• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po trasie PKM pojadą elektryczne pociągi

Krzysztof Koprowski
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.

To już niemal pewne: za kilka lat powstanie nowy przystanek kolejowy Gdańsk Firogazobacz na mapie Gdańska, a gdański odcinek PKM zostanie zelektryfikowany. Kolejowa spółka otrzymała właśnie unijne 85-procentowe wsparcie inwestycji szacowanej na ok. 73,1 mln zł.



Który rodzaj taboru kolejowego jest lepszy?

Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej była planowana od samego początku. Realizacja tego zadania została jednak odłożona w czasie w związku z brakiem napowietrznej sieci zasilającej na pozostałych odcinkach trasy, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli do Gdyni Głównej oraz na Kaszuby.

Ponieważ PLK planuje elektryfikację torów w najbliższych latach, także PKM zdecydowała się wnioskować o niezbędne środki dla budowy infrastruktury energetycznej na swoim odcinku z Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska przez Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska do połączenia z torami PLK za przystankiem Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska.

O przyznaniu wsparcia unijnego w wysokości 85 proc. inwestycji wartej ok. 73,1 mln zł poinformowało w poniedziałek Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowy przystanek PKM Firoga dla pracowników biurowców



Oprócz elektryfikacji, w ramach inwestycji przewidziano także budowę nowego przystanku kolejowego Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Będzie on zlokalizowany między przystankami Gdańsk Matarnia zobacz na mapie GdańskaGdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska i ułatwi dotarcie do pracy osobom zatrudnionym w okolicznych biurowcach.

Niezbędne miejsce pod jego realizację zostało zabezpieczone przy budowie linii kolejowej. Przejście między peronami będzie odbywało się istniejącym już tunelem dla pieszych.

Obecnie nie wiadomo jeszcze, jakie pociągi elektryczne zostaną skierowane na zelektryfikowaną trasę. Poruszające się obecnie po niej spalinowe zespoły trakcyjne będą natomiast skierowane na inne pomorskie szlaki pozbawione sieci trakcyjnej.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej w obrębie przystanku Gdańsk Port Lotniczy.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej w obrębie przystanku Gdańsk Niedźwiednik.
Oprócz PKM dofinansowanie unijne (także w wysokości 85 proc.) otrzymały PKP PLK na budowę nowego przystanku i przebudowę wiaduktu we Wrocławiu oraz Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które chce utworzyć Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni

Miejsca

Opinie (189) 3 zablokowane

  • Skomunalizować SKM!!

    Idę o zakład, że PKM będzie zelektryfikowana, a PLK długo jeszcze się będzie grzebać na swojej części. Bo PKP SA jest genetycznie obarczone nieudacznictwem. Od 1945 roku.

    • 5 2

  • A kiedy remont/odbudowa lini z Pruszcza do Kartuz ?

    • 9 0

  • (1)

    Jaka jest odległość od przystanku Lotnisko ? Czy przeprowadzono analizy, z których wynikałoby uzasadnienie dla lokalizacji przystanku ?

    • 14 9

    • tak

      Przy budowie;-)
      Przystanek był przewidywany w trakcie projektowania trasy i analizy mówiły o późniejszym dobudowaniu go do linii, gdy będzie większy ruch w okolicy.

      • 5 0

  • Ankieta (2)

    To jakaś masakra inteluktualna ;(

    • 51 10

    • portal dba nie tylko o to, żebyś wiedział jak masz myśleć (1)

      ale także byś umiał uzasadnić swą nową ideologią

      • 8 2

      • To...

        Fakt, ktoś kombinował od maja nad pytaniami!

        • 2 1

  • Zastanawiam się (12)

    Jak w dzisiejszych czasach w ogóle bierze się pod uwagę spalinowe składy. Wszystkie spalinowce powinny być zastąpione elektrycznymi.

    • 24 39

    • (9)

      A ten "czysty" prąd, który płynie w trakcji to kto wyprodukuje? To też jest napęd spalinowy, tylko że mają po kilka kominów rozsianych po Polsce.

      • 17 5

      • Filtry (2)

        W elektrowniach można zastosować znacznie wydajniejsze filtry niż w pojazdach. Może prąd nie jest czysty, ale znacznie czystszy od tych z szynobusów (tak, w szynobusach są silniki elektryczne zasilane z generatorów na pokładzie).

        • 12 4

        • Tu

          Już pojechałeś... W SZT-ach zwanych szynobusami nie ma przekładni elektrycznej, tylko hydrokinetyczna. Dyskusja o tym czy lepsza jest trakcja( tak TRAKCJA!) spalinowa czy elektryczna jest tak samo jałowa, jak "o wyższości świąt wielkanocnych nad bożego narodzenia". SZT dotrze np do Helu, Bytowa czy Chojnic. Z drugiej strony konieczność uzupełniania paliwa przez pojazdy na linii np Gdańsk Wrzeszcz- Kartuzy generuje puste przebiegi, bo nie ma na trasie, gdzie tego dokonać. Problemu tego nie będą miały pociągi trakcji elektrycznej zasilanej z sieci napowietrznej. Po szlakach woj. pomorskiego jeździły kiedyś pociągi trakcji elektrycznej akumulatorowe "Wittfeldy", które tej sieci nie wymagały i choć bezpośrednio nie emitowały spalin, nie są obecnie alternatywą dla nowoczesnych pojazdów

          • 5 0

        • oczywiście, że tak

          Największa elektrownia węglowa w Bawarii (nie pamiętam dokładnie nazwy): 99,91% emisji to para wodna. Reszta wiązana jest w granulacie, który wykorzystuje się (to nie pomyłka) do np. ekologicznych upraw. W centrum Wiednia (ścisłym centrum) jest największa spalarnia śmieci w Austrii. Poziom emisji podobny. Elektrociepłownia w Gdyni - ponad 99% gazów to para wodna, resztę się wiąże w granulacie. Zastosowano specjalne filtry i inne instalacje. I zrezygnowano z węgla (nie jestem pewien czy całkowicie).

          • 13 1

      • hmmm (5)

        jakoś w rozwiniętych krajach prąd może być czysty. I tani. A u nas? Zasyfione powietrze, najdroższy prąd w Europie. No chyba, że aspirujemy do Indii albo Bangladeszu. I sieci trakcyjne też się nie psują tak jak u nas. Proponuję Tobie, abyś w domu/mieszkaniu z żarówek zrezygnował i zaczął używać lampek naftowych i świec.

        • 6 11

        • Rozwiń (4)

          Stwierdzenie czysty i tani? Bo z tego co wiem, to koszt wyprodukowania energii np z wiatraków jest dużo wyższy.

          • 10 9

          • ... (1)

            Jesteś trochę nie na bieżąco. Energia z wiatraków potrafi być obecnie już dużo tańsza niż z węgla. Koszty produkcji z wiatru bardzo spadły

            • 11 2

            • Poza tym

              W naszym kraju, wiatraki są celowo obciążane mytami, akcyzami, podatkami itp. A teraz chyba w ogóle zabronili ich budować.

              • 12 2

          • mało wiesz (1)

            czysty i tani bo: można go wytwarzać z czystych źródeł (słońce, wiatr, woda, geotermia, wodór i wiele innych). Tani bo: Do prądu np. z węgla dolicz sobie koszty społeczne spowodowane zanieczyszczeniami (ochrona zdrowia i dużo innych jak spadek wartości ziemi itp.), koszty utrzymania kopalni, które są nierentowne są nieuczciwie dotowane przez specjalną konstrukcję prawną). Węgiel z Australii lub RPA jest lepszej jakości i tańszy (wliczając transport), ale i tak nie mogę go kupić bo jest obłożony akcyzami i innymi mytami mającymi na celu nieuczciwie wspierać nierentowny polski przemysł górniczy. Poza tym rachunki - Niemiec płaci za prąd o wiele taniej. A oni wytwarzają więcej tzw. zielonej energii niż cała energetyka w Polsce razem wzięta. W sumie to nie chce mi się więcej pytać. Mnie to rybka. Widać taka polska przypadłość, że mentalnie i technologicznie zawsze jesteśmy w plecy.

            • 12 7

            • a i jeszcze jedno

              jak tak sobie porównać zwykłe liczby. Zachorowalność na wszelkiego typu raki i inne choroby wywołane przez zanieczyszczenie powietrza. Ile w Niemczech, ile w Skandynawii, ile np. w USA czy Kanadzie. I nie piszę o leczeniu, tylko o zdiagnozowaniu. Czemu tak jest? Przecież mamy niby najlepsze, bo naturalne jedzenie w Europie itp.?

              • 8 2

    • No zwłaszcza wykorzystanie składów spalinowych jest nieefektywne na dość górzystej trasie jaką jedzie PKM i mającej dużo przystanków.

      Składy elektryczne oddają prąd do sieci na zjazdach i hamowaniach.

      • 11 0

    • Jak czytam raport na trojmiasto.pl to bym i tramwaje spalinowe zrobił..

      • 19 5

  • wow

    automaty do biletow juz postawiliscie ? dzialaja ?

    • 3 0

  • zmiany

    a jak było problemem kupienie biletu tak jest kto te beznadziejne biletomaty tak skomplikował że trzeba tam całą litanie przeczytac aby kupic prawidlowy bilet

    • 6 0

  • Normalne zadaszenie

    Pełen sukces !!!! Pierwszy przystanek PKM który według wizualizacji ma mieć normalne zadaszenie nad całym peronem ... !!!! Tylko tam będzie można wyjść bez parasola podczas deszczu !!! Na innych projektanci doszli do wniosku że stojąc na baczność pod krótkim daszkiem pod ścianką bardziej dbasz o prosty kręgosłup - unikasz skoliozy !!! Projektował je architekt-ortopeda w jednym !!!

    • 7 0

  • Tabor (1)

    A co z taborem który teraz obsługuje PKM. To przecież diesle....

    • 2 5

    • Jest napisane. Tabr spalinowy pojedzie na innych liniach wojewodztwa pomorskiego.

      • 3 0

  • Czas dojazdu na Lotnisko i tak za długi (5)

    wydłuży się o kolejne 2 minuty, gdy zbudują nowy przystanek Gdańsk-Firoga.

    • 9 13

    • Nie sadze, ze sie wydluzy. Sklady elektryczne sa znacznie szybsze niz spalinowe.

      • 4 1

    • (1)

      Straszne , 2 minuty dluzej ...jak to przeżyjesz ?

      • 3 3

      • Kiedyś zapowiadali, że na lotnisko będzie się jechało 15-20 minut

        Teraz dochodzi do pół godziny. Autobus 110 z Wrzeszcza jadący naokoło i zatrzymujący się co chwila ma czas podobny.

        • 7 1

    • No i co z tego, że będzie 2 min dłużej? (1)

      To nie jest tylko i wyłącznie kolej dla lotniska tylko dla całej aglomeracji

      • 5 5

      • Wszystkim się wydłuży, nie tylko jadącym na lotnisko.

        "To nie jest tylko i wyłącznie kolej dla lotniska tylko dla całej aglomeracji"

        Grunt to się przyczepić.. Dla zasady. Rozumiem , że dla innych się czas skróci, więc niech ci co jadą na lotnisko nie narzekają. Na kurs logiki warto pójść. A z matematyką ciężko w szkole było , prawda?

        Kolejka to nie tramwaj, by zatrzymywała się co kilkaset metrów.

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane