dziecko do szkoly w Osowej, myslalem ze sobie zostawie autko pod stacja i zjade kolejka (pracuje we Wrzeszczu). Jednak (pomimo ze caly dzien jezdza kolejki z Osowy) akurat w okolicach 8:00 "te dwa kursy" sa tylko z lotniska i jest przerwa ponad 40min... Ale poki co to nawet "nie szkodzi", bo auto mozna co najwyszej porzucic "na dziko" pod dworcem Osowa (zadnych sladow Park&Ride, czy chocby atrapy parkingu). Coz, determianacja jest, i tak najwiecej traci sie w korku na Slowaka, albo Spacerwej. Podjechalem jeden zjazd obowdnica i... korek do skretu w prawo z obowdnicy ledwo miescil sie na pasie (idea skorzystania z Park&Ride przy stacji Matarnia tym samym updala). Suma sumarum wyladowalem zatem w korku na Slowackiego i turalalem sie starym rytualem w dol. Ale i tak uwazam ze "dobrze wybralem", bo przy tym jak czytam o problemach z nabyciem biletu, to jedna opcja bylo dla mnie skasowac go na komorce. Mial byc dostepny na SkyCash od dzisiaj, ale chyba sie "cos w moim telefonie popsulo", bo nadal nie mam do niego dostepu. Zatem... poki co przylaczam sie jednak do malkontentow (ale wierze, ze bedzie coraz lepiej!).

    • 4 0

  • dobra linia

    jechałam, jestem zadowolona nawet bardzo ! ale jeśli chodzi o bilety to ktoś naprawdę się nie przygotował ! Droższe o 50 gr o tych tramwajowych.czy autobus. nie wiadomo gdzie te bilety kupic !Szkoda że miesięczny ztm nie może też byc miesięcznym na pkm.ciężko się dogadac, ciężko uprościc życie mieszkańcom ?

    • 5 1

  • Biletomat za 100 000 zł ? (4)

    To nie prościej zatrudnić 3 kasjerki na zmiany ? Ten biletomat jakiejś obsługi jednak wymaga. Dodając do tego koszty serwisu to kasjerki wyszłyby taniej. A bezrobocie by spadło.

    • 49 14

    • musiałbyś ileśtam wydać na kasę/budę dla kasjerki (1)

      a nawet nie licząc tego to 3 kasjerki na zmiany to nie jest aż tak mały koszt brutto

      • 4 1

      • a utrzymanie i obsługa automatów jest darmowa?

        :)

        • 0 0

    • Nie umiem liczyć, ale się wypowiem... (1)

      Pomnóż sobie miesięczny koszt wypłaty dla kasjerki (powiedzmy 2000 brutto) przez 12 miesięcy i jeszcze to razy 3 kasjerki.

      Dodaj do tego koszt wyposażenia budki kasowej I jej utrzymanie (tak, sprzątaczce też trzeba zapłacić, I za prąd I ogrzewanie również).

      Ile to będzie rocznie?

      • 10 1

      • to może jedna kasjerke, i placic brutto 5000 miesiecznie, niech sprzata, sprzedaje, i cala dobe tyra

        • 3 0

  • niech tylko (7)

    nikt nie jeczy ze brakuje powietrza w pkm,bo zapewne bedzie wozone powietrze z gdanska do kaszubow...

    A bilety po co bilety skoro mozna kupic na niby i wysiasc po przejechaniu wyznaczonej wczesniej trasy

    • 69 23

    • Tym (6)

      nikt nie będzie jezdził, nawet jak będzie za darmo, hahahah :D

      • 13 16

      • skoro tak uwazasz, to cieszysz sie, ze wydano 1mld zlotych (3)

        na zbedna inwestycje?

        czy moze nigdy w zyciu nie zarobiles zlotowki i stad radosc - bo nie twoje.

        Od razu odpowiadam - pieniadze unijne takze pochodza z podatkow. I Polska wcale nie otrzymuje tak duzo wiecej niz wplaca. Gdyby tak bylo podawanoby do wiadomosci publicznej obie kwoty. Sluszal ktos kiedykolwiek zestawienie obu wielkosci?

        NIEDOCZEKANIE.

        • 14 2

        • łatwo znaleźć (1)

          jest mniej więcej pół-na-pół, czyli niewiele więcej otrzymujemy niż sami wpłacamy do unii

          • 0 1

          • dlatego nikt nigdy nie pokazuje ich razem

            Pamietajmy tez o skutkach wejscia roznych unijnych regulacji w zycie. Chocby utrudnienia z importem z innych czesci swiata - przekazywanie pieniedzy z cel do kasy unijnej itp. itd.

            Unia wcale nie jest tak cudowna jak sie ja maluje. Choc niestety w Polsce, gdy mielismy dokladnie takie same pieniadze nie umielismy ich przeznaczyc na infrastrukture. Unia to wymusila.

            Dodatkowo Unia daje w Europie pokoj. Tak, w Europie MOZE byc wojna. Ludzie juz o tym zapomnieli. Rozruchy w Londynie czy Paryzu, a takze Ukraina troche nam o tym przypomniala.

            • 1 1

        • sam porównaj, jak jesteś taki mądry

          w googlach wszystko znajdziesz

          • 2 8

      • Zdziwisz się PISowski klakierze... (1)

        • 5 10

        • Wyluzuj hejterze

          PeŁo i tak już nic nie uratuje

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane