- 1 Kontrole Uberów i Boltów przy lotnisku (183 opinie)
- 2 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (69 opinii)
- 3 Dwie koncepcje buspasa na Spacerowej (350 opinii)
- 4 9 chętnych na budowę obwodnicy Witomina (181 opinii)
- 5 Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł (392 opinie)
- 6 Ile kosztuje wynajem kampera? Tanio nie jest (97 opinii)
Brak zgody na obniżkę opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym
Parkowanie pod parkiem Centralnym w Gdyni miało być tańsze, ale na razie nie ma zgody w tej sprawie w Radzie Miasta. - Jesteśmy za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach- odpowiadali radni Gdyńskiego Dialogu. Ostatecznie projekt zgłoszony przez KO, Ruchy Miejskie i Lewicę trafił do komisji i ma wrócić ponownie na sierpniowej sesji.
Obecne opłaty parkingowe to:
- pierwsze pół godziny - 1 zł,
- drugie pół godziny - 3,5 zł,
- druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.
Z danych dotyczących obłożenia wynika, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest zajęty nawet w 50 proc. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 proc. średniego obłożenia, zaś w maju - 3721.
Parking pod parkiem Centralnym: statystyki
W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tys. zł, w kwietniu - ponad 30 tys. zł. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tys. zł, w kwietniu - ponad 3 tys. zł.
Co istotne, w budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln zł, czyli średnio 208 tys. miesięcznie.
Mariusz Bzdęga i Łukasz Piesiewicz z KO, Ruchów Miejskich i Lewicy zaproponowali obniżenie opłat, zgłaszając projekt na środową sesję Rady Miasta.
- Jednym z celów budowy parkingu podziemnego było ograniczenie nieprawidłowego parkowania i zaspokojenie popytu na miejsca postojowe. Z uwagi na niechęć kierowców do płacenia za możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni parking nie spełnia swoich zadań. Problem ten pogłębia położenie parkingu na granicy Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania. W dni powszednie i weekendy przyjezdni kierowcy wybierają tańsze lub darmowe parkowanie na ulicach Wzgórza Św. Maksymiliana, pogłębiając problemy z parkowaniem stałych mieszkańców. W szczególności w godzinach popołudniowych, gdy stali mieszkańcy wracają z pracy, a przyjezdni jeszcze nie wyjeżdżają z dzielnicy - wskazywali autorzy projektu uchwały obniżenia opłat.
Proponowane stawki:
W dni robocze od poniedziałku do piątku:
- za pierwszą godzinę - 1 zł ,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,
W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
- za pierwszą godzinę - 1 zł
- każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju.
Kolejną nowością miał być abonament nocny między 19-7 rano dostępny dla wszystkich w wysokości 30 zł i obowiązujący od 30 września. Zastąpił propozycję tańszego abonamentu dla mieszkających w odległości nie większej niż 300 m.
Bez zgody ws. uchwały w Radzie Miasta
Gdy wydawało się, że w tej sprawie będzie zgoda między największymi klubami KO, Ruchami Miejskimi i Lewicą oraz Gdyńskim Dialogiem, Dawid Biernacik z Gdyńskiego Dialogu zgłosił wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa.
- Chciałbym zapytać o uzasadnienie finansowe tej uchwały. Zapisali państwo, że wpływ na finanse miasta będzie minimalny. Mam też wątpliwości, czy była opiniowana pod względem prawnym. Nie opiniowała tego żadna komisja. Potrzeba zmian w strefie parkowania, ale nie w postaci uchwały pisanej na kolanie - zaznaczył.
Podkreślał, że Gdyński Dialog jest za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP.
- Postulowaliśmy to już w kampanii, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach, a nie z licznymi poprawkami wrzucanymi na sesji, bez dobrego uzasadnienia finansowego i wątpliwościami prawnymi i proceduralnymi - wskazuje w rozmowie.
Pozytywnie dla mieszkańców, ale problemy dla ZDiZ
Wnioskodawcy odpowiadali, że skutek będzie pozytywny dla mieszkańców.
- Przyniesie większe obłożenie parkingu. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością, jak będzie zachowywał się konsument. Wydaje się, że zmniejszenie opłat zwiększy zainteresowanie parkingiem, mieszkańcy będą chętniej parkować i będą generowali wyższy poziom przychodów. Projekt został zaakceptowany przez radcę prawnego - oponował Mariusz Bzdęga z KO, ruchów Miejskich i Lewicy.
Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet.
Na sprawy proceduralne zwrócił uwagę Łukasz Kobus, sekretarz miasta.
- Nie można głosować uchwał, które nie są uzgodnione z prezydentem miasta, które powodują znaczące zmiany w budżecie miasta. Jesteśmy otwarci na propozycję zmian, ale muszą być one uzgodnione z prezydentem. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej mówi, że tego typu uchwały są nieważne w zakresie, które powodują skutek dla budżetu, a nie są uzgodnione z prezydentem - wyjaśniał Łukasz Kobus, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.
Projekt w Komisji Gospodarki Komunalnej
Ostatecznie radni zdecydowali, że projekt uchwały trafił do Komisji Gospodarki Komunalnej. Ma wrócić na sierpniowej sesji w nowym brzmieniu, co do którego nie będzie wątpliwości w Radzie Miasta.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-27 20:16
Nie zmienia się czegoś co dobrze funkcjonuje. (8)
Idealny parking dla odwiedzających Gdynię, tani, pojemny, w idealnym miejscu na początek spaceru. Alternatywa jest dla dusigroszy - Riwiera.
- 33 131
-
2024-06-28 10:09
I pusty (1)
- 3 2
-
2024-06-28 10:37
To tylko świadczy o kierowcach, którym szkoda wydać równowartość opłaty za skorzystanie z miejskiego szaletu.
- 3 4
-
2024-06-28 06:21
1 zł za parkowanie? (2)
A bilet na autobus 5 zł. Parking powinien być zawsze droższy od biletów za komunikację. Kolejny krok to penalizacja parkowania poza wyznaczonymi miejscami. Autonomiczne pojazdy powinny automatycznie naliczać mandaty. Nie jest potrzebna SM
- 8 28
-
2024-06-28 10:00
zrozumienie
czytaj ze zrozumieniem, 1 zł pierwsza godzina, potem co 15 minut cyk 1 zł, w godzinę , 5 zł bilet na autobus, w Warszawie jest taniej i jakimś cudem w weekendy parkingi za darmo
- 7 1
-
2024-06-28 08:39
Spokojnie, panie zielony. Jak wywalą finalnie auta z miast to podniosą ceny komunikacji, żeby nadrobić straty finansowe. Wtedy zostanie ci twój ulubiony rowerek na cały rok. Na hulajnogę też nie będzie cię stać bo prąd będzie drogi :)
- 16 2
-
2024-06-27 23:07
Idealny? Chyba dla piechura albo kolarza. Idealny to jest na skwerze.
- 13 6
-
2024-06-27 22:56
zgadza się (1)
parking z gwarancją wolnego miejsca - nie zmieniamy tego!
- 12 5
-
2024-06-28 11:26
Pod Placem Unii
Godzina darmowa i są miejsca więc nie gadaj głupot
- 0 0
-
2024-06-27 20:07
(4)
Cena nie ma tak duzego znaczenia, czy to bedzie 5 czy 50 to i tak jak bedzie mogl to zaparkuje na trawie pod sama woda. Wazne aby SM wraz z Policja w koncu egzekwowały nieprawidlowe parkowanie, jak trawnik to 1000 za niszczenie zieleni, 1500 jazda po chodniku, wszystkie SUV za przekroczenie masy, odholowanie za tamowanie ruchu. A nie tlumaczenie sie, ze ruch pieszych to nie ruch. Poprzedni art o lot isku to potwierdza. 9zl za caly dzien, a ludzie i tak wola trawe.
- 74 72
-
2024-06-27 20:22
(2)
Widać że bezmyślnie przeczytałeś tylko tytuł i nie sprawdziłeś cen na lotnisku. Cały dzień kosztuje 45zł a nie 9zł.
- 13 8
-
2024-06-27 20:42
(1)
Oj gluptasku, gluptasku. Tydzień postoju to koszt 65 zł, co daje średnio 9,30 zł dziennie.
- 6 5
-
2024-06-27 21:06
Pod warunkiem że lecisz na cały tydzień
- 9 4
-
2024-06-27 20:16
Wieśniak pozostanie wieśniakiem bez względu na zasób portfela . Dlatego parkują gdzie popadnie .
- 12 6
-
2024-06-27 21:28
Tylko 50% wykorzystania i nie obnizają opłat (8)
Jak chcą zarobić to jest stara zasada lepiej czerpać łyżeczką niż chochlą, większy ruch większe zyski.
- 117 9
-
2024-06-28 06:09
darek, gratulacje, pięknie zainicjowałeś dyskusję na gruncie ekonomii potylicznej
- 0 7
-
2024-06-27 23:03
Ceny Trzeba POdnieść a chodniki osłupkować! (3)
Taką mam koncepcję która szybko wyrobi plan finansowy i zapewni wysokie premie dla osób decyzyjnych!
- 7 2
-
2024-06-28 08:36
masz lepszy pomysł na walkę z samochodozą? (2)
- 1 5
-
2024-06-28 10:11
Nie ma czegoś takiego
- 2 1
-
2024-06-28 09:08
Tak - koniec z dogęszczaniem miast i sprowadzaniem tabunów przybyszy z gmin ościennych (i nie tylko).
- 3 0
-
2024-06-27 22:56
Nie 50% wykorzystania tylko wjazdów aut w stosunku do liczby miejsc (2)
Zauważ jaka to jest urzędnicza ściema te 50%. Jakby "50% wykorzystania" miało dawać 30 tys. zł miesięcznie, to jakim cudem założyli, że będzie dawał 200 tys. zł miesięcznie? Oni podają Tobie, że jak parking ma 300 miejsc a w ciągu dnia choćby na godzinę wjechało 150 aut, to parking był wykorzystany w 50%. Brawo.
- 10 0
-
2024-06-28 01:03
czyli tym sposobem liczenia...
jeśli by potaniał, zajętość mogłaby znacznie przekraczać 100%, a nawet tysiac, na upartego :D
- 5 1
-
2024-06-27 23:05
Bo to są miejscy ignoranci normalni inaczej!
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.