• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy tramwajem na Morenę. Pasażerowie od 31 sierpnia

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Przejazd nową trasą tramwajową na Morenę


W poniedziałek 31 sierpnia pojadą pierwsze tramwaje na Morenę. Tego dnia uruchomiona zostanie też nowa linia tramwajowa nr 4 z Jelitkowa na Siedlce. Biorąc pod uwagę, że dzień później na tory wyjadą pociągi PKM, początek września będzie dla mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją.



Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?

Pierwsze tramwaje - jeszcze bez pasażerów - na Morenę pojechały już w ubiegłym tygodniu, gdy Gdańskie Inwestycje Komunalne wraz z ZKM Gdańsk przeprowadziły tam przejazdy testowe. W środę nową linię zaprezentowano dziennikarzom.

Linia tramwajowa na Piecki-Migowo jest już gotowa. Przed inauguracyjnym kursem prezydent Paweł Adamowicz odebrał jeszcze oficjalnie pozwolenie na użytkowanie nowej linii, po czym ogłosił, że pierwsi pasażerowie pojadą na Morenę już 31 sierpnia.

- Wbrew temu, co mówią inni, Polska i Gdańsk nie są w ruinie, czego dowodem jest choćby oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska.
Inwestycja gotowa miesiąc przed terminem

Tramwaje linii 1012 pojawią się na Morenie dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc miesiąc przed terminem (umowa z wykonawcą zakłada, że budowa miała trwać do końca września). Władze miasta od dłuższego czasu naciskały budowniczych, by ci zdążyli ze wszystkimi pracami do początku roku szkolnego, by dać więcej czasu mieszkańcom i kierowcom na przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Środowy przejazd dla przedstawicieli mediów trwał kilkanaście minut. Tramwaj wyruszył z nowej pętli przesiadkowej na Siedlcach i dojechał do przystanku PKM Brętowo, a następnie wrócił na pętlę, zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej.

Najbardziej efektowny etap przejazdu odbył się na końcowym, liczącym 360 metrów fragmencie linii przebiegającym po estakadzie nad ul. Rakoczego. To nie lada gratka, nie tylko dla pasażerów, ale i miłośników komunikacji miejskiej, bo tramwaj jedzie tam 11 metrów nad poziomem jezdni.

Do poprawki tylko światła

Na obu nitkach kończą się ostatnie prace porządkowe. W tygodniu testowano jeszcze sygnalizację świetlną w ciągu ul. Bulońskiej. Teraz inżynierowie ruchu ją kalibrują z pozostałymi sygnalizatorami - szczególnie w rejonie dawnego ronda przy ul. Rakoczego. W ostatnich dniach kierowcy i mieszkańcy skarżyli się, że światła nie są prawidłowo ustawione i nie ma możliwości pokonania dwóch-trzech kolejnych skrzyżowań na "zielonej fali". Jak nas zapewniono - wkrótce ma się to zmienić.

Jednocześnie z inauguracją nowej linii tramwajowej, ZTM uruchomi nową-starą linię nr 4. Jeszcze kilka lat temu tramwaje tej linii kursowały z Nowego Portu na Zaspę. Od poniedziałku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" pojadą z Jelitkowa na Siedlce.

Inwestycja za ponad 200 mln zł

Budowa linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. i kosztowała 116 mln zł. Kilka miesięcy później kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska w ciągu ul. Bulońskiej. W ramach inwestycji, którą podzielono na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.

Do obsługi linii miasto kupiło też pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł.

Uruchomienie linii tramwajowych na Morenie już powoduje zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od początku tygodnia aż siedem linii autobusowych jeździ według nowych tras i rozkładów, wkrótce zmiany zostaną wprowadzone na kolejnych liniach.

  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • (Od lewej) Prezydent Paweł Adamowicz, Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko oraz rzecznik GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • a co z Niedźwiednikiem??zabrali 183 zabrali z dołu 142...zostało co?...jedno wielkie g.....

    • 0 1

  • Do Gdańska

    Szkoda, że nie będzie bezpośredniego dojazdu z Moreny do Gdańska, tylko z przesiadką na Siedlcach. Może da się to zmienić, chyba niezbyt duży problem?

    • 2 1

  • opinia

    tramwaj na Morenę owszem ale dlaczego kosztem zmniejszenia częstotliwośći kursów wszystkich autobusów na Zaspę?

    • 1 1

  • 267 oszukali (1)

    Ten autobus miał być jak 525 bez zmian a nie skręcamy do Siedlec .. paranoja. Utrudniać ludziom dojazd z i do pracy

    • 0 1

    • 175 i 174 też skrócili / zmienili trasy

      Jak można z dworca pozabierać autobusy, którymi jeździ bardzo dużo o ludzi. Tym bardziej, że one jadą. W przeciwną stronę. niż morena

      • 0 1

  • I likwidacja linii 167, 168 do Gd.gl (3)

    Sztuka jest wmawianie pasazerom z jasienia, zaborni itd ze beda mieli latwiejszy dojazd do gd. Glownego jadac co najmniej srednio o 15-20min dluzej, jesli uda sie wsiasc w szczycie do tramwaju na petli siedlce. Poza tym wmawiac, ze bedzie lepiej jak bedzie sie placic za bilet 3,6 a nie 3 zl. To jest szczyt hipokryzji i ignorancji Ztm gdansk a budyn i ekipa umywa rece!!!! Zycze by ktos sie przejechal miedzy 6-9 rano lub po 14tej i zobaczyl co bedzie sie dziac na Siedlcach. A tak naprawde chodzi o ciecia i oszczednosci oraz wymuszenie zakupu innych biletow a dzieki temu wzrost wplywow kasy. Pewnie maczal w tym rece slawny byly wiceprezydent gdanska a teraz wiceprezes Ztm. Byly smieci od m2 to teraz kolejny sukces...i wszyscy cicho siedza!!!!.

    • 12 1

    • Co ma wspólnego Jasień PKM z osiedlem Jasień przy Kartuskiej
      Z Wróbla Staw to sobie mogą jechać z PKM Jasień ale Ci z Jasienia przy Kartuskiej do Gka Gł zamiast 15 minut to teraz będzie pól godziny z przesiadką na Siedlcach
      Jak to będzie rano gwarno i tłoczno od 7ej do 8ej na tych przesiadkach na Siedlcach
      Po prostu PARANOJA !!!

      • 1 1

    • (1)

      "Co najmniej średnio 15-20 minut dłużej?!"

      To jak dotychczas jeździły te jasieńskie autobusy? Co pięć minut?

      • 0 2

      • Czas odnosi sie do samego czasu jazdy i przesiadki juz odpuscilem sobie czas na korki na kartuskiej , brak miejsca w tramwaju na siedlcach itd ten czas bedzie niestety dluzszy. .. Szkoda slow

        • 2 2

  • autobus Gdańsk JAsień (6)

    Proszę o bezpośrednie połączenie Jasienia z centrum i dworcem tak jak jest to do tej pory....a nie jakieś przesiadki

    • 16 4

    • (5)

      Z jasienia jest bezpośrednio pkm - gdańsk jasień

      • 1 4

      • autobus Gdańsk Jasień - Gk Gł PKP

        Pierdzielisz głupoty co ma Jasień PKM z PKP G-k Gł
        A z Wróbla Staw to sobie mogą jechać z PKM Jasień ale Ci z Jasienia przy Kartuskiej do Gka Gł zamiast 15 minut to teraz będzie pól godziny z przesiadką na Siedlcach
        Zobaczysz jak to będzie rano gwarno i tłoczno od 7ej do 8ej na tych przesiadkach na Siedlcach

        • 0 0

      • PKM nie dojeżdża do Głównego (1)

        A nawet gdyby dojeżdżała, to taka podróż trwałaby z 50 minut

        • 4 1

        • jak wykluczasz przesiadki do SKM to nawet dłużej

          policz czas tracony w korkach i przeznaczony na zarabianie na paliwo i spłatę kredytu na brykę - może coś skumasz

          • 0 0

      • sprawdź, gdzie jest położony przystanek PKM, a gdzie osiedle Jasień. Później krzycz Caps Lockiem.

        • 5 2

      • nie widzę co piszesz

        • 0 0

  • (6)

    Brawo pudding, chociaz cos o czasie, a nie jak z tunelem

    • 122 25

    • to jest kłamca, albo klamie pani Skorupka (3)

      ON twierdzi że dekadę temu nie było tej lini nawet w planach, ONA na filmie mówi że mieszkańcy bardzo długo czekali bo w latach 80 już planowano tą linię (1:24)

      ehh PR przed wyborami i te wszystkie obietnice, kampanie i mydlenie oczu...

      • 9 9

      • nie pomyślałeś, że jedno i drugie moze byc prawdą? (2)

        Nie było tej inwestycji w planach, bo nie było pieniędzy, nie było kompleksowego planu rozwoju komunikacji itp. Z drugiej plany takie były dawno temu, co chociażby widać po pozostawionych rezerwach na torowisko.
        Także oboje mówią prawdę, tylko trzeba się troszkę zastanowić w jakim kontekście te wypowiedzi padły.

        • 1 1

        • urzędniku... nie pomyślałem bo jedno i drugie nie może być prawdą (1)

          albo coś jest w planach albo tego nie ma.... nikt tutaj nie mówi o finansowaniu. Ta linia rzeczywiście była w planach od wielu wielu lat, fakt że nie było na nią kasy to zupełni inna kwestia.

          • 1 1

          • A może było 35 lat temu i z planów wypadło w latach 90-tych?

            • 0 0

    • Super na czasie. Zwłaszcza, że w 79 pisali w gasetqch ze tramwaj na morene juz za 3 lata. Warto, zeby autor się zorientował a nie pseudo sukcesy ogłaszal za tlumem. P.s. jadac pod gore od strony niedzwiednika pieeeekna nawierzchnia na lewym pasie

      • 0 1

    • Na Euro 2012 zdążyli :)

      • 4 4

  • komunikacja

    Tylko dlaczego z tej okazji zmniejsza się częstotliwość kursowania autobusów na linii 124 i 127 ???
    Do tej pory jeździły też niezbyty często, ale teraz co pół godziny!!!!. A tramwaje co 10 minut....

    • 0 1

  • Zmieńcie rozkłady jazdy! (4)

    Bo jest beznadziejny ! Mieszkam na Morenie i jeśli nic się nie zmieni to przesiądę się z transportu publicznego do auta! Rozumiem, ze te przesiadki to pomysł jak wyciągnąć od mieszkańca Gd więcej kasy.

    • 21 2

    • Rozumiem, ze te przesiadki to pomysł jak wyciągnąć od mieszkańca Gd więcej kasy. (2)

      Ja wiem, że sytuacja z biletami w Trójmieście jest marna, ale jak na razie na tramwaje i na autobusy w Gdańsku bilet jest ten sam.

      • 2 3

      • (1)

        Bez przesiadki - 3 zł
        z przesiadką - 3,60 zł.

        a?

        • 7 0

        • Codziennie jeździsz na jednorazowym bilecie?

          • 0 0

    • a się przesiadaj, tylko nie zapomnij

      że musisz zapłacić za parkowanie swojego auta. Auta czy kilkunastoletniego szrotu od Helmuta?

      • 2 8

  • Kontynuacja (2)

    Jak z PRL-u inwestycja oddana przed terminem a co potem to inna bajka.
    A tak przy okazji Pan Prezydent nie omieszkał podkreślić jak to Polska rośnie w siłę a ludziom żyje się dostatniej! oczywiście dzięki miłościwie nam od 8 lat panującej PO!!

    • 11 2

    • może nawet do niej należałeś? (1)

      ciekawe, czy potrafisz rozumieć zależności przyczynowo-skutkowe: na przykład swojego głosowania w referendum unijnym i tą linią tramwajową?

      • 1 0

      • do PZPR to może należał twój tatuś

        No nie, to jest klasa, widać, że młody wykształcony z wielkiego miasta!!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ecoboost to silniki produkowane przez:

 

Najczęściej czytane