- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (292 opinie)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (100 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (199 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Hamowanie przed autem to bandyterka (175 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat)
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.
- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Pesa albo Newag
Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.
W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.
Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).
Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.
W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).
Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.
Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2018-01-10 16:18
Dlaczego nie
Z bydgoszczy
- 5 0
-
2018-01-10 15:40
Sprzedać i będzie kasa na inne cele
- 0 6
-
2018-01-10 15:27
PKM śmiech na sali... W pierwszej kolejności, nowe pociągi powinny jechać na trasie która obsługuje najwięcej pasażerów i jest to: Gdańsk - Wejherowo!
- 23 7
-
2018-01-10 15:11
No całkiem nieźle ta ciuchcia wygląda
- 6 0
-
2018-01-10 15:09
Aż pięć? No nieźle.
- 15 1
-
2018-01-10 14:44
czuję pociąg do pomorskiego
- 12 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.