• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi pojadą wolniej we Wrzeszczu przez historyczną nastawnię

Maciej Naskręt
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jaki los czeka nastawnię kolejową we Wrzeszczu?
Historyczna nastawnia we Wrzeszczu. Historyczna nastawnia we Wrzeszczu.

Kolejarze ograniczyli prędkość pociągów pod historyczną nastawnią kolejową we Wrzeszczu - to efekt decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. To może być argument w walce o prawo do zburzenia nastawni, czemu niedawno przeciwstawił się wojewódzki konserwator zabytków. Kolejarze już przygotowują odwołanie od tej decyzji do ministra kultury.



Kto ma rację w sporze o nastawnię?

We wtorek opublikowano decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie, która określa prędkości na linii kolejowej nr 202 relacji Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński. To po tej linii przez Trójmiasto przejeżdżają pociągi dalekobieżne i towarowe. Urzędnicy UTK zalecili wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych w rejonie nastawni kolejowej we Wrzeszczu.

- Powodem, dla którego taką decyzję wydaliśmy, jest fatalny stan nastawni kolejowej, która znajduje się nad linią. W opinii rzeczoznawcy budowlanego istnieje ryzyko zawalenia się budowli, co może spowodować katastrofę budowlaną oraz stworzyć poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego - tłumaczy Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Prezes UTK nakazał wprowadzenie przez zarządcę torów, czyli firmę PKP PLK, ograniczeń eksploatacyjnych. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a jej niewykonanie grozi karą 5 tys. euro dziennie.

Co dokładnie zmieniło się w ruchu pociągów na linii dalekobieżnej?

- Wprowadziliśmy tu ograniczenie w ruchu pociągów do 50 km/h. Ponadto przy każdych pracach torowych ma być weryfikowany stan nieużytkowanej nastawni. O decyzji poinformowaliśmy także właściciela nastawni, czyli spółkę Nieruchomości PKP - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Wprowadzone ograniczenie nie wywołuje na razie żadnych skutków dla pasażerów, ponieważ ograniczenia prędkości w tym rejonie i tak obowiązują ze względu na trwającą przebudowę stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pociągi jadące od strony Gdańska Głównego zwalniają już kilkaset metrów przed nastawnią.

Problem jednak pojawi się, gdy prace na stacji zakończą się (czytaj więcej: zakończenie prac na stacji Wrzeszcz do końca maja) i prędkość pociągów będzie wynosić na tym szlaku 70-100 km/h.

Jak twierdzą sami kolejarze, może to być wstęp do dalszych utrudnień na linii.

- Niewykluczone jest nawet zamknięcie tego szlaku, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego - mówi Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy wojewódzkiego konserwatora zabytków przekonują, że takie działania to próba torpedowania prac mających na celu ochronę historycznej nastawni.

- Naszym zdaniem budynek posadowiony jest na solidnych żelbetowych ścianach i jego remont może zapobiec ewentualnej katastrofie. W 1995 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu obiektu do rejestru zabytków, ale już dwa lata później odstąpiono od tego, przychylając się do argumentów PKP mówiących o fatalnym stanie technicznym i tym, że obiekt uniemożliwiać miał modernizację układu kolejowego - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Na razie konserwatorowi nie udało się objąć ochroną nastawni. - Sądzimy, że uda nam się zapisać obiekt w rejestrze w najbliższych dniach - mówi Tymiński.

Sprawa ujrzała światło dzienne, gdy spółka Nieruchomości PKP złożyła do Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego wniosek o wydanie nakazu rozbiórki obiektu. Ten z kolei postanowił sprawdzić, czy obiekt nie ma wartości historycznej, co w efekcie spowodowało działania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zmierzające do zabezpieczenia nastawni.

Poznaj historię nastawni kolejowej we Wrzeszczu. Materiał z września 2014 r.



Kolejarze nie składają broni i zamierzają odwołać się od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Gdy tylko dotrze do nas decyzja o wpisaniu obiektu do rejestru, zamierzamy złożyć odwołanie do ministra kultury i dziedzictwa narodowego - zapowiada Krzysztof Piekarski ze spółki Nieruchomości PKP. - Wszyscy chcemy szybciej podróżować koleją, a tymczasem na międzynarodowej i wyremontowanej trasie E-65 zostawiamy obiekt, który nie tylko ogranicza jej przepustowość, ale także zagraża temu ruchowi. Po torach we Wrzeszczu jeżdżą nie tylko pociągi z pasażerami, ale także z towarami niebezpiecznymi do gdyńskiego portu. Rozbierając obiekt możemy zapobiec ewentualnej katastrofie - mówi Piekarski.

Kolejarze nie widzą możliwości zagospodarowania nastawni na inne cele - np. prowadzenia w niej działalności gospodarczej. Ich zdaniem wszystkie pomysły, m.in. studentów Politechniki Gdańskiej, są niemożliwe do zrealizowania. To obiekt kolejowy, by wejść do niego trzeba mieć przepustkę zarządcy linii kolejowej.

- Ponadto notoryczne remonty nastawni, jakie będzie trzeba przeprowadzać, spowodują nie tylko wstrzymanie ruchu na linii dalekobieżnej w tym rejonie. Wszystkie prace będą musiały być poprzedzone wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej - mówi Piekarski.

Miejsca

Opinie (172) 5 zablokowanych

  • PRZENIEŚĆ

    Przenieść nastawnię na tereny po stoczniowe, przynajmniej będzie tam jeden prawdziwy zabytek - obecnie pozostały tam rozpadające się budy i kupa złomu.

    • 3 4

  • Dziwak konserwator wydał swoją opinię więc nie pozostaje nic innego aby zabezpieczył, konserwował a także wyremontował swego trupa. Obecne decyzje konserwatorów wydawane na podstawie przepisów, które ustanowili tak samo chorzy ludzie i kto im za te dziwaczne opinie płaci. Robią to zapewne do swoich stołków bo inaczej by bezrobocie konserwatorom groziło. Nie wiedza tylko jak utrudniają życie normalnym zdrowym mieszkańcom Gdańska. Dodam, że konserwatorzy w chwili obecnej staja się kolejnym niepotrzebnym ogniwem, które utrzymywane jest z naszych podatków.

    • 1 10

  • (6)

    W takich sporach każdy wyciera się fatalnym stanem obiektu. A kto te obiekty do takiego stanu doprowadził? Dlaczego nikt nawet nie zająknie się o karach za wieloletnie zaniedbania?

    Wystarczy o taki obiekt w minimalnym stopniu dbać a nie będzie zagrażał. To naprawdę nie do pojęcia? Jak się urzędasom nie chce dbać o infrastrukturę miasta, to niech zmienią profesję, zamiast burzyć miasto.

    • 119 15

    • dlaczego kolej miałaby dbać o coś, co jest jej niepotrzebne? (5)

      i co już dawno planowali wyburzyć

      • 7 6

      • (4)

        Z pragmatycznego punktu widzenia, żaden zabytek nie jest potrzebny, bo albo nie spełnia żadnej funkcji, albo nowy spełniałby ją taniej. To co, wyburzyć wszystkie?

        • 11 6

        • Utrzymywanie zabytków to rola sektora publicznego (2)

          PKP to spółka prawa handlowego.

          • 3 4

          • wyburzysz połowę Starego Krakowa (1)

            Czy może żądasz jego nacjonalizacji?

            • 2 4

            • Czlowieku?!

              Stary Krakow sobie finansowo REWELACYJNIE radzi.

              Jest wielu chetnych na kupno i wynajem kamienic na starym miescie. Tak w Krakowie, w Warszawie, Gdansku czy Florencji.

              A teraz uwaga - trzeba pomyslec: nie ma jednego chetnego na kupno/wynajem tego budynku.

              Czy masz jakikolwiek pomysl, co z nim zrobic procz utopienia w nim wielkich pieniedzy?

              prosze podaj propozycje. Rynek zdecydowal, ze Stare Miasto w Krakowie jest dobra i fajne i warte inwestowania, bo to sie zwraca, a ta nastawnia nie ma zadnej funkcji.

              • 1 1

        • Zabytek i "Zabytek"

          To jest jak z niepiszącym długopisem sprzed 20 lat znalezionym na strychu.
          W 99% zostaie on wyrzucony, bo poza tym, że ma 20 lat nie jest nic wart.
          Jedynie 1% długopisów zostanie zachowanych gdy podpisano nimi jakiś ważny dokument i miał on wartość dla osoby. A czemu się je wyrzuca, bo mimo, że długopis ma 20 lat i jest zabytkowy to do niczego się tobie nie przyda.

          • 5 3

  • niebezpieczna nastawnia (1)

    Im wcześniej się wyburzy tym mniej będzie ludzkiej tragedii . Nie bawmy się w sentymenty, Niemądry polak przed szkodą.

    • 3 8

    • ta nastawnia jest mocniejsza niż niejeden obecnie wybudowany " drapacz"

      przestańcie straszyć

      • 3 1

  • Powinni wyburzyć i tę ruderę i tory

    i zrobić tam drogę szybkiego ruchu. W mieście potrzebne są szerokie ulice i darmowe parkingi, a nie jakieś XIX wieczne tory i nastawnie.

    • 2 7

  • W zasadzie czy istnieją jakiekolwiek racjonale argumenty za utrzymywaniem tej nastawni? (8)

    Czy jest ona potrzebna? Nikomu nie jest potrzeba.
    Czy ma wartość historyczną? Raczej niewielką.
    Czy wyróżnia się czymkolwiek na tle innych budynków powstałych w tamtym okresie? Praktycznie niczym, konstrukcyjnie wcale, jedyne co wyróżnia ten budynek to lokalizacja.
    Czy stanowi atrakcje turystyczną? Nie bądźmy śmieszni.
    Czy poprawia estetykę swojego otoczenia? Wręcz przeciwnie.
    Czy ma szanse przyciągnąć inwestorów? Bardzo, bardzo nikłą.
    Czy budynek da się zagospodarować? Na bardzo, bardzo upartego można zrobić tam mało funkcjonalny magazyn - nic poza tym.
    Czy budynek da się zagospodarować niskim kosztem, bez zmian w prawie i/lub poważną zmianą w otoczeniu nastawni? Nie da się.
    Czy budynek utrudnia ruch kolejowy? Utrudnia.
    Czy utrzymywanie jej jest/będzie kosztowne? Będzie.

    • 11 19

    • Ale ona jest STARA, rozumiesz?! ZABYTKOWA!

      Problem się rozwiąże, jak się zorganizuje zrzutę na utrzymanie albo prace społeczne przy remoncie. Nikt się nie zgłosi, a zrzuta przyniesie 10 zł.

      • 1 1

    • (5)

      Czy jest sens, by dalej utrzymywać żuraw nad Motławą?

      • 15 2

      • to glupokowi nie wytlumaczysz (2)

        on by spytal czy babcia jest potrzebna.

        • 9 3

        • Już ci ynteligencie tłumaczę (1)

          Czy Żuraw jest potrzebny? Owszem, znajduje się tu siedziba CMM i jest symbolem Gdańska
          Czy ma wartość historyczną? Ma olbrzymią wartość historyczną
          Czy wyróżnia się czymkolwiek na tle innych budynków powstałych w tamtym okresie? Owszem, jest jedyny w swoim rodzaju.
          Czy stanowi atrakcje turystyczną? Tak, stanowi olbrzymią atrakcję turystyczną.
          Czy poprawia estetykę swojego otoczenia? Owszem, jest pięknie wpisany w panoramę długiego pobrzeża.
          Czy ma szanse przyciągnąć inwestorów? Myślę, że bez problemów.
          Czy budynek da się zagospodarować? Już jest zagospodarowany.
          Czy budynek da się zagospodarować niskim kosztem, bez zmian w prawie i/lub poważną zmianą w otoczeniu nastawni? j.w.
          Czy budynek utrudnia ruch kolejowy? Budynek nic nikomu nie utrudnia.
          Czy utrzymywanie go jest/będzie kosztowne? Nie, bo budynek na siebie zarabia.

          • 4 4

          • Jedni lubia ogorki-drudzy strzelac z dwururki.

            Cyt:,,Czy poprawia estetykę swojego otoczenia? Owszem, jest pięknie wpisany w panoramę długiego pobrzeża.'Wielce to dyskusyjne jak mi sie wydaje . Komus innemu moze sie nie podobac..sprawa gustu...a nastawnia a i owszem. I drugi kwiatek:Cyt:
            Czy wyróżnia się czymkolwiek na tle innych budynków powstałych w tamtym okresie? Praktycznie niczym, "Moze w tamtym okresie..niczym by sie nie wyrozniala..ale obecnie(w tym okresie)..wyroznia sie praktycznie wszystkim .Jest jedyna ,niepowtarzalna....i pokaz mi druga taka sama..

            • 4 0

      • Kretyńskie porównia

        Żuraw to symbol Gdańska, atrakcja turystyczna, jest zagospodarowany, wyjątkowy (także konstrukcyjnie), jego wartość historyczna jest nieporównywalnie większa, nie przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu miasta, jego stan nie grozi katastrofą i w dodatku na siebie zarabia.

        • 4 2

      • Nie ma

        • 0 1

    • ja ja lubie

      jak caly stary wrzeszcz. lepiej sie zyje niz wsrod klockow szklanych.

      • 3 0

  • niszczyć burzyć betonować (8)

    Jedyny taki zachowany zabytek? Zburzyć!

    Przeca tak robią unijni bracia,burzą zabytki na potęgę!

    Po co nam zabytki,to dowód na zacofanie Polski!

    Więcej betonu ,więcej polbruku,więcej makabryły!

    • 22 5

    • zabytki to masz we Włoszech albo gracji (6)

      to są zwykłe, stare rupiecie

      • 1 9

      • (3)

        Przez taką właśnie mentalnośc Polakow nic w tym kraju nie zostało. Polskie=guano i do śmieci. Dobre jest w Peweksie. Tym czasem niespodzianka - nastawnia jest niemiecka. Zachodnia, mozna by rzec. To powinno zmienic polski punkt widzenia.

        • 2 2

        • Przecież to Niemcy zbudowali tę nastawnię.

          • 0 0

        • Przez taką właśnie mentalnośc Polaków w tym kraju nic się nie da zrobić. (1)

          Na siłę produkuje się wątpliwe zabytki, a to że przez to kolej nie może poprawni funkcjonować - a kto by się tym przejmował.

          • 1 3

          • MOŻE normalnie funkcjonować.

            Ale sama NIE CHCE.

            • 0 0

      • państwowa edukacja na nic (1)

        Nie rozumiem - zburzyć. Typowy sposób myślenia nieoduczonego produktu naszej edukacji.

        • 7 2

        • Ja to widzę inaczej

          Zabytek yyyyyyyyyyyyy nie no nie można burzyć.

          • 0 0

    • zabytek?

      no tak kazda rudera ktora jest stara to zabytek

      bloki na zabiance falowiec na przymorzu to tez niedlugo bedzie zabytek
      tez wtedy bedizesz bronil zeby bron boze nie burzyli?
      nawet jak kiedys nie bedzie nadawal sie do zamieszkania ot wielki stojacy pustostan
      wtedy krzycz ze to zabytek i nie ruszac

      • 0 3

  • RetroWars (2)

    A zróbcie tam małą restauracje, ciekawe miejsce by było ;-) Trzeba byłoby tylko talerze trzymać podczas przejazdu pociągów :-P

    • 49 13

    • powodzenia w załatwieniu w sanepidzie

      • 2 0

    • prawnie i technicznie niewykonalne

      • 3 7

  • Przeciez mozna bylo wyremontowac w ramach przebudowy liniii (4)

    Dlaczego wtedy ktos tego nie wzial pod uwage?

    • 7 3

    • Wyremontować i (3)

      Dla PKP ten budynek nie ma pożytku, więc czemu mają remontować coś i wydawać kasę skoro i tak nie będą tego używać.

      • 2 1

      • Bo sa UWAGA właścicielami (2)

        Już teraz powinni mieć na d nadzór budowlany za doprowadzenie budynku do stanu zagrażającego bezpieczeństwu.

        • 3 0

        • i co - nadzór nakaże im rozbiórkę? (1)

          • 0 0

          • albo doprowadzenie do stanu uzywalności

            • 2 0

  • Kilka zdań dla nie rozumiejących tekstu pisanego: (1)

    1) to nie PKP wymyśliło ograniczenie tylko UTK, które z PKP nie ma nic wspólnego
    2) dla UTK ekspertyzę budowlaną wykonał rzeczoznawca. Konserwator rozmowę zaczyna od: "naszym zdaniem..."
    3) trzeba się zdecydować na jedno: albo rozwój, albo nastawnia. nie da się tego połączyć, bo nawet wyremontowana nastawnia w dalszym ciągu narzuca ograniczenia.

    • 5 4

    • w cywilizacji jest:

      i rozwój, i nastawnia

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane