- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (94 opinie)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (27 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (29 opinii)
Pilnuj wulkanizatora - opony kierunkowe
Jakie rodzaje opon zna przeciętny użytkownik samochodu? Daję głowę, że większość z nas wymieniłoby letnie, zimowe, uniwersalne, błotno-śniegowe, terenowe. Tymczasem jednym z najważniejszych rodzajów nowoczesnych opon są opony kierunkowe.
Często o nich zapominamy. Może dlatego, że znajdziemy je we wszystkich innych rodzajach opon. To jednak błąd. Opony kierunkowe wymyślono po to, aby skuteczniej zapobiegać poślizgom przy wyższych prędkościach. Większa wydajność wymaga jednak indywidualnego podejścia. Jeżeli się o tym zapomni, można mieć nieliche kłopoty.
Co warto wiedzieć o naprawie opon?
Letnie opony kierunkowe pojawiły się na rynku motoryzacyjnym na początku lat dziewięćdziesiątych. W 1995 roku uzupełniły je kierunkowe zimówki. Najważniejszą zaletą opon kierunkowych jest znacznie lepsze odprowadzanie wody spod bieżnika.
Kierunkówki lepiej też znoszą film błotno-śniegowy i skuteczniej wgryzają się w zalegający na drodze piasek. Specyficzna konstrukcja takiego ogumienia pozwala też na zachowanie dobrej stateczności kierunkowej podczas hamowania.
Większość współczesnych kierunkówek to dodatkowo opony asymetryczne, charakteryzujące się dwoma różnymi rzeźbami bieżnika. Wewnętrzna część bieżnika opony odpowiada z reguły za przyczepność podłużną oraz odprowadzanie wody. Część zewnętrzna utrzymuje samochód w zakrętach i stabilizuje tor jazdy.
Specyficzna konstrukcja opon kierunkowych sprawia, że trzeba je zakładać dokładnie tak, jak przewidział to producent. Żeby przekonać się, czy nasza kierunkówka została założona dobrze, wystarczy spojrzeć na strzałkę, znajdującą się na barku opony.
Co się stanie, jeżeli mimo strzałki, źle założymy kierunkówkę? Jeśli na śliskiej nawierzchni opona kierunkowa kręci się nie w tą stronę, w którą powinna, to zamiast wypompowywać wodę spod kół to ją wtłacza. Wtedy już przy bardzo małej prędkości opona nie styka się z nawierzchnią. To zaś oznacza pewny poślizg.
Opinie (15)
-
2008-03-03 09:52
pilnować wulkanizatora???? (1)
przecież jemu trzeba zaufać. skąd szary człowiek ma wiedzieć, jakie się zakłada opony???!
a jażeli wulkanizator nie potrafi to trzeba go zmienić!!!
p.s. fajna felga na zdjęciu, chyba Enkei czy cóś..- 0 0
-
2008-03-03 13:10
wystarczy popatrzeć na strzałki na oponie
Nie chce mi się wierzyć że wulkanizator może pomylić się przy zakładaniu opony kierunkowej. No chyba że pozwoli żeby to zrobił uczeń, co jest równie mało prawdopodobne.
Rozmawiamy oczywiście o ludziach sprawnych umysłowo.- 0 0
-
2008-03-03 09:55
cuda cudenka
Sprawdzilem i mam takie opony letnie.Faktycznie dzieki temu poprawia sie bezpieczentwo jazdy podczas deszczu choc zdrowego rozsadku nie zastapi nic.
- 0 0
-
2008-03-03 12:31
Coś w tym pilnowaniu jest:]
Ostatnio jak zmieniałem oponki to kolesiowi tak się spieszyło, że zapomniał przykręcić jedno koło, baa nawet kapselek już nałożył:]
- 0 0
-
2008-03-03 12:46
dobry warsztat
Trzeba jechać do dobrego warsztatu, najlepiej polecanego przez znajomych i unikać firm typu sezonowego, które nie mają odpowiednich pracowników.Nie zaszkodzi również zainteresować się tym na czym się jeździ, to w końcu nasze bezpieczeństwo!
- 0 0
-
2008-03-03 13:06
kupiłem sobie na zimę KUMHO kw17
Zimy co prawda nie było ale oponki w strugach wody na Armii Krajowej spisują się wyśmienicie.
- 1 0
-
2008-03-03 21:51
Niestety ale zdaza sie to dosc czesto... nie raz zwracalem uwage znajomym ze maja zle zalorzone opony, i sa wielce zdziwueni bo mowili ze na wulkanizacji zakladali...
- 0 0
-
2008-04-17 00:41
PREMIO
polecam sieć premio zrzeszającą sprawdzonych, najpewniejszych i najlepszych wulkanizatorów w regionie.
- 0 0
-
2008-10-19 08:25
bardzo ciekawe !!!
- 0 0
-
2008-10-24 08:59
wulkanizator
witam ja jestem w tym fachu juz 10 lat i nie tylko od samochodow osobowych pracowalem z wieloma ludzmi i powiem ze wiekszosc z nich nie ma pojecia o oponach wydaje sie to bardzo proste ale nie jest trzeba to lubiec by sie dokladnie nauczyc pozdrawiam
- 0 0
-
2010-12-29 11:37
ale jak? (1)
w tą? czy w tę? stronę sie kręci?
bo u mnie w tę stronę- 0 0
-
2011-03-08 13:11
strzalka musie się kręcić dzióbkiem a nie tyłem
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.