• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy konkret w sprawe trasy "Via Maris"

Maciej Naskręt
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie przebiegu planowanej drogi krajowej "Via Maris", która ma połączyć Gdynię z Władysławowem.



Jak oceniasz pomysł budowy "Via Maris"?

Wygląda na to, że w sprawie budowy połączenia Gdyni z mierzeją helską, po miesiącach składania wyłącznie deklaracji, pojawiły się pierwsze konkrety. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych na 2018 r. Zawiera on zestawienie przedsięwzięć, jakie przewidują przeprowadzić drogowcy w obecnym roku finansowym.

Na tej liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris. Wykonawca obu studiów musi przygotować pełną dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej.

Na ten cel gdański oddział GDDKiA przygotował 1,6-1,7 mln zł.

Według założeń dokładną treść zamówienia mamy poznać latem.

- To jest jednak dopiero plan zamówień. Może on zostać zaktualizowany i zmieniony - zastrzega Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Jak ma wyglądać "Via Maris" z Gdyni na Hel?



"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, lecz skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Czy Via Maris jest potrzebna?



Bez wątpienia, dzisiejsza trasa w kierunku Helu jest permanentnie zakorkowana w sezonie, a wjeżdżający na nią w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia, regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, muszą znosić drwiące uśmiechy jadących w odwrotnym kierunku.

Sęk w tym, że po rozbudowie tej trasy, korek jedynie się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i wjazdu na mierzeję. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

Korki na drodze z Redy do Władysławowa. Korki na drodze z Redy do Władysławowa.

Władysławowo wakacyjnym węzłem przesiadkowym?



Ministerialni urzędnicy przekonują, że wiedzą jak zapobiec zakorkowaniu dróg na Półwysep Helski. Władysławowo ma być węzłem przesiadkowym dla turystów.

O co chodzi? Po dojechaniu samochodem do Władysławowa turyści mają przesiadać się na pociąg jadący do Helu. Mają ich do tego zachęcać korki na półwyspie. By jednak tak się stało, ministerstwo musi zlecić jeszcze remont linii kolejowej na półwyspie - wykonanie mijanek i elektryfikację. To jednak melodia odległej przyszłości. Żadnych wiążących deklaracji w tej kwestii jeszcze nie ma.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Brawo Prawo i Sprawiedliwość! (8)

    • 55 133

    • (3)

      Brawo? Brocha zaj....ła prawie 1 miliard na Obwodnicę Metropolitalną.

      • 49 15

      • (1)

        Sami mieszkancy zablokowali inwestycje, nie siej propagandy.

        • 14 24

        • Nie mieszkańcy

          Tylko członek Grombala wraz z poplecznikami

          • 10 1

      • ale dzięki temu Mati mógł się pochwalić przejściową nadwyżką zmienioną i tak w deficyt

        • 9 1

    • (2)

      PiS =PZPR

      • 47 13

      • tak w ubeckich pseudomediach podają (1)

        • 0 21

        • Ta, jasne:)

          oto lista tych prawych i sprawiedliwych z pisuaru:)) A skąd oni mieli by takie pomysły na komunistyczną propagandę, na komunistyczne pomysły gospodarcze, na opresyjne państw? No tylko dzięki tym geniuszom prosto z komuny:)

          1. Andrzej Kryże - Wiceminister Sprawiedliwości IV RP- członek PZPR
          do jej końca. Skazywał działaczy opozycji w stanie wojennym. W 1980 r. jako warszawski sędzia wydał wyroki skazujące na ówczesnych opozycjonistów - Andrzeja Czumę, Wojciecha Ziembińskiego i Bronisława Komorowskiego.
          2. Wojciech Jasiński - Minister Skarbu IV RP, członek PZPR w latach 1976-1981,szef Wydziału Spraw Wewnętrznych w Płockim Urzędzie Miasta, przybudówki SB.
          Zasłynął umorzeniem milionowych długów PC, byłej partii Jarosława Kaczyńskiego. Obecnie szef Orlenu.
          3. Karol Karski (PiS) -Aparatczyk władz centralnych socjalistycznego ZSP na Wydziale Prawa i Administracji UW. Pod koniec lat 80 startował z poparcia PRON (organizacji utworzonej przez PZPR w stanie wojennym) w wyreżyserowanych i sfałszowanych przez komunistów wyborach do rad narodowych.
          4. Andrzej Aumiller - Minister Budownictwa IV RP, zasłużony komunista, wieloletni członek PZPR.
          5. Anna Kalata - Minister Pracy i Polityki Społecznej IV RP. Członek PZPR jak i SLD, a dalej w Samoobronie.
          6. Zbigniew Graczyk - Wiceminister Gospodarki Morskiej IV RP - przez 20 lat należał do PZPR będąc między innymi członkiem jej Komitetu Wojewódzkiego w Szczecinie. Był również w kierownictwie nomenklaturowej spółki Interster, która była folwarkiem partyjnych dygnitarzy, m. in. Sekuły i Rakowskiego.
          7. Marek Grabowski - Wiceminister Zdrowia IV RP (członek PZPR i SLD) dzięki rekomendacji SLD był zastępcą głównego inspektora sanitarnego w rządach
          Leszka Millera i Marka Belki.
          8. Ewa Sowińska - Rzecznik Praw Dziecka IV RP. W latach 1977-1980 należała do PZPR.
          9. Krzysztof Zaręba - Wiceminister Środowiska IV RP, były członek PZPR, od 2005 roku w Samoobronie.
          10. Bogdan Socha - Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej IV RP - był do samego końca członkiem PZPR.
          11. Romuald Poliński - kolejny Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej IV RP. Przez wiele lat członek PZPR, a w rządach SLD doradca ministra Kołodki
          12. Maciej Łopiński - Rzecznik Prezydenta IV RP; w okresie 1975 - grudzień 1981 należał do PZPR, obecnie minister w kancelarii Prezydenta Dudy
          13. Ryszard Siewierski - Zastępca Komendanta Głównego Policji IV RP - członek PZPR do końca (1990).
          14. Stanisław Kostrzewski - od 25.02.2006 skarbnik i finansista PiS - był aktywnym członkiem PZPR do końca jej działalności.
          15. Henryk Biegalski - nominowany na szefa Centralnego Zarządu Służby Więziennej IV RP, był członkiem PZPR od 1969 r. do końca lat 80.
          16. Jerzy Bahr - 19.05.2006 mianowany ambasadorem RP w Moskwie. W latach 1976 - 1980 w randze I sekretarza pracował w Ambasadzie PRL w Bukareszcie. Do stanu wojennego był członkiem PZPR.
          17. Krzysztof Czabański - mianowany 01.07.2006 na prezesa Polskiego Radia S.A. - były dziennikarz m.in. 'Sztandaru Młodych' i 'Zarzewia'. W latach 1967-1980 należał do PZPR.
          18. Stanisław Podlewski - mianowany 17.07.2006 dyrektorem departamentu rybołówstwa w ministerstwie rolnictwa - należał do PZPR do końca jej istnienia.
          19. Marcin Wolski - 21.07.2006 mianowany został dyrektorem I programu PR - od 1975 roku do końca był w PZPR, będąc m.in. sekretarzem POP w PR.
          20. Jan Sulmicki - kandydat na prezesa Narodowego Banku Polskiego, zgłoszony 11.12.2006przez Kaczyńskiego - były aktywista PZPR w SGPiS
          (obecnie SGH), także w stanie wojennym.
          21. Janusz Kaczmarek - szef MSWiA, prokurator krajowy z ramienia PiS - Członek PZPR od 1986 r.
          22. Piotr Cybulski - poseł PiS. Były członek ZSMP i PZPR
          23. Aleksander Chłopek - poseł z Gliwic. Członek PZPR od roku 1978. W latach 80. był członkiem egzekutywy Komitetu Miejskiego PZPR.
          24. Halina Molka - posłanka na Sejm RP V kadencji. Były członek PZPR. Od 23 sierpnia 2007 posłanka PiS
          25. Stanisław Piotrowicz - w 1980 r. jako warszawski sędzia wydał wyroki skazujące na ówczesnych opozycjonistów - Andrzeja Czumę, Wojciecha Ziembińskiego i Bronisława Komorowskiego

          • 16 0

    • Brawo Marcin Horała! Czemu z tej okazji nie było symbolicznego rozpoczęcia budowy Via Maris w Chylonii i kopania ziemi łopatą?

      • 20 1

  • Dysponując funduszami realizowałbym bardziej strategiczne cele

    niż ułatwianie dojazdu warszawce na półwysep i okolice. . Tu i tak jest nadmiar stonki. Poza sezonem region zamiera i cala infrastruktura świeci pustkami. Raczej więcej środków na aktywizację regionów wschodnich.

    • 3 2

  • Północny Lazurowe Wybrzeże.Gdańsk (14)

    ja mieszkam w rosji.nie rozumiem, dlaczego polska nie chce zrobić z Gdańska drugą Miasto lub Monako.Północny Lazurowe Wybrzeże.Gdańsk i okolica idealne miejsce do tworzenia umownie nazwijmy Północny Lazurowe Wybrzeże.Trzeba reklamować,rozwijać,inwestować.Jest to wspaniała idea narodowa .Pomysł dla UE.W UE nie ma nic takiego i nie ma drugiego miejsca,lepszego Gdańska.Nieruchomości w Gdańsku nie odpowiada rzeczywistej ceny.Cena o wiele wiele wyższe niż dziś .Gdańsk stolica Pomorza.Przymorze to Lazurowe wybrzeże w Gdańsku.

    • 8 6

    • Idei narodowej u polaków tylko jedna

      Idei narodowej u polaków tylko jedna.Smoleńska tragedia.I nic więcej.Można nawet cudzych pomysłów nie można zrobić w życie.Gdańska zatoka w Monte Carlo i Lazurowe wybrzeże przyniesie o wiele więcej inwestycji i dochód większy niż cały polski przemysł.A mieszkańcom dobrobyt i pomyślność.

      • 0 0

    • do Kłajpedy macie bliżej

      i mierzeja większa, to sie was więcej pomiesci...

      • 1 0

    • Rosjanie fajne myślą. (2)

      Rosjanie fajne myślą.

      • 0 0

      • Rosjanie bardzo dobrze myślą. (1)

        Rosjanie bardzo dobrze myślą.

        • 0 0

        • Dlatego zrobili sobie kurort na Krymie

          • 2 0

    • Jaja sobie chłopie robisz...ALe nie ma sprawy - my w Polsce jeszcze możemy w internecie sobie wypisywać, co nam w duszy gra....

      • 1 1

    • A teraz szybciutko połknij te dwie zielone tabletki i jedną różową...

      • 0 0

    • odpowiedzialność.

      30 milionów turystów .To budżet i odpowiedzialność.

      • 0 0

    • Latem Hiszpanie do nas.

      Latem Hiszpanie do nas.Zimą możemy do nich.Potrzebne są plaże,infrastruktura,lotniczym taniej i więcej.

      • 0 0

    • O kurcze, ale poranny żarcik gdańskiego trolla. Boki zrywam.

      • 1 1

    • ludność wzrośnie trzy razy i mieszkania wzrosną w pięć (1)

      ludność wzrośnie trzy razy i mieszkania wzrosną w pięć

      • 1 0

      • Marzenie pęknie moja.

        Marzenie pęknie moja.Mieszkanie czekam na 4000 za metr już pięć lat.Już za 7000 znaleźć nie mogę.

        • 0 0

    • Merkel zajmuje Gdańsk

      Merkel zajmuje Gdańsk

      • 0 2

    • Warszawa pęknie z zazdrości

      Warszawa pęknie z zazdrości

      • 1 0

  • Już się boję

    znając polskie realia ta droga to perspektywa może 15 lat. Nigdy nie rozumiałem dlaczego przy pilnych inwestycjach te wszystkie projekty, uzgodnienia, przetargi tak długo się ciągną. Urzędnicy maja się dobrze.

    • 3 0

  • Zakaz wjazdu (5)

    Zakaz wjazdu samochodów osobowych na półwysep Helski. Jest pociąg, jest biała flota, dodać jeszcze dwa duże promy i po ptakach. Jak ktoś kocha przyrodę i wedle niej spędza urlop na półwyspie, to może spokojnie zrezygnować z pojazdu mechanicznego. Poruszanie się tylko rowerami.

    • 22 9

    • (1)

      Koszt eksploatacji promu zabije cały biznes. Deskarze i tak musza zawieźć sprzęt na camping. Większość ludzi zatrzymuje się pomiędzy Władysławowem a Chalupami - tam są największe korki. Można zrobić ograniczona strefę ruchu dla aut. Np. Mając rezerwacje pola namiotowego mogę wjechać na półwysep tylko w dniu przyjazdu - rozpakować rzeczy i wyjechać w dniu wyjazdu. Pozostały okres poruszać się pociągiem, rowerem, komunikacja wahadłową - busy minimum 9 osób. We Władysławowie duże, piętrowe parkingi. Kto chce wyskoczyć do Trojmiasta to zostawi auto na takim parkingu.

      • 4 0

      • niech sie dorzucają główni beneficjenci tego interesu...

        koszty są ciągnione a prostaki widzą jedynie to, co jest w ich kieszeni...

        • 0 0

    • Po co zakaz... wystarczy konkretna opłata ;)

      • 0 0

    • A gdzie te "duże promy" (1)

      miałyby cumować w helskim porcie?

      • 2 1

      • Do faochronu południowego rufą do nab. Wschodniego

        • 1 0

  • nie za darmo na Hel (1)

    Mieszkańcy trójmaiasta za darmo a słoiki niech płacą po 5 dych od łba, zara się korki rozładują

    • 5 6

    • Nie 5 tylko 500+

      • 0 1

  • Wjazd na Hel w sezonie

    Tylko dla mieszkańców . Reszta przesiadka na banę. Tylko bana powinna latać co 30 minut. Plus jakiś transport, żeby warszawskie lemingi mogły swoje skutery wodne przewieźć.

    • 6 0

  • Autostrada turystyczna? (1)

    Założenie, że Polak przejedzie kilkaset km by na ostatnie 30 przesiąść się na pociąg jest z gatunku kabaretowych. Rodak będzie stał godziny w korku, byle zaparkować na samej plaży.
    Ergo, droga jest droga i nic właściwie nie poprawi komunikacji, czemu od razu w sezonie nie dodać pociągów i zbudować dodatkowe miejsca do mijania?

    • 34 3

    • Poco dodatkowe miejsca do mijania?

      • 1 0

  • Wybory sie zbliżają będą plany i wizualizacje dróg (3)

    • 85 10

    • (2)

      Tak samo jak darmowa komunikacja dla dzieci czy uwaga budujo trawaje dla Gdanska...

      • 5 4

      • darmowa?! ktoś za to MUSI zapłacić.... (1)

        • 2 0

        • Jak na to wpadłeś?

          • 0 0

  • Sztandarowe inwestycje - twierdze kaczyzmu w Polsce. (1)

    Węzeł przesiadkowy we Władysławowie, centralny hub komunikacyjny między Łodzią i Warszawą, przekop Mierzei Wiślanej - co głupszego można jeszcze wymyślić?

    • 10 3

    • można napisać komentatz tak głupi jak Twój

      albo po prostu poczytać co nieco o transporcie i logistyce.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane