• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł

Maciej Naskręt
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto. Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto.

Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.



Czy nowy tabor przyciągnie większą liczbę pasażerów?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza. EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza.

Pesa albo Newag



Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.

Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.

Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w  ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.

W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).

Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.

  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.

Miejsca

Opinie (135) 2 zablokowane

  • (1)

    Czy planowane nowości szynowe pojawią się na trasie Gdynia-Bydgoszcz ? szczere w to wątpię ;) , u nas tylko klasyka w modzie :D

    • 3 1

    • nowości już jeżdżą

      jak je niemetropolitalna Bydgoszcz podstawi.

      tam się jeszcze zaczyna od robienia, a nie chwalenia...

      • 0 1

  • (3)

    Dla mnie chore jest to ,że Unia tyle kasy dała na Pkm a ,źe nie starczyło by ją elektryzować za jednym zamachem...

    • 5 4

    • Mózg masz zepsuty (2)

      Nie zawsze elektryfikacja jest uzasadniona ekonomicznie. Masz w głowie frazesy lat 70 tych.

      • 0 1

      • (1)

        kiedy to niby nie jest uzasadniona ekonomicznie? zwłaszcza teraz gdy jest walka ze smogiem. Elektryfikacja daje szanse na więcej kursów i lepszy dojazd. Do tego trzeba dodać iż linia Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz będzie mogła być w pełni alternatywną do tradycyjnej przez Tczew.

        • 0 2

        • jak ją PKP zelektryfikuje

          bez tego to co najwyżej elektryczna PKMka by do Osowy dociągnęła, a co z Kartuzami czy Gdynią?

          • 0 1

  • (26)

    Nie znam się na polityce,ale wydaje mi sie i nie tylko mi,że Polska idzie do przodu jak burza! Gdańsk w szczególności. Miasto rozwija się w mega tempie.

    • 69 42

    • (9)

      chyba w niewielu miastach byłeś. Zobacz chociażby jak rozwija się Szczecin Poznań Wrocław Warszawa czy nawet Olsztyn. Gdańsk wcale nie wypada jakoś lepiej.

      Natomiast jeżeli chodzi o kolej to mamy akurat najgorszy tabor w Polsce.

      • 20 11

      • (4)

        Szczecin??
        Warszawa??
        Olsztyn??
        Co ty wygadujesz? Olsztyn i Szczecin to dziury straszne. Wawa z kolei to metro,które męczą od lat i wymęczyć nie moga.Nic specjalnego nie dzieje się w stolicy. Wrocław czy Poznań to nie wiem bo nie byłem dokładnie od 5 lat.

        • 11 8

        • (2)

          Heh dziury. dziury (wstydu) to są za ołowianką, młode miasto, dolne miasto.. Gdzie widziałeś 1km od centrum Szczecina tyle nieużytków/ruin? O infrastrukturze, stanie dróg w Szczecinie czy taborze kolejowym w zachodnio pomorskim nie ma co nawet porównywać. Jesteśmy sporo do tyłu za innymi miastami. Taka prawda

          a Olsztyn? Zobacz jakie tam mają tramwaje. Jak śródmieście zrewitalizowali....

          • 11 12

          • (1)

            Olsztyn i podnieta tramwajami. Byłem w tym mieście w sierpniu i tak brzydkiego ścisłego centrum to prawie nigdzie nie ma. Szczecin to nie zmienia się praktycznie nic. Gdańsk owszem ma kilka zaniedbanych miejsc,ale no nie porównujmy nawet.

            • 18 6

            • ma kilka zaniedbanych miejsc

              Orunia, Angielska Grobla, Biskupia Górka, Siedlce, pół Wrzeszcza, Polski Hak... Wyliczać dalej?

              • 0 0

        • Warszawa i Wrocław ok zgadzam się

          Ale wcale nie lepiej niż Gdańsk ,natomiast z resztą to żart miał być?

          • 2 0

      • (3)

        To tylko potwierdza skalę rozwoju przez ostatnie 2 lata. Polska ostro ruszyła do przodu, skończyły się czasy zastoju i rozkradania przez elity.

        • 9 25

        • ale Ty tak serio, czy po prostu trolling? (1)

          Hasła wielkie, plany jeszcze większe.

          Jednak póki co same obietnice. Działań w sferze inwestycji - brak.

          • 13 4

          • Barbara to ofiara propagandy sukcesu

            Cieszy się niczym żabka podgrzewana w czajniku że jej ciepło.
            Ale przynajmniej ma dobre samopoczucie.

            • 4 0

        • Ale co właściwie przyspieszyło?

          Realizacja przetargów, które poprzedni rząd rozpisał?

          • 20 7

    • (7)

      To prawda, wszyscy tak zapowiadali, że Państwo upadnie po wprowadzeniu 500+ i co, jakoś nie upadło, mało tego, jest mniejsza dziura budżetowa niż wcześniej, bezrobocie na najniższym poziomie od lat. Jak można tego nie widzieć! Skończyło się przyzwolenie na okradanie Państwa.

      • 21 23

      • Czy się stoi czy się leży, tysiąc pięćset się należy. Jeszcze trochę brakuje nam do czasów Gierka, ale idziemy w dobrym kierunku.

        • 0 0

      • Ale pi...lisz, jak zwykle zresztą....

        • 1 1

      • zajrzyj do źródeł a nie ograniczaj się doczytania pasków w tvpis

        • 0 0

      • Skoro było przyzwolenie na rozkradanie -> ktoś kradł (1)

        Jeśli ktoś kradł -> są dowody na to, kwoty, daty, nazwiska

        Jeśli są dowody -> są wyroki sądu...

        O, nie ma. Dziwne. Czyżby PiS bronił złodziei? Myślałem, że złodziei wsadza się do więzień. A nie tylko odsuwa od kradzieży.

        ---

        Jakby ktoś nie zauważył cały świat mocno rozwija się. Gospodarka światowa jest w bardzo dobrym stanie. Polska gospodarka na tle choćby sąsiadów wcale nie wygląda świetnie. A w czasie kryzysu światowego wyglądała.

        Podobnie z deficytem budżetowym. Bardzo wiele państw w UE ma aktualnie prawdziwe nadwyżki budżetowe. Polityka gospodarcza i socjalna PiS ma bardzo krótkie nogi.

        A to, że prócz większych wpływów wynikających z podwyżek podatków i dużego wzrostu gospodarczego jest jakaś część z uszczelnienia to też prawda. Czy to jednak oznacza, że PiS wie, co zrobiono? Jakoś nie sądzę, bo trąbiliby o tym na lewo i prawo. Sami są zdziwieni.

        Jeśli chodzi o gospodarkę - zakładając, że wzrost PKB jest rzeczywiście zasługą rządu, to
        2015 (PO) - 3,9% - tu ruina
        2016 (PiS) - 2,6% - tu raj
        2017 (PiS) - 3,6% - tu raj (prognoza. Aktualnie mówi się o możliwych 4,3%, oficjalnych wyników jeszcze nie ma)

        ciekawe.

        Do tego dodajmy coś, co jest podstawą zdrowego rozwoju wieloletniego - INWESTYCJE. Leżą i kwiczą.

        Naprawdę trzeba być niedoinformowanym, aby uważać, że gospodarczo (w perspektywie wieloletniej) jest lepiej niż było. Bezrobocie spada niezmiennie od 2013 roku.

        • 21 11

        • Szybciej od nas rozwijają się chociażby Bułgaria czy Rumunia

          Ale PiSowcy dalej niż końca nosa Kaczora nie widzą.
          Skończy się "dziurą Bauca" i znowu następcy będą musieli naprawiać państwo i zaciskać pasa.
          Boże...czy ja już jestem taki stary...wszystko zatacza koło...tylko ludzie ciągle naiwni

          • 3 1

      • Coś chyba cię pogrzało to ,ze w Gdańsku się buduje to nie zasługa Pisu

        ,a 5OO+ odczujesz cieciu za parę lat , nie rozdaje się pieniędzy Polska to nie Skandynawia, jesteś idiotą

        • 9 8

      • to prawda, byłem przeciw, ale teraz jestem za!

        • 5 13

    • a to wszystko zasługa (3)

      2 lat rządów wielkich polaków, cudotwórcy wznieśli kraj z kolan....

      • 14 16

      • Cudotwórcami była ekipa z lat (1)

        2007-2015.Słynne obietnice,które przeszły do historii pod nazwą Cuda Tuska.

        • 17 16

        • Debil

          • 1 0

      • Nie mędrkuj kaeresie z krutkom pamienciom.

        • 6 7

    • Gdańsk również mógł budować Pociągi (1)

      Teraz ZNTK niszczeje i popada w ruinę. W Bydgoszczy udało się wykorzystać ZNTK czemu w Gdańsku nie ?

      • 13 3

      • spisek lewactwa i ruskich

        • 1 1

    • I jak przy burzy pełno syfu na drogach i problemy z przejazdem (1)

      Tak jakby już ktoś puścił kierownicę w tym rajdzie. Wyrwało się to trochę spod kontroli.

      • 6 14

      • Daj się leczyć maruderze

        • 4 3

  • Atak na trojmiasto.pl pisowskich śc***wo-trolli, chyba dostali nową zaliczkę....

    • 3 2

  • Byłem ostatnio w Krakowie ile tam mają nowych składów to się w głowie nie mieści to już jest poziom europejski, my tu w 3mieście jesteśmy w czarnej d*pie.Same złomy .

    • 3 0

  • Ten Impuls Newagu, to zwykły kwadratowy kibel (1)

    Tylko, ze zmienionym czołem. Komedia no

    • 5 15

    • Nie :P

      Jest to zupełnie nowy pociąg, nowa konstrukcja w ogóle nie mająca nic wspólnego ze starymi EN57 (SKM). No i dynamiczniejsze przyspieszenie i predkosc max bodajze 160 km/h :-)

      • 2 0

  • Nie dla pomorskiego tylko dla Gdańska, Gdyni ... (4)

    Tytuł artykułu jest błędny. Zakupiono pociągi dla Trójmiasta i jego okolic a nie dla woj. pomorskiego. Ponad połowa naszego województwa za Tczewem nie ma elektryfikacji i mieć nie będzie bo nikt z włodarzy nie jest tym zainteresowany. Jeszcze ponad rok temu obiecywano, że niebawem ruszy modernizacja i elektryfikacja linii 203 z Tczewa przez Starogard i skończyło się na obietnicach gdyż po raz kolejny "kasa" wydawana jest na Kaszubach (linia 201).

    • 9 4

    • Mózg masz zepsuty (1)

      Nie zawsze epektryfikacjaa uzasadnienie ekonomiczne.

      • 1 2

      • "Kulturalny" tytuł. Mózg mam w porządku za to ty reprezentujesz poziom prymitywa, który dostał w łapy komputer i nie potrafi z niego korzystać.

        • 2 0

    • (1)

      Idźcie z tą sprawą do ministra Smolińskiego z Tczewa. On teraz dzieli kase na koleje i drogi

      • 3 1

      • ...

        ... dzięki za pomysł. Kilka miesięcy temu "uwali"ł obwodnicę Starogardu. To klasyczny przykład "lokalnego patrioty, który po dorwaniu się do koryta zapomina o wyborcach.

        • 1 1

  • PKM niedługo rozbuja się na dobre (6)

    A teraz dochodzą nowe składy. Bardzo fajnie się to wszystko zapowiada. PS pozdrawiam malkontentów

    • 81 17

    • tymczasem przejdź się na dworzec Wrzeszcz (2)

      i sprawdź jak (nie) działają zamontowane nowe informatory

      • 11 10

      • (1)

        Była informacja że mają ruszyć od lutego bo tera są testy.

        • 12 2

        • Testy informacji pasażerskiej

          było robić przed uruchomieniem PKM

          • 0 0

    • Qużwa.....PKM (2)

      nie rozbuduje sie bo nie ma gdzie i za co ! PKM to około 18 km infrastruktury kolejowej pomiędzy Wrzeszczem a Osową.Pociągi jeżdżące po niej to pociągi należące do SKM ! Linie / tory / do Kartuz i Kościerzyny należą i będą należeć do PKP PLK ...

      • 3 7

      • (1)

        akurat jest gdzie tylko fakt nie ma chęci( po części też kasy). Kościerzyna - Bytów - Słupsk ma potencjał i może być alternatywną trasą do linii przez Wejherowo i Lębork.Kolejna to Pruszcz Gd - Kartuzy - Lębork i bardzo odważne to przywrócenie pociągów Skarszewom po przez odbudowę linii Pszczółki - Skarszewy( z odnogą do Starogardu Gd.) - Kościerzyna. Na koniec można to wszystko zamknąć linią Starogard Gd. - Smętowo. Dzięki temu cały region mógłby ożyć a co najważniejsze byłaby szansa na zmniejszenie ilości aut w miastach. Niestety wg niektórych lepiej jest zaorać linie kolejową a w jej miejsce zrobić "ścieżkę rowerową"

        • 8 2

        • taaaa...

          wszystko piekne,ale te linie ciagle należą do PKP PLK lub PKP Nieruchomości i nic PKM-ce i samorządowi do nich...Zresztą,myślę,ze należy oczekiwać,ze po 5 latach eksploatacji infrastruktury PKM-owskiej dojdzie do zmiany właściciela.Wszak,pieniadze unijne przestaną płynąć,na utrzymanie infrastruktury trzeba wydawać kasę wiec urzędasy rusza szukać nowych "źródełek" utrzymania lub wrócą na dawne miejsca sprzed tego skoku na kasę.....

          • 2 1

  • PKM (1)

    Odcinek Gdynia Wrzeszcz-Gdynia Głowna, przez lotnisko co kwadrans w szczycie, co pół godziny poza nim i w weekendy, inaczej nie ma opcji, by ludzie się masowo przesiedli z aut. Pracuje koło biurowców w Gdyni i masa osób, by się przesiadła, gdyby tak było, ale cóż tak PKM traci pasażerów i żadne elektryczne pociągi nikogo nie zachęcą. W dodatku, tak się zastanawiam-czemu we Wrzeszczu PKM-ka nie ma swojego, wydzielonego toru? Samorząd ze spółką państwową (PKP) muszą sobie robić na złość? Oczywiście wychodzi na złość mieszkańcom.

    • 10 1

    • za prlu nie do pomyślenia

      • 2 2

  • kolejne nieudolna próba łatania wielkich potrzeb w pomorskim PKP (1)

    pociągi regio wołają o pomstę do nieba panie Struk to wasza POrażka że przez tyle lat mając tyle możliwości daliście ciała PO całości

    • 6 5

    • POpie*rzysz sobie POpie*rzysz a POtem nie wiesz już PO co bo wszystko ci się POpie*rzyło

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane