• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pilnuj wulkanizatora - opony kierunkowe

BaWo
3 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Opona kierunkowa - lepsza od tradycyjnej Opona kierunkowa - lepsza od tradycyjnej

Jakie rodzaje opon zna przeciętny użytkownik samochodu? Daję głowę, że większość z nas wymieniłoby letnie, zimowe, uniwersalne, błotno-śniegowe, terenowe. Tymczasem jednym z najważniejszych rodzajów nowoczesnych opon są opony kierunkowe.



Często o nich zapominamy. Może dlatego, że znajdziemy je we wszystkich innych rodzajach opon. To jednak błąd. Opony kierunkowe wymyślono po to, aby skuteczniej zapobiegać poślizgom przy wyższych prędkościach. Większa wydajność wymaga jednak indywidualnego podejścia. Jeżeli się o tym zapomni, można mieć nieliche kłopoty.

Co warto wiedzieć o naprawie opon?



Letnie opony kierunkowe pojawiły się na rynku motoryzacyjnym na początku lat dziewięćdziesiątych. W 1995 roku uzupełniły je kierunkowe zimówki. Najważniejszą zaletą opon kierunkowych jest znacznie lepsze odprowadzanie wody spod bieżnika.

Kierunkówki lepiej też znoszą film błotno-śniegowy i skuteczniej wgryzają się w zalegający na drodze piasek. Specyficzna konstrukcja takiego ogumienia pozwala też na zachowanie dobrej stateczności kierunkowej podczas hamowania.

Większość współczesnych kierunkówek to dodatkowo opony asymetryczne, charakteryzujące się dwoma różnymi rzeźbami bieżnika. Wewnętrzna część bieżnika opony odpowiada z reguły za przyczepność podłużną oraz odprowadzanie wody. Część zewnętrzna utrzymuje samochód w zakrętach i stabilizuje tor jazdy.

Specyficzna konstrukcja opon kierunkowych sprawia, że trzeba je zakładać dokładnie tak, jak przewidział to producent. Żeby przekonać się, czy nasza kierunkówka została założona dobrze, wystarczy spojrzeć na strzałkę, znajdującą się na barku opony.

Co się stanie, jeżeli mimo strzałki, źle założymy kierunkówkę? Jeśli na śliskiej nawierzchni opona kierunkowa kręci się nie w tą stronę, w którą powinna, to zamiast wypompowywać wodę spod kół to ją wtłacza. Wtedy już przy bardzo małej prędkości opona nie styka się z nawierzchnią. To zaś oznacza pewny poślizg.
BaWo

Opinie (15)

  • zle załozone opony kieronkowe

    Mi jakis wulkanizator zalozyl zle opony kierunkowe i przy predkosci 50km/h na zakrecie przy skarpie dochowalem! i jak tu ufac 'fachowca'

    • 0 0

  • nic tylko płakać

    Pracuję w serwisie samochodowym , to co czasami mogę zobaczyć to aż się w głowie nie mieści ale nic dziwnego skoro na różnych stronach internetowych wypisują takie głupoty jak w tym artykule.
    Po pierwsze - opona na zdjęciu nie jest kierunkowa tylko asymetryczna.
    Po drugie cytuję "Większość współczesnych kierunkówek to dodatkowo opony asymetryczne" pracuję już 15 lat w tej branży i na palcach jednej ręki można policzyć opony "kierunkowo-asymetryczne" w których zastosowano oba te wzory jednocześnie, a na dodatek takie opony raczej masowo nie są produkowane, niedostępne dla przeciętnego Kowalskiego (przeważnie są to opony o bardzo dużych rozmiarach przeznaczone do samochodów o ultra wysokich osiągach ).
    Co do dobrych serwisów - u mnie w 80 tys mieście jest ich ok 40 z czego zaledwie w kilku można wykonać usługę na przyzwoitym poziomie.
    Trudno zatem dziwić się klientowi który w każdym kolejnym serwisie który odwiedzi przed zakupem opon (aby porównać ceny ) słyszy za każdym razem co innego a jeszcze co innego przeczyta w internecie który czasem traktuje jak wyrocznię.
    Po trzecie: nie prawdą jest aby opona kierunkowa była najlepsza na mokrą nawierzchnię (czy to w lecie czy w zimie pokrytej błotem pośniegowym )
    Opona to złożony produkt, na jej jakość (przyczepność , komfort , ekonomiczność eksploatacji ) składa się wiele elementów konstrukcji (budowa wewnętrzna - to co jest ukryte pod gumą , konstrukcja stopki , mieszanka gumowa , wzór bieżnika, itd.). Połączenie wszystkich tych elementów w odpowiednich "proporcjach" decyduje o jakości produktu.
    Można by podać wiele przykładów opon symetrycznych lub asymetrycznych które lepiej odprowadzają wodę niż opony kierunkowe.
    Ważnym elementem mającym też wpływ na przyczepność opon ma odpowiednie ich dobranie do samochodu, sposobu eksploatacji i dbałość o stan techniczny pojazdu (np. zużyte amortyzatory lub niewłaściwe ciśnienie w oponach powoduje znaczne pogorszenie przyczepności do każdej nawierzchni)

    Mała rada dla wszystkich - szukajcie DOBRYCH serwisów samochodowych; dobrych nie oznacza tanich , wiedza i doświadczenie kosztuje a wydatek 50 zł rocznie więcej niż w najtańszym zakładzie nie jest wygórowaną ceną za zdrowie swoje i innych , nie wspominając już o zadowoleniu w czasie jazdy :)

    • 2 1

  • Opony asymetryczne.

    Opony asymetryczne posiadają specyficzny wzór bieżnika ,odpowiednio ukierunkowany ,podzielony na dwie strefy z konkretnym wzorem ,który opracowany przez sztab specjalistów powinien maksymalnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy pojazdem,gdzie m.in, zwrócono szczególną uwagę na odprowadzanie wody spod kół.
    Natomiast zauważyłem ,że u nas w sprzedaży są opony asymetryczne, gdzie kierunek wzoru bieżnika odpowiada tylko lewej stronie pojazdu .Z kolei zakładając opony na prawą stronę pojazdu wzór bieżnika jest już ukierunkowany w przeciwnym kierunku do prawej strony pojazdu ,jednocześnie odwrotnie do kierunku poruszania się pojazdu.W związku z czym odprowadzenie wody spod kół jest zakłócony . Mało tego, z prawej strony spod kół woda nie ma możliwości szybkiego odpływu co może prowadzić do poślizgu kół wjeżdżając w kałużę.
    Taki stan rzeczy nie może mieć miejsca! A jednak takie opony sprzedaje u nas.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Literka M to symbol sportowych aut marki:

 

Najczęściej czytane