- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (104 opinie)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (199 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (175 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.
- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Pesa albo Newag
Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.
W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.
Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).
Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.
W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).
Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.
Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2018-01-10 21:03
(1)
Czy planowane nowości szynowe pojawią się na trasie Gdynia-Bydgoszcz ? szczere w to wątpię ;) , u nas tylko klasyka w modzie :D
- 3 1
-
2018-01-11 22:54
nowości już jeżdżą
jak je niemetropolitalna Bydgoszcz podstawi.
tam się jeszcze zaczyna od robienia, a nie chwalenia...- 0 1
-
2018-01-10 18:02
(3)
Dla mnie chore jest to ,że Unia tyle kasy dała na Pkm a ,źe nie starczyło by ją elektryzować za jednym zamachem...
- 5 4
-
2018-01-10 20:56
Mózg masz zepsuty (2)
Nie zawsze elektryfikacja jest uzasadniona ekonomicznie. Masz w głowie frazesy lat 70 tych.
- 0 1
-
2018-01-10 21:35
(1)
kiedy to niby nie jest uzasadniona ekonomicznie? zwłaszcza teraz gdy jest walka ze smogiem. Elektryfikacja daje szanse na więcej kursów i lepszy dojazd. Do tego trzeba dodać iż linia Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz będzie mogła być w pełni alternatywną do tradycyjnej przez Tczew.
- 0 2
-
2018-01-11 22:53
jak ją PKP zelektryfikuje
bez tego to co najwyżej elektryczna PKMka by do Osowy dociągnęła, a co z Kartuzami czy Gdynią?
- 0 1
-
2018-01-10 14:35
(26)
Nie znam się na polityce,ale wydaje mi sie i nie tylko mi,że Polska idzie do przodu jak burza! Gdańsk w szczególności. Miasto rozwija się w mega tempie.
- 69 42
-
2018-01-10 14:50
(9)
chyba w niewielu miastach byłeś. Zobacz chociażby jak rozwija się Szczecin Poznań Wrocław Warszawa czy nawet Olsztyn. Gdańsk wcale nie wypada jakoś lepiej.
Natomiast jeżeli chodzi o kolej to mamy akurat najgorszy tabor w Polsce.- 20 11
-
2018-01-10 14:56
(4)
Szczecin??
Warszawa??
Olsztyn??
Co ty wygadujesz? Olsztyn i Szczecin to dziury straszne. Wawa z kolei to metro,które męczą od lat i wymęczyć nie moga.Nic specjalnego nie dzieje się w stolicy. Wrocław czy Poznań to nie wiem bo nie byłem dokładnie od 5 lat.- 11 8
-
2018-01-10 15:17
(2)
Heh dziury. dziury (wstydu) to są za ołowianką, młode miasto, dolne miasto.. Gdzie widziałeś 1km od centrum Szczecina tyle nieużytków/ruin? O infrastrukturze, stanie dróg w Szczecinie czy taborze kolejowym w zachodnio pomorskim nie ma co nawet porównywać. Jesteśmy sporo do tyłu za innymi miastami. Taka prawda
a Olsztyn? Zobacz jakie tam mają tramwaje. Jak śródmieście zrewitalizowali....- 11 12
-
2018-01-10 15:27
(1)
Olsztyn i podnieta tramwajami. Byłem w tym mieście w sierpniu i tak brzydkiego ścisłego centrum to prawie nigdzie nie ma. Szczecin to nie zmienia się praktycznie nic. Gdańsk owszem ma kilka zaniedbanych miejsc,ale no nie porównujmy nawet.
- 18 6
-
2018-01-11 22:12
ma kilka zaniedbanych miejsc
Orunia, Angielska Grobla, Biskupia Górka, Siedlce, pół Wrzeszcza, Polski Hak... Wyliczać dalej?
- 0 0
-
2018-01-11 10:12
Warszawa i Wrocław ok zgadzam się
Ale wcale nie lepiej niż Gdańsk ,natomiast z resztą to żart miał być?
- 2 0
-
2018-01-10 14:54
(3)
To tylko potwierdza skalę rozwoju przez ostatnie 2 lata. Polska ostro ruszyła do przodu, skończyły się czasy zastoju i rozkradania przez elity.
- 9 25
-
2018-01-10 16:04
ale Ty tak serio, czy po prostu trolling? (1)
Hasła wielkie, plany jeszcze większe.
Jednak póki co same obietnice. Działań w sferze inwestycji - brak.- 13 4
-
2018-01-11 10:11
Barbara to ofiara propagandy sukcesu
Cieszy się niczym żabka podgrzewana w czajniku że jej ciepło.
Ale przynajmniej ma dobre samopoczucie.- 4 0
-
2018-01-10 15:44
Ale co właściwie przyspieszyło?
Realizacja przetargów, które poprzedni rząd rozpisał?
- 20 7
-
2018-01-10 14:51
(7)
To prawda, wszyscy tak zapowiadali, że Państwo upadnie po wprowadzeniu 500+ i co, jakoś nie upadło, mało tego, jest mniejsza dziura budżetowa niż wcześniej, bezrobocie na najniższym poziomie od lat. Jak można tego nie widzieć! Skończyło się przyzwolenie na okradanie Państwa.
- 21 23
-
2018-01-11 12:41
Czy się stoi czy się leży, tysiąc pięćset się należy. Jeszcze trochę brakuje nam do czasów Gierka, ale idziemy w dobrym kierunku.
- 0 0
-
2018-01-11 12:30
Ale pi...lisz, jak zwykle zresztą....
- 1 1
-
2018-01-11 11:09
zajrzyj do źródeł a nie ograniczaj się doczytania pasków w tvpis
- 0 0
-
2018-01-10 16:12
Skoro było przyzwolenie na rozkradanie -> ktoś kradł (1)
Jeśli ktoś kradł -> są dowody na to, kwoty, daty, nazwiska
Jeśli są dowody -> są wyroki sądu...
O, nie ma. Dziwne. Czyżby PiS bronił złodziei? Myślałem, że złodziei wsadza się do więzień. A nie tylko odsuwa od kradzieży.
---
Jakby ktoś nie zauważył cały świat mocno rozwija się. Gospodarka światowa jest w bardzo dobrym stanie. Polska gospodarka na tle choćby sąsiadów wcale nie wygląda świetnie. A w czasie kryzysu światowego wyglądała.
Podobnie z deficytem budżetowym. Bardzo wiele państw w UE ma aktualnie prawdziwe nadwyżki budżetowe. Polityka gospodarcza i socjalna PiS ma bardzo krótkie nogi.
A to, że prócz większych wpływów wynikających z podwyżek podatków i dużego wzrostu gospodarczego jest jakaś część z uszczelnienia to też prawda. Czy to jednak oznacza, że PiS wie, co zrobiono? Jakoś nie sądzę, bo trąbiliby o tym na lewo i prawo. Sami są zdziwieni.
Jeśli chodzi o gospodarkę - zakładając, że wzrost PKB jest rzeczywiście zasługą rządu, to
2015 (PO) - 3,9% - tu ruina
2016 (PiS) - 2,6% - tu raj
2017 (PiS) - 3,6% - tu raj (prognoza. Aktualnie mówi się o możliwych 4,3%, oficjalnych wyników jeszcze nie ma)
ciekawe.
Do tego dodajmy coś, co jest podstawą zdrowego rozwoju wieloletniego - INWESTYCJE. Leżą i kwiczą.
Naprawdę trzeba być niedoinformowanym, aby uważać, że gospodarczo (w perspektywie wieloletniej) jest lepiej niż było. Bezrobocie spada niezmiennie od 2013 roku.- 21 11
-
2018-01-11 10:14
Szybciej od nas rozwijają się chociażby Bułgaria czy Rumunia
Ale PiSowcy dalej niż końca nosa Kaczora nie widzą.
Skończy się "dziurą Bauca" i znowu następcy będą musieli naprawiać państwo i zaciskać pasa.
Boże...czy ja już jestem taki stary...wszystko zatacza koło...tylko ludzie ciągle naiwni- 3 1
-
2018-01-10 17:53
Coś chyba cię pogrzało to ,ze w Gdańsku się buduje to nie zasługa Pisu
,a 5OO+ odczujesz cieciu za parę lat , nie rozdaje się pieniędzy Polska to nie Skandynawia, jesteś idiotą
- 9 8
-
2018-01-10 15:08
to prawda, byłem przeciw, ale teraz jestem za!
- 5 13
-
2018-01-10 14:43
a to wszystko zasługa (3)
2 lat rządów wielkich polaków, cudotwórcy wznieśli kraj z kolan....
- 14 16
-
2018-01-10 15:11
Cudotwórcami była ekipa z lat (1)
2007-2015.Słynne obietnice,które przeszły do historii pod nazwą Cuda Tuska.
- 17 16
-
2018-01-11 12:29
Debil
- 1 0
-
2018-01-10 14:45
Nie mędrkuj kaeresie z krutkom pamienciom.
- 6 7
-
2018-01-10 15:20
Gdańsk również mógł budować Pociągi (1)
Teraz ZNTK niszczeje i popada w ruinę. W Bydgoszczy udało się wykorzystać ZNTK czemu w Gdańsku nie ?
- 13 3
-
2018-01-10 21:47
spisek lewactwa i ruskich
- 1 1
-
2018-01-10 14:39
I jak przy burzy pełno syfu na drogach i problemy z przejazdem (1)
Tak jakby już ktoś puścił kierownicę w tym rajdzie. Wyrwało się to trochę spod kontroli.
- 6 14
-
2018-01-10 17:50
Daj się leczyć maruderze
- 4 3
-
2018-01-11 12:31
Atak na trojmiasto.pl pisowskich śc***wo-trolli, chyba dostali nową zaliczkę....
- 3 2
-
2018-01-11 12:25
Byłem ostatnio w Krakowie ile tam mają nowych składów to się w głowie nie mieści to już jest poziom europejski, my tu w 3mieście jesteśmy w czarnej d*pie.Same złomy .
- 3 0
-
2018-01-10 15:24
Ten Impuls Newagu, to zwykły kwadratowy kibel (1)
Tylko, ze zmienionym czołem. Komedia no
- 5 15
-
2018-01-11 12:16
Nie :P
Jest to zupełnie nowy pociąg, nowa konstrukcja w ogóle nie mająca nic wspólnego ze starymi EN57 (SKM). No i dynamiczniejsze przyspieszenie i predkosc max bodajze 160 km/h :-)
- 2 0
-
2018-01-10 16:10
Nie dla pomorskiego tylko dla Gdańska, Gdyni ... (4)
Tytuł artykułu jest błędny. Zakupiono pociągi dla Trójmiasta i jego okolic a nie dla woj. pomorskiego. Ponad połowa naszego województwa za Tczewem nie ma elektryfikacji i mieć nie będzie bo nikt z włodarzy nie jest tym zainteresowany. Jeszcze ponad rok temu obiecywano, że niebawem ruszy modernizacja i elektryfikacja linii 203 z Tczewa przez Starogard i skończyło się na obietnicach gdyż po raz kolejny "kasa" wydawana jest na Kaszubach (linia 201).
- 9 4
-
2018-01-10 20:53
Mózg masz zepsuty (1)
Nie zawsze epektryfikacjaa uzasadnienie ekonomiczne.
- 1 2
-
2018-01-11 11:13
"Kulturalny" tytuł. Mózg mam w porządku za to ty reprezentujesz poziom prymitywa, który dostał w łapy komputer i nie potrafi z niego korzystać.
- 2 0
-
2018-01-10 18:49
(1)
Idźcie z tą sprawą do ministra Smolińskiego z Tczewa. On teraz dzieli kase na koleje i drogi
- 3 1
-
2018-01-11 11:08
...
... dzięki za pomysł. Kilka miesięcy temu "uwali"ł obwodnicę Starogardu. To klasyczny przykład "lokalnego patrioty, który po dorwaniu się do koryta zapomina o wyborcach.
- 1 1
-
2018-01-10 14:36
PKM niedługo rozbuja się na dobre (6)
A teraz dochodzą nowe składy. Bardzo fajnie się to wszystko zapowiada. PS pozdrawiam malkontentów
- 81 17
-
2018-01-10 14:50
tymczasem przejdź się na dworzec Wrzeszcz (2)
i sprawdź jak (nie) działają zamontowane nowe informatory
- 11 10
-
2018-01-10 14:52
(1)
Była informacja że mają ruszyć od lutego bo tera są testy.
- 12 2
-
2018-01-11 11:12
Testy informacji pasażerskiej
było robić przed uruchomieniem PKM
- 0 0
-
2018-01-10 15:25
Qużwa.....PKM (2)
nie rozbuduje sie bo nie ma gdzie i za co ! PKM to około 18 km infrastruktury kolejowej pomiędzy Wrzeszczem a Osową.Pociągi jeżdżące po niej to pociągi należące do SKM ! Linie / tory / do Kartuz i Kościerzyny należą i będą należeć do PKP PLK ...
- 3 7
-
2018-01-10 15:49
(1)
akurat jest gdzie tylko fakt nie ma chęci( po części też kasy). Kościerzyna - Bytów - Słupsk ma potencjał i może być alternatywną trasą do linii przez Wejherowo i Lębork.Kolejna to Pruszcz Gd - Kartuzy - Lębork i bardzo odważne to przywrócenie pociągów Skarszewom po przez odbudowę linii Pszczółki - Skarszewy( z odnogą do Starogardu Gd.) - Kościerzyna. Na koniec można to wszystko zamknąć linią Starogard Gd. - Smętowo. Dzięki temu cały region mógłby ożyć a co najważniejsze byłaby szansa na zmniejszenie ilości aut w miastach. Niestety wg niektórych lepiej jest zaorać linie kolejową a w jej miejsce zrobić "ścieżkę rowerową"
- 8 2
-
2018-01-10 16:08
taaaa...
wszystko piekne,ale te linie ciagle należą do PKP PLK lub PKP Nieruchomości i nic PKM-ce i samorządowi do nich...Zresztą,myślę,ze należy oczekiwać,ze po 5 latach eksploatacji infrastruktury PKM-owskiej dojdzie do zmiany właściciela.Wszak,pieniadze unijne przestaną płynąć,na utrzymanie infrastruktury trzeba wydawać kasę wiec urzędasy rusza szukać nowych "źródełek" utrzymania lub wrócą na dawne miejsca sprzed tego skoku na kasę.....
- 2 1
-
2018-01-10 20:04
PKM (1)
Odcinek Gdynia Wrzeszcz-Gdynia Głowna, przez lotnisko co kwadrans w szczycie, co pół godziny poza nim i w weekendy, inaczej nie ma opcji, by ludzie się masowo przesiedli z aut. Pracuje koło biurowców w Gdyni i masa osób, by się przesiadła, gdyby tak było, ale cóż tak PKM traci pasażerów i żadne elektryczne pociągi nikogo nie zachęcą. W dodatku, tak się zastanawiam-czemu we Wrzeszczu PKM-ka nie ma swojego, wydzielonego toru? Samorząd ze spółką państwową (PKP) muszą sobie robić na złość? Oczywiście wychodzi na złość mieszkańcom.
- 10 1
-
2018-01-11 10:08
za prlu nie do pomyślenia
- 2 2
-
2018-01-10 17:47
kolejne nieudolna próba łatania wielkich potrzeb w pomorskim PKP (1)
pociągi regio wołają o pomstę do nieba panie Struk to wasza POrażka że przez tyle lat mając tyle możliwości daliście ciała PO całości
- 6 5
-
2018-01-11 10:04
POpie*rzysz sobie POpie*rzysz a POtem nie wiesz już PO co bo wszystko ci się POpie*rzyło
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.