• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni: znamy wpływy z rozszerzonej strefy

Patryk Szczerba
16 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem. Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem.

Nieco ponad 4 mln zł wpływów z opłat od kierowców i 500 tys. zł z kar za nieopłacone parkowanie - to bilans pierwszych dwóch miesięcy, w których działa rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni. Do tego trzeba doliczyć ok. 500 tys. zł zysku z dziewięciu uruchomionych parkingów poza-strefowych, którymi miasto dzieli się z wybranym w przetargu operatorem parkomatów.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co sądzisz o zmianach płatnego parkowania w Gdyni?

Nowe zasady parkowania w Gdyni obowiązują od 1 lipca. Za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, w części Grabówka, na Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu. Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy: śródmiejską, strefę A na Wzgórzu św. Maksymiliana, strefę B na Działkach Leśnych oraz strefę C w Orłowie.

Opłaty trzeba też wnosić, jeśli chce się zaparkować na jednym z dziewięciu parkingów pozastrefowych przy:



Ostatnio wokół nowych zasad parkowania pojawiły się kontrowersje. Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Prokuratora Okręgowego w Gdańsku na uchwałę radnych Gdyni dotyczącą podwyższenia stawek i rozszerzenia stref parkowania. Władze miasta podtrzymują, że decyzja o zmianach była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców, dodając, że podobne zarzuty w Warszawie zostały oddalane przez sąd.

Prokuratura skarży gdyńską strefę parkowania



Sprawdziliśmy, ile wpływów uzyskało miasto przez pierwsze dwa miesiące (lipiec i sierpień) działania droższej i rozszerzonej strefy płatnego parkowania.

Ponad 4 mln zł wpływów z opłat parkingowych



Urzędnicy informują, że łączna kwota wpływów z opłat za postój na terenie rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania wynosi za wakacyjne miesiące 4 043 971,50 zł.

Rośnie liczba nakładanych kar za brak opłaconego parkowania. W lipcu wyniosły one 243 083 zł, a w sierpniu - 258 320 zł.

W lipcu nałożono 4114 opłat dodatkowych dla kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. W sierpniu było ich 4099.

Przypomnijmy, że opłata dodatkowa za brak opłaconego miejsca postojowego na terenie Strefy Płatnego Parkowania wynosi 150 zł w przypadku opłacenia jej do 7 dni. Po tygodniu opłata wzrasta do 200 zł.

Mieszkańcy Śródmieścia i Wzgórza najczęściej kupują abonamenty



W trakcie dwóch miesięcy działania strefy wydano 4356 abonamentów. Co ciekawe, najwięcej z nich wydano mieszkańcom zameldowanym w strefie A obejmującej Wzgórze św. Maksymiliana - 1418. W dalszej kolejności sięgali po nie mieszkańcy Śródmieścia - 1212 wydanych abonamentów - oraz Działek Leśnych - 1039 abonamentów.

Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy mają możliwość zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.

Mieszkańcy zakupili też m.in. 139 abonamentów ogólnodostępnych. Dodajmy, że abonament ogólnodostępny typu "O" wydaje się na konkretny numer rejestracyjny pojazdu. Abonament tego typu uprawnia do parkowania wyłącznie na obszarze strefy wskazanej podczas zakupu abonamentu.

W lipcu najwięcej wpływów pochodziło z abonamentów zakupionych przez mieszkańców Śródmieścia - nieco ponad 96 tys. zł. O prawie tysiąc złotych mniej wpłynęło z opłat za abonamenty od mieszkańców Wzgórza. O ile mieszkańcy Śródmieścia w sierpniu nadal chętnie kupowali abonamenty, wydając na nie nieco ponad 67 tys. zł, to na Wzgórzu było to jedynie 14 tys. zł.

W sumie wpływy z zakupu abonamentów wyniosły przez pierwsze dwa miesiące funkcjonowania strefy 460 tys. zł.

Trzy parkomaty trzeba było wymienić



Zdarzało się też kilkadziesiąt awarii parkomatów. Kilka zostało całkowicie uszkodzonych.

- Przez ostatnie dwa miesiące funkcjonowania rozszerzonej strefy uszkodzono trzy parkomaty. Zostały one zdemontowane, a na ich miejsce zainstalowano w pełni sprawne urządzenia. Odnotowaliśmy 63 awarii, które są na bieżąco usuwane w ramach umowy serwisowej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na parkingach pozastrefowych podział zysków z operatorem



Gdynia zarabia także na opłatach wnoszonych na dziewięciu parkinach pozastrefowych - znajdujących się poza strefą drogową. Ich obsługą zajmuje się zewnętrza firma. Dlaczego nie ZDiZ? Urzędnicy twierdzą, że to się im po prostu nie opłaca. Od lat wpływy z SPP są bowiem niższe od kosztów, jakie na ich obsługę przeznacza miasto.

- Dokładnie przeanalizowaliśmy kwestie księgowe i operacyjne. Zlecenie obsługi i windykacji parkingów pozastrefowych zewnętrznemu operatorowi jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. Podobnie czynią też inne miasta - mówił w maju wiceprezydent Gdyni.
Łącznie na parkingach pozastrefowych wyznaczono 570 miejsc postojowych, w tym 30 "niebieskich kopert" przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami

Indigo Polska to firma zajmująca się obsługą gdyńskich parkingów pozastrefowych.

Lipcowe wpływy z opłat za postój na parkingach pozastrefowych wyniosły 254 853,66 zł. Z kolei w sierpniu 2021 roku wpływy z opłat za postój na tychże parkingach wyniosły 266 139,97 zł. Łącznie naliczono opłaty dodatkowe na kwotę 66 073,32 zł.

- Na podstawie umowy Indigo Polska wpłaca całość zebranych opłat do miasta, następnie ZDiZ rozlicza miesięczny VAT. Z opodatkowanej kwoty ZDiZ wypłaca firmie Indigo Polska 23 proc. prowizji za obsługę operatorską parkingów pozastrefowych - tłumaczy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (524) ponad 10 zablokowanych

  • Hej

    To jest jedną banda rządzących żeby mieszkaniec Gdyni płacił za parking to jest absurd tych ludzi co to zrobili i wymyślili powinni wywieźć z polski

    • 25 1

  • Przy długu Gdyni 1mld zł kierowcy spłacą go w 100 lat.

    Czyli na 200 lecie - 'miasta'

    • 26 1

  • A mnie ciekawi kiedy (1)

    Pan Łucyk złoży dymisje.

    • 25 1

    • Jak mu deweloperzy rozkarzą

      • 3 1

  • Tylko kasa się liczy dla urzędu

    Jedno na czym zależy urzędnikom to zrobienie wszystkiego byle by zebrać kasę nie ważne czy to od mieszkańca czy od turysty których i tak jest coraz mniej przez zarządzanie miastem. SPP stawki oraz rozszerzenie strefy nie wniosło niczego dobrego dla miasta, jedynie co to poprawiło budżet który i tak zostanie wydany na mało istotne rzeczy dla mieszkańca lub na premie dla siebie. Teraz tylko czekać kiedy za powietrze którym oddychamy będzie trzeba płacić bo widać zaraz za wszystko będziemy musieli uiszczać opłaty

    • 15 2

  • Parkingi i nie tylko (2)

    Teraz można ocenić jakość "pracy" straży miejskiej/gnojnej/. To oni za miejskie pieniądze powodowali chaos w mieście nie pilnując porządku. Ciekawe co robią teraz? Należy wzorem Gdańska wprowadzić samochód sprawdzający rzetelność parkowania.

    • 0 11

    • Strażą miejską koeruje pan Bień. Radny miasta. Nigdy nie był policjantem czy strażnikiem.

      Kompletnie nie zna sie na tej pracy. Nie oczekuj za wiele

      • 1 1

    • Samochod sprawdza oplaty parkingowe a nie wykroczenia

      • 2 1

  • Podawane kwoty "zysków" z opłat dodatkowych to ściema (1)

    Podawane są kwoty wystawionych wezwań do zapłaty, a nie faktycznie zapłaconych kar.
    Od lat kuleje ściągalność mandatów. Miasto oddało to firmie windykacyjnej? Powinno.

    • 14 2

    • To nie mandat tylko oplata administracyjna

      (Zlodziejska)

      • 2 1

  • Platne strefy ,ktore oddawaja prywaciarza...mafia.

    I na pewno nie za darmo.Ktos konkretny ma w tym duzy interes. Pytanie-co za te pieniadze zrobili dla Gdyni i jak te zebrane pieniadze..wydawali i wydaja?

    • 12 2

  • Super 4miliony będzie więcej na Areczke i awansują do ekstraklasy!

    • 8 4

  • pewne decyzje powinny być zweryfikowane (2)

    Po pierwsze godziny w których postój jest płatny.

    To oczywiście łączy się z celem jaki ma taki parking (czy tylko kasa czy jak zwykle się twierdzi 'rotacja').

    Niezbyt rozumiem dlaczego wydłużono (tak mi się wydaje, nie mam samochody i jedynie raz czy dwa czytałem na parkomacie zasady) godziny płatne. Gdynia to nie Warszawa (czy Sopot), już późnym popołudniem nie ma ruchu - pracę wszyscy tu kończą dosyć wcześnie a to nie jest miasto, które 'żyje nocą'. Parę godzin jest teraz przeznaczone na sciąganie kasy, bez uzasadnienia brakiem możliwości zaparkowania.

    Jeśli lato uzasadnia wydłużone godziny czy dni parkowania płatnego (turyści), to już nie okres powakacyjny, który u nas trwa jakieś 10 miesięcy.

    Poza tym jeden przykład bezsensu (pewnie znacie więcej).Parking przy prokuraturze.

    Obecnie jest pusty, bo to chyba najdroższe miejsce do parkowania, dodatkowo w każdy dzień tygodnia (w tym w niedzielę), co jest niezrozumiałe. Przedtem był przepełniony, bo w sąsiedztwie jest biurowiec, ale po co wysokie opłaty wieczorem czy w niedzielę? Ten parking przestał spełniać jakakolwiek funkcję.

    Tak przy okazji niezrozumiałych decyzji UM - dlaczego sprzątanie ulic jest wykonywane w nocy? Jak wyżej wspomniałem, Gdynia pustoszeje wieczorem, po co hałasować o 1 w nocy? Na złość mieszkańcom?

    • 14 3

    • poza tym pewne uliczki powinny jednak być wyłączone z płatnego parkowania

      powtarzam, to nie mój problem, bo nie mam samochodu, ale np. obecnie w rejonie Działek Lesnych nie ma możliwości zaparkowania bezpłatnie, bo wszystkie ulice (pod las) są z parkometrami- także te poboczne, gdzie nie ma specjalnie chętnych do parkowania

      teraz zawalone są 'wewnętrzne' osiedlowe ciągi, które nie podlegają miastu (ewidentnie)

      dodam, że w momencie wprowadzania opłat, rozmawiałem z osobą, która pracuje w Gdyni, ale nie jest zameldowana- okazuje się, że NIE może opłacić miejsca jako mieszkaniec... a to już lekka przesada, bo takich osób jest sporo, nie zawsze mogą mieć meldunek w Gdyni, a w końcu dokładają się do dobrobytu tego miasta

      • 1 1

    • znowu jaki śtroll minusuje dla minusowania?

      może tak napiszesz co w mojej wypowiedzi jest nie tak?

      • 0 0

  • (3)

    Czy mając do załatwienia kilka spraw w różnych miejscach, jak zapłacę w parkomacie w centrum Gdyni za 4 godziny z góry to czy w ciągu tych czterech godzin mogę wielokrotnie zmieniać miejsce parkowania samochodu i zaparkować np. dwie ulice dalej?

    Nie znalazłem takiej informacji w regulaminie

    • 6 4

    • Nie morzesz. Mowil o tym bień na xix sesji rady miasta (1)

      I wiesz jak on to okreslil? Uszczelnianiem strefy.

      • 4 0

      • Nawet znajdując się w jednej strefie? Jak zaparkuję np. na 10 Lutego i zapłacę np. za godzinę, to na tym "bilecie" nie mogę po 5 minutach zaparkować np. na Skwerze?

        A to "wuje bane" w tej Gdyni.

        • 3 1

    • wydaje mi się, że jeśli to jedna strefa (bo jest ich parę) to możesz

      bo raczej nie podajesz konkretnego miejsca parkowania, chyba że parkometry mają takie zawężone strefy

      w końcu chodzi o ogólne opłacenie parkowania a nie konkretnego miejsca

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane