• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Patryk Szczerba
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (295) ponad 10 zablokowanych

  • Po wprowadzeniu opłat parking przy SKM wzgórze i tak stoi pusty. (1)

    • 16 1

    • Bo jest za drogo trzeba urealnić cenę

      • 2 0

  • Przy kieleckiej do momentu kiedy parking w Rivierze (6)

    Nie będzie płatny, nie opłaca się robić parkingu

    • 15 15

    • Myślę że tylko do końca roku.

      • 1 0

    • Riviera jest najlepsza, bi darmowa;))) (1)

      • 5 2

      • Do czasu...

        • 1 0

    • Na rowery zbudują (1)

      • 2 2

      • na jednym miejscu do parkowania samochodu można stworzyć od 8 do 20 miejsc do parkowania rowerów

        Parkingi dla samochodów w centrum miasta zwiększają korki na dojazdach do niego, parkingi dla rowerów zmniejszają uzależnienie od samochodów i przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście wszystkim mieszkańcom.

        • 0 7

    • No to....

      Zrobi się płatny.

      • 2 0

  • nie opłaca się zostawiać samochodu na takim parkingu i jechac do pracy i płacić przez wiele godzin za parkowanie kupę kasy.

    • 2 1

  • Parking przesiadkowy w centrum miasta? (1)

    Ciekawe co może pójść nie tak? :-)

    • 9 2

    • Też tego nie rozumiem. Jaki Gdynia ma interes żeby w Gdańsku było więcej miejsc parkingowych?

      • 0 0

  • ile to farby potrzebne będzie...

    • 4 1

  • Gdynia planuje!! Skrzydła rozwiną tuż przed wyborami, które są 2023, czyli już niedługo! Wówczas to (4)

    będą obiecywać wszystko o co tylko mieszkańcy zapytają. Parkingi wielopoziomowe były już obiecywane kilkanaście lat temu. Miała być rozwinięta budowa mieszkań socjalnych dla najbardziej potrzebujących, tramwaje wodne, wsparcie projektów pro-ekologicznych, więcej przedszkoli, więcej ośrodków socjo-terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, większa ilość komisariatów policji, przestrzenie wolne od hałasu i spalin...... Obietnic była cała masa i co? I niewiele z tego! Jakieś strzępki na skalę Gdyni! Tak jest za każdym razem gdy zbliżają się wybory. Mieszkańcy niewiele z tego mają, wąskie grupy są zadowolone, szczególnie deweloperzy!! I tak to się kręci. Cóż, za każdym razem jest to naiwny wybór gdynian!

    • 12 1

    • i gondole...

      miały być...

      • 0 0

    • Zyskiem dla Gdyni powinien być ktoś nowy, kto będzie chciał się wykazać a jak nie, to w następnym roku (1)

      następny chętny i tak do skutku, aż znajdzie się ktoś, kto zadba o nasze miasto a nie szóstą kadencję jedzie na patencie obietnic. Nie ma znaczenia opcja polityczna. Szczurek już dawno nie jest ani samorządowcem ani gospodarzem, bo poszedł w politykę a to kogoś takiego powinno natychmiast skreślać. Takie niestety jest całe 3miasto!

      • 6 0

      • W jaką on poszedł politykę?

        Otóż on odcina na ccentymetrze krawieckim dni do emerytury.

        • 1 0

    • Kasa, tu się liczy tylko kasa. Oni wiedzą komu dać zarobić żeby samemu zyskać!

      • 1 0

  • Z parkingów będa korzystać ,w większości turyści , więc gdzie się powinno budować ? Można bilety SKM kasować na peronie lub

    w waganie ? bOlszewickie metody obowiązuja w Gdyni ? Administracyjna niemożność ,przyzwyczajenia ,czy opresja ważniejsza ?

    • 2 1

  • Głęboka zapaść (3)

    Urzędnicy doskonale wiedzą tylko głupa udają nasze miasto to jeden wielki stwardniały czop jesteśmy zapchani zakorkowani od lat. Czy to jest np tak ciężko ogarnąć temat w 21 wieku by na pętli Karwiny stal zawsze autobus nr 171 zastępczy przecież to jest autobus widmo i nie trzeba do niego rozkładu ludzie czekają aż ten przyjedzie z Oliwy kierowca zrobi siusiu i odjazd spóźniony po pół godziny i znów korek . Co tu dużo pisać wymiotować czasami się chce człowiekowi na to całe funkcjonowanie miasta i logistykę z piekła rodem i tak było zawsze nawet przed remontami.

    • 56 5

    • Petla Karwiny to jest dramat. To wlasnie tam powinni zjezdzac wszyscy z tamtego kierunku udajacy sie do Gdyni i moc wsiasc w autobus do centrum odjezdzajacy bardzo czesto.

      • 1 0

    • (1)

      Po to właśnie budują w tamtym rejonie kolejne obwodnicę, żeby m.im. na rondzie w Chwaszczynie można było przejechać bez korków nie tylko w nocy. Jak oddadzą obie drogi to 171 będzie bardziej punktualny. Niestety korki są wszędzie, nie tylko w Trójmieście

      • 2 4

      • w Trójmieście nie muszą być

        jeśli "włodarze" postawią na radykalną poprawę serwisu SKM i PKM oraz sieć wygodnych i bezpiecznych dróg dla rowerów i pieszych zapewniających komfort i bezpieczeństwo dostępu do wszystkich stacji i przystanków SKM i PKM po jej elektryfikacji.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    No w końcu (14)

    Tylko trzeba koniecznie uszczelnić SPP, bo w tej chwili to ser szwajcarski a parkingi kubaturowe zrobić bezpłatne tylko dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację zbiorową tak jak jest w innych miastach.

    • 59 49

    • (2)

      znaczy, postulujesz karnet miesieczny na wszystkie parkingi za 78 zeta? :D

      • 5 0

      • to chyba jest oczywiste (1)

        jeśli celem jest ograniczenie ruchu samochodów w "centrum"...

        Jednak nie jestem tak naiwny, aby sądzić, że samochody w "centrum" kogokolwiek obchodzą.
        Tu chodzi jedynie o nabicie kabzy podmiotowi, który wyłoży kasę na ten parking... A następnie zarządowi miasta...
        Bo nasze podatki to im się należą, jak psu micha...

        • 3 3

        • Nie, nie nalezy ci sie praktycznie darmowe miejsce parkingowe blisko centrum. Nalezy ci sie dostepnosc parkingu w wezlach przesiadkowych typu petla w Karwinach, o ile masz bilet okresowy na komunikacje - ale za jakas niewygorowana kwote. W modelu, ktorego sie domagasz, miejsca parkingowe za 78 zł za miesiac zostana zajete przez pracujacych w promieniu 20 min, pieszo, ktorzy z zadnej komunikacji nie korzystaja.

          • 4 2

    • Niby czemu tylko bilety okresowe ? (2)

      • 2 3

      • aby ryczałtem nabić kabzę

        miejskim spółkom

        • 2 1

      • Właśnie nalezy sie nam całodzienny parking za 3,80 ;))))

        • 2 0

    • tylko niech jeszcze Gdynia dołączy do rozsądnych taryf

      komunikacji miejskiej...

      • 2 1

    • paking dworzec glowny az sie prosi

      • 1 2

    • Może jeszcze bezpłatne samochody? (2)

      Musisz koniecznie samochodem pchać się do centrum, to płać.

      • 9 24

      • Kup ogrzewaną zadaszoną rikszę i mnie woź (1)

        • 8 7

        • Za kilka tysięcy słupków będziesz z buta poginał, hrabio

          • 3 4

    • (1)

      Jak będzie miejsce parkingowe przy wzgórzu w cenie biletu miesięcznego to sam biorę trzy :-)

      • 5 5

      • Co za skromność.

        Bierz wszystkie, to opylisz z dużą przebitką.

        • 6 1

    • A co takiego fajnego oferuje UM, aby zwabić kierowców w to chore miejsce.Są ciekawsze, wolne.

      • 5 3

  • Czemu czopki zdjęły zieloną strzałkę przy Batorym w stronę skweru?

    Czemu czopki nie przywrócili ruchu sekwencji na skrzyżowaniu obok.tych nowych betonów armii krajowej z Władka? Czemu nie zrobią takiego opóźnienia na lewoskręt z 10 lutego we Władka obok Batorego?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane