• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • Coraz większe bandycto !!

    Najlepiej zamknąć całe miasto dla ruchu i zmusić wszystkich do jazdy śmierdząca komunikacją!

    Jeździłem ponad trzy lata do Gdańska do pracy. Samochodem zajmowało mi to w komfortowych warunkach 40 minut czasem sporadycznie jechałem SKM dotarcie do biura zajmowało mi co najmniej półtorej godziny! W SKM smród wszędzie przekszykujacy się ludzie którzy przez telefon opowiadają komuś swoje życie, ścisk tłok ... No i warunki pogodowe...
    Samochodem wsiadam i jadę gdzie chcę komfortowo

    I niech nikt nie pisze to plac za parking... Jestem okradany na ponad 60% ceny paliwa w różnego rodzaju haraczach!!!
    To wystarczy!

    • 6 8

  • proszę o trochę logiki

    Opłaty parkingowe są podatkiem.
    Nie jest prawdą, że aby straż miejska pilnowała porządku, to muszą być opłaty.
    Na Długich Ogrodach już teraz mogą porządku pilnować, parkomat do tego nie jest potrzebny

    • 3 6

  • Jak rodzina 4 osoby i jeden samochód

    to i tak ich taniej wyjdzie przyjechac samochodem do miasta i placić za parking niż jak za kazdego płacic za bilet ZTM w jedna i druga stronę. Dwie dorosłe osoby 2 x 3,80PLN w jedna stronę, w dwie wychodzi 15,20 PLN. To gdzie logika że parking jest drogi i nie opłacalny.
    Za postój na parkingu za trzy godziny zaplace 11,80PLN , na dluzej do strego miasta nie ma co przyjeżdżać.
    Niech jeszcze zrobia opłaty na parkingach przed marketami.
    A co z samochodami na minuty, kto ponosi opłaty za parkowanie? wlaściciel? czy ten kto nim tam przyjechał i zaparkował ??
    Niech sobie wyobraża sytuację, że ludzie jadący do pracy samochodami mieliby przesiąść się do ZTM, gdzie oni ich wszystkich pomieszczą, bo juz jest tłok w autobusie i trmawaju to jak korki na ulicy. Mogły by z wiekszą częstotliwością jeżdzić autobusy i tramwaje w godzinach szczytu.

    • 5 5

  • Milosc do aut (3)

    Gdansk nienawidzi aut :)

    • 16 16

    • (1)

      To nie Gdańsk nienawidzi to grupa internautów nienawidzi wszystkich i wszystkiego.Tak mają.

      • 5 1

      • Hahaha

        Tak zwani frustraci :)

        • 1 0

    • to nie problem Gdańska tylko świata - motoryzacja bankrutuje więc wymyślają coraz to nowsze rzeczy

      • 4 3

  • Komunikacja publiczna powinna być darmowa. (2)

    W szczególności dotyczy to tak nieregularnej, zawodnej, zatłoczonej, z kiepską siecią połączeń, jak gdańska.

    Parkowanie droższe? Ok, gdy autobusy i tramwaje potanieją.

    W przeciwnym razie zapanuje chaos i szukanie miejsc parkingowych poza płatną i**otycznie strefą.

    • 19 11

    • (1)

      No fakt na lektyce nie chcą nosić . A co to znaczy że komunikacja jest nieregularna, co nie podoba ci się w siatce połączeń?

      • 1 4

      • To, że podróż zamuje 3 razy dłużej niż samochodem?

        I wymaga dwóch przesiadek? A to wszystko mimo mieszkania i pracy w centrum "metropolii"?

        • 2 0

  • bagno (6)

    lepiej powinni się zainteresować stanem niektórych płatnych parkingów bo wyglądają jak pobojowisko

    • 224 58

    • To nie są parkingi, tylko nieużytki zawłaszczone przez kierowcow (1)

      • 6 3

      • Skoro nieużytki to w czym problem?

        • 2 0

    • A powiedz mi po co? (1)

      Ludzie i tak zapłacą za parking i jeszcze potem zagłosują na władze miasta, które ich mają w D.
      To czemu miała by być prowadzona inna polityka???

      • 16 10

      • Ostatnio gdańszczanie zagłosowali na testament.

        • 10 0

    • Wprowadzcie opłaty za

      Parkowanie w całym Gdańsku!!!! ;) ha ha ha dla dobra ludzkości i globu ! Ratujmy klimat podatkami ;) Natura napewno doceni

      • 8 0

    • 10zł pęknie wnet, gdzieś 500 plusa trzeba odbić

      • 9 5

  • (2)

    A może najpierw zrobić czystą bezpieczną i punktualną komunikację miejską. W moim przypadku gdzie bym nie jechał to komunikacją miejską, zakładając, że przyjedzie mam trzy razy dłużej, a mieszkam w środku miasta.

    • 39 13

    • Kolega z Zaspy, Przymorza, okolic?

      Niby centrum miasta, a dojazd KM dokładnie jak mówisz - ok. 3 razy dłużej, jakiegokolwiek kierunku by się nie obrało.

      • 4 2

    • Zacznij się myć i będzie ok

      • 4 7

  • Parkowanie

    Zakazać ruch drogowy i wymusić stałą opłatę miesięczną od każdego kierowcy za posiadanie prawa jazdy. I wprowadzić podatek od oddychania powietrzem. W ten sposób miasto Gdańsk będzie miało stałe dochody.

    • 5 6

  • Tragedia (1)

    Moze tak wyremontujecie w końcu ulice Hallera?! Nowe osiedla przy zajezdni/ balladynie, 2 wiezowce, a kur... jezdnia jak z lat 90!!! Za to kase za platne parkowanie na tej ulicy juz próbowali ściągac!! Co za rządy, doprosic sie nie można!! Jeszcze chwila i ratusz bedzie sie zrzucał na moje zawieszenie, bo udokumentuje te wyrwy w nawierzchni na zdjęciach!! To jest nie do pomyslenia, ze przez x lat nikt nawet tego nie łata, a dziury glebokie nabok 30-40 cm!!

    • 12 8

    • Śmiem twierdzić, że w latach 90-tych

      ta droga wyglądała zdecydowanie lepiej. Ktoś pamięta czy za obecnego ustroju był tam w ogóle jakikolwiek remont np. na odcinku Mickiewicza - Kościuszki?

      • 2 0

  • protest jedynie to może pomóc

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane