• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwo z gniazdka. Elektryczne auta na ulicach Trójmiasta

Marzena Klimowicz-Sikorska
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Bez sprzęgła - jak w automacie. Tak się jeździ elektrycznymi autami.



Moda na elektryczne samochody dotarła do Trójmiasta. Na razie na taki eksperyment odważyła się firma Energa, która w dziewięciu nowych fiatach panda zainstalowała napęd elektryczny. Efekt? Tańsza eksploatacja służbowych aut, cichsza i ekologiczna jazda, a także możliwość "ładowania" samochodów w tym samym gniazdku, co służbowe komórki.



Czy przesiadł(a)byś się na samochód elektryczny?

Gdy cena paliwa przekroczyła psychologiczną barierę 5 zł za litr, wielu kierowców zapewne poważnie zastanowiło się nad porzuceniem samochodu na rzecz komunikacji miejskiej albo przynajmniej ekologicznego i taniego roweru. Zamiast rezygnować z przyjemności jazdy (przerywanej staniem w korkach), można pomyśleć nad przerobieniem swojego auta na... elektryczne.

Na taki krok zdecydowała się jak na razie firma Energa, która po zakupie dziewięciu służbowych samochodów marki fiat panda wymieniła im napęd ze spalinowego na elektryczny. Według szacunków ta inwestycja ma się zwrócić już po siedmiu latach, bo koszt przejechania 150 km to niecałe 5 zł.

W miejsce silnika spalinowego zamontowaliśmy silnik prądu zmiennego wraz z baterią akumulatorów 32 ogniwa (do pełna ładują się ok. 8 godz.), sterownikiem, ładowarką i system zarządzania bateriami. Silnik w całości jest konstrukcji polskiej, jednak niektóre z podzespołów były wykonane poza granicami kraju - mówi dr Andrzej Łebkowski z Akademii Morskiej w Gdyni i firmy Green Convert, konstruktor silników elektrycznych.- Każde z ogniw kontrolowane jest przez mikroprocesor, te są połączone w sieci, co umożliwia stały monitoring parametrów i eksponowanie ich na desce rozdzielczej.

A ta rzeczywiście wygląda nieco inaczej. Zamiast obrotomierza, ikonek z temperaturą oleju i wielu innych w centralnym miejscu znajduje się prędkościomierz, a tuż obok - stan naładowania baterii. - Dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości ma bardzo dobre własności trakcyjne. I nie odczuwa się tak dużych prędkości nawet w takich autach, jak fiat panda - dodaje konstruktor.

Jak się jeździ takim samochodem? Zdecydowanie ciszej. Dobra informacja dla wszystkich tych, którzy mają problemy ze zmianą biegów - w takim aucie można ruszyć nawet z "trójki", a silnik i tak nam nie zgaśnie. Co ważniejsze, w ogóle nie emituje substancji szkodliwych, a do tego można go ładować, podłączając do domowego gniazdka elektrycznego 230 V.

Taki samochód ma jednak pewne minusy. Pierwszy to przede wszystkim cena. Same baterie do napędu elektrycznego to koszt ok. 30 tys. zł. Drugi, to wciąż mała liczba stacji zasilających. - Docelowo punktów ładowania takich samochodów ma powstać w całej Polsce ok. 330. Dziś jest ich ok. 60 - mówi Łebkowski.

Dlaczego Energa zdecydowała się na przerobienie służbowych samochodów? - Ekologiczne i ekonomiczne auta, choć na razie traktowane w Polsce jako ciekawostka, już wkrótce będą cieszyły się zainteresowaniem wielu odbiorców. Dla naszej firmy, odpowiedzialnej za infrastrukturę energetyczną, oznacza to konieczność przygotowania się na nowe wyzwania, związane choćby z przyłączaniem do sieci stacji ładowania aut, które w przyszłości mogą też stać się... dostawcami niezużytej przez nie energii - mówi Rafał Czyżewski, wiceprezes Energi-Operator. - Już dziś we współpracy z krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami naukowo-badawczymi poszukujemy najlepszych rozwiązań technicznych, aby sprawnie odpowiedzieć na przyszłe potrzeby klientów.

Na razie po Trójmieście będą jeździć dwa samochody elektryczne z logo Energi, reszta trafi do pozostałych oddziałów firmy. W przyszłym roku niewykluczone, że dokupionych zostanie jeszcze sto takich aut.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (138) ponad 10 zablokowanych

  • pare faktów (2)

    30 tyś zł za ogniwa to sporo, poza tym te ogniwa trzeba gdzieś utylizować (na pewno nie złomować) koszty utylizacji. Sumując wszystkie koszty z przerobieniem samochodu na elektryczny to musieli wydać minimum 60tyś zł. Za to można kupić 10k litrów benzyny i przejechać powiedzmy 150tyś km. W zależności jakie baterie zostały zastosowane w najlepszym wypadku mogą przetrzymać kilka tysięcy cykli ładowań (1-2k cykli). Można więc na nich przejechać około 200tyś km (przy dobrych wiatrach). Co do czasu ładowania to obecnie ogniwa mogą być ładowane w przeciągu 30 min lub krócej ale, żeby tak szybko je naładować napięciem z sieci 230V (w przedstawionym artykule) musielibyśmy pobierać z gniazdka ok 50kW!!! (przy dużych uproszczeniach a nawet i więcej). A tyle raczej nie wyciągniemy więc czas jest dłuższy ładowana bo moc dostępna z gniazdka jest mniejsza.
    Wnioski już wyciągnijcie sami czy się opłaca czy nie.
    PS Punkt widzenia zależy od punku siedzenia;)

    • 1 3

    • Phoenix - mylisz się (1)

      1. czytałem na stronie producenta baterii i dystrybutora w Polsce że sprawność akumulatorów spada o 20% po 3000 cykli ładowań a o 30% po 5000cykli. Czyli srednio 250 razy w roku jak włączysz do sieci to możesz się tak bawić od 12 do 20 lat !!! Czyli co najmniej DOPIERO po 500 000km baterie odczują ząb czasu.

      DZISIAJ placisz za paliwo ok 5.20zł za litr. Panda wciąga ok. 7-8l/100km = ok.40zł/100km. W elektryku na 100km masz 3 złote. Różnica ok 36zł/100km
      Jak dużo kręcisz km w roku a w takich kręcą dużo spokojnie 35000km/rok to Po ok.4 latach auto ci sie zwraca - przyjmując, że cena paliwa nie pójdzie w górę - a na pewno pójdzie.

      W międzyczasie na pewno ceny baterii pójda w dół - bo jak zamówia baterie na 1000 takich aut to producent da im niższą cenę niz na 9 ;)

      Poza tym jak masz w firmie elektryczne auto to wiesz że pracownik będzie robił 150km dziennie i ani km więcej i skończą się prywatne jazdy nie wiadomo gdzie i po co.

      2. czas ładowania nawet jak bedzie 8 godzin to tyle ile dokladnie pewnie spisz w nocy - wiec krzywdy nie ma jak auto sie laduje...a ty spisz .... i nie tracisz czasu na stacje benzynowa.

      Z PRZYKROŚCIĄ MUSZE STWIERDZIC ŻE TE AUTKA TO JEDNAK SAME KORZYŚCI !!! - TYLKO NIE JESTEŚMY JESZCZE NA NIE GOTOWI MĘTALNIE.

      NIE PRZESZKADZA NIKOMU, ŻE KTOŚ JEŹDZI BEZ TŁUMIKA AUTEM CO PALI 30l/100 TO CZEMU PRZESZKADZA ZE ZROBILI TAKIE CO PALI W PRZELICZENIU 0,5l/100 ;)

      • 1 0

      • tee ekonom "W elektryku na 100km masz 3 złote" jak to policzyłeś???

        może 1zł za 100km? behehehehe

        • 0 2

  • Uwzględniając mrozy -15 stopni jakoś nie widzę (3)

    tych aut w eksploatacji 7-dmio letniej. W zimie oberwą -50% -80% pojemności i tak kilkanaście razy w sezonie... za 3-4 lata wróżę wymianę aku lub złomowanie autek, gdy koszt aku przekraczał będzie kilkukrotnie wartość autka.

    • 5 3

    • nie ma racji (1)

      te aku nie mają elektrolitu więc jak mróż może im zaszkodzić? czytałem na stronie producenta że zakres pracy -45...+85st.C. Więc jak na polskie warunki spoko.

      słaba z ciebie wróżka ;)

      • 2 0

      • taaa perpetum mobile, jak ci napiszą że akumulatory ładują się powietrzem też łykniesz jak młody leszczyk?

        • 0 0

    • i tutaj kolega ma rację!

      ale to i tak nie zmieni mody. W oswietleniu wszyscy się rzucili na ledy ale cos takiego w domu amontować to naprawdę desperacja i oszczędnośc zerowa.

      • 1 0

  • następny "domorosły" wynalazek metodą kowalską: (1)

    sama przeróbka ile kosztowała ("myślunek", kombinowanie, robota, ...)
    NIE TĘDY DROGA !!! Rozwiazanie mechaniczne i konstrukcyjne powinno być pod rozwiazanie napęd elektryczny anie przeróbka ze spalinowego.

    • 1 5

    • a jak myslisz ile by kosztowała homologacja karoserii dla nowego pojazdu, badania, testy, opinie

      widac którędy droga... po co wyważac otwarte drzwi jak ktoś juz zaprojektował bardzo dobrą konstrukcję. Robia dobra robote dla polskiej gospodarki. Dają sens pracy ludziom w Bielsku, Tychach i prawie całemu śląskowi.

      • 1 0

  • NAPĘD ELEKTRYCZNY

    chciałbym tylko dodać, że każdy samochód którego układ napędowy zasilany jest:
    - bezpośrednio z bateryjek (Pandy z Energa S.A.)
    - ogniw paliwowych (wodór, lub wodór z wody w procesach elektrochemicznych)
    - agregatu prądotwórczego - hybrydy (benzyna, olej napędowy)

    to też samochód z silnikiem elektrycznym - więc raczej nie ma odwrotu od zastosowania napędu elektrycznego w motoryzacji. Chyba że, .....

    • 3 0

  • Do konstruktora z Akademii Morskiej w Gdyni (2)

    Panie Andrzeju, samochód załancza się i odłancza... Hmmm, a jest tam jakiś włancznik albo wyłancznik?

    • 6 5

    • eee polonista Crs .... ciekawe jak by koło ciebie stała Pani Marzenka ;)* tez byś ....

      ...się chciał podłonczyć i odłonczyc :)

      • 1 0

    • WŁĄCZA I WYŁĄCZA

      a nie włancza i wyłancza.

      Do 3 klasy szkoły podstawowej powinni cie wysłać. Tam się zaczyna nauka
      ortografii.

      • 3 0

  • 230 VOLT! (2)

    230 VOLT!!

    • 6 0

    • 230 Voltów (1)

      230 Voltów, z filmiku wynika raczej, że nie przyłączymy samochodu do zwykłego gniazdka a do gniazda trójfazowego (patrz wtyczki)

      • 0 0

      • no właśnie dobrz się przypatrz tojest 230V w wersji IP 66

        no właśnie dobrz się przypatrz tojest 230V w wersji IP 66

        • 0 0

  • Ja jeżdżę elektrycznymi autami osobowymi od 1996r, (2)

    nareszcie będa też inne EV w Gdańsku, na Śląsku jest najwięcej EV (chętniej biorą ze mnie przykład) pomimo, że ja mieszkam w Gdańsku daleko od Śląska.

    • 0 3

    • przeciez są tez w trójmieście inne auta elektryczne....

      niech Pan nie przesadza Panie Zbyszku z tym pierszeństwem we wszystkim co związane z pojazdami elektrycznymi - bo to podchodzi pod pyche ;)
      jest Citroen, Renault, kilka Aixamów i Meg i pewnie innych o któych nie wiem.
      Widzialem tez jakieś Audi w Pruszczu ale pchało linę z autem przed sobą ;)

      • 2 1

    • przeróbka auta

      ile kosztuje u Pana przeróbka auta na EV?

      • 1 1

  • kiedy w końcu RZĄD bedzie dotował w Polsce zakup takich aut?

    wszędzie dopłacają tylko u nas ciągle chcą więceji więcej, a od lipca wymyśłili sobie jeszcze MYTO. Rozbój w biały dzień.

    Parkowanie w miastach też powinno być za darmo dla EV

    • 2 1

  • 0,00g CO2/km

    tak sobie czytam te komentarze i chyba trzeba jasno napisac, że te auta zasilane energią z ENERGA SA emitują 0,00g CO2/km, bo skąd wiemy gdzie je ładuja jak maja wskaźnik produkcji "czystego prądu" (bez węgla) na poziomie 15%.

    • 2 0

  • Zaraz,zaraz... (1)

    Jaka ekologia? Żeby naładować akumulatory potrzebny jest prąd (wiadome), a z czego produkowany jest w Polsce prąd? Także każde dodatkowe urządzenie elektryczne powoduje zwiększenie zużycia węgla.

    • 1 3

    • energa ma najwyższy wskaźnik użycia odnawialnych źródeł w produkcji prądu...

      chyba na poziomie 14% - moga sobie pozwolić na takie wyskoki. Czyli ich auta emitują 0,00g CO2/km

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane