• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • 200 zł za spóźnienie 5 min?? (2)

    Nie mam nic przeciwko mandatom, ale nie raz zdarza się, ze kupujesz bilet, albo spóźniasz się 10 min po czasie i już kartka z mandatem. Może warto wyznaczyć jeszcze jeden mandat na nieważny bilet do 30 min?? To nie jest niepłacenie, a zdarzenie losowe, bo jestem w urzędzie, u prawnika, lekarza czy w banku. Nie mam wpływu na czas, a nie każdy ma aplikacje do płacenia...

    • 12 7

    • instalujesz na telefonie apke mobilet

      i z komórki możesz sobie przedłużać postój ile chcesz i skąd chcesz.

      • 2 3

    • Miałem taka sytuację , spóźniłem się 6 minut i dostałem mandat dlatego zainstalowałem aplikacje Mpay. Wygodne bo włączam czas parkowania w momencie rozpoczęcia parkowania i wylączam kiedy odjeżdżam . I co ważne płacę tylko za rzeczywisty czas parkowania czyli jak stoję 5 minut płacę za 5 minut jak stoję 3 godziny płacę za 3 godziny. Aplikacja działa w wielu miastach i ma dodatkowe mozliwości jak np kupno biletów komunikacji miejskiej równiez w wielu miastach . Zainstalowanie aplikacji jest proste i ułatwia życie .

      • 1 2

  • Radni będą głosować? Zagłosujmy my na radnych (1)

    • 2 8

    • Juz glosowałeś jesienią ?! Następne głosowanie za kilka lat.

      • 0 0

  • dulkiewicz już zaczyna drążyć kieszenie gdańszczan

    Co będzie w następnej kolejności????

    • 2 8

  • zamienią jeden problem na trzy inne.

    Już to wszystko było przerabiane.

    • 2 8

  • Wiedziałem, że tak będzie, że to tylko kwestia czasu kiedy mandaty będą sposobem dojenie ludzi.

    Miasto nie jest już dla ludzi, tylko ludzie są dla miasta i ludzi pasożytujących (władzy) na innych.
    Plus "jakaś firma" zajmująca się wlepianiem ich. W Gdańsku od zawsze jedna...

    • 4 9

  • Ludzie bez prawa jazdy, rządzą tymi którzy zrobili prawo jazdy.

    Takie to ludzkie...

    • 4 8

  • Wolne miasto będzie na prawdę wooolneee, do tego pewnie zapchane wszędzie rowerami... jak w chinach itp.

    czy na zachodzie.

    • 3 8

  • Chodzi o to, aby samochody były tylko dla klientów nowej deweloperki.

    Czyli zwykli ludzie, myślą, że jest im to na rękę, a tak na prawdę utrzymują infrastrukturę dla klientów układu deweloperskiego i marnują pół życia stojąc w tramwaju.

    • 7 8

  • Teraz to na pewno miasto się "rozleje" poza granice miasta

    ... razem z całym biznesem. Tam gdzie będzie taniej się komunikować (czyli szybciej).

    • 1 8

  • parkomaty które się zawieszają po wrzuceniu kasy - mistrzostwo

    po kilku takich sytuacjach zgłosiłem sprawę pisemnie do dyrekcji SPP - było to dwa lata temu, więc termin ustawowy już minął, ale wciąż czekam na odpowiedź

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane