• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pociąg dla PKM gotowy. Kiedy wyjedzie na tory?

Maciej Naskręt
20 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Pierwszy wyprodukowany skład dla linii PKM jest trójczłonowy.
  • Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
  • Wnętrze składu PKM.
  • Czoło nowego szynobusu dla PKM.

Gotowy jest pierwszy pociąg, którym pasażerowie pojadą w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z fabryki w Bydgoszczy trafi do Chojnic, gdzie będzie testowany. Dokładna data tego przejazdu nie jest znana.



Czy podoba ci się nowy skład dla linii PKM?

Z pięciomiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie jest gotowy szynobus, którym pasażerowie pojadą po linii PKM. Pociąg oznaczony numer SA136-013 powstał w bydgoskiej firmie Pesa. Od piątku trwają procedury odbiorowe.

- Chcemy je zakończyć do końca poniedziałku. Wtedy będziemy wiedzieli dokładnie, kiedy pociąg wyjedzie na tory - mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

W pierwszą podróż nowy skład pojedzie z Bydgoszczy do Chojnic. Nie będzie ciągnięty przez osobną lokomotywę, lecz pojedzie na własnym napędzie.

W Chojnicach pociąg trafi do oddziału Przewozów Regionalnych, gdzie przejdzie kolejne testy, a po nich ponownie wróci do Bydgoszczy. Kolejne cztery składy mają być gotowe do końca kwietnia i przejdą podobne procedury.

Ostatni z dziesięciu zamówionych składów musi dotrzeć do Gdańska przed końcem sierpnia, bo na 1 września zaplanowano start linii PKM.

Tak po 1 września będzie działać linia PKM

Klimatyzacja i wifi na pokładzie

Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy.

Składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów).

Składy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz sieć wifi.

Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone folią powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Ponadto pociągi mają zyskać wysuwany stopień tak, by umożliwić wysiadanie na niższych - o wysokości 30 cm - peronach, które dominują na terenie Kaszub.

Pojazdy będą posiadały monitory LCD i wyświetlacze LED, na których przekazywane będą informacje dla pasażerów. Ciekawostką jest instalacja systemu do automatycznego zliczania pasażerów. Pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Testy na linii PKM przy prędkości 120 km/h

W dniach 20-24 kwietnia 2015 r., na linii PKM odbywać się będą testy rozruchowe systemu GSM-R, polegające m.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii, przy maksymalnej prędkości 120 km/h.

- W próbach uczestniczyć będzie 80-tonowa lokomotywa TRAXX F140 DE, wypożyczona przez Lotos Kolej - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Po raz pierwszy po torach PKM pojazd będzie poruszał się z naprawdę dużymi prędkościami, rzędu 100-120 km/h. - W trosce o własne bezpieczeństwo, nie zbliżajcie się do naszej linii, nie wchodźcie na nasypy i wiadukty oraz nie przechodźcie przez tory - prosi Tomasz Konopacki.

Przetestowaliśmy działanie iluminacji wiaduktu PKM

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • cholipa (4)

    najgorzej będzie z menelestwem i robolami.
    niemycie się i po roku będzie w nowych pociągach jechać jak w skm.

    zresztą - od skm chroń nas boże, jesli oni ze swoim obyciem i mentalnością mają obsługiwac linię.

    • 66 8

    • Obsługa/konduktorzy/kontrolerzy biletów (1)

      powinni mieć obowiązek usuwać menelstwo z pojazdów, niestety tak nie jest, w skm czy tramwajach wolą wypisać mandaty dzieciakom, które zapomniały legitymacji niż mieć kontakt ze śmierdzącymi bezdomnymi

      • 15 1

      • do obsluga/konduktorzy/kontrolerzy biletow

        Wachaj sie capie bo capisz na odleglosc radze sie myc

        • 0 0

    • smrod jest nie do zniesienia (1)

      Jak niektore kobitki wytrzymuja to nie wiem bo ja facet i czasami w skmce zygac mi sie chce. Ludziska chyba tylko pija wode.

      • 15 1

      • nie wiem jak ty
        ale ja wolę niedomytych facetów
        niż kilka dam konkurujących o to która ma perfuuuj z większym kopem

        ostatnio wsiadłam z trzema takimi matronami do windy
        wysiadłam wcześniej, bo mnie mdliło

        • 4 1

  • "składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych..." (14)

    na każdym kroku niepotrzebne generowanie dodatkowych kosztów dla kilku procent społeczeństwa :/

    • 26 116

    • polaku jak tak mozesz pisac

      • 0 0

    • Przeciez ty tez jestes niepelnosprawny... (2)

      Narazie umyslowo!Nie wiadomo czy nie dolaczysz do tych kilku procent jak bedziesz pieprzyl takie glupoty,ktos moze ci na przyklad nogi polamac.

      • 20 5

      • Prawda jest taka, ze prawdopodobienstwo spelnienia twojej przepowiedni jest bardzo niskie.

        Wiec, zanudzasz frazesami.

        • 0 1

      • Na razie-przepraszam za pomylke

        • 1 3

    • ciekawe co byś mówił gdybyś jeździł na wózku... (4)

      • 9 2

      • frazes i zanudzanie na śmierć.

        Wymyślcie coś nowego albo milczcie.

        • 0 0

      • @bbb (2)

        Cały świat kazał bym dostosować do mnie na koszt podatnika.

        • 3 4

        • Dokładnie

          Tylko daj,daj i zrób bo ja nie mogę się przemieszczać pracę mi zorganizujcie i kasiora na nią sypnijcie.
          A poszedł do libitzkiego on sprawy szybko załatwia !

          • 1 2

        • co za głąb

          to że teraz jesteś pełnosprawny nie znaczy że jutro też będziesz korwinowy marudo, oby ci dzieci się nie trafiły niepełnosprawne matole, a może powinny?

          • 11 3

    • PALANT !! i ani słowa więcej (1)

      • 1 2

      • czemu?

        • 0 0

    • sklady przystosowane

      Jeno na peron przystanku trzeba sie drapac dwa pietra...;)

      • 0 2

    • Na szczęście dla niepełnosprytnych jak ty nie trzeba już dodatkowych przygotowań.

      • 24 3

    • Emigruj do Sparty!

      • 21 6

  • (3)

    Bardzo ładne, szkoda, że nie mamy pociągów z Bydgoszczy zamiast pendolino...

    • 1 4

    • Pesa należy do tego samego koncernu co Pendolino, firmy Alstom.

      • 0 0

    • Szkoda,że gdy zamawiano Pendolino, PESA nie miała (i zresztą nadal nie ma) pociągów tej samej klasy i o tych samych osiągach.

      • 2 0

    • Nie szkoda

      Bo byśmy nic nie mieli

      • 2 0

  • Zapisałam sobie w ulibionych ten artykuł

    Abym mogła sobie odtwarzać ten filmik promujący, gdy PKM już będzie działać...

    • 1 0

  • wsiasc do pociagu (6)

    byle jakiego byle skad

    Kszebe witojcie
    Szkoda ze do pucci nie jedzie

    • 30 6

    • (5)

      Kaszëbë witômë
      Żôl, że w pucczé stronë nie jedze

      • 11 0

      • w kwestii formalnej (4)

        a nie "nie jadze"? (jak w "bana jadze")

        (jam ci Kielczak, Scyzoryk spod Silnicy, tylko tu mieszkam)

        kiedy będzie gugle tłumocz na Kaszebszczi?

        • 5 1

        • (3)

          w moich stronach mówi się "jedze"
          ale scyzoryka w obronie tej tezy wyciągał nie będę....

          • 4 0

          • (2)

            a czy to prawda, ze Kaszubi nie rozumieja sie nawzajem, mówią różną wersją, jak odleglość miedzy ich domami jest >50 km?

            • 2 0

            • (1)

              Kaszuby mają 49 km w najszerszym miejscu.

              • 1 1

              • wzdłuż (od koscerzeny do Helu)

                jest więcej

                • 0 0

  • (17)

    I to ma ruszyć od września? Jest aż jeden skład, nie wiadomo kto będzie obsługiwał linię, nie wiadomo co z biletami. Ogólnie nic nie wiadomo.

    • 77 99

    • spokojnie

      Jest tylko kwestia nie że we wrześniu tylko jakiego roku

      • 0 1

    • Analfabeto cytuję co jest w tekście: (12)

      "Kolejne cztery składy mają być gotowe do końca kwietnia i przejdą podobne procedury."
      "Ostatni z dziesięciu zamówionych składów musi dotrzeć do Gdańska przed końcem sierpnia, bo na 1 września zaplanowano start linii PKM."

      Do września jeszcze duuużo czasu, kwestie biletów można ustalić i ogłosić na tydzień przed uruchomieniem.

      • 34 13

      • kwestie biletów można ustalić i ogłosić na tydzień przed uruchomieniem. (1)

        Jeżeli tak uważasz, to zapewniam Ciebie: jesteś ignorantem. Cenniki trzeba wydrukować - tak samo bilety. Również wdrażanie nowej taryfy dla biletów elektronicznych nie jest takie proste, ponieważ trzeba zachować możliwość bieżącego zakupu w cenach aktualnych i przedsprzedaży w cenach przyszłych.

        Niech zgadnę: łajza z otoczenia Świlskiego tu się odezwała?

        • 2 0

        • I mały pikuś

          Bez tak podstawowej informacji, czy bilety ZTM będą ważne na PKM i odwrotnie, nie ma co w ogóle się bawić w jakąkolwiek koordynację tych 2 rodzajów transportu. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie korzystał z oferty łączonej, jeżeli jej koszt będzie dwa razy wyższy niż przy obecnej ofercie przewozowej.

          • 4 0

      • 'musi' (9)

        musi to na rusi a w Polsce jak kto chce. PKM miala ruszyc od kwietnia, a przelozono termin na wrzesien (oficjalnie hahaha) z powodu problemow z wpieciem sie w linie pkp. Ale czemu problem konstrukcyjne pozwolily zmienic termin dostawy taboru? Proste - zyjemy w Europie wschodniej a tu kazdy kontrakt mozna zmienic w trakcie, dogadac sie pozakulisowo, nie placic kar za opoznienia bo wystarczy nasciemniac lub posmarowac. Bo to Polska wlasnie, PS kolega z gory ma uzasadnione watpliwosci co do tego wrzesnia. Np jak nie wiadomo kto obsluguje linie to nie ma maszynistow do szkolenia na dany typ pociagu I na dana linie a to trwa (nie liczac ze pewnie trzeba ich dopiero znalezc I zatrudnic) I wiele innych podobnych spraw I problemow. Pozdrawiam

        • 20 20

        • Podaj prosze zrodlo owego "gotowe na kwiecien" (6)

          Z tego, co ja pamietam, to budowa miala sie zakonczyc w kwietniu. I pociagi mialy byc gotowe na kwiecien, a nie PKM (jako przewoznik) mial juz jezdzic regularnie w kwietniu.

          Jednak moge sie mylic.

          Nawet jesli bylaby takie spoznienie, to uwazam, ze nie jest to wielki problem. To jest olbrzymia inwestycja, ktora i tak przeszla wyjatkowo plynnie. Uwazam, ze wrecz wzorcowo. Warto ludzi, ktorzy nadzorowali te inwestycje dobrze zagospodarowac, bo to niezwykle cenne doswiadczenie. Od 40 lat czegos takiego w Polsce nikt nie robil.

          • 10 5

          • (1)

            malkontenci wciskaja na nie.Polacy jak zwykle nie zadowoleni

            • 8 3

            • Polacy

              A Ty nie jesteś Polakiem?

              • 2 0

          • dzieki za rzeczowe argumenty (3)

            ale pozwol mi sie ustosunkowac:
            1. Dobrze ze pamietasz ze mialo byc na kwiecien - ok
            2. spoznienie 5 miesiecy to nie jest duzy problem w dzisiejszych czasach? Dzis standardem jest kara min 0,0005% za kazdy dzien opoznienia czyli przy PKM 700mln PLN x 0,001 =350 000zl za dzien spoznienia. X 5 miesiecy (przymijmy 5x30 =150dni) Kara powinna wynosic 350 000 x 150 = 52 500 000 PLN. To sa kary tylko na budowie lini, dochodza kolejne kary za dostawe taboru itd. Czyli miasto odpuscilo ponad 50 baniek
            3. To nie jest jakas super wyjatkowa inwestycja jak nam sie wmawia. Budowa wiaduktow, nasypow i calej reszty jest identyczna jak na drogach, a sama linia kolejowa jest dosc prosta (fakt w PL nie buduje sie tyle nowych ale remontuje stare wiec nie jest to nic nowego)
            4. oczywiscie inwestycja nie jest tak naprawde skonczona (brak elektryfikacji, brak odcinka gdynskiego itd)
            5. Co do ludzi ktorzy to nadzorowali - beda robic to samo dalej - czesc na drogach jak mowilem w pkt3 ktorych sie duzo jednak buduje, reszta na koleji ktora bardzo sie modernizuje i fachowcy sa tam teraz rozchwytywani
            Pozdrawiam

            • 7 9

            • no to po kolei

              ad 1: od kogo konkretnie kara? Za same sklady cena wynosila 100mln z jakims groszem, wiec prosze nie siej fermentu z kwote 700mln. Dodatkowo, czy dla PKM to szkodliwe? O 5 miesiecy dluzsza gwarancja, a dzis i tak tych pociagow nikt by nie uzywal.

              ad 2: pracowalem przy roznych projektach... Bardzo rzadko zdarza sie, aby termin pierwotny zostal w pelni dotrzymany. Zobacz chocby statystyki ile projektow informatycznych nigdy nie zostaje ukonczonych (to sa liczby rzedzy 30-40%). Mowimy o komercyjnych projektach, nie panstwowych. Tu mamy inwestycje panstwowa (wojewodzka).

              ad 3: to jest super wyjatkowa inwestycja w skali kraju. Nie w skali swiata. Jednak nie masz w Polsce nikogo, kto pewne newralgiczne etapy musialby przejsc. Budowa drogi to inna bajka. Remont torowiska rowniez.

              ad 4: elektryfikacji nie mialo byc w ramach tej inwestycji. Poki PKP nie zrobi elektryfikacji Gdynia-Koscierzyna nie ma sensu tego robic tu. Takie jest przynajmniej stanowisko PKM. Czy sluszne, o tym mozna decydowac. Jednak ta inwestycja obejmowala zbudowanie "torow", bez "kabli". Na poczatku inwestycji NIE bylo mowy o gdynskim odcinku (3 przystanki). Nie bylo takze mowy o stacji Osowa. Nie mieszaj tematow. Caly projekt PKM obejmuje duzo wiecej niz tylko okolice Trojmiasta. Jest jednak podzielony od samego poczatku na kolejne etapy.

              ad 5: a wiec, jak mowilem - fachowcy. Nawet jesli mialoby byc "opoznienie" 5 miesiecy. Nadal poki co robione jest to dobrze. Na pewno jesli mieliby dzisiaj zbudowac drugi raz to od zera byloby to zrobione lepiej. O wielu bledach juz nie do poprawienia sie nie dowiemy. Jednak mimo wszystko poki co wyglada to naprawde dobrze. Potencjalne minusy: bilety, czestotoliwosc kursowania, sklady z 2 parami drzwi

              pozdrawiam :)

              • 3 4

            • "miasto odpuściło"? Przecież to projekt wojewódzki...

              • 3 0

            • W sumie i tak nie wiadomo

              czy w ogóle ruszy. Przecież nierozstrzygnięta jest sprawa działki jednej, a sąd orzekł, że budowa w tym miejscu jest nielegalna.

              • 2 8

        • Co jeden to narzekają glab (1)

          Po pierwsze od dawna mowa o tym,że PKM ma ruszyć od 1wrzesnia
          Po drugie glabie zwróć uwagę w jak szybkim terminie powstaje praktycznie od zera linia PKM.I po trzecie jesteś naprawdę biadolacym głosem. P.S.Ode mnie szkoda tylko rzeczywiście, że trasa nie jest odrazu zelektryfikowana,ale wiem,że to wina glupawej spółki PKP PLK,która boję się, że zmarnuje unijne dopłaty. To za nich powinna się wziąć Pani Premier Ewa Kopacz.

          • 10 12

          • Zal mi Ciebie

            Przykre ze umiesz tylko kogos obrazac ale tak to wlasnie u nas w PL jest. Dla takich jak ty w Europie wschodniej nie ma znaczenia ze terminy sie ciagle przeklada, zmienia umowy i warunki w trakcie trwania projektu a pierwsze misiace funkcjonowania oddanych inwestycji i projektow to totalny chaos... No bo przeciez to normalne, tak musi byc. Otoz NIE musi,wystarczy odwiedzic kraje europy zachodniej i zobaczyc jak wygladaja nowe inwestycje jak sa prowadzone i oddawane ludziom (na 100%). Tacy jak ty tez nie rozumieja ze project nie konczy sie na zakonczeniu robot budowlanych, to caly cykl ze szkoleniem obslugi, serwisem dostepnnym 24/7 w pierwszym okresie, regulacja i plena informacja dla klienta czyli dla NAS. Tego chyba tu brakuje, tego profesjonalizmu.

            • 12 5

    • (1)

      wszystkim bedzie sie zajmowal dyrektor twojego gimnazjum, a pozniej jak wladze przejmie PiS to zajma sie tym powazni ludzie z powolaniem, wiedza i umiejetnosciami.

      • 9 9

      • Oczywiście

        Z Jarosławem -Zawsze dziewica- na czele...

        • 14 3

    • nie wiadomo co z biletami

      No przecież wiadomo - będą zupełnie odrębne od SKM, PR i wszystkich ZKM w okolicy. Tak, żeby legendarna wygoda podróżowania komunikacją publiczną w aglomeracji trójmiejskiej została podtrzymana...

      • 43 1

  • Oddajcie to badziewie z powrotem do Bydgoszczy i niech wykombinuja wiecej dzwi w tym sztruclu.

    To ma być funkcjonalne?Z jednymi drzwiami? jak sie wszyscy rzuca do wyjścia to którędy wyjedzie niepelnosprawny ,którego miejsce jest tuz za zaułkiem wejścia?Będzie sie czołgał czy jak w Indiach wyniosą go na ramionach ?Kto zezwolił na taki projekt ?Co za bubel .I teraz przez jednego patałacha ...przez lata będziemy musieli korzystać z ,,tego czegoś.'

    • 3 0

  • Dziś od rana na Wiszących Ogrodach słychać pociąg - testy ruszyły!!!

    Dziś od rana na Wiszących Ogrodach słychać pociąg - testy ruszyły!!!
    Już niebawem nasza dzielnica będzie lepiej skomunikowana tylko jeszcze lepszego połączenia autobusowego z Wrzeszczem brakuje no i tramwajów :)

    • 0 1

  • Herb Pomorza

    Składy są całkiem ładne. Nie rozumiem jednak, dlaczego herb Pomorza został pomalowany w tak dziwne barwy. Czyżby wizja artystyczna Bydgoszczan i kto na to zezwolił?

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz jak będzie funkcjonować Pomorska Kolej Metropolitalna

    Automaty biletowe

    Wszystko takie nowoczesne, a gdzie miejsce na automaty biletowe???

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane