- 1 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (23 opinie)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (367 opinii)
- 3 Hamowanie przed autem to bandyterka (161 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (166 opinii)
- 5 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro
Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.
Nowe instalacje za 10 mln euro
Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.
- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.
Wodór nie tylko dla potrzeb transportu
Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.
Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
Miejsca
Opinie (52) 1 zablokowana
-
2018-12-06 15:57
Wodór z ropy to bezsens
Powinna powstać elektrownia wiatrowa lub słoneczna przetwarzajaca wodę w wodór w oparciu o elektrolizę. To jest innowacja, a nie to co planuje Lotos.
- 5 1
-
2018-12-06 13:42
GL
A na premie świąteczne to nie mają!
- 8 5
-
2018-12-06 08:52
Miśki (1)
Ale będzie biznes. Już rok góra dwa będziemy produkowali 1 milion !!!! aut elektrycznych. Równolegle wejdziemy w auta wodorowe. Będziemy mieli dwie instalacje do tankowania. Wyprzedzamy cały świat. Jak to dobrze że przyszli w końcu tacy dobrzy menedżerowie. Z wizją, misją i strategią w jednym. I to wszystko dzięki Naczelnikowi. Bóg go zesłał, normalnie!!!!
- 24 5
-
2018-12-06 09:25
No Bóg ewidentnie tylko dlaczego akurat Hades.
- 7 1
-
2018-12-06 09:10
Da się teslę na wodór przerobić? Ewentualnie na gaz?
- 15 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.