• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po trasie PKM pojadą elektryczne pociągi

Krzysztof Koprowski
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.

To już niemal pewne: za kilka lat powstanie nowy przystanek kolejowy Gdańsk Firogazobacz na mapie Gdańska, a gdański odcinek PKM zostanie zelektryfikowany. Kolejowa spółka otrzymała właśnie unijne 85-procentowe wsparcie inwestycji szacowanej na ok. 73,1 mln zł.



Który rodzaj taboru kolejowego jest lepszy?

Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej była planowana od samego początku. Realizacja tego zadania została jednak odłożona w czasie w związku z brakiem napowietrznej sieci zasilającej na pozostałych odcinkach trasy, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli do Gdyni Głównej oraz na Kaszuby.

Ponieważ PLK planuje elektryfikację torów w najbliższych latach, także PKM zdecydowała się wnioskować o niezbędne środki dla budowy infrastruktury energetycznej na swoim odcinku z Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska przez Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska do połączenia z torami PLK za przystankiem Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska.

O przyznaniu wsparcia unijnego w wysokości 85 proc. inwestycji wartej ok. 73,1 mln zł poinformowało w poniedziałek Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowy przystanek PKM Firoga dla pracowników biurowców



Oprócz elektryfikacji, w ramach inwestycji przewidziano także budowę nowego przystanku kolejowego Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Będzie on zlokalizowany między przystankami Gdańsk Matarnia zobacz na mapie GdańskaGdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska i ułatwi dotarcie do pracy osobom zatrudnionym w okolicznych biurowcach.

Niezbędne miejsce pod jego realizację zostało zabezpieczone przy budowie linii kolejowej. Przejście między peronami będzie odbywało się istniejącym już tunelem dla pieszych.

Obecnie nie wiadomo jeszcze, jakie pociągi elektryczne zostaną skierowane na zelektryfikowaną trasę. Poruszające się obecnie po niej spalinowe zespoły trakcyjne będą natomiast skierowane na inne pomorskie szlaki pozbawione sieci trakcyjnej.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej w obrębie przystanku Gdańsk Port Lotniczy.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej w obrębie przystanku Gdańsk Niedźwiednik.
Oprócz PKM dofinansowanie unijne (także w wysokości 85 proc.) otrzymały PKP PLK na budowę nowego przystanku i przebudowę wiaduktu we Wrocławiu oraz Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które chce utworzyć Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni

Miejsca

Opinie (189) 3 zablokowane

  • PKM Gdynia (2)

    Gdynia ul. Olkuska
    Ważny przystanek PKM.

    • 6 3

    • (1)

      stadion jest blisko, bez przesady. Ludzie jadą z Kartuz i nie chcą zatrzymywać się na każdej pipidówce

      • 2 1

      • Bo Kartuzy to metropolia, co?

        • 1 0

  • Juz za drogo (5)

    na rope...przecie elektryki nie dadza rady, za duzo wzniesiej i roznic poziomow na tych trasach...nie ma szans !!!

    • 0 8

    • Puknij się w główkę (3)

      Silniki elektryczne są o wiele mocniejsze. Zmodernizowany kibelek ma łączną moc silników 1MW. Mało?

      • 2 1

      • (2)

        To czemu od razu nie puscili elektrycznych jak skm tylko spalinowki cymbale.

        • 0 1

        • Naucz się czytać głąbie że zrozumieniem (1)

          Nie zrobili sieci od razu, bo czekają na elektryfikację trasy Gdynia - Kościerzyna

          • 0 1

          • Czekaj na takich tępakow, zeby ich wepchnac na tory pod pociag.

            • 1 0

    • Znasz się jak kura na pieprzu. Jest odwrotnie!

      • 3 0

  • obywatel (2)

    W końcu coś się rusza, spalinowe nie nadają się na tego typu trasę, trasa przystosowana do 120km/h, a pyrkają ze 60 jak dobrze zawieje.

    • 21 5

    • W okolicach Osowej latają około 100km/h

      W Gdyni przez las około 90km/h

      • 0 1

    • nieprawda, bo 90 km/h

      • 7 4

  • konia kują a żaba podkłada nogę (3)

    Jaka w tym zasługa PKM/SKM i samorządu?
    Gdyby nie modernizacja linii 201, to pewnie drezyny by nas czekały po zajeżdżeniu szynobusów PKM...
    I należy mieć nadzieję, że ta modernizacja faktycznie będzie miała miejsce. Bo, jak uczy nas doświadczenie, wszystko jest możliwe. A przedsięwzięcie nie wyszło jeszcze z fazy papieru.

    Narracja przedwyborcza...

    • 6 2

    • I dlatego SKM powinna należeć do samorządów. (2)

      • 1 0

      • .... dzieki czemu, bedzie dzialac tak sprawnie jak gdanskie tramwaje... ? ;)

        • 1 0

      • nie - samorządy powinny umieć współpracować z nadzorem właścicielskim.

        W innym wypadku to gomółkowa autarkia - "ja siama!". Jak nie wiesz co robisz i po co, to każdy Cię oleje. Jak nie wiesz jak definiować/egzekwować wymagania i realizować potrzeby, to żadna forma własności nie jest zbawieniem.
        Samorządy juz pokazały, że zasada TKM nie jest im obca i że fajnie się zdobywa "biznesowe" ostrogi za cudze, gwarantowane pieniądze.

        • 3 0

  • Zaorać to

    a szyny sprzedać na złom. Jak nie, to do końca świata będziemy za to dopłacać.

    • 2 0

  • przy obecnej polityce rozkładowej, to PKM w Gdańsku mogła być od początku zelektryfikowana (2)

    bo odnoszę wrażenie, ze to WCALE NIE jest kolejka łącząca Gdańsk z Gdynią (a taką powinna być)

    przypominam także proste i BEZkosztowe rozwiązanie

    trasa GDY-GDA jako szkielet - najwyższa możliwa częstotliwość, to przywróci tej inwestycje SENS

    - dzięki temu zainteresowanie mieszkańców dzielnic wzrasta (oczywiście autobusy powinny dowozić pasażerów do przystanków)
    - poswatają nowe dzielnice lub deweloperzy budują więcej mieszkań
    - całe Trójmiasto (i Kaszuby) zyskuje sensowne połączenie z lotniskiem

    co z Kaszubami?

    przesiadka na OSOBNE składy w Osowej, przystanek ma po to 2 perony

    - składy mogą jeździć często, co zwiększy zainteresowaniem dojeżdżających zarówno do Gdańska, do Gdyni czy na lotnisko

    i to wszystko NIC nie kosztuje (bo ogólna częstotliwość czyli koszt utrzymania pozostaje ten sam)

    dwie uwagi:

    - w nocy pociągi powinny jeździć przynajmniej raz na godzinę
    - ruch towarowy z portu Gdynia powinien odbywać się w nocy (tak głównie było za PRL szczególnie z węglem), po to są bocznice kolejowe w porcie, by formować składy w dzień gotowe do wyruszenia w nocy

    • 13 5

    • ale nikt nie jezdzi GDA GDY ta trasa bo nie ma po co...

      • 1 0

    • czy to prawda że na lotnisko z Gdyni jeździ PKM raz na godzinę...?

      czy przypadkiem to samo dotyczy Gdańska?

      i jak to się ma do zapowiedzi, że będzie przynajmniej jeden skład na 15/20 minut?

      • 2 0

  • Super,

    A kiedy jeden bilet???

    • 4 0

  • pasażer

    Nie ma to jak motorówka (łajka) kiedyś ciągnęła wagony jeszcze piętrowe, to była frajda...

    • 2 0

  • Przecież to normalne, to była kwestia czasu. Chodziło o koszty elektryfikacji jedynie. (5)

    i ta konieczna elektryfikacja będzie zrobiona prędzej czy później,

    Trzeba wydłużać trasę PKM to powinno być jak najszybciej zrealizowane, by PKM jeździła od Tczewa po jak najdalej za Gdynię.
    Jeszcze jakieś wagony turystyczne puścić latem z jakimiś imprezami plenerowymi połączyć i będzie ok.

    Na początek proponuję kursy co 30 minut pod Forum Radunię od jej otwarcia. Nie tylko pod klientów Forum Radunia, ale i pod miejscowych i pod turystów się przydadzą.

    • 58 9

    • A po huk.... do Tczewa skoro jest SKM? (4)

      • 3 4

      • Regio teraz jezdzi do Tczewa tylko!!!

        Jak co to do Tczewa SKM nie jezdzi już!!! Do Tczewa jezdzi teraz Regio!!!

        • 2 0

      • (1)

        Trzeba odbudować linię Kościerzyna-Tczew

        • 6 0

        • to zdaje sie byla linia Koscierzyna Pszczolki przez Skarszewy

          do Tczewa mozna bylo ewentualnie Skarszewy - Starogard ale ta linie tez lata temu rozebrano

          • 3 0

      • SKM i PKM powinny być jednym bytem.

        O ile w końcu PKP S.A. odda samorządom udziały.

        • 5 1

  • Czyli nieśmiertelne EN57 będą hałasować po linii PKM (12)

    brawo!
    brawo - po trzykroć brawo

    • 67 19

    • Nie, kible nie będa jeździć po tej linii bo sie nie nadają. (10)

      • 8 6

      • (2)

        A co się nadaje w naszym województwie? Jesteśmy taborowym skansenem, nawet szynobusów mamy za mało.

        • 22 0

        • (1)

          Nie inwestujemyw tabor bo można go łatwo odholować. A peronów i torów tak łatwo warszafka nie ukradnie.

          • 2 2

          • mówisz o secesji?

            • 0 2

      • a co stoi na przeszkodzie? (5)

        • 8 1

        • Na (2)

          Przeszkodzie stoi wyposażenie. Nie posiadają wymaganych na linii PKM gps-r i sygnalizacji kabinowej oraz wystarczającej mocy do jazdy po linii PKM z zakładaną predkością.

          • 5 2

          • GSM-R a nie gps-r (1)

            W skrócie - nie mają nowszej technologii radia oraz systemu ETCS L2, czyli sygnalizacji kabinowej, powiązanej zresztą z GSM-Rem

            • 2 1

            • ECS a nie ECTS

              • 2 0

        • Może nośność tej dziadowskiej linii?

          Nawet szynobusy nigdy nie wjeżdżają na wiadukt przed Strzyżą jednocześnie, zawsze jeden czeka. Ktoś kiedyś zastanawiał się dlaczego?

          Ostatnio wiaduktowi nad Wojska Polskiego robili iniekcje żywiczne betonu. Po trzech latach eksploatacji!

          To wszystko nie wygląda dobrze.

          • 6 3

        • wg ekspertyz nawet zmodernizowane EN57 nie dadzą sobie rady na tych podjazdach

          Nasza PKM ma parametry jak linia górska, a to oznacza że kibelki by się tam najzwyczajniej zajechały xd
          Akurat my (pasażerowie) powinniśmy odetchnąć z ulgą...
          Urząd Marszałkowski bd musiał wykombinować jakiś nowszy tabor do obsługi trasy ;-)

          • 6 1

      • Jakby im wymienić napędy, to się nadadzą

        Toć to skrzynka na kółkach, co tu poza silnikiem, sterownikami i wyposażeniem można wymyślić?

        • 3 2

    • Dodać kocioł parowy i jazda.

      Swoją drogą Ty-greki pięknie by wyglądały na tej trasie. Cudowna, majestatyczna duża lokomotywa.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane