- 1 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (56 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (25 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (167 opinii)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.
- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Pesa albo Newag
Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.
W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.
Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).
Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.
W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).
Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.
Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2018-01-10 20:53
SKM to zabytek (1)
Kiedy SKM będzie miał nowy tabor. Cały czas musimy jeździć tymi padlinami. Wymienić na początek zarząd.
- 7 6
-
2018-01-10 21:33
Zapytaj marszałka. On blokuje SKM możliwość zakupu nowych składów.
- 6 1
-
2018-01-10 15:18
(2)
A co dalej z SKM?! Po tym co dzieje się w ciągu ostatnich miesięcy to chyba SKM jest najbardziej potrzebująca...
- 22 2
-
2018-01-10 21:27
Pan marszałek nie lubi SKM bo ona nie jest jego. Jednocześnie zapomina, że odpowiada za przewozy i powinien dbać nie tylko o swoją PKM, ale też o SKM. Wybory tuż tuż i ludzie będą pamiętać komu zawdzięczają to, że, chociaż mogliby, nie jeżdżą w komfortowych warunkach.
- 2 0
-
2018-01-10 17:04
żenada a nie skm
dokladnie, skm jezdze codziennie od poniedziałku do piątku i w porze zimowej spotkalam sie juz z trzema awariami, dobrze ze w drodze do domu a nie do pracy
- 4 1
-
2018-01-10 16:51
Tylko nie ten złom z Bydgoszczy. (2)
- 4 10
-
2018-01-10 17:55
byle co jesz i byle co piszesz (1)
- 1 2
-
2018-01-10 21:07
Wiem co jem
I co piszę
- 0 1
-
2018-01-10 14:59
to powinno byc elektrycznbe od samego poczatku ale dzieki PO nie mogłobyc !! (1)
- 13 5
-
2018-01-10 20:50
Ciekawe
Noeasz racji.Nie zawsze warto budować linie elektryczną. Nieasz o tym pojęcia!!! Nie myśl ekonomiki transportu z polityką. Jesteś i zostaniesz głupim pisiorom!
- 2 2
-
2018-01-10 14:36
(5)
Tylko na jakiej trasie dokładnie te pociągi będą jeździć? A tak na marginesie ktoś próbuje zdestabilizować nasze Państwo bo nie na rękę jest mu minister obrony który dba o bezpieczeństwo własnego kraju, na szczęście powstaje petycja o przywrócenie Pana Antoniego.
- 23 99
-
2018-01-10 20:35
Mózg masz zepsuty
Pisz głupku na temat. Masz jakieś zalegania afektu. Lecz się...
- 4 2
-
2018-01-10 17:43
Piłeś - nie pisz!
- 7 2
-
2018-01-10 16:56
super stefan
Staefan dałeś czadu, ludziska nie kumate, nie zatrybili z tym macierewiczem :)))
- 5 1
-
2018-01-10 14:43
oj stefan stefan
stefciu stefciu :)
- 8 3
-
2018-01-10 14:42
Tak dokładnie, to będą jeździły na różnych trasach. A tak na marginesie ktoś wreszcie przejrzał na oczy i powiedział dość. Petycja? Śmiechu warte!
- 14 7
-
2018-01-10 19:04
Jawna niegospodarność na szkodę województwa.
Gdyby nie zwlekać z przetargiem nie trzebaby dawać punktów za szybkie wykonanie składów. Czyli można by wybrać tańszy lub lepszy pojazd, a nie szybciej zrobiony - wystarczyło producentom dać więcej czasu.- 6 3
-
2018-01-10 18:24
Kiedy Kartuzy - Gdynia?
- 3 3
-
2018-01-10 15:49
reszta kasy przejedzona przez pisiorów i wypłacona na łapówy. (2)
Mamy 5 set minus co miesiąc i mniej inwestycji. coś za coś.
Pieniądze na drzewach nie rosną.- 9 17
-
2018-01-10 17:45
Władza z lat 2007-2015 przeżarła wszystko (1)
Obgryzła do kości
- 7 3
-
2018-01-10 17:58
Dosyć ,że jesteś kaszub to jeszcze głupi ,wstyd
- 1 5
-
2018-01-10 17:05
PKM dla Gdyni może być zbawieniem komunikacyjnym. Szkoda, że tylko społecznicy to widzą
- 8 0
-
2018-01-10 16:25
PKM
Pomorska Kolej Metrolopitalna jak nazwa wskazuje powinna rozwinąć skrzydła i być lokalną pomorską potęgą ! z jednej strony Kaszuby, dalej w kierunku Piły i Szczecina a z drugiej strony w kierunku Pomorza Wschodniego czyli Kaliningradu (vel Królewca) aby scalić POMORZE na linii tranzytowej Szczecin-Obwód Kaliningradzki- Białystok - to naprawdę nam pomoże. :-)
- 13 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.