• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi PKM pojadą z Gdańska Głównego. Jest przetarg na przewozy

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dwu- i trzyczłonowe pociągi od Pesy obsłużą pasażerów linii PKM. Dwu- i trzyczłonowe pociągi od Pesy obsłużą pasażerów linii PKM.

Wreszcie ogłoszono przetarg na przewozy kolejowe m.in. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi wyruszą do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny z Gdańska Głównego.



Czy będziesz korzystać z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

We wtorek Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa pomorskiego.

Zamówienie podzielono na dwa zadania. Pierwsze, tzw. aglomeracyjne, składa się z obsługi linii PKM. Pociągi mają po niej kursować z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

W tym zadaniu znalazło się również połączenie kolejowe z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Drugie zadanie ujęte w zamówieniu, tzw. regionalne - dotyczy relacji Gdynia-Słupsk/Ustka i także zostanie uruchomione w połowie grudnia.

- Chcemy, by obszar metropolitalny obsługiwał jeden operator. Ważna jest spójność systemu transportowego w aglomeracji trójmiejskiej - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Samorząd województwa pomorskiego przekaże na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych.

Termin składania ofert to 25 maja 2015 r.

Jeszcze dzisiaj ogłoszenie o przetargu zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, zaś w terminie 5 dni zostanie umieszczona pozostała dokumentacja związana z postępowaniem przetargowym (w tym szczegółowy opis przedmiotu zamówienia), ze względu na obowiązek wcześniejszego opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pierwszy pociąg do obsługi PKM za kilka dni

Tym razem nie będzie opóźnienia w dostawie składów, które obsłużą linię PKM. Montuje je w Bydgoszczy spółka Pesa. - Pierwszy skład mamy otrzymać 20 kwietnia. Wtedy pociągiem pojedziemy na testy do Chojnic. Po sprawdzeniu skład wróci do Bydgoszczy. Czynność będziemy powtarzać przy każdym kolejnym szynobusie - mówi Świlski.

W sumie 10 składów ma być dostarczonych do końca sierpnia tego roku.

Przypomnijmy, że na linii PKM mają jeździć cztery pociągi na godzinę w jednym kierunku, z czego dwa pojadą do Kościerzyny i Kartuz, a pozostałe do Gdyni.

Zobacz test iluminacji nowego wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego


Prace budowlane na linii PKM w czasie ostatniej zimy

Film promocyjny PKM

Miejsca

Opinie (187) 9 zablokowanych

  • brak wyobraźni (1)

    Niestety, zamawiającym tabor dla PKM zabrakło wyobraźni. Jeżeli PKM ma pełnić funkcję kolei dojazdowej, bo tak przecież jest ona zapisana, to jak można zamawiać wagony z tylko jednymi drzwiami na jedną stronę wagonu i to jeszcze z dostępnością dla rowerzystów! Widać, że coraz bardziej oddalamy się od ideału, jakim były składy SKM do lat sześćdziesiątych - EW 90, gdzie w dość krótkim wagonie było czworo drzwi na jedną stronę. Ten brak wyobraźni u urzędników decydujących o wyborze taboru, co widać było i w przypadku niektórych tramwajów i w przypadku Pendolino, sugeruje, że ci ludzie wcale nie zamierzają z tych środków korzystać, oni będą i tak jeździć swoimi (czy służbowymi) samochodami.

    • 5 0

    • I jak tu nie napisac ,ze ktos chyba przytulil gruba koperte?

      Bo chyba skonczony debil zamowil taki sklad z tak mala liczba dzwi?Pewnie byly i inne projekty ale po co wymagac od wykonawcy wiecej dzwi w wagonie jesli i tak za inwestycje zaplaci podatnik-czyli nikt.Mamy idiotow za urzednikow Decydentow-skorumpowanych idiotow.Bo na ten sklad bedziemy patrzyli latami...Przez lata zafundowali nam scisk i drugie Indie.

      • 0 0

  • A co ile minut te pociągi?? (16)

    • 36 30

    • policz (8)

      Przypomnijmy, że na linii PKM mają jeździć cztery pociągi na godzinę w jednym kierunku z czego dwa pojadą do Kościerzyny i Kartuz, a pozostałe do Gdyni.

      • 5 1

      • bez-na-dzie-ja. (7)

        oznacza to dokładnie tyle, że Osowa i Karwiny będą miały pociąg co PÓŁ GODZINY, co nie rozwiąże problemów komunikacyjnych tych dzielnic. Chyba że dodatkowo co pół godziny będzie jechał pociąg z Kartuz/Kościerzyny do Gdyni, ale to poprawi tylko podróże w tym kierunku. Osowa dalej będzie miała słabe połączenie z Gdańskiem.

        • 14 11

        • bardzo dobrze (2)

          że pociągi będą jeździć z Gdańska Głównego, to był klucz do sukcesu np. połączeń na lotnisko. Poza tym jak skm wydłużono do stacji Gdańsk Śródmieście w Gdańsku głównym pozostały niewykorzystane perony 4 i 5 , gdzie mogą swobodnie wjeżdżać pociągi PKM. Wystarczą dwa krawędzie peronu 4. Peron 5 pozostanie jako rezerwa i na pociągi na stadion. Z tym rozkładem jednak w artykule jest chyba coś pomylone. Jeżeli 4 pociąg na godzinę czyli co 15 min. będą kursować między Gdańskiem Głównym i lotniskiem, to nie można wpuścić na linię jednotorową dwóch pociągów na godzinę , bo linia tego nie wytrzyma. Z Osowej do Gdyni co innego, gdyż tam są dwa tory. Ja widzę to inaczej . Trzy pociąg będą dojeżdżały do stacji Osowa i jeden skręcał na południe na Kościerzynę lub Kartuzy ( rozjazd na Kartuzy jest w Glinczu więc do Borkowa te pociągi będą jeździć tą samą trasą) Trzy natomiast będą dojeżdżać do Osowej , w tym jeden będzie tam kończył bieg, zaś dwa pojadą do Gdyni. A gdzie można wcisnąć pociągi jeżdżące z Gdyni do Kościerzyny. Właśnie będą one uzupełniały ofertę pkm. zaczynając lub kończąc swój bieg na stacji w Osowej. Na przemian jak Z Gdańska będzie jechał pociąg do Kartuz to z Osowej do Kościerzyny i na odwrót. W ten sposób utrzyma się co godzinne takty jazdy na Kartuzy i Kościerzynę.

          • 6 1

          • Problemem nie jest ilośc peronów w Gdańsku Głównym

            A fakt, że od Wrzeszcza do Gdańska do dyspozycji są tylko dwa tory, a ruch już teraz na granicy przepustowości linii. Jedynym ratunkiem jest chyba taka modernizacja trasy by dało się tam podnieść prędkość dopuszczalną tak by ją choć trochę rozluźnić. Dodatkowe perony we Wrzeszczu w sumie może trochę dadzą, bo to dobre miejsce na mijankę.

            • 0 0

          • pozostały niewykorzystane perony 4 i 5 , gdzie mogą swobodnie wjeżdżać pociągi PKM

            Nie mogą swobodnie, bo przedarcie się stamtąd na tory PKM na Lotnisko to istne Kongo...

            • 0 0

        • wiesz, dla 13 k ludzi (2)

          nie buduje się kolejki jeżdżącej co 5 minut...

          • 13 2

          • A jaki jest sens budowy linii za miliard by jeździła co 30 minut?

            • 1 0

          • Osowa ma być park&ride dla Kaszub

            Wiec nie o 13k chodzi

            • 6 0

        • Osowa?? przeciez tam niczego nie chca, tylko cisze i spokoj wiec niech odpoczywaja

          • 20 5

    • Co kwadrans, ale i tak nie zrozumiesz.

      • 0 0

    • (2)

      Cztery na godzinę? Cztery o 6 rano i cztery o 10 rano? Zawsze cztery? Nieznane jest w tym regionie pojęcie szczytów przewozowych czy jak?

      • 34 0

      • "O 6:00 jedzie mleko i ma szybki transport bo się zsiada"

        "A potem myję się, jem śniadanie i idę spać.. To rano jestem już po śniadaniu..." : )))

        Bareja w tym naszym kraju wiecznie żywy!
        Składy PKM z małą ilością drzwi + stos różnych biletów to będzie totalna klapa.. Ale co tam, wymieni się składy za kilka lat, po elektryfikacji za kilkadziesiąt mln EUR...

        Gospodarność na poziomie "przetargu" na obsługę pod "tramwaje wodne" , gdzie wolą dopłacić swoim 7 mln złotych niż wybrać przewoźnika spoza Gdańska za połowę tej sumy!! Jasne, przecież to nie pieniądze urzędników! Układ zamknięty a la Budyń...

        • 3 1

      • Z punktu A

        Wyruszaja 4 pociagi PKM na godzine a z punktu B ....
        Po jakim czasie sie spotkaja i na ktorym kilometrze..;)

        • 1 0

    • (1)

      co 5 dni,jest wyraznie napisane:)

      • 43 1

      • Ze śmiechu trafiłem w "łapkę w dół"

        • 5 2

    • przeczytaj to się dowiesz

      • 17 5

  • Dlaczego brak przystanku PKM Zaspa? (3)

    Największy błąd to pominięcie przystanku na Zaspie - największym osiedlu na trasie PKM. Komu z Zaspy będzie się chciało jechać SKM do Wrzeszcza i przesiadać na PKM?. Ale komu zależy na pasażerach.

    • 5 11

    • Dlaczego? (2)

      Pytanie zasadne. To trochę tak jakby w ruchu dalekobieżnym pominąć Gdańsk. Przecież można wsiadać w Gdyni. Pendolino jechałoby 5 minut krócej :)

      • 6 3

      • (1)

        Sprawdź czy jest tam miejsce na przystanek.

        • 6 2

        • Miejsca jest aż nadto - po południowej stronie wiaduktu (na ul. Braci Lewoniewskich)
          Oczywiście teraz jest już "po ptokach" ale na etapie projektowania - kiedy przebudowywane było takze torowisko PLK (pociągów dalekobieżnych) - wszystko było możliwe. Brak wyobraźni, czy głupie oszczędności?. Po uruchomieniu PKM-ki będzie test ekonomiczny - czy będzie aż tylu klientów, że warto było rezygnować z pasażerów z Zaspy

          • 1 0

  • a ...biletomaty

    już działają i zarabiają!!!!!!!

    • 0 0

  • narzekanie ...po polsku.... (15)

    Bilet za drogi,
    Składy nie takie,
    Godziny kursowania złe,
    Trasy nie do przyjęcia,
    Przewoźnik do d....
    Linie autobusowe skasowane....

    I CO JESZCZE?

    Nie zaczęło funkcjonować a już "specjaliści" swoje demagogie wypisują.
    Jak pojeździ z 6 miesięcy to wtedy da się ocenić celowość i trafność projektu. Myślicie, że nie będą niczego zmieniać? owszem będą, jak w każdym nowo zrealizowanym projekcie.
    Obetną linię? możliwe, ale jeśli miałbym tłuc się autobusem w korkach 50 min, za 3,50, a jechać 15 minut za 5,50 czy 5 złotych dopłacę - po po pierwsze czasu nie da się wycenić, a po drugie mam dość korków w moim kochanym mieście i każda alternatywa jest dla mnie ok. Poza tym, jeżli będziecie jeżdzić regularnie to będą bilety sieciowe - kupić metropolitalny najlepiej na wszystko w metropolii za 200 PLN i o nic się nie martwić. TAKIE SĄ UROKI ŻYCIA W MIEŚCIE - jest droższe niż bilet na PKS, jak się nie podoba to albo wyprowadzka albo zacisnąć zęby. A jak za mało zarabiasz i nie stać Cię na bilety droższe o 2 PLN to zmień pracę, albo idź na studia albo zrób cokolwiek bo nic z nieba nie spada.
    Projekt jest świetny, mimo kosztów, mimo tego że spalinowe pociągi, mimo taktu kursowania, mimo wszystkich innych pseudoargumentów jakie podajecie. Miasto się rozwija a taki rozwój kosztuje. Tyle w temacie.

    • 40 21

    • Jasne, cieszmy się (11)

      nieważne, że drogo
      nieważne, że pociąg 2 razy na godzinę w godzinach szczytu
      nieważne, że kolejny raza stado urzędników nakradło publicznych pieniędzy

      • 13 10

      • (10)

        "nieważne, że drogo" - czyli ile?
        "nieważne, że pociąg 2 razy na godzinę w godzinach szczytu" - 60:15=4
        "nieważne, że kolejny raza stado urzędników nakradło publicznych pieniędzy" - ?

        • 9 1

        • Przypomnijmy, że na linii PKM mają jeździć cztery pociągi na godzinę w jednym kierunku, z czego dwa pojadą do Kościerzyny i (2)

          Czytaj ze zrozumieniem mądralo, bo dla mnie 2 z 4 to 2, a dla ciebie to 4?
          Czy to nie ma być Pomorska Kolej Metropolitalna?
          Z gdańska do gdyni można pojechać skmką, nie trzeba było wydawać miliardów na nowe tory i perony, wystarczyło zakupić nowe składy dla skm.
          Celem tego projektu była komunikacja na obszarze całej metropolii, nie trasie gdynia-gdańsk.
          To, że będzie drogo jest pewne, bo komunikacja publiczna w tym mieście jest droga i ceny co chwila idą w górę, a jakość transportu spada.
          Myślisz ze nie nakradli? Tak samo jak Adamowicz nie ma 10 mieszkań, urzędnicy są kompetentni i nie zatrudniają rodzin, a ministrowie nie obżerąją się za tysiące publicznych złotych.

          • 3 6

          • (1)

            "Z gdańska do gdyni można pojechać skmką, nie trzeba było wydawać miliardów na nowe tory i perony, wystarczyło zakupić nowe składy dla skm"

            A to do Gdyni budowano nowe tory tłuku jeden? Nowe tory są do wpięcia do linii kolejowej nr 201 i na tym odcinku będą kursować 4 pociągi na godzinę w każdym kierunku, czego nie rozumiesz?

            "Celem tego projektu była komunikacja na obszarze całej metropolii, nie trasie gdynia-gdańsk."

            Celem tego projektu było przede wszystkim skomunikowanie lotniska.

            • 8 3

            • Kto tu jest t ł u k i e m

              Tłuku

              • 0 0

        • (6)

          "nieważne, że drogo" - czyli ile?
          drożej niż samochodem, nawet w pojedynkę, jeśli LPG

          "nieważne, że pociąg 2 razy na godzinę w godzinach szczytu"
          Osowa GdańskGł = takt co pół godziny
          tory zarosną trawą i mniejszymi drzewkami

          "stada urzędników" nie pracują za darmo
          osobna horda jest w SKM, osobna w ZTM, osobna w ZKM, osobna w PKM, osobna w wydziale komunikacji UW i w UM Gda, Gdy, i Sop = armia ludzi

          • 7 3

          • ................ tutaj również i ja się zgadzam. (5)

            Żadam !!!
            powtarzam i powtarzać będę:
            żądam jednego jednolitego przedsiębiorstwa komunikacyjnego obsługującego całą aglomerację pomorską !!!!!!!!!!!!!!!
            koniec, i nic więcej dodać, ani ująć.

            po co uwalono kiedyś wpk ? - nie wiem.

            • 8 1

            • hmm... (4)

              1) uwalono, bo zmieniły się czasy, upadł komunizm, zmieniły się ustawy i zgodnie z nimi obowiązek świadczenia usług transportowych spoczywa na gminach a nie na województwach. Oczywiście - można robić porozumienia międzygminne (są takie w Polsce - np GOP) ale to już bajka dla władzy, która umie się między sobą dogadać.
              2) żądam.. idź i zrób pikietę. Porobię Ci zdjęcia.

              • 2 4

              • Jest jeszcze możliwość zorganizowania obligatoryjnych związków komunikacyjnych w aglomeracjach (1)

                oczywiście, na podstawie ustawy, a nie durnych stowarzyszeń. Moożesz mi napisać, dlaczego w Polsce ustawy metropolitalnej nie ma, chociaż jej brak jest rażący?

                • 2 0

              • Ślązacy dali radę, Warszawiacy też, innych przykładów dużo,
                dlaczego my gorsi?

                • 2 0

              • (1)

                bo upadł komunizm i teraz koniecznie musi być gorzej?
                czy to ruscy szpiedzy nas tak załatwili, czy to my sami byliśmy tacy głupi?

                a gdyby oskarzyć dyzorganizatorów naszej komunikacji publicznej o szpiegostwo?

                • 4 0

              • raczej o sabotaż
                zielone moherowe ludziki

                • 0 0

    • pamiętaj że to jest trojmiasto.pl (1)

      tutaj 90% osób to hejterzy. Obojętnie jaki temat - byle tak po polsku zhejtować i już. Poczekajmy aż ogłoszą:
      - rozkłady (częstotliwości, relacje skąd dokąd)
      - ewentualne zmiany w układzie linii ZTM
      - nowe przebiegi linii tramwajowych z uwzględnieniem Migowa
      - taryfę
      - operatora

      Dopiero wtedy zabierajmy głos, w stylu "za drogo", "nie pasuje".

      Ja tym czymś jeździć nie będę ale to tylko z uwagi na to, że mi po prostu nie będzie nigdzie po drodze.. ale z tramwaju na Migowo już jestem zadowolony.

      • 5 1

      • taryfę właśnie ogłosili

        MZKZG.
        Więc albo jedziesz 210 z Osowy za 88 zł/m-c, albo 269+PKM za 186 zł.

        Może zarabiasz kilka dobrych kółek, ale większość potencjalnych pasażerów tej linii nie, a konieczność kupowania biletu przeszło dwa razy droższego raczej malo ich rajcuje.

        • 0 0

    • Ach, jak się cieszę, że jesteś specjalistą i masz właściwy pogląd na te rzeczy

      Tylko odpowiedz mi na 2 pytania:
      - dlaczego kolej w Gdańsku - w przeciwieństwie do Warszawy, Łodzi, Wrocławia i całej reszty Europy - nie stanowi integralnej części komunikacji miejskiej pod względem taryfowym?
      - dlaczego przetarg na obsługę linii nie został ogłoszony 2 lata temu, tylko obecnie?

      • 3 0

  • pytanie (3)

    a jak z częstotliwością kursowania pociągów?

    • 16 24

    • cztery pociągi na godzinę to tak co 15 minut, no chyba że się mylę?

      • 0 0

    • Odpowiedź...

      ...jest w artykule jak się ze zrozumieniem potrafi czytać :D

      • 12 2

    • doczytaj

      • 13 2

  • Wikipedia

    Kult Cargo
    Kulty cargo (ang. cargo ładunek) ruchy religijne szerzące się głównie na wyspach Oceanu Spokojnego, głoszące nadejście nowego porządku: równości wszystkich ludzi, białych i czarnych, oraz powszechnego dobrobytu. Początkowo rozwinął się na Fidżi w XIX wieku. Kult ten zaczął być widoczny dla antropologów w momencie, gdy ludność tubylcza zaczęła budować lądowiska i pasy startowe dla samolotów, nabrzeża dla statków, magazyny itp. Okazało się, że miejscowa ludność widząc, iż biali budują pasy startowe i lądowiska, czego wynikiem jest przylatywanie samolotów z żywnością i innymi dobrami, zaczęła ich naśladować. W świadomości tubylców samoloty przylatywały z nieba i były kierowane na ziemię przez bogów, natomiast biali ludzie byli tylko pośrednikami, którzy nie przekazywali im wszystkich zsyłanych dobrodziejstw (stąd kult cargo)

    • 0 0

  • Pomyślmy kto może wygrać ten przetarg.... (2)

    Pewnie niespodziewanie wygra SKM

    • 1 1

    • (1)

      chcesz mieć kolejny bilet w 3mieście? To nie narzekaj!

      • 1 2

      • kasownik skm pokazuje ze sama skm ma srylion taryf
        jego fotka krazy po swiatowych internetach jak przyklad polskiej glupoty

        • 0 0

  • ceny (2)

    Naskręt podaj cennik biletów to zobaczę czym dojadę na lotnisko

    • 2 1

    • proponuję taksówki. Będzie wygodniej. (1)

      • 0 0

      • taksiarze na lotnisku zachowują się jak u arabów, tylko burnusów im brakuje,
        wrzeszczą, klientów sobie wyrywają, pchają się z łapami do walizek

        • 0 0

  • ankieta... (3)

    a jak mam zamiar korzystać z kolejki w Gdańsku, Gdyni, i na Kaszubach?? co zaznaczyć ?!?

    • 58 1

    • (1)

      zaznacz "w drodze na Kaszuby", bo Gdańsk i Gdynia to Kaszuby, więc ta odpowiedź zawiera w sobie wszystkie pozostałe.

      • 0 1

      • tak, Olszynka, Wojciech, Stogi, Sobieszewo

        - to wszystko Kaszuby, hehe

        • 0 0

    • nie wiem, zobaczę

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane