• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi pojadą wolniej we Wrzeszczu przez historyczną nastawnię

Maciej Naskręt
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jaki los czeka nastawnię kolejową we Wrzeszczu?
Historyczna nastawnia we Wrzeszczu. Historyczna nastawnia we Wrzeszczu.

Kolejarze ograniczyli prędkość pociągów pod historyczną nastawnią kolejową we Wrzeszczu - to efekt decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. To może być argument w walce o prawo do zburzenia nastawni, czemu niedawno przeciwstawił się wojewódzki konserwator zabytków. Kolejarze już przygotowują odwołanie od tej decyzji do ministra kultury.



Kto ma rację w sporze o nastawnię?

We wtorek opublikowano decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie, która określa prędkości na linii kolejowej nr 202 relacji Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński. To po tej linii przez Trójmiasto przejeżdżają pociągi dalekobieżne i towarowe. Urzędnicy UTK zalecili wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych w rejonie nastawni kolejowej we Wrzeszczu.

- Powodem, dla którego taką decyzję wydaliśmy, jest fatalny stan nastawni kolejowej, która znajduje się nad linią. W opinii rzeczoznawcy budowlanego istnieje ryzyko zawalenia się budowli, co może spowodować katastrofę budowlaną oraz stworzyć poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego - tłumaczy Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Prezes UTK nakazał wprowadzenie przez zarządcę torów, czyli firmę PKP PLK, ograniczeń eksploatacyjnych. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a jej niewykonanie grozi karą 5 tys. euro dziennie.

Co dokładnie zmieniło się w ruchu pociągów na linii dalekobieżnej?

- Wprowadziliśmy tu ograniczenie w ruchu pociągów do 50 km/h. Ponadto przy każdych pracach torowych ma być weryfikowany stan nieużytkowanej nastawni. O decyzji poinformowaliśmy także właściciela nastawni, czyli spółkę Nieruchomości PKP - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Wprowadzone ograniczenie nie wywołuje na razie żadnych skutków dla pasażerów, ponieważ ograniczenia prędkości w tym rejonie i tak obowiązują ze względu na trwającą przebudowę stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pociągi jadące od strony Gdańska Głównego zwalniają już kilkaset metrów przed nastawnią.

Problem jednak pojawi się, gdy prace na stacji zakończą się (czytaj więcej: zakończenie prac na stacji Wrzeszcz do końca maja) i prędkość pociągów będzie wynosić na tym szlaku 70-100 km/h.

Jak twierdzą sami kolejarze, może to być wstęp do dalszych utrudnień na linii.

- Niewykluczone jest nawet zamknięcie tego szlaku, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego - mówi Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy wojewódzkiego konserwatora zabytków przekonują, że takie działania to próba torpedowania prac mających na celu ochronę historycznej nastawni.

- Naszym zdaniem budynek posadowiony jest na solidnych żelbetowych ścianach i jego remont może zapobiec ewentualnej katastrofie. W 1995 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu obiektu do rejestru zabytków, ale już dwa lata później odstąpiono od tego, przychylając się do argumentów PKP mówiących o fatalnym stanie technicznym i tym, że obiekt uniemożliwiać miał modernizację układu kolejowego - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Na razie konserwatorowi nie udało się objąć ochroną nastawni. - Sądzimy, że uda nam się zapisać obiekt w rejestrze w najbliższych dniach - mówi Tymiński.

Sprawa ujrzała światło dzienne, gdy spółka Nieruchomości PKP złożyła do Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego wniosek o wydanie nakazu rozbiórki obiektu. Ten z kolei postanowił sprawdzić, czy obiekt nie ma wartości historycznej, co w efekcie spowodowało działania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zmierzające do zabezpieczenia nastawni.

Poznaj historię nastawni kolejowej we Wrzeszczu. Materiał z września 2014 r.



Kolejarze nie składają broni i zamierzają odwołać się od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Gdy tylko dotrze do nas decyzja o wpisaniu obiektu do rejestru, zamierzamy złożyć odwołanie do ministra kultury i dziedzictwa narodowego - zapowiada Krzysztof Piekarski ze spółki Nieruchomości PKP. - Wszyscy chcemy szybciej podróżować koleją, a tymczasem na międzynarodowej i wyremontowanej trasie E-65 zostawiamy obiekt, który nie tylko ogranicza jej przepustowość, ale także zagraża temu ruchowi. Po torach we Wrzeszczu jeżdżą nie tylko pociągi z pasażerami, ale także z towarami niebezpiecznymi do gdyńskiego portu. Rozbierając obiekt możemy zapobiec ewentualnej katastrofie - mówi Piekarski.

Kolejarze nie widzą możliwości zagospodarowania nastawni na inne cele - np. prowadzenia w niej działalności gospodarczej. Ich zdaniem wszystkie pomysły, m.in. studentów Politechniki Gdańskiej, są niemożliwe do zrealizowania. To obiekt kolejowy, by wejść do niego trzeba mieć przepustkę zarządcy linii kolejowej.

- Ponadto notoryczne remonty nastawni, jakie będzie trzeba przeprowadzać, spowodują nie tylko wstrzymanie ruchu na linii dalekobieżnej w tym rejonie. Wszystkie prace będą musiały być poprzedzone wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej - mówi Piekarski.

Miejsca

Opinie (172) 5 zablokowanych

  • .... jaja !! - pasjonujaca jest ta walka ! (3)

    kto komu - i w jaki sposób ma.... "przywalić" ! :D - jak sie chce komuś dopier... lić !! to sie "paragraf " znajdzie. Ot i cała polandia. siema. ... Ja bym te nastawnie przeniósł bliżej peronów ... tam pociągi jadą wolno - albo wcale - a jaka dodatkowa atrakcja : ZABYTEK - na odnowionym dworcu !! - i jeszcze można by na biletach za zwiedzanie zarobić !

    • 2 1

    • spokojnie, bez " nerwacji"!!

      widzę że taka zabudowa mocno przeszkadza
      są gusta i gusta
      jeden lubi dysko polo, drugi cos poważniejszegi

      • 0 0

    • I to jest dobry pomysł (1)

      Bo miejsce w którym stoi jest do d...y pod względem logistycznym, a jej przeniesienie w miejsce bardziej dostępne byłoby dobre dla każdej ze stron.

      • 0 0

      • no ! :D

        i egzegeza !! - jest tu nie potrzebna.... całkowicie i dostrzegalnie !

        • 0 0

  • niech się zawali na pociąg z pasażerami (1)

    "zabytki" są ważniejsze

    • 5 7

    • W Wielkiej Brytanii pod takimi zabytkami i zabytkowymi liniamii wiktorianskimi jezdzi sie 200 km/h

      Można? można.

      • 6 0

  • komentarze (3)

    Po komentarzach widać że przyszedł przykaz z Warszawy
    i wszystkie załogi pitolino komentują na NIE i minusują...

    Żałosne w sumie - głosu ludu.

    • 8 9

    • z całą pewnością (2)

      cała Polska z trwogą obserwuje komentarze na regionalnym portaliku.

      • 4 1

      • (1)

        Obamę zbudzili specjalnie, bo na Trojmiasto.pl o nastawni piszą.

        • 3 1

        • Pewnie kolejarzy sam Putin opłaca

          Żeby na tym portalu robili demolkę

          • 2 1

  • Jestem naprawdę zadziwiony, (5)

    że ta nastawnia jeszcze się nie spaliła.

    • 14 2

    • (3)

      tam nie ma co się palić, bo to beton najwyższej klasy. Porzadna niemiecka robota, która doprowadza do wściekłości januszy z pkp.

      • 15 5

      • "beton najwyższej klasy" (2)

        100 lat temu nie potrafili mieszać betonu, to była ciągle nowość, nie mieli ani dobrego sprzętu, ani pełnej wiedzy, chemia również nie była na tym samym poziomie co dziś.

        • 2 8

        • (1)

          Beton znany jest od starożytności. Najtrwalsze znane ludzkości elementy betonowe pochodzą z czasów rzymskich.

          • 3 3

          • my tu nie rozmawiamy o "betonie" tylko o betonie

            A beton oparty o sensowny cement to niestety dopiero początek lat 70. XIX w.

            • 2 0

    • Prywatne by się spaliło

      Dla państwowego nikt więzienia nie będzie ryzykował.

      • 8 0

  • budynek historyczny.... więc go w powietrze (4)

    a to Miasto nie może tego wyremontować? toć to wspaniała atrakcja!, wolałabym, żeby moje dziecko w ramach pierwszego dnia wiosny, szło ze szkołą do wyremontowanej historycznej nastawni kolejowej i będzie dużo bardziej podekscytowane niż kolejną podrzędną bajką w kinie za kilkanaście zł dla zapchania czasu.

    • 13 9

    • (2)

      No i jak wyobrażasz sobie wprowadzenie tam grupy szkolnej?

      • 4 1

      • 11 OSOB W KLASIE (1)

        CO TO ZA GRUPA?

        • 0 0

        • 11 pozwoleń na chodzenie po torach

          • 1 0

    • a i sama chętnie bym zwiedziła, gdyby można było

      • 3 3

  • PKP powinno to wyremontować. (3)

    Nie wiecie za co? Tak jak się remontuje wszystkie zabytki w Gdańsku, rusztowania > reklama wielkoformatowa na 5-10 lat i kasa będzie, nie tylko na remont. Koło dworca głównego już się zabrali za remont, następny w kolejce jest bastion św. Elżbiety to i nastawnia da radę. Przyzwolenie władz miasta, na takie szpecenie jest.

    • 50 10

    • aha (2)

      żeby postawić tam rusztowanie PKP musiałby tam zamknąć ruch kolejowy i zablokować kawał chodnika. jakoś nie wydaje mi się możliwe zamknięcie najważniejszej linii kolejowej na północy Polski na 10 lat.

      • 4 3

      • Przez ostatnie kilka lat jeździ się z ograniczeniami i po jednym torze (1)

        dlaczego remont nie został wykonany?

        • 4 0

        • dobre pytanie

          jakby rozebrali to 5 lat temu nie byłoby dziśproblemu

          • 2 3

  • Ściema: widać że kolejarze chcą zburzyć, GrYpa PKP lubi burzyć. Pociągi pasażerskie hamują albo rozpędzają się tu (1)

    Jedynie towarowe jadą z prędkością szlakową via Wrzeszcz. Osobowe albo hamują albo się rozpędzają dopiero, zdecydowana większość pasażerskich obsługuje Wrzeszcz.

    • 9 2

    • ściema

      racja, nawet Pendolino nie osiągnie 70 czy 100km/h od stacji do nastawni

      • 2 0

  • Przekazać nieodpłatnie (1)

    konserwatorowi zabytków lub zorganizować zbiórkę cegiełek po 10 zł za szt. na ratowanie nastawni idąc śladami ojca dyrektora. My Gdańszczanie stoczniowcy bez wahania się dorzucimy

    • 3 2

    • zrzuta

      będzie tak jak na ratowanie budynków i dźwigów w stoczni - 10 zł przez kilka miesięcy + wpłata Adamowicza

      • 4 0

  • " Gdańsk: 70 lat temu skazany..."

    zastanawiam się co teraz dzieje się w / z Gdańskiem i jego zabudową czy przypadkiem ten tytuł nie jest aktualny

    stara zabudowa wielu przeszkadza- co świadczy o

    • 4 1

  • Szkoda kasy na remont tej rudery!

    Lepiej ją rozebrać, niż potem znowu wydawać kasę na remont czegoś co nikomu się nie przyda!

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie przedświątecznym przez Trójmiasto przejeżdżają Mikołaje:

 

Najczęściej czytane